Danske lokomotiver i Polen

af Peter Roland Hansen @, 21/4 2021, 11:58 (1099 dage siden)

I øjeblikket er der gang i scanning og registrering af Hans Gerner Christiansens fotosamling.
Han har lagt bil til utallige ture og bl.a har der været jagtet damplokomotiver fra Amtsbanerne på Als, og det har der været succes med. Der er nok flere i dette forum der har deltaget i Jagtselskaberne, men her 2 af lokomotiverne.
[image]
[image]

Danske lokomotiver i Polen

af Steffen Dresler, 21/4 2021, 15:42 (1099 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Kære Peter

Kan der "afsløres" andet om lokomotiverne for os ikke kyndige udi disse loko?

Bedste hilsener

Steffen

Danske lokomotiver i Polen

af Steffen Dresler, 21/4 2021, 16:59 (1099 dage siden) @ Peter Andersen

Kære Peter Andersen

Den reference hjælper mig ikke, tværtimod, et to-koblet kasselokomotiv?????????

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Danske lokomotiver i Polen

af Peter Andersen, Hedehusene, 21/4 2021, 17:28 (1099 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej. Undskyld, det var den forkerte, jeg fik sendt.
Det er de tre sidste lok her: Amtsbanerne på Als

Danske lokomotiver i Polen

af Steffen Dresler, 21/4 2021, 19:43 (1099 dage siden) @ Niels Munch

Lieber Pg

Aber jetzt macht es absolut Sinn, mit den beiden Schmalspurbahnen in Gebiten „zur Zeit unter Polnische Wervaltnung“!
Vielen dank und Grüße

Steffen Dresler a.D.

Danske lokomotiver i Polen

af Niels Munch, 21/4 2021, 21:01 (1099 dage siden) @ Steffen Dresler

Da stehst Du absolut nicht falsch, lieber Parteigenosse.

Und deshalb kriegst Du noch ein Bild:

[image]ABA Nr. 42, Stettin 1927 (Museum Sønderjylland, ISL-Lokalhistorie - Nr. B31345).

Beste Grüße
Niels
auch a.D.
(klopp)

Danske lokomotiver i Polen

af Steffen Dresler, 21/4 2021, 21:33 (1099 dage siden) @ Niels Munch

Spitze!!

Vielleicht eine dumme Frage, aber sind die gezeigten Lokomotiven eine Teil des ELNA-Programms, d.h. z.b. mit dem Rahmen Wasserkasten??

Grüsse

Steffen Dresler

Avatar

Danske lokomotiver i Polen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/4 2021, 22:44 (1099 dage siden) @ Steffen Dresler

Warum sagts du immer "et toi"? Es heisst doch fuderal? Heinz?

Danske lokomotiver i Polen

af Niels Munch, 21/4 2021, 23:02 (1099 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Niels Munch, 21/4 2021, 23:27

Vielleicht eine dumme Frage, aber sind die gezeigten Lokomotiven eine Teil des ELNA-Programms, d.h. z.b. mit dem Rahmen Wasserkasten??

Nöh, jf. denne grundige gennemgang https://de.wikipedia.org/wiki/ELNA (tysk) henføres ingen smalsporlok til ELNA-programmet, således ej heller vores metersporede "Lenz-Typ C".

Det var ellers nærliggende at medtage smalsporlokomotiver under ELNA-standardiseringsidéen, ikke mindst fordi Lenz & Co's tekniske direktør Semke deltog i arbejdet. Firma Lenz & Co drev jo både normal- og smalsporede baner og havde udarbejdet egne "Lenz-Normalien", iflg. hvilke Lenz' lokomotiver var blevet specificeret.

Det er den korte version; den lange - og mere komplicerede - kan f.eks. læses i Rammelt, Fiebig und Preuß "Klein- und Privatbahnarchiv 1" (Transpress VEB Verlag für Verkehrswesen, Berlin DDR, Licensausgabe für BRD P. v. Decker's Verlag, Heidelberg 1989).


Liebe Grüße
Niels
der hermed begrænsede "pølsesnakken" en anelse

Danske lokomotiver i Polen

af Steffen Dresler, 22/4 2021, 08:21 (1099 dage siden) @ Niels Munch

Go´morn Niels

Super, tak for et uddybende svar med ref. Sp. kom for undertegnede når jeg ser på lokomotivets udseende, der med sin rammevandkasse KUNNE have fællestræk med denne type, da normalen ved Rigsbanerne jo på dette tidspunkt var sidevandkasser.

Iøvrigt et spændende afsnit om ELNA lokomotiver, hvor FRICHS også fremstillede nogle eksemplarer.

Bedste hilsener

Steff

Avatar

Danske lokomotiver i Polen

af Henrik B, Hillerød, 22/4 2021, 15:09 (1098 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej alle.
Jeg købte engang disse to skilte, da vi var nogle stykker fra Nsjk.der var en tur i Polen.
[image]

Danske lokomotiver i Polen

af Hans T. Møller, 23/4 2021, 07:57 (1098 dage siden) @ Niels Munch

Goddag i forum - jeg tillader mig at skrive på dansk!

GmbH Lenz & Co. anlagde og drev som allerede nævnt en mængde lokalbaner i Tyskland - og i øvrigt også et par stykker i de tyske kolonier i Afrika.

Firmaet havde en 30-årig kontrakt på driften af Alsener Kreisbahn gældende fra 1898. Men efter genforeningen forhandlede Sønderborg Amt en afvikling, så kontrakten blev opsagt pr. 1. april 1921 mod en affindelsessum på 150.000 rigsmark.

(Beløbet virker måske stort, men kursen på mark var så lav, at Amtsbanerne på Als, ligesom de to andre amtsbaner i Sønderjylland, slap billigt fra deres tyske forpligtelser.)

Efter 1921 havde Sønderborg Amt og firmaet Lenz & Co. altså ikke noget formelt samarbejde, men man har nok opretholdt en uformel kontakt, siden amtsbanerne i 1927 valgte at anskaffe Lenz' standardlokomotiver bygget af Lenz' faste leverandør.

Bedste hilsner

Danske lokomotiver i Polen (2 fotos)

af Niels Munch, 21/9 2021, 22:46 (946 dage siden) @ Niels Munch

Polakkerne hævder at have bevaret ABA nr. 42: http://www.polskieparowozy.pl/index2.php?desc=on&par=tyn6-3636 (polsk).

Hermed et par fotos af PKP Tyn6-3636:

[image]

[image]PKP Tyn6-3636 (Stettiner Maschinenbau AG, Vulcan, Stettin, Tyskland i 1927, byggenummer 3867) på jernbanemuseet i Gryfice, 21.09.2021 (nm).

M.v.h.
Niels

Danske lokomotiver i Polen (2 fotos)

af Peter Roland Hansen @, 22/9 2021, 11:36 (945 dage siden) @ Niels Munch

Spændende. Lokomotivet har vist stået ude i mange år efterhånden?

Danske lokomotiver i Polen (+1 foto)

af Niels Munch, 26/9 2021, 11:08 (941 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Spændende. Lokomotivet har vist stået ude i mange år efterhånden?

Ja, formentlig siden det blev taget ud af drift i 1977.

[image]PKP Tyn6-3636 på jernbanemuseet i Gryfice, 21.09.2021 (nm).


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak