Køge - og dog?

af Peter Andersen, Hedehusene, 19/6 2021, 17:18 (1013 dage siden)

På kbhbilleder.dk ligger nedenstående billede, som er fra en serie om en tur til feriekolonien ved Højstrup syd for Rødvig i 1943. Det har følgende tekst:

Køge. Udsigt fra tog syd for Køge Banegård på vej mod Højstrup. Sporet til venstre er Østsjællands Jernbaneselskabs linie mod Rødvig/Faxe Ladeplads. Sporet til højre er DSB's spor mod Næstved. Der ses også to traditionelle armsignaler.

Flere ting gør, at jeg mener, teksten ikke passer:
Østbanen og sydbanen følges ikke ikke ret langt syd for Køge.
Østbanens sporkvalitet i 1943 var næppe så god, som billedet viser.
Det ligner mere en dobbeltsporet DSB-strækning, når man ser på signaler m.m. Til højre ses et sporskifte og en stopbom. Kort efter udkørselssignalet anes allerede første afstandsmærke.
Mit bedste skud er, at der nok er tale om strækningen mellem Hvidovre og Tåstrup, da landskabet ikke passer med området mellem Tåstrup og Roskilde - men hvor?

Billedet kan også findes HER

[image]

Avatar

Køge - og dog?

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/6 2021, 17:43 (1013 dage siden) @ Peter Andersen

På kbhbilleder.dk ligger nedenstående billede, som er fra en serie om en tur til feriekolonien ved Højstrup syd for Rødvig i 1943. Det har følgende tekst:

Køge. Udsigt fra tog syd for Køge Banegård på vej mod Højstrup. Sporet til venstre er Østsjællands Jernbaneselskabs linie mod Rødvig/Faxe Ladeplads. Sporet til højre er DSB's spor mod Næstved. Der ses også to traditionelle armsignaler.

Flere ting gør, at jeg mener, teksten ikke passer:
Østbanen og sydbanen følges ikke ikke ret langt syd for Køge.
Østbanens sporkvalitet i 1943 var næppe så god, som billedet viser.
Det ligner mere en dobbeltsporet DSB-strækning, når man ser på signaler m.m. Til højre ses et sporskifte og en stopbom. Kort efter udkørselssignalet anes allerede første afstandsmærke.
Mit bedste skud er, at der nok er tale om strækningen mellem Hvidovre og Tåstrup, da landskabet ikke passer med området mellem Tåstrup og Roskilde - men hvor?

Billedet kan også findes HER

[image]

Det har aldrig været Køge. Telegrafpælenes type og placering stemmer med København- Korsør strækningen. Mit bud er Glostrup set mod vest i retning af Vridsløselille.

Køge - og dog?

af Niels Munch, 19/6 2021, 18:16 (1013 dage siden) @ Peter Andersen

Hej Peter,

Jeg er enig. Venstre spor kan næppe være Østbanens.

Jernbanen syd for Køge så således ud:

[image]Østbanetog ved Køge Å o. 1900, blikretning syd - Køge Arkiverne D6-017 (klikbart).

En direkte sammenligning mellem de 2 billeder giver - alene p.g.a. tidsforskellen - næppe meget, og fraværet af Søndre Viaduktvej (anlagt 1941-42 lidt syd for "parallelitetens" ophør) gør området "fremmed".

Østbanetoget er i sig selv interessant bl.a. med sammenlæssede godsvogne samt personvogne og en FJ kalkvogn bagerst.

Højstrup sydvest for Rødvig er i øvrigt ikke en geografisk lokalitet, men en herregård i Lyderslev Sogn, der overdroges til Vemmetofte Kloster som forpagter- og avlsgård, se: https://www.danskeherregaarde.dk/nutid/hoejstrup .


M.v.h.
Niels

Avatar

Køge - og dog?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/6 2021, 18:39 (1013 dage siden) @ Peter Andersen

[image]

Jeg er helt enig i, at vi ikke er lige syd for Køge. Der er ikke tale om to enkeltsporede strækninger, men en dobbeltsporet strækning. På billedet ses til venstre et indkørselssignal med hastighedsviser og til højre et udkørselssignal.

Der er fem ting, der er yderst interessante:

1) Både I-signalet og U-signalet ser ud til ikke at være betjent med trådtræk. Den dårlige billedekvalitet kan dog skjule trådtrækkene.
2) Der ser ud til at være en overgang over begge spor ud for I-signalet. Hvis det er en overgang, er det ret specielt. Men det kan jo også være "kanal" for et alligevel værende trådtræk.
3) Stopbommen til højre er ret speciel og er af den type (hvad hedder typen?), hvor et eventuelt påkørende tog "folder stopbommen ud". Slige indretninger anvendtes vel for det meste på steder med mangel på plads til blindspor af passende længde. Men hvorfor har man ikke lavet et langt blindspor her? Der synes at være plads nok.
4) Der ser ud til at være rigtig mange korer på stangrækken til højre - måske helt op til 28.
5) Afstandsmærket til højre indikerer 1.200 meter til næste hovedsignal. Det er vel et ret kort blokafsnit og må vel være til at finde på en eller anden oversigt?

Jeg er enig med øvrige i, at et eller andet sted på strækningen Valby-Roskilde kunne være et godt bud.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Køge - og dog?

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 19/6 2021, 19:38 (1013 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Niels-Erik Hansen, 19/6 2021, 20:35

Jeg kan kun svare på Thomas' spørgsmål 3: den hedder en Jaeger-Stopper. Den sporstopper, der folder sig ud er en Rawie-Stopper og begge er udmærket beskrevet i tekst og tegning i BANERNES BYGNING OG UDSTYRELSE fra 1937.

Uden nogen sammenhæng til andet endt til sporstoppertypen, så lå/ligger der Rawie-Stopper i spor 18 og måske også andre spor i Rødby Færge. Det ses i tråden om det sidste tog til Rødby Færge.

Avatar

Køge - og dog?

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/6 2021, 21:25 (1013 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]


Man kunne jo også sætte sine sparepenge på, at det er vestenden af Taastrup station:

[image]Taastrup 1947. Sakset fra jernbanekilder.dk - http://jernbane.vps.powernet.dk/catalog/Billedarkiv/r/2850

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Det stemmer med det hele. Stadig set mod vest. Så er det bevoksningen omkring Kraghave ved senere Høje Taastrup station, der ses i baggrunden.

Køge - nej det er Taastrup!

af Peter Andersen, Hedehusene, 2/7 2021, 13:47 (1000 dage siden) @ Peter Andersen

Tak for indlæg.
Jeg har også pr. mail modtaget denne tilføjelse fra Ole Edvard Mogensen:
"Billedet fra Frederiksberg Stadsarkiv er fra Taastrup Station i retning mod Hedehusene.
Hvis man kigger godt efter, kan man ved foden af U-signalet se et DV-signal.
Dette særegne arrangement er omtalt i artiklen om Taastrup Station i tidsskriftet Jernbanen nr. 5/2020."

Nedenfor et par billeder jeg tog ca. samme sted omkring 1979, da man så småt var begyndt på arbejdet ved Høje Tåstrup. Det, der ligner en skov nord for banen, er Høje Tåstrup landsby, hvor der var høje træer om gårdene og kirken, hvis tårn kan skimtes over træerne.
"Triumfbuen" over hovedsporene er resterne af den tidligere østre overføring ved landsbyen, og den vestre overføring lå ca. 500 m længere vestpå. De blev anlagt ca. 1912 som erstatning for to overskæringer, mens en tredie overskæring ved Kragehave blev afløst af en vej parellelt på sydsiden af banen til vestre overføring. I dag ser området helt anderledes ud.

[image]

[image]

Køge - nej det er Taastrup!

af Svend, Storkøbenhavn, 2/7 2021, 18:50 (1000 dage siden) @ Peter Andersen

Tak for indlæg.
Jeg har også pr. mail modtaget denne tilføjelse fra Ole Edvard Mogensen:
"Billedet fra Frederiksberg Stadsarkiv er fra Taastrup Station i retning mod Hedehusene.
Hvis man kigger godt efter, kan man ved foden af U-signalet se et DV-signal.
Dette særegne arrangement er omtalt i artiklen om Taastrup Station i tidsskriftet Jernbanen nr. 5/2020."

Nedenfor et par billeder jeg tog ca. samme sted omkring 1979, da man så småt var begyndt på arbejdet ved Høje Tåstrup. Det, der ligner en skov nord for banen, er Høje Tåstrup landsby, hvor der var høje træer om gårdene og kirken, hvis tårn kan skimtes over træerne.
"Triumfbuen" over hovedsporene er resterne af den tidligere østre overføring ved landsbyen, og den vestre overføring lå ca. 500 m længere vestpå. De blev anlagt ca. 1912 som erstatning for to overskæringer, mens en tredie overskæring ved Kragehave blev afløst af en vej parellelt på sydsiden af banen til vestre overføring. I dag ser området helt anderledes ud.

[image]

[image]

Og sådan så der ud i 1976:

[image]

[image]

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak