Fra København til Kalisz i 1920

af RolfC, 25/5 2021, 14:50 (1060 dage siden)

Sidste sommer fik jeg god hjælp her med nogle spørgsmål bl.a. om rejser til, fra og i Danmark for ca. 100 år siden.

Her kommer fortsættelsen.

Et af mine familiemedlemmer rejste fra København til Kalisz (Kalisch) i Polen lige efter første verdenskrig på besøg, i 1920. Det er uklart om rejsen var via Berlin, via Stettin eller via Danzig. Jeg har en formodning om, at det kan have været via Stettin.

På det tidspunkt har banerne i Polen nok været pænt ødelagte.

Hvis nu man i midten af 1920 gik til DSB eller et rejsebureau og sagde, at man ønskede at rejse til Kalisz --- hvilken rute mon de så anbefalede?

Næste spm. Samme tur, 1921 og 1922. De to gange tilbage via Berlin. Ville de have anbefalet andre ruter?

Gætteri er tilladt!

Tak på forhånd.

Hilsner fra
Rolf

Fra København til Kalisz i 1920

af RolfC, 31/5 2021, 13:07 (1054 dage siden) @ RolfC

Efter nogle yderligere studier kan jeg se, at det med god sandsynlighed har været

Skib til Stettin.

Tog fra Stettin til Kryz (Krzyz) og nær byen over grænsen mellem Tyskland og Polen,

Videre til Posen/Poznan,

Videre til Ostrów Wielkopolski,

Videre til Kalisz.

Mange detaljer er svære at få styr på. Skiftede man fx tog ved Kryz eller kørte tyske tog ind i Polen?

Er der en polsk hjemmeside eller ekspert til stede, hvor man kan søge info?`

Avatar

Fra København til Kalisz i 1920

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/5 2021, 13:33 (1054 dage siden) @ RolfC

Efter nogle yderligere studier kan jeg se, at det med god sandsynlighed har været

Skib til Stettin.

Tog fra Stettin til Kryz (Krzyz) og nær byen over grænsen mellem Tyskland og Polen,

Videre til Posen/Poznan,

Videre til Ostrów Wielkopolski,

Videre til Kalisz.

Mange detaljer er svære at få styr på. Skiftede man fx tog ved Kryz eller kørte tyske tog ind i Polen?

Er der en polsk hjemmeside eller ekspert til stede, hvor man kan søge info?`

Der kan vel også være rejst via Gedser - Berlin? En bekendt af mig (hvis skriftlige erindringer jeg har) rejste i foråret 1919 til København fra Poretsche-Allenau: en lille by ca. 40 km sydvest for nuv. Kaliningrad, tidl. Königsberg, og da gik turen ad "hovedruten" via Berlin. Såfremt der i 1920 er rejst med skib via Stettin, så har man ikke kunnet købe gennemgående jernbanebillet med skibet til Stettin og heller ikke hjemmefra kunnet købet billetkuponer til lokale tyske og polske delstrækninger, så da har man måttet "købe sig frem" mellem de forskellige skiftesteder undervejs. Men okay, hvis man har været frisk på det, så er det da en mulighed.

Fra København til Kalisz i 1920

af RolfC, 31/5 2021, 13:52 (1054 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Absolut relevant rejseplan og du har givetvis helt ret i at en rejse via Stettin - i modsætning til via Berlin - har betydet at man måtte købe billetter undervejs. Det har nok været acceptabelt i netop dette tilfælde, da den rejsende talte de undervejs nødvendige sprog udmærket.

Mon ikke damper til Stettin har været den billigste rejseform?

Rejsen fascinerer mig, bl.a. grænseovergangen ved Kryz - hvordan mon det er foregået?

Senere på turen: Kalisz var aldeles sønderbombet nogle år før. Det må have været noget af en ruin at ankomme til, ligesom spor, broer og anlæg vel nok kan tænkes at have været ret ødelagte og måske mere eller mindre midlertidigt sat op.

Så er der vekselsituationen, som heller ikke har været nem.

Avatar

Fra København til Kalisz i 1920

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/5 2021, 14:42 (1054 dage siden) @ RolfC

Hej Morten

Absolut relevant rejseplan og du har givetvis helt ret i at en rejse via Stettin - i modsætning til via Berlin - har betydet at man måtte købe billetter undervejs. Det har nok været acceptabelt i netop dette tilfælde, da den rejsende talte de undervejs nødvendige sprog udmærket.

Mon ikke damper til Stettin har været den billigste rejseform?

Rejsen fascinerer mig, bl.a. grænseovergangen ved Kryz - hvordan mon det er foregået?

Senere på turen: Kalisz var aldeles sønderbombet nogle år før. Det må have været noget af en ruin at ankomme til, ligesom spor, broer og anlæg vel nok kan tænkes at have været ret ødelagte og måske mere eller mindre midlertidigt sat op.

Så er der vekselsituationen, som heller ikke har været nem.

Hej Rolf,

Min erfaring er, at en god måde at danne sig et overblik over forholdene på sådanne rejser er at kigge på aviser i Mediestream (hvor du uden tvivl allerede har været), og så - hvis der i aviserne er personnavne, som særligt springer i øjnene, at hitte ud af, om de pågældende har skrevet erindringer/rejsebeskrivelser i tidsskrifter etc. Jeg kan i Mediestream se, at Kalisch er nævnt en del gange i 1920, men andre byer kan også være nævnt, så søg på dem. I aviserne er der tit også annoncer for fx dampskibsselskaber, der sejlede fra Danmark til Stettin. Desværre er billetpriserne som regel ikke nævnt i sådanne skibsannoncer og kan være umulige at opspore. Jernbanetaksterne lokalt i udlandet kan som regel findes i køreplaner for det pågældende land. En anden vej rundt er at forsøge at finde udenlandske rejseskildringer skrevet af personer, der har rejst i området ca. 1920 og som beskriver forholdene, der har været ens for alle uanset nationalitet. Ja, Kalisch har været noget af en ruin at ankomme til, men det er nok beskrevet i tyske og polske bøger, hvor der igen kan være brugbare kildehenvisninger.

God arbejdslyst og held og lykke med projektet

Morten

Fra København til Kalisz i 1920

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 31/5 2021, 15:09 (1054 dage siden) @ RolfC

Hej Rolf,

maaske kan denne side https://timetableworld.com/ hjälpe dig lidt videre. Her findes köreplaner fra hele verden og gennem tiden. Kalisz ligger paa sträkningen 4934 paa Storm's köreplan fra 1926 (som findes under 'Germany 1919-1945').

Ullrich

Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel. Pris 260 kr.

Læs mere
DSB MH415Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak