Avatar

Hvilket strømsystem?

af Eyolf ⌂ @, Slemmestad, Norge, fredag 21. maj, 2021, 13:00 (32 dage siden)

Igjen påkaller jeg forumets ekspertise. Dette loket fant jeg på Deutsches Technikmuseum i Berlin (tidligere Museum für Verkehr und Technik) for noen år tilbake:
[image]

Ifølge mine notater stammer det fra brunkullsbruddene (dagbrudd) i Borken ved Kassel. Det er bygget i 1950 av Henschel. Sporvidden er 900 mm, den samme som på Mecklenburgische Bäderbahn Molli. Det jeg derimot ikke har notert, er hvilket strømsystem som ble brukt på denne banen i Borken. Jeg klarer ikke lese det ut fra plakaten foran loket heller. Men igjen er det kanskje noen her, som har fasiten?

Hvilket strømsystem?

af cslundsten @, fredag 21. maj, 2021, 13:14 (32 dage siden) @ Eyolf

Ifølge mine notater stammer det fra brunkullsbruddene (dagbrudd) i Borken ved Kassel. Det er bygget i 1950 av Henschel. Sporvidden er 900 mm, den samme som på Mecklenburgische Bäderbahn Molli. Det jeg derimot ikke har notert, er hvilket strømsystem som ble brukt på denne banen i Borken. Jeg klarer ikke lese det ut fra plakaten foran loket heller. Men igjen er det kanskje noen her, som har fasiten?

Lokomotivet er type EL-3, som var standardlokomotivet på smalsporede brunkulsbaner i DDR (og andre steder). Jeg ved ikke specifikt hvad strømsystemet var ved Borken, men standarden var/er 1200VDC.

Jeg er ikke sikker på om spændingen også var 1200V i side-køreledningerne i minerne. De normalsporede baner kørte med halv spænding (1200 V i stedet for 2400 V) på læssesporene.

Mvh
Carsten Lundsten

Avatar

Hvilket strømsystem?

af Eyolf ⌂ @, Slemmestad, Norge, fredag 21. maj, 2021, 14:00 (32 dage siden) @ cslundsten

Takk for svar. Men ifølge plakaten ved loket er det en EL-4, ikke en EL-3, og det er bygget av vesttyske Henschel. Men resultatet erantakelig det samme, siden både vest- og øst-tyske brunkullsbaner var arvtakere etter førkrigstidens tilsvarende. Så inntil noen bekrefter noe annet, satser jeg på 1,2 kV likestrøm.

Jeg tror faktisk ikke strømsystemet var oppgitt på plakaten, for jeg er sikker på at de øvrige notatene mine stammer nettopp derfra.

Hvilket strømsystem?

af cslundsten @, fredag 21. maj, 2021, 14:27 (32 dage siden) @ Eyolf

Takk for svar. Men ifølge plakaten ved loket er det en EL-4, ikke en EL-3, og det er bygget av vesttyske Henschel. Men resultatet erantakelig det samme, siden både vest- og øst-tyske brunkullsbaner var arvtakere etter førkrigstidens tilsvarende. Så inntil noen bekrefter noe annet, satser jeg på 1,2 kV likestrøm.

Jeg tror faktisk ikke strømsystemet var oppgitt på plakaten, for jeg er sikker på at de øvrige notatene mine stammer nettopp derfra.

Arhh - ja selvfølgelig, det er jo vest...

Banen var vel elektrificeret før krigen, så det er nok en god antagelse at det er samme strømsystem.

Mvh
Carsten Lundsten

Hvilket strømsystem?

af Niels Munch @, fredag 21. maj, 2021, 14:45 (32 dage siden) @ Eyolf

Hej Eyolf,

Dit PREAG 900 mm EL 4 lokomotiv fra Technikmuseum er dette: https://www.rangierdiesel.de/index.php?nav=1411165&lang=1&id=90327&action=p... .

900 mm banen ved Borken var elektrificeret med 1200V DC.

PS: En oversigt over trækkraft ved alle 3 sporvidder (1435, 900 og 600 mm) hos Preussen Elektra AG PREAG i Borken findes her: http://www.bahn-express.de/archiv/34582-02.htm .


M.v.h.
Niels

Avatar

Hvilket strømsystem?

af Eyolf ⌂ @, Slemmestad, Norge, fredag 21. maj, 2021, 14:59 (32 dage siden) @ Niels Munch

Hjerrtelig takk, Niels! da var Lundstens antagelse bekreftet. Det er godt å ha en slik kunnskapsbase å trekke på når det kniper. Ja, det er helt riktig samme lok du har funnet. Jeg fant også den siden, men jeg klarte ikke å finne svaret på spørsmålet mitt der. Takk for hjelpen til dere begge!

DSB plakat 1950

DSB plakat 1950
DSB plakat 1950 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Svenska-lok

Danske privatbaner

Læs historien om:
Nordfynske Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen