Sp. vedr. jernbanetransport af NORDBAT 2 til BOSNIEN i 1993.

af Steffen Dresler @, søndag 25. april, 2021, 08:42 (11 dage siden)

Godmorgen

Jeg har fået stillet et spørgsmål vedr. Danmarks udsendelse af bl.a. kampvogne til Bosnien i 1993 under det der blev benævnt som NORDBAT 2.
I den forbindelse blev der sendt 3 togstammer afsted, 2 fra Oksbøl og 1 fra Holstebro.

Er der nogen af læserne, der kan hjælpe med hvad der var læsset på de 3 stammer, henvisninger, billeder eller andet.

Som jeg forstår spørgeren har hverken forsvaret eller DSB kunne svare og der er ej heller entydige informationer på internettet herom.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Sp. vedr. jernbanetransport af NORDBAT 2 til BOSNIEN i 1993.

af Poul Andersen, søndag 25. april, 2021, 10:02 (11 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen

Den 11. og 12. oktober, 1993, blev der afsendt tog med kampvogne fra Oksbøl Syd til Panchevo.
Den 11. var det 6 stk. og den 12. 5 stk.

Her et foto fra læsningen i Oksbøl Syd.
[image]

Mvh.
Poul.

Sp. vedr. jernbanetransport af NORDBAT 2 til BOSNIEN i 1993.

af Poul Andersen, søndag 25. april, 2021, 10:08 (11 dage siden) @ Poul Andersen

Et lidt bedre billede.

[image]

mvh.
Poul.

Sp. vedr. jernbanetransport af NORDBAT 2 til BOSNIEN i 1993.

af Steffen Dresler @, søndag 25. april, 2021, 11:38 (11 dage siden) @ Poul Andersen

Godformiddag Poul

Tusind tak for hurtig respons efter devisen "Fortes Fortuna Juvat"!

Bedste hilsener

Steffen

NB: Afgangen fra Holstebro må så være resten af trosset samt personel, der ikke indgik i vagter vedr. PN-transporten!

Sp. vedr. jernbanetransport af NORDBAT 2 til BOSNIEN i 1993.

af Ole Dinesen ⌂ @, søndag 25. april, 2021, 12:05 (11 dage siden) @ Steffen Dresler

Godformiddag Poul

Tusind tak for hurtig respons efter devisen "Fortes Fortuna Juvat"!

Bedste hilsener

Steffen

NB: Afgangen fra Holstebro må så være resten af trosset samt personel, der ikke indgik i vagter vedr. PN-transporten!

Toganmeldelse 4171 omhandler G 8818 (MY 300) Holstebro-Padborg den 11/10-1993. Containere til viderebefordring i 91091.
I Padborg blev toget parret med G 8250 fra Varde og i den tyske skrivelse om 91091 står følgende oprangering: Bc+Bd+4 Kls+2 Rs+7 Sgn (containere)+6 Rlmmps (panzer)+3 Laadks.

Sp. vedr. jernbanetransport af NORDBAT 2 til BOSNIEN i 1993.

af Steffen Dresler @, søndag 25. april, 2021, 12:09 (11 dage siden) @ Ole Dinesen

Kære Ole

Super! Ved fælles hjælp kan vi give spørgeren et jernbanemæssigt historisk korrekt svar!!

Takker for hjælp, I er bare gode!!!!!!!:-) :-) :-)

Bedste hilsener

Steff

Sp. vedr. jernbanetransport af NORDBAT 2 til BOSNIEN i 1993.

af Erik Sejersen, søndag 25. april, 2021, 13:12 (11 dage siden) @ Steffen Dresler

[image]
[image]
[image]

Pouls foto viser afgangen 11-10-93. Her er 12-10-93 ved afgang fra Lunderskov
DSB MZ 1425
DB Bcm (eller Bm?)
DB BDm
DB Rs Trailer - M 113A1 "Add-on-armour" - Generatortrailer
TWA Laadks Magirus 110 - MAN 8 "Fitters vehicle"
? Rs 3 x Mercedes 240GD/24 - Generatotrailer
TWA Laadks Magirus 110
TWA Laadks MAN8 "Fitters vehicle" - Magirus 110
TWA Laadks Magirus 110 - svensk 3akslet lastbil
TWA Laadks 2 x svensk 3-akslet lastbiler
DB Rlmmps Leopard 1A5DK
DB Rlmmps Leopard 1A5DK
DB Rlmmps Leopard 1A5DK
DB Rlmmps Leopard 1A5DK
DB Rlmmps Leopard 1A5DK
DB Rs 1 dansk(eller svensk?) + 1 svensk veksellad
DB Sgjs 2 x 20' containere
? Kbs Div
? Kbs Div

13-10-93 har jeg noteret "Kolding UN-særtog til Jugoslavien, MZ 1425-DB Bcm(Bm?)-DB BDm- div containervogne"

Militærkøretøjerne kan findes på armyvehicles.dk

Mvh Erik

Sp. vedr. jernbanetransport af NORDBAT 2 til BOSNIEN i 1993.

af Steffen Dresler @, søndag 25. april, 2021, 14:24 (11 dage siden) @ Erik Sejersen

Kære Erik og alle i andre!

Så skulle der vel være styr på den transport, tror og håber at spørgeren blev glad for svaret!!

Fortsat god eftermiddag.

De bedste hilsener

Steffen.

NB: Har lige været med til at slukke ildebrand hos genbo, genboen, ukrudtsbrænder!!!! Pas på det er tørt. Branden slukket og alle glade for at der ikke skete mere.

Sp. vedr. jernbanetransport af NORDBAT 2 til BOSNIEN i 1993.

af Chivas, søndag 25. april, 2021, 20:19 (10 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej herinde.
Det var jo ved den lejlighed, at KVG Leopard fik tilnavnet Sneleoparderne. For uindviede blev vognene malet hvide i FN farve i anledning af missionen.

Men der var en forhistorie. Forsvarschefen fremførte ønsket over for forsvarsudvalget om, at styrken fik tildelt kampvogne for at kunne løse sin opgave. Men, men; der var jo medlemmer fra det radikale venstre i udvalget og de havde hørt fra en lille kreds i FN, at kampvogne var en optrapning af kriseniveauet og derfor meget, meget farligt. Hertil foreslog så forsvarschefen, at man jo kunne male vognene hvide, så så de ikke så drabelige ud. Det godtog de radikale. Det var jo i de dage, hvor "defensive forsvarsstrukturer" stadig var moderne tale i visse kredse; (ironi kan forekomme).

Transporten frem i operationsområdet på Balkan blev som bekendt forhindret og forsinket af de her nævnte politiske årsager fra bl.a. FN. Toget stod stille i lang tid langt fra operationsområdet, jeg husker ikke navnet på stedet. Her opstod så igen et kælenavn nu for chefen for enheden. Det blev "Hannibal", da han jo ikke kunne komme over bjergene med sit tog og sine store elefantvogne. Ak ja, uden humor går det ikke.

Og det er ganske vist, begge historier.
Og historien viste jo, hvem der var klogest i det lange løb.

PS: Men så skulle I have set et jernbanetog Ringsted - Biscarosse (i FR) med en hel HAWK eskadrille. Det var tider. Desværre har jeg ikke billeder af det.

NORDBAT 2 til BOSNIEN i 1993, efterskrift!

af Steffen Dresler @, mandag 26. april, 2021, 12:04 (10 dage siden) @ Chivas

Kære alle.

Hermed en stor tak fra spørgeren for at hjælpe med at hive minderne på plads således:

"Vil du skrive en tak til jernbanen og lige tilføje til sidste skriveri at vi landede i Panchevo ikke ret langt fra Beograd (Serbien) og ved juletid blev vi sat på tog igen kørt gennem Ungarn til Trieste (Italien) sejlet til Split (Kroatien) af englænderne.

Så holdt vi der! Men vores materiel blev kørt til Tomislavgrad og blev der kørt ind til Tuzla (BiH).

Der blev kampvogne også sendt op så blev der ladet op, og der blev sat pres på FN at nu skulle de ind ellers kørte de ind. Vi fik vi lov. 1 mdr. før vi skulle hjem"!!

På vegne af spørgeren og DJM

Steffen Dresler

NORDBAT 2 til BOSNIEN i 1993, efterskrift!

af Niels Munch @, mandag 26. april, 2021, 12:43 (10 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej,

Bl.a. disse forviklinger og fortrædeligheder vedr. transport samt indsættelse af de danske kampvogne er beskrevet her i den første af 3 artikler af pensioneret brigadegeneral og militærhistoriker Michael H. Clemmesen: https://olfi.dk/2020/12/25/boellebank-renset-fn-kampvognseskadronerne-i-bosnien-i-1994-... .

Interessant læsning, hvis man vil lidt i dybden om FN-kampvognseskadronerne i Bosnien i 1994 m.v.

Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen