Avatar

Mere fra Pers arkiv, ukendte damplokomotiver

af T. Rithmester @, Struer, 15/6 2021, 18:53 (1043 dage siden)

Endnu et billede fra Per Vad Nielsens arkiv.
Der er ingen oplysninger om hvad det er vi ser, men mon ikke "Herreværelset" hurtigt kan klare det :-)

[image]For mig ukendte damplokomotiver, Nr 1 forrest, herefter følger Nr 2 osv. Datering og sted er ukendt.

Mere fra Pers arkiv, ukendte damplokomotiver

af Lars, 15/6 2021, 19:06 (1043 dage siden) @ T. Rithmester

Endnu et billede fra Per Vad Nielsens arkiv.
Der er ingen oplysninger om hvad det er vi ser, men mon ikke "Herreværelset" hurtigt kan klare det :-)

[image]For mig ukendte damplokomotiver, Nr 1 forrest, herefter følger Nr 2 osv. Datering og sted er ukendt.

Er huset i baggrunden ikke en privatbaneremise? Vodskov?

Mere fra Pers arkiv, ukendte damplokomotiver

af Flemming Jakielski, Rødovre, 15/6 2021, 19:28 (1043 dage siden) @ Lars

Endnu et billede fra Per Vad Nielsens arkiv.
Der er ingen oplysninger om hvad det er vi ser, men mon ikke "Herreværelset" hurtigt kan klare det :-)

[image]For mig ukendte damplokomotiver, Nr 1 forrest, herefter følger Nr 2 osv. Datering og sted er ukendt.


Er huset i baggrunden ikke en privatbaneremise? Vodskov?

Det er da de 7 små til Sydfyenske Jernbaner i 1924.

Flemming J

Mere fra Pers arkiv, ukendte damplokomotiver

af Jan-Eddie Mathiasen @, Odense, 15/6 2021, 19:28 (1043 dage siden) @ T. Rithmester

Hej Thomas
Det ligner de syv 1B1-lokomotiver Sydfynske købte i 1923. Nr 1 - 3 på svendborgbanens regning, og nr 4 - 7 på Ringe-Fåborgbanens regnskab.
Med venlig hilsen
Jan-Eddie

Mere fra Pers arkiv, ukendte damplokomotiver

af Niels Munch, 15/6 2021, 19:38 (1043 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen

Yep, Henschel f.nr. 20125-20131 fra 1923.

[image]
M.v.h.
Niels

Mere fra Pers arkiv, ukendte damplokomotiver

af Claus E. Hansen, 15/6 2021, 22:07 (1043 dage siden) @ Niels Munch

Er ret sikker på at der er et foto af sceneriet i en af LVN´s bøger. Der står de fulde oplysninger.

Mvh
Claus

Avatar

Mere fra Pers arkiv, ukendte damplokomotiver

af T. Rithmester @, Struer, 15/6 2021, 22:17 (1043 dage siden) @ Claus E. Hansen

Er ret sikker på at der er et foto af sceneriet i en af LVN´s bøger. Der står de fulde oplysninger.

Hej Claus

Tak for hintet, det vil jeg lige få tjekket efter :-)

Mere fra Pers arkiv, ukendte damplokomotiver

af Niels Munch, 15/6 2021, 22:59 (1043 dage siden) @ Claus E. Hansen

Er ret sikker på at der er et foto af sceneriet i en af LVN´s bøger. Der står de fulde oplysninger.

Ja, billedet findes på side 73 i LVNs bog om Sydfynske Jernbaners rullende materiel (bane bøger 2016, ISBN 978-87-91434-47-1) og er angiveligt optaget i Odense ved lokomotivernes ankomst.

M.v.h.
Niels

Avatar

Mere fra Pers arkiv, ukendte damplokomotiver

af T. Rithmester @, Struer, 16/6 2021, 00:00 (1043 dage siden) @ Niels Munch

Er ret sikker på at der er et foto af sceneriet i en af LVN´s bøger. Der står de fulde oplysninger.


Ja, billedet findes på side 73 i LVNs bog om Sydfynske Jernbaners rullende materiel (bane bøger 2016, ISBN 978-87-91434-47-1) og er angiveligt optaget i Odense ved lokomotivernes ankomst.


Tak, Niels.
Lige netop den bog er ikke i biblioteket.

Avatar

Mere fra Pers arkiv, ukendte damplokomotiver

af T. Rithmester @, Struer, 15/6 2021, 22:13 (1043 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen

Hej Thomas
Det ligner de syv 1B1-lokomotiver Sydfynske købte i 1923. Nr 1 - 3 på svendborgbanens regning, og nr 4 - 7 på Ringe-Fåborgbanens regnskab.


Hej Jan-Eddie

Super, jeg vil få opdateret min del af Pers arkiv :-)

Mere fra Pers arkiv, ukendte damplokomotiver

af Steffen Dresler, 16/6 2021, 09:41 (1043 dage siden) @ T. Rithmester

Da Statsbanerne i 1949 overtog driften på de sydfynske jernbanestrækninger fra Sydfyenske Jernbaner (SFJ) fulgte også tre små persontogslokomotiver fra begyndelsen af 1920erne. Det var SFJ´s driftsbestyrer Stenballe, der var bagmanden bag anskaffelsen af de oprindeligt syv lokomotiver, men de blev aldrig den store succes. Begejstringen for de tre tilbageværende lokomotiver, som DSB overtog i 1949, var derfor også stærkt begrænset – allerede samme år blev BF-maskinerne udrangeret.
Nedennævnte skema dækker udelukkende lokomotivernes drift efter DSB overtagelse af SFJ.


[image]
DSB litra Nf 103 og DSB litra Bf 306, Od syd 12. juli 1950, foto: Arkiv Danmarks jernbanemuseum.

DSB (administrativt) litra BF nr. 304 (ex. SFJ nr. 1)
Overtaget af DSB fra SFJ pr. 01-04-1949.
Ikke idrift ved DSB og derfor ej optaget i DSB Driftsmateriel I af 1941 (DRM I) jf. tillæg for april og juli kvartal 1949.
Hensat urepareret i Odense Syd ved DSB overtagelse. Jf. DSB Cvk Ar skr. 626.13 af 20-07-1949 var lokomotivet dog allerede hensat med dårlig fyrkasse i 1945.
Der var ikke planlagt pligtig reparation ved Centralværkstedet i Aarhus og ved vk. i Nyborg, men kun bemærkningen; ”hensat urepareret”.
Udrangeret 13-05-1949. Solgt til ophugning jf. Cvk Ar skr. 861.0 af 21-09-1949.
Lokomotivet ikke udstyret med DSB skorstensbånd, litra og nr.
----------------------------------------------------------------------------------------
DSB (administrativt) litra BF nr. 305 (ex. SFJ nr. 2)
Overtaget af DSB fra SFJ pr. 01-04-1949.
Ikke idrift ved DSB og derfor ej optaget i DSB Driftsmateriel I af 1941 (DRM I) jf. tillæg for april og juli kvartal 1949.
Hensat urepareret i Odense Syd ved DSB overtagelse. Jf. DSB Cvk Ar skr. 626.13 af 20-07-1949, var kedel, vandkasser og førerhus afmonteret ved overtagelsen og ilagt et antal kassable godsvogne samme sted.
Der var ikke planlagt pligtig reparation ved Centralværkstedet i Aarhus og ved vk. i Nyborg, men kun bemærkningen; ”hensat urepareret”.
Udrangeret 13-05-1949. Solgt til ophugning jf. Cvk Ar skr. 861.0 af 21-09-1949.
Lokomotivet ikke udstyret med DSB skorstensbånd, litra og nr.
-----------------------------------------------------------------------------------------
DSB litra BF nr. 306 (ex. RFB nr. 4)
Overtaget af DSB fra SFJ pr. 01-04-1949.
BF 306 er ikke optaget i DSB Driftsmateriel I af 1941 (DRM I) jf. tillæg for april og juli kvartal 1949.
Tilhøre belastningsgruppe D og har en tilladt maksimalhastighed på 70 km/t.
Efter DSB overtagelse kørt APR til JUN og SEP 1949 i alt 3406 km. (ca. 340 rangertimer), fordelt på 4 måneder.
Stationering: 30-06-49 Odense, 30-09-1949 Odense, 17-09-1949 hensat urepareret i Odense Syd.
Planlagt indgået for pligtig reparation ved Centralværkstedet i Aarhus 01-03-1952, men udrangeret før denne dato. Sidst indgået på vk. ved SFJ 11-11-1947 samt kedeleftersyn 03-11-1948 ved vk. SFJ.
Udrangeret JAN 1950. Solgt til H. I. Hansen Odense for ophugning 17-09-1949, men fotograferet hensat på Odense Syd 12. juli 1950.
Lokomotivet udstyret med DSB skorstensbånd, litra og nr.

Kort sagt ønskede DSB generelt ikke at anvende de overtagne SFJ lokomotiver, men i nogle tilfælde måtte man vente med at udløse de store lokomotiver - bl.a. litra AF - ind til der var frigjort DSB trækkekraft ved køreplansskifter.

Hvis man ønsker at vide mere om lokomotiverne bør man læse Bay afsnit V.A.12.3 samt Jernbanehistorie 2013 (Danmarks jernbanemuseum), ”Mindre lokomotiver overtaget fra København-Slangerup banen og Sydfynske Jernbaner”.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Mere fra Pers arkiv, ukendte damplokomotiver

af Peter Roland Hansen @, 16/6 2021, 10:28 (1042 dage siden) @ Steffen Dresler

Den originale glasplade findes i NSJK arkiv. Her findes også et nærbillede af et af lokomotiver i rækken[image]

Avatar

Mere fra Pers arkiv, ukendte damplokomotiver

af T. Rithmester @, Struer, 16/6 2021, 12:40 (1042 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Den originale glasplade findes i NSJK arkiv. Her findes også et nærbillede af et af lokomotiver i rækken[image]

Godt at vide.

Avatar

Mere fra Pers arkiv, ukendte damplokomotiver

af T. Rithmester @, Struer, 16/6 2021, 12:38 (1042 dage siden) @ Steffen Dresler

Tak for yderligere informationer, Steffen :-)

Mere fra Pers arkiv, ukendte damplokomotiver

af Claus E. Hansen, 16/6 2021, 11:48 (1042 dage siden) @ T. Rithmester

Hej Thomas, i LVN´s første bog om Odense-Svendborg banen fra 1976, er foto også vist på side 198. Det står angivet til at vise lokomotiverne efter ankomsten til Odense i januar 1924.

Mvh
Claus

Avatar

Mere fra Pers arkiv, ukendte damplokomotiver

af T. Rithmester @, Struer, 16/6 2021, 12:38 (1042 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej Thomas, i LVN´s første bog om Odense-Svendborg banen fra 1976, er foto også vist på side 198. Det står angivet til at vise lokomotiverne efter ankomsten til Odense i januar 1924.

Hej Claus

Bingo, og den findes i biblioteket :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak