DSB ML 6 - lidt og nyt om/fra dens familie (6 billeder)

af Niels Munch, 25/4 2021, 12:50 (1090 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 25/4 2021, 13:19

God eftermiddag i Forum,

En aktuel impuls, som jeg vender tilbage til, fik mig til at bringe dette foto:

[image]DSB Traktor 6, Gb 1958. DJM Fotosamling - DJM01-00008074.

Denne ener, som jeg aldrig selv fotograferede, fulgte i kølvandet på de allieredes landgang i Normandiet i juni 1944, deltog i besejringen af Nazityskland og havnede ad omveje, som alt er beskrevet *her*, hos DSB i 1957.

Nogle af War Departments lokomotiver blev faktisk landsat over kysten:

[image]Landsætning af WD Barclay og/eller Drewry-lokomotiver i Normandiet, juni 1944 (Dorps Archief Noordwolde).

Men mon ikke "Traktor 6" i 1945 blev landsat med havnekran; den har sikkert været for tung til disse "45 Ton Tracked Recovery Trailers" ;-) .

Typen, der var en fortsættelse af et LMS rangerlok fra trediverne, blev bygget i perioden 1945-1952, heraf med de første til War Department (WD). Ved British Rail fik de efter nationaliseringen Class 11. NS i Holland aftog 1946-1957 i alt 125 af typen, inkl. 10 ex WD-lok (NS Class 500).

SJ i Sverige, der efter krigen ønskede at komme af med damprangerlokomotiverne, købte i 1948 2 fabriksnye Class 11, ved SJ litreret V1 nr. 3 og nr. 4:

[image]SJ litra V1 nr. 3 ankommet til Örebro 1948 (Digitaltmuseum - JvmKDAF04925).

I Örebro fil lokomotiverne bredere førerhuse, nye puffer samt lokomotivlanterner og blev lakeret "SJ-røde".

[image]SJ litra V1 nr. 4 i Luleå 1958. Foto: Stig Eldö (Digitaltmuseum - JvmKBDA00960).

I Sverige blev det ved de 2, idet SJ fortsatte med dieselhydrauliske rangerlokomotiver. Begge V1 er musealt bevaret.

Class 11 var så hensigtsmæssigt et lokomotiv, at briterne fortsatte med at bygge en nyere version, BR Class 08, stadig over samme læst med dieselmotor, generator og banemotorer m.v. fra English Electric, og bygget på BRs forskellige værksteder - frem til 1962 i et antal af knap 1.000. Det største antal i UK af en enkelt type:

[image]BR 08 957 på Liverpool Street Station, London 26.04.1981 (nm).

Lokomotivet, jeg fotograferede for 40 år siden, blev bygget hos BR Darlingtog i 1962.

Med det store antal lokomotiver, der blev produceret, har ret mange overlevet til i dag, både i Holland og Storbritannien. Alene ved veteranbaner i GB er bevaret over 70 stk.

Og nu kommer vi til den impuls, der måske gør, at nærværende indlæg ville være "mere stuerent" ovre på det andet forum:

For ét af de bevarede lokomotiver, nr. 08 635 (Derby 1959), findes ved Severn Valley Railway (SVR), som har stillet det til rådighed for ombygning til brint-teknologi.

[image]SVR Class 08 nr. 635 på banens værksted i Kidderminster (foto: SVR).

Det er Vanguard Sustainable Transport Solutions som med University of Birmingham udvikler en brændselscelle, der sammen med brinttanke og batterier skal monteres i lokomotivet i stedet for dets dieselgenerator. Banemotorer og øvr. el-system påregnes bibeholdt. En artikel af 23. april 2021, der beskriver projektet, kan ses her: https://www.railjournal.com/locomotives/british-heritage-railway-to-convert-diesel-shun... .

De "indbyggede links" rummer mange flere informationer end dem, jeg har fundet plads til her i indlægget ;-) .


Bedste søndagshilsener
Niels

DSB ML 6 - lidt og nyt om/fra dens familie (6 billeder)

af Steffen Dresler, 25/4 2021, 13:20 (1090 dage siden) @ Niels Munch

Godeftermiddag til alle

Tak til NM for en - sædvanlig - velunderbygget/dokumenteret tillægshistorie til ML 6, der som enegænger havde det svært.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener at kunne huske at udtrykket "Traktor nr. 6" faldt DLF (eller hvad det nu hed dengang) for brystet, idet man mente det var et LOKOMOTIV og IKKE en TRAKTOR. Altså noget om HVEM der måtte køre og HVOR, penge og uddannelse = faggrænser!

Derfor omlitreringen fra Traktor til Lokomotiv som ses herunder:
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

DSB ML 6 - lidt og nyt om/fra dens familie (6 billeder)

af Oversmeden, 25/4 2021, 14:36 (1090 dage siden) @ Niels Munch

Var ikke lige klar over at SJ havde fået raget 2 sådanne "dimser" til sig.
SJs driftsresultater ved jeg ikke meget om, men jeg konstatere at SJ 8/2 1950 udsender et brev til 15 firmaer og agenter hvor tilbud på "1 st, alternativt 10 st, alternativt 18-20 st normalspåriga" dieselrangerlokomotiver ønskes. Tilbud skulle afleveres til SJ inden 1/5 1950.
Nu er jeg ikke specielt stærk i hvilke agenter, som repræsenterede hvilket firma, så jeg kan ikke vide om EEs agent har været indbudt. De specifikationer SJ havde ser umiddelbart ud til at kunne opfyldes af typen.
Som følge af den runde, skrev Sj kontrakt med Esslingen i december 1950 på 25 V3.
Esslingen brugte firmaet Elof Hansson, Göteborg, som agent på dette tidspunkt.
Ordren følges af yderlige 25 V3, som bestilles i juni 1953.
20 T2 - med 800 hk. dieselmotor - bestilles hos MaK og ASJ februar 1954.
Igen kommer en opfølger i 2 omgange.
16 stk. - bestilt oktober 1955.
20 stk. - bestilt september 1957.

Mit bedste gæt er at SJ erfarede at den hydraulisk transmission var rimelig stabil ved en effekt på under 1000 hk. Samtidig har SJ - sandsynligvis - gjort den samme erfaring som DSB gjorde senere: lokomotiver med hydraulisk transmission i den lavere ende af effektområdet var billigere i indkøb end tilsvarende lokomotiver med elektrisk transmission.
Dette KAN være forklaringen på hvorfor SJ ikke køber flere loko. i England.

Det er også helt rigtigt at Nohab fik en bestilling på 5 GM-loko i juni 1954. Her var effekten over 1000 hk. og med kun 5 loko, så kan det anses som en art "prøveordre".
Opfølgeren kom med T43, som blev bestilt i 2 omgange med 25 stk. hver gang.

DSB ML 6 - lidt og nyt om/fra dens familie (6 billeder)

af Skott, Skanderborg, 25/4 2021, 23:42 (1090 dage siden) @ Niels Munch

Men mon ikke "Traktor 6" i 1945 blev landsat med havnekran; den har sikkert været for tung til disse "45 Ton Tracked Recovery Trailers" ;-) .

Typen, der var en fortsættelse af et LMS rangerlok fra trediverne, blev bygget i perioden 1945-1952, heraf med de første til War Department (WD). Ved British Rail fik de efter nationaliseringen Class 11.
Class 11 var så hensigtsmæssigt et lokomotiv, at briterne fortsatte med at bygge en nyere version, BR Class 08, stadig over samme læst med dieselmotor, generator og banemotorer m.v.

Fantastisk supplerende info. Jeg har altid troet, at Traktor 6 var en Class 08? Er der udseendesmæssig forskel på Class 08 og 11?

DSB ML 6 - lidt og nyt om/fra dens familie (6 billeder)

af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 26/4 2021, 05:58 (1089 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels og i andre
Interesant. Denne type rangermaskine fandt også vej til Australia. Victorian Railways (VR) købte ialt 16 af typen - som blev til class "F", bygget i 1951 - 53 af Dick Kerr Works UK. Ser link her: http://www.victorianrailways.net/motive%20power/fdie/fdie.html
Bedste hilsener
Niels
(Down Under)

PS Delstaten Victoria er den delstat hvor Melbourne er hovedstad

DSB ML 6 - lidt og nyt om/fra dens familie (epilog)

af Niels Munch, 26/4 2021, 11:56 (1089 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 26/4 2021, 12:14

Go' middag i forum,

Mange tak til alle for bidrag og kommentarer!

@ Skott: Jeg ville ikke påtage mig at kende forskel på en Class 11 og en Class 08, hvis numrene var dækket til :-| .

Man skal nok ned i detaljerne og evt. de tekniske specifikationer, som bl.a. vil kunne findes her: https://british-shunters.fandom.com/wiki/TOPS_Classes .

Da min gode navnebroder down under forsynede os med link til den australske variant, skal jeg ikke undlade at henvise til dem, der blev eksporteret til Holland: https://www.nicospilt.com/Dieselloks_500.htm .

Og her kan særskilt læses om de lokomotiver, der kom til hollandske operatører/industrier:
http://www.industriespoor.nl/tekeningNSbakkie.htm samt dem, der kom videre til de hollandske museumsbaner.

Brug kun flittigt Google Translate, som virker fint med det hollandske .....

Og endelig en rettelse til mit indlæg; det hedder desværre ikke "Darlingtog", men "Darlington" (hvad hjertet er fuldt af ...). Skulle der være flere fejl, vil jeg sige som på Drehscheibe: "Schreibfehler sind special effects meiner Tastatur; wer sie findet, darf sie behalten."

Til sidst endnu et arkivbillede af DSB ML 6:

[image]DSB ML 6 efter omlitreringen (foto: Sv. Jørgensen).

Hæng gerne flere billeder m.v. på denne tråd.


Bedste hilsener
Niels

DSB ML 6 - et ekstra billede

af Ole Gold ⌂, 26/4 2021, 12:54 (1089 dage siden) @ Niels Munch


Hæng gerne flere billeder m.v. på denne tråd.

Tænk at mit fotoarkiv indeholder et billede som ikke findes i Niels Munchs !!:-)
I oktober 1969 fangede jeg DSB Ml 6 i Korsør - formentlig hensat...

Med venlig hilsen
Ole Gold

[image]
DSB Ml 6, Korsør - oktober 1969. Foto Ole Gold

DSB ML 6 - et ekstra billede mere

af Niels Munch, 26/4 2021, 14:27 (1089 dage siden) @ Ole Gold

[image]DSB Ml 6, Korsør - oktober 1969. Foto Ole Gold.

Hej Ole,

Du har givetvis mange fotomotiver i din samling, jeg savner i min. Tak for ML 6, jeg sætter lige et foto af en tilpasset SJ V1 nr. 3, så man her kan se forskellen i førerhusenes bredde:

[image]SJ V1 nr. 3 (foto: Norrbottens Järnvägsmuseum).

SJ V1 nr. 4 findes ved Järnvägsmuseet i Gävle.

Som Oversmeden skrev, fortsatte SJ med at indkøbe dieselhydrauliske rangerlokomotiver fra Esslingen, SJ V3, se: https://www.jarnvag.net/lokguide/v - i øvrigt samme type, som Munkedals Järnväg (MJ) anskaffede som MJ V3 nr. 1 (senere SJ V3 nr. 1), da MJ blev normalsporet.

Bedste hilsener
Niels

DSB ML 6 - et ekstra billede mere

af Oversmeden, 29/4 2022, 22:55 (721 dage siden) @ Niels Munch

[image]SJ V1 nr. 3 (foto: Norrbottens Järnvägsmuseum).

SJ V1 nr. 4 findes ved Järnvägsmuseet i Gävle.

Som Oversmeden skrev, fortsatte SJ med at indkøbe dieselhydrauliske rangerlokomotiver fra Esslingen, SJ V3, se: https://www.jarnvag.net/lokguide/v - i øvrigt samme type, som Munkedals Järnväg (MJ) anskaffede som MJ V3 nr. 1 (senere SJ V3 nr. 1), da MJ blev normalsporet.

Det viser sig at SJ bestilte de 2 lokomotiver i september 1946 og de ankom enkeltvis i 1949.
Den rene indkøbspris på bestillingstidspunktet var ca. 287.315 SEK/stk.
Der er ikke nogen fin, formel kontrakt med segl osv. Blot et bestillingsbrev direkte til English Electric.

DSB ML 6 - lidt og nyt om/fra dens familie (epilog)

af Georg Schmidt, 26/4 2021, 19:41 (1089 dage siden) @ Niels Munch

[image]
MH 338 med tog 4934 ankommer til Århus rbg den 12/5 1974 hvor ML 6 er på vej til ophugning i Bjerringbro.
[image]
[image]
[image]
[image]
ML 6 blev sendt videre til Bjerringbro i tog 88831 den 9/6 1974 afg. År 6.00 (MO 100) oprangering: MO tom godsvogn ML Køf 260/Str.
[image]
ML 6 Bjerringbro 1974.
[image]
[image]
ML 6 rangerer ved Otto Busses Vej.
M v h
Georg

DSB ML 6 - lidt og nyt om/fra dens familie (epilog)

af Skott, Skanderborg, 26/4 2021, 21:27 (1089 dage siden) @ Georg Schmidt

Tusind tak for de mange - lidt triste, men nye billeder af Traktor/ML 6.

Sammenligner man billederne med ditto model fra Roco, er der lidt, der skal rettes mht. sidekasserne, der ikke svarer helt overens med forbilledet.

DSB ML 6 - lidt og nyt om/fra dens familie (epilog)

af Skott, Skanderborg, 26/4 2021, 21:34 (1089 dage siden) @ Niels Munch

@ Skott: Jeg ville ikke påtage mig at kende forskel på en Class 11 og en Class 08, hvis numrene var dækket til :-| .

Man skal nok ned i detaljerne og evt. de tekniske specifikationer, som bl.a. vil kunne findes her: https://british-shunters.fandom.com/wiki/TOPS_Classes .

Så er vi 2 - Jeg prøvede lige at sammenholde data for de 2 via dit link - De virker meget ens, men der er ikke billeder af Class 11 - Men hovedmål er i hvert fald sammenlignelige og temmelig ens for de to, hvad jeg lige kan se.

DSB ML 6 - lidt og nyt om/fra dens familie (epilog)

af Niels Munch, 26/4 2021, 21:42 (1089 dage siden) @ Skott

Hej Skott,

Det er masser af fotos af Class 11 m.fl. at finde via Google.

M.v.h.
Niels

DSB ML 6 - lidt og nyt om/fra dens familie (epilog)

af Steffen Dresler, 26/4 2021, 22:03 (1089 dage siden) @ Niels Munch

Godaften

Prøv at gå ind på "jernbanekilder" og skriv "* Traktor 6" (altså stjerne, mellemrum, Traktor 6) og søg. Derefter kommer bl.a. denne tegning frem

[image]
Kilde: Jernbanekilder DSB-Mtgn-0000299

samt flere billeder.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

DSB ML 6 - lidt og nyt om/fra dens familie (epilog)

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/4 2021, 22:07 (1089 dage siden) @ Steffen Dresler

Godaften

Prøv at gå ind på "jernbanekilder" og skriv "* Traktor 6" (altså stjerne, mellemrum, Traktor 6) og søg derefter kommer bl.a. denne tegning frem

[image]
Kilde: Jernbanekilder DSB-Mtgn-0000299

samt flere billeder.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Nix, ingen stjerne! Den bruger man jf. søgevejledningen kun for at finde jernbanesteder. Søgeordene er: "DSB traktor 6" (husk gåseøjnene) eller: "DSB ML 6" (som der vist endnu ikke er noget materiale på).

DSB ML 6 - lidt og nyt om/fra dens familie (epilog)

af Niels Munch, 26/4 2021, 23:00 (1089 dage siden) @ Steffen Dresler

..... og til de anglofile, Steff, så er der her en billed-tidsrøver https://transportsofdelight.smugmug.com/RAILWAYS - hvor man under opslaget "British diesel and electric locomotives" bl.a. finder mange varianter af 0-6-0 English Electric lokomotiverne.

Et PS: Af de små B-koblede dieselmekaniske 21 t WD-rangertraktorer, der i 1944 blev landsat over Utah Beach i Normandiet, forblev 5 ud af i alt 20 byggede i Holland, og NS 162 ex WD 70033 findes i restaureret stand, se https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_160 samt http://industriespoor.nl/NS%20162%20164%20165.htm .

[image]War Department No. 32/70032, Drewry fabriksfoto 1941.

Bedste hilsener
Niels

DSB ML 6 - og en fjern slægtning (Harrier Hydro Shunter)

af Niels Munch, 13/4 2023, 20:31 (372 dage siden) @ Niels Munch

Harrier Hydro Shunter projektet

Siden jeg for ca. 2 år siden berettede om Vanguard Sustainable Transport Solutions, som med University of Birmingham udvikler en brændselscelle, der sammen med brinttanke og batterier skal monteres i museumsbanen Severn Valley Railway's (SVR) rangerlokomotiv 08 635 (Derby 1959) i stedet for dets dieselgenerator, har der i fagpressen været ret stille om projektet.

Lige bortset fra, da SVR i juni 2021 befriede lokomotivet for den gamle dieselmotor og generator:

[image]
Kidderminster, juni 2021 (Photo: SVR).

SVR beretter selv, at de frivillige unge entusiaster i den forgangne tid har banket rust, repareret, grundet og malet lokomotivet samt gennemgået banemotorer og øvrigt elektrisk system således, at lokomotivet vil være klargjort til at få isat brændselscellen med brinttanke og batteripakke, der p.t. fremstilles "ude i byen".

Interesserede kan følge projektets forløb på SVR's YouTube-kanal: https://www.youtube.com/playlist?list=PLvKutsVLegNHER_17nM3nTvrP_9FKCVpZ
samt på denne Facebook-gruppe: https://www.facebook.com/groups/443297120418002

..... hvor der bl.a. forklares om lokomotivets bestanddele:

[image]
Preliminary 3D view of plans for the Harrier Hydro Shunter (University of Birmingham).

Og mon ikke fagpressen vil komme på dupperne, når maskinen ruller - formentlig til sommer?

Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak