Avatar

St. Magleby 2021

af Tommy Nilsson ⌂ @, tirsdag 25. maj, 2021, 20:43 (28 dage siden)

Hermed en serie billeder fra St. Magleby anno 2021.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Avatar

St. Magleby 2021

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 25. maj, 2021, 21:01 (28 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hermed en serie billeder fra St. Magleby anno 2021.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Smukt vedligeholdt med respekt for det originale, og varehuset står også for tur. Prisværdigt og herligt at se, TAK! :-) :-) :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

St. Magleby 2021

af Niels Munch @, tirsdag 25. maj, 2021, 21:06 (28 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for kigget, Tommy.

Den lokale historiker har fordybet sig i stationens historie: https://www.sydamager.dk/Amagerbanen_Store_Magleby_Station/ .

M.v.h.
Niels

St. Magleby 2021

af Ronold @, Høvik, Norge, torsdag 27. maj, 2021, 15:13 (26 dage siden) @ Niels Munch

Var/er stationsbygningerne i Kastrup og Dragør identiske eller var/er de spejlvendte af hinanden?
Mvh Knut

St. Magleby 2021

af Niels Munch @, torsdag 27. maj, 2021, 16:03 (26 dage siden) @ Ronold

Var/er stationsbygningerne i Kastrup og Dragør identiske eller var/er de spejlvendte af hinanden?

Hej Ronold,

Her er et par fotos til sammenligning:

[image]
Kastrup Station, tog mod Dragør holder ved perronen. Fremstillet som postkort af Dansk Jernbaneklub. Tekst på bagsiden: "Kastrup Station 1924 med tog fremført af AB-lokomotiv af typen nr. 1 - 4." Fotograf: Ukendt. Historisk Arkiv Dragør - Nummer: B17952.

[image]
Dragør Station set fra perronen. Dato: Maj 1957. Fotograf: Erik V. Pedersen. Historisk Arkiv Dragør - Nummer: B3505.

Begge bygninger "vender samme vej". Jeg har dog ikke lige talt vinduer og døre ;-) . Bygningsændringer kan også have forekommet, men ellers synes de ret ens.


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Kastrup og Dragør stationsbygninger

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 27. maj, 2021, 16:12 (26 dage siden) @ Niels Munch

Var/er stationsbygningerne i Kastrup og Dragør identiske eller var/er de spejlvendte af hinanden?


Hej Ronold,

Her er et par fotos til sammenligning:

[image]
Kastrup Station, tog mod Dragør holder ved perronen. Fremstillet som postkort af Dansk Jernbaneklub. Tekst på bagsiden: "AB 4: Kastrup Station, 1924, med tog fremført af AB-lokomotiv af typen nr. 1 - 4." Fotograf: Ukendt. Historisk Arkiv Dragør - Nummer: B17952.

[image]
Dragør Station, set fra perronen. Dato: Maj 1957. Fotograf: Erik V. Pedersen. Historisk Arkiv Dragør - Nummer: B3505.

Kære Niels

Det er faktisk nogle pænt store bygninger til en "lille" privatbane, der måske slet ikke var så lille endda?

Bedste hilsner

Thomas

Kastrup og Dragør stationsbygninger

af Niels Munch @, torsdag 27. maj, 2021, 16:19 (26 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

Det var ofte indskrevet i banernes koncessioner, at de havde pligt til i deres bygninger at huse såvel post- som toldvæsen, såfremt disse etater ønskede det. Behovet kunne evt. også indbefatte tjenesteboliger.

Både Kastrup og Dragør har huset postfunktioner, men jeg har ikke udført "rumforskning" på bygningerne.

Bedste hilsener
Niels

Kastrup og Dragør stationsbygninger

af Ronold @, Høvik, Norge, torsdag 27. maj, 2021, 16:59 (26 dage siden) @ Niels Munch

Tak for svar til de herrer Thomas og Niels.
Mvh Knut

Avatar

Kastrup og Dragør stationsbygninger

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 27. maj, 2021, 17:32 (26 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kjære Thomas,

Kjellerup var også en pænt stor bygning til en lille (kort) privatbane. Den er vist af samme størrelse som Kastrup og Dragør.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Kastrup og Dragør og Kjellerup stationsbygninger

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 27. maj, 2021, 18:04 (26 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære Morten

Kjellerup var også en pænt stor bygning til en lille (kort) privatbane

Helt enig. Men at der ligger to store stationsbygninger på samme privatbane med kort afstand hører vel til sjældenhederne?

Den er vist af samme størrelse som Kastrup og Dragør

Arh.....

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Kastrup og Dragør stationsbygninger

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, torsdag 27. maj, 2021, 18:43 (26 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kjære Thomas,

Kjellerup var også en pænt stor bygning til en lille (kort) privatbane. Den er vist af samme størrelse som Kastrup og Dragør.


Jeg vil mene, at Kjellerup er en smule mindre ;-)

[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Avatar

Kastrup og Dragør stationsbygninger

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 27. maj, 2021, 19:04 (26 dage siden) @ T. Rithmester

Kjære Thomas,

Kjellerup var også en pænt stor bygning til en lille (kort) privatbane. Den er vist af samme størrelse som Kastrup og Dragør.

Jeg vil mene, at Kjellerup er en smule mindre ;-)

[image]

I Kjellerup var der ikke, som i Kastrup og Dragør, postkontor på stationen; det lå ude i byen. Jernbanedelen af de tre stationsbygninger var omtrent lige stor (og arkitekturen i øvrigt ret ens).

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Kastrup og Dragør stationsbygninger

af Niels Munch @, torsdag 27. maj, 2021, 19:45 (26 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Gode Morten,

Jeg er ikke enig i, at arkitekturen er "ret ens". Fællestræk er røde sten, murbuer og kalkstensfriser, men her hører den arkitektoniske lighed også op.

Kjellerup Station tillægges i øvrigt den lokale arkitekt A.P. Nielsen.

M.v.h.
Niels

Avatar

Kastrup og Dragør stationsbygninger

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 27. maj, 2021, 19:55 (26 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Morten Flindt Larsen, torsdag 27. maj, 2021, 20:21

Gode Morten,

Jeg er ikke enig i, at arkitekturen er "ret ens". Fællestræk er røde sten, murbuer og kalkstensfriser, men her hører den arkitektoniske lighed også op.

Kjellerup Station tillægges i øvrigt den lokale arkitekt A.P. Nielsen.

M.v.h.
Niels

Gode Niels,

Andre har tillagt Wenck bygningen, formentlig baseret på en kombination af gætteri og wenckisme (og måske fordi de syntes, at arkitekturen er ret ens), så jeg vil med god samvittighed rette i jernbanekilder.dk. Tak for oplysningen.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

St. Magleby 2021

af Vestjyden, tirsdag 25. maj, 2021, 21:58 (28 dage siden) @ Tommy Nilsson

Spændende læsning om amagerbanen, og interessant at noget af banen indgår i metroen.

Mvh vestjyden

St. Magleby 2021

af Niels Munch @, tirsdag 25. maj, 2021, 23:37 (28 dage siden) @ Vestjyden

Spændende læsning om amagerbanen, og interessant at noget af banen indgår i metroen.

Ja, fra Øresundsvej til Kastrup følger metroen Amagerbanens tracé, og i Kastrup mødes gammelt og nyt:

[image]
Kastrup Station (den nye, næsten færdig, og t.h. den gamle) september 2007 (foto: Metroselskabet).

Østamagerbanen, M 2, blev indviet den 28. september 2007.

M.v.h.
Niels

St. Magleby 2021

af Vestjyden, onsdag 26. maj, 2021, 08:46 (27 dage siden) @ Niels Munch

Tak for billede og information.

Mvh vestjyden

Jernbanebøger

Eventyrlige Rejseberetninger

Eventyrlige Rejseberetninger
Pris 170 kr.

Læs mere
Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen