Avatar

Billetter til direkte badetog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/5 2021, 22:06 (1088 dage siden)

Godaften i herreværelset!

Jeg sad lige og kiggede i en gammel køreplan for Gribskovbanen (med Christel pige og det hele :-) ) og det ser jeg den her "annonce" for de direkte badetog:
[image]

Det giver mening at man kunne købe biletter på Kbh H og Nørreport, men hvorfor tillige ad dele af Balleruplinien (den gik jo ikke til Frederikssund som S-tog endnu)? hvorfor ikke også nogle af de andre stationer ad Tåstruplinien for eksempel?
Klampenborg linien har der jo trods alt nok ikke været den store efterspørgsel. Der havde man jo Bellevue i Klampenborg.

Billetter til direkte badetog

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 2/5 2021, 22:30 (1088 dage siden) @ Michael Deichmann

Dengang i 1960 havde man et takstbegreb, der hed Københavns Bybane, der groft sagt dækkede Københavns og Frederiksberg Kommuner. De yderste stationer mod vest på bybanen var Hvidovre og Husum, mens det mod nord var Hellerup. Bybanen blev blandt andet regnet som et sted i forhold til rejser andre steder hen. En tur til Hillerød kostede for eksempel det samme fra både Husum, København H og Svanemøllen uanset forskellen i rejselængden.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Billetter til direkte badetog

af re20000, 2/5 2021, 23:35 (1088 dage siden) @ Leif Jørgensen

Svarer til HT takstzone 1 og 2, Movia 1001 og 1002.

nold

Billetter til direkte badetog

af Lars, 3/5 2021, 08:47 (1088 dage siden) @ Michael Deichmann

[image]

og så oven i købet i sådanne personvogne

Så vidt jeg kan se, må de fine vogne være C 41 og C 42.

https://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?s=134&vognid=1550

Der var vel ikke andre, som kunne leve op til beskrivelsen. Det øvrige personvonsmateriel var af noget ældre dato.

Mon der findes et billede af sådan et badetog?

Billetter til direkte badetog

af Niels Munch, 3/5 2021, 09:20 (1088 dage siden) @ Lars

Hej Lars,

Der er en fyldig, illustreret omtale af badetogene i bane bøgers "Gennemgaaende Vogn til Privatbanen" (ISBN 87 88632 86-5, 2001).

Og "de fine vogne" var GDS C 41 og C 42, suppleret med DSB CL.

[image]GDS C 41 og C 42 i Helsinge 09.04.1961 (nm).

[image]

M.v.h.
Niels

Billetter til direkte badetog

af Peter Roland Hansen @, 3/5 2021, 13:06 (1088 dage siden) @ Niels Munch

Just Andersen har taget et billede af sådan et tog
[image]

Billetter til direkte badetog

af Lars, 3/5 2021, 21:37 (1087 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Just Andersen har taget et billede af sådan et tog
[image]

Takker. Fantastisk hvad der kan trylles frem af gemmerne :-)

Det virker nu ikke, som om perronen vrimler af badegæster, men det skyldes måske vejret, som ikke ser helt solrigt ud, hvis man kan tro på billedet.

Billetter til direkte badetog

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 3/5 2021, 22:03 (1087 dage siden) @ Lars


Takker. Fantastisk hvad der kan trylles frem af gemmerne :-)

Det virker nu ikke, som om perronen vrimler af badegæster, men det skyldes måske vejret, som ikke ser helt solrigt ud, hvis man kan tro på billedet.

Persontogene til Hillerød stoppede ikke på Vesterport, uanset om der var gennemgående vogne til Gribskovbanen og Frederiksværkbanen eller ej. Det kom først, da trafikken til Hillerød blev overtaget af S-togene med linie E i 1968. Men ellers har du ret, det ligner ikke just badevejr.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Billetter til direkte badetog

af Lars, 3/5 2021, 21:34 (1087 dage siden) @ Niels Munch

Hej Lars,

Der er en fyldig, illustreret omtale af badetogene i bane bøgers "Gennemgaaende Vogn til Privatbanen" (ISBN 87 88632 86-5, 2001).

Og "de fine vogne" var GDS C 41 og C 42, suppleret med DSB CL.

[image]GDS C 41 og C 42 i Helsinge 09.04.1961 (nm).

[image]

M.v.h.
Niels

Takker. Den bog har åbenbart undgået at ende i min ellers righoldige bogsamling. Jeg må en tur på biblioteket.

DSB MT151
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak