Avatar

Hvor lå A/S Vulcan?

af Tommy Nilsson ⌂ @, tirsdag 08. juni, 2021, 20:47 (14 dage siden)

Hvor lå A/S Vulcan? Et enkelt spørgsmål, som jeg ikke er kommet nærmere end Maribo Nørremark.
Her er et billede fra Arkiv.dk fra omkring forrige århundredeskifte.

[image]

--
[image]

Avatar

Hvor lå A/S Vulcan?

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 08. juni, 2021, 21:04 (14 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hejsa Tommy,

Vulcan lå på: 54.779354, 11.500456

Det var altså ikke ved den nuværende banelinje mod Bandholm, idet strækningen er omlagt siden fabrikkens tid.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvor lå A/S Vulcan?

af Niels Munch @, tirsdag 08. juni, 2021, 22:42 (14 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jf. denne skitse:
[image]
(Kilde: Thomassen & Wilcke "Maribo-Bandholm Jernbane 1869-1969" - DJK 24, 1969).

..... lå Vulcan mellem frølageret og Maribo Station. Vulcan fik sidespor til Bandholmbanen 1899. Sporene på skitsen kan i nogen grad genfindes på dette KB luftfoto, der også er orienteret mod nord:

[image]
Maribo, C. E. Christiansensvej 8. Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto, 1946-1969. ID: sylvest_nks_04150.tif. Klikbart foto.

Jeg mener, Vulcan's tidligere bygninger er nederst i billedet og derfor ikke stemmer helt med Mortens koordinater, men lader mig gerne retlede.

PS: Blikretningen på billedet fra arkiv.dk er mod vest, idet dampmøllen kan ses bagtil.

M.v.h.
Niels

Avatar

Hvor lå A/S Vulcan?

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 08. juni, 2021, 23:11 (14 dage siden) @ Niels Munch


Jeg mener, Vulcan's tidligere bygninger er nederst i billedet og derfor ikke stemmer helt med Mortens koordinater, men lader mig gerne retlede.

Mine koordinater er principielt altid punktet for sidesporets afgrening fra "hovedspor"/stamspor, ikke bygningernes placering. Hvis jeg ikke benyttede punktet for sidesporets afgrening, ville det give misvisning ved meget store sidesporsanlæg, ved havnebaner og ved sidespor, ved hvilke der ikke fandtes bygninger. Det er jo trods alt jernbanen og ikke bygninger, der definerer et sidespor.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvor lå A/S Vulcan?

af Niels Munch @, tirsdag 08. juni, 2021, 23:19 (14 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Mine koordinater er principielt altid punktet for sidesporets afgrening fra "hovedspor"/stamspor, ikke bygningernes placering. Hvis jeg ikke benyttede punktet for sidesporets afgrening, ville det give misvisning ved meget store sidesporsanlæg, ved havnebaner og ved sidespor, ved hvilke der ikke fandtes bygninger. Det er jo trods alt jernbanen og ikke bygninger, der definerer et sidespor.

Jeg opfattede Tommys spørgsmål som værende fabrikkens beliggenhed, ikke sidesporets. I øvrigt svarer dine koordinater til, hvad der i dag er C.E. Christiansensvej 1, hvilket i mine øjne stadig er "ved siden af".

M.v.h.
Niels

Avatar

Hvor lå A/S Vulcan?

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 09. juni, 2021, 00:18 (14 dage siden) @ Niels Munch

Mine koordinater er principielt altid punktet for sidesporets afgrening fra "hovedspor"/stamspor, ikke bygningernes placering. Hvis jeg ikke benyttede punktet for sidesporets afgrening, ville det give misvisning ved meget store sidesporsanlæg, ved havnebaner og ved sidespor, ved hvilke der ikke fandtes bygninger. Det er jo trods alt jernbanen og ikke bygninger, der definerer et sidespor.


Jeg opfattede Tommys spørgsmål som værende fabrikkens beliggenhed, ikke sidesporets. I øvrigt svarer dine koordinater til, hvad der i dag er C.E. Christiansensvej 1, hvilket i mine øjne stadig er "ved siden af".

M.v.h.
Niels

Nåeh, undskyld, ja jeg lod min opfattelse af Tommys spørgsmål forvirre af, at vi er i et jernbanehistorisk forum, og at det derfor måske var sidesporet, han spurgte til. Beklager.
Sidesporet til Vulkan etableredes ganske rigtigt i 1899, og på det tidspunkt kurvede Bandholmbanens hovedspor af fra stationen i venstre side af Ejnar Hoffs sporskitse, og Vulcan-sidesporet afgrenede fra Bandholmbanen der, hvor der på skitsen står "Vejmat.". Punktet kan genfindes på Kraks 1954-luftfoto, og mine koordinater, som enhver kan lægge ind i Krak og tjekke, passer med sidesporets afgrening, om end jeg ikke har taget højde for sporskiftets hjertestykke eller tunger men blot har markeret selve sidesporets omtrentlige begyndelse, hvorfra sporet kurvede mod sydøst ned til fabrikken. Fabriksanlægget har haft TO forskellige tilslutninger i årenes løb, og jeg har nu engang valgt at tage udgangspunkt i den første - vel vidende, at jeg jo nok skulle blive kritiseret, hvis jeg i stedet havde taget udgangspunkt i den anden placering. ​
Kurven i højre side af skitsen og afgreningen ind til "Vulcan" viser forholdene efter hovedsporets forlægning, efter 1920, men jeg gik ud fra, at Tommy med sit spørgsmål sigtede på fabrikkens tid som lokomotiv- og vognfabrik.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvor lå A/S Vulcan?

af Niels Munch @, onsdag 09. juni, 2021, 00:28 (13 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nåeh, undskyld, ja jeg lod min opfattelse af Tommys spørgsmål forvirre af, at vi er i et jernbanehistorisk forum, og at det derfor måske var sidesporet, han spurgte til. Beklager.
Sidesporet til Vulkan etableredes ganske rigtigt i 1899, og på det tidspunkt kurvede Bandholmbanens hovedspor af fra stationen i venstre side af Ejnar Hoffs sporskitse, og Vulcan-sidesporet afgrenede fra Bandholmbanen der, hvor der på skitsen står "Vejmat.". Punktet kan genfindes på Kraks 1954-luftfoto, og mine koordinater, som enhver kan lægge ind i Krak og tjekke, passer med sidesporets afgrening, om end jeg ikke har taget højde for sporskiftets hjertestykke eller tunger men blot har markeret selve sidesporets omtrentlige begyndelse, hvorfra sporet kurvede mod sydøst ned til fabrikken. Fabriksanlægget har haft TO forskellige tilslutninger i årenes løb, og jeg har nu engang valgt at tage udgangspunkt i den første - vel vidende, at jeg jo nok skulle blive kritiseret, hvis jeg i stedet havde taget udgangspunkt i den anden placering. ​
Kurven i højre side af skitsen og afgreningen ind til "Vulcan" viser forholdene efter hovedsporets forlægning, efter 1920, men jeg gik ud fra, at Tommy med sit spørgsmål sigtede på fabrikkens tid som lokomotiv- og vognfabrik.

Glimrende Morten, så fik vi vist i en eller anden form for fællesskab defineret, hvor Vulcan's bygninger lå, og oven i købet med hvilke sidespor, fabrikken hhv. mejeriet i tidens løb blev betjent.

PS: For fuldstændighedens skyld, så skyldtes forlægningen af Bandholmbanens spor tilkomsten af Maribo-Torrig Jernbane.


M.v.h.
Niels

Avatar

Hvor lå A/S Vulcan?

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 09. juni, 2021, 00:45 (13 dage siden) @ Niels Munch

Nåeh, undskyld, ja jeg lod min opfattelse af Tommys spørgsmål forvirre af, at vi er i et jernbanehistorisk forum, og at det derfor måske var sidesporet, han spurgte til. Beklager.
Sidesporet til Vulkan etableredes ganske rigtigt i 1899, og på det tidspunkt kurvede Bandholmbanens hovedspor af fra stationen i venstre side af Ejnar Hoffs sporskitse, og Vulcan-sidesporet afgrenede fra Bandholmbanen der, hvor der på skitsen står "Vejmat.". Punktet kan genfindes på Kraks 1954-luftfoto, og mine koordinater, som enhver kan lægge ind i Krak og tjekke, passer med sidesporets afgrening, om end jeg ikke har taget højde for sporskiftets hjertestykke eller tunger men blot har markeret selve sidesporets omtrentlige begyndelse, hvorfra sporet kurvede mod sydøst ned til fabrikken. Fabriksanlægget har haft TO forskellige tilslutninger i årenes løb, og jeg har nu engang valgt at tage udgangspunkt i den første - vel vidende, at jeg jo nok skulle blive kritiseret, hvis jeg i stedet havde taget udgangspunkt i den anden placering. ​
Kurven i højre side af skitsen og afgreningen ind til "Vulcan" viser forholdene efter hovedsporets forlægning, efter 1920, men jeg gik ud fra, at Tommy med sit spørgsmål sigtede på fabrikkens tid som lokomotiv- og vognfabrik.


Glimrende Morten, så fik vi vist i en eller anden form for fællesskab defineret, hvor Vulcan's bygninger lå, og oven i købet med hvilke sidespor, fabrikken hhv. mejeriet i tidens løb blev betjent.

PS: For fuldstændighedens skyld, så skyldtes forlægningen af Bandholmbanens spor tilkomsten af Maribo-Torrig Jernbane.


M.v.h.
Niels

Det var en fornøjelse, Niels. Jeg erindrer endnu, at det var lidt bøvlet ud fra kortskitsen og bogens tekst at få fra forholdene sat på plads inde i mit lille forvirrede hoved, især da der mangler ældre illustrationsmateriale og området er blevet kraftigt omkalfatret siden forrige århundredeskifte. På 1954-luftfotoet kan man lige ane resterne af et kurvet sporforløb fra stiksporet over mod fabrikken, selv om der henstår alt muligt "uvedkommende" på grunden.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvor lå A/S Vulcan?

af Niels Munch @, onsdag 09. juni, 2021, 00:14 (14 dage siden) @ Niels Munch

En rettelse: Skal man tro arkiv.dk, så er Mejeriet Trifolium - midt i KB-luftfotoet - indrettet i den tidligere Vulcan-fabrik:

[image]
Trifolium, Nørrebro, Maribo. På billedet ses en del af de bygninger, der var kendt som mejeriet Trifolium. Bygninger blev opført i 1896 til maskinfabriken Vulcan, der beskæftigede ca. 140 mand, da det gik bedst. Men i 1906 var det slut med det oprindelige Vulcan, og i 1908 blev bygningerne overtaget af mejeriselskabet Trifolium. Dateringsnote: 16.januar 1972. Fotograf: Tom Lauritsen. Maribo Lokalhistoriske Arkiv - Nummer: B6952. Klikbart foto.

Adressen var Nørrebrogade i Maribo.


M.v.h.
Niels

Hvor lå A/S Vulcan? - Tak, Niels!

af Lars Henning Jensen, onsdag 09. juni, 2021, 10:36 (13 dage siden) @ Niels Munch

En rettelse: Skal man tro arkiv.dk, så er Mejeriet Trifolium - midt i KB-luftfotoet - indrettet i den tidligere Vulcan-fabrik:

[image]
Trifolium, Nørrebro, Maribo. På billedet ses en del af de bygninger, der var kendt som mejeriet Trifolium. Bygninger blev opført i 1896 til maskinfabriken Vulcan, der beskæftigede ca. 140 mand, da det gik bedst. Men i 1906 var det slut med det oprindelige Vulcan, og i 1908 blev bygningerne overtaget af mejeriselskabet Trifolium. Dateringsnote: 16.januar 1972. Fotograf: Tom Lauritsen. Maribo Lokalhistoriske Arkiv - Nummer: B6952. Klikbart foto.

Adressen var Nørrebrogade i Maribo.


M.v.h.
Niels

Kære Niels!

Mange tak for denne tilføjelse; jeg læste i aftes med interesse din og Mortens "korrespondance" og konstaterede, at jeg gennem 40 måtte have levet i en form for vildfarelse.

Da jeg som ganske ung i juli 1981 sammen med en kammerat var på vej hjemover fra en Interrail-rejse, gjorde vi ophold i Maribo, og jeg tog - efter anvisning fra nogle "tilfældige lokale" - et billede af de hvide bygninger, der endnu eksisterede på det tidspunkt, i den sikre overbevisning, at det måtte være Vulcan. Men i aftes led denne overbevisning så et knæk - det var i stedet Mejeriet Trifolium ...

Men heldigvis fik du bragt tingene på plads, og jeg har nu genvundet både selvrespekt og troen på egen dømmekraft* - tak for det! :-)

God dag til alle!

Mh
LH

*) Jeg anerkender, at andre lejlighedsvis sætter spørgsmålstegn ved denne - og det skal de skal have lov til det ;-)

Hvor lå A/S Vulcan? - Selv tak, L.H.!

af Niels Munch @, onsdag 09. juni, 2021, 12:33 (13 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Men heldigvis fik du bragt tingene på plads, og jeg har nu genvundet både selvrespekt og troen på egen dømmekraft* - tak for det! :-)

Gudskelov, at jeg har forhåbentlig ikke har forvoldt varig skade ved næsten at have lokket dig - og evt. andre - på limpinden. Som "bod" oplægger jeg endnu et KB-luftfoto:

[image]
Maribo, Banegårdspladsen. Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto. År: 1946-1969. Id: sylvest_nks_04137.tif. Klikbart foto.

Oppe t.v. i billedet "Trifolium" og Bandholmbanens "nye" indføring, dernæst Lollandsbanens rundremise nord for hovedsporet til Nf. Syd for hovedsporet og foran slagteriet LJs værkstedskompleks med vandtårn og drejeskive, hvorpå ses kedel-personvognen LJ CB 70 (der senere blev bogie-pakvogn). Ved perron ses et frakoblet Nakskov-diesellokomotiv NRJ M 4 eller M 5 (begge udr. 1954), samt pakvognem MBJ EC 89, en personvogn og en af LJs bænkevogne CE 71 - 74. Desuden et hav af godsvogne. Rutebilen foran stationen er en Bedford OB med Ørum P. karosseri, formentlig fra fællesruten med DSB til Vordingborg. Bemærk desuden de mange spor på Banegårdspladsen.

Ud over at konstatere, at KBs tidsbestemmelse er lidt vidtløftig, byder billedet på mange detaljer at fordybe sig i og sikkert flere vogne, der kan identificeres.

Da jeg første gang i 1959 "kratluskede" lidt på Maribo Station, var den næsten lige så spændende, men mit noget platoniske forhold til jernbanerelaterede bygninger skal nok tilskrives mit smalle fotobudget.


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Lollandsbanens værksteder i Maribo

af Tommy Nilsson ⌂ @, onsdag 09. juni, 2021, 20:09 (13 dage siden) @ Niels Munch

[image]
Maribo, Banegårdspladsen. Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto. År: 1946-1969. Id: sylvest_nks_04137.tif. Klikbart foto.

Oppe t.v. i billedet "Trifolium" og Bandholmbanens "nye" indføring, dernæst Lollandsbanens rundremise nord for hovedsporet til Nf. Syd for hovedsporet og foran slagteriet LJs værkstedskompleks med vandtårn og drejeskive, hvorpå ses kedel-personvognen LJ CB 70 (der senere blev bogie-pakvogn). Ved perron ses et frakoblet Nakskov-diesellokomotiv NRJ M 4 eller M 5 (begge udr. 1954), samt pakvognem MBJ EC 89, en personvogn og en af LJs bænkevogne CE 71 - 74. Desuden et hav af godsvogne. Rutebilen foran stationen er en Bedford OB med Ørum P. karosseri, formentlig fra fællesruten med DSB til Vordingborg. Bemærk desuden de mange spor på Banegårdspladsen.

Jeg takker for alle svar og konstaterer, at der ikke er noget at se i dag.
Fint billede fra Maribo station. Sydøst for stationen ses Lollandsbanens værksteder, som jeg skød et par aktuelle billeder af i sidste uge.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Lollandsbanens værksteder i Maribo

af Niels Munch @, onsdag 09. juni, 2021, 20:38 (13 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg takker for alle svar og konstaterer, at der ikke er noget at se i dag.

Faktisk eksisterer Vulcan's portnerbygning angiveligt stadig:

[image]
Nørrebrogade 30, Maribo. Billede af ejendommen, der er den sidste del af Vulcans fabriksanlæg på Nørrebro, det var oprindelig portnerbygning. Dateringsnote: 24. juli 1976. Fotograf: Tom Lauritsen. Maribo Lokalhistoriske Arkiv - Nummer: B16766. Klikbart foto.

Se i øvrigt flere Vulcan-relaterede billeder her: www.arkiv.dk, bl.a. af rullende materiel samt de boliger, C.F. Kiehn byggede til sine medarbejdere.


M.v.h.
Niels

Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere
DB CargoIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen