Sidespor til Tjæreborg Grusgrav

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 7/7 2021, 11:42 (1017 dage siden)

Hej, på Kraks luftfoto ses tydeligt at der har gået et sidespor ind i grusgraven ved Tjæreborg Station.
Nogen ved ved mere om hvor det blev etableret, og hvornår det var i brug? Og ikke mindst hvornår det blev optaget?
[image]

[image]

Avatar

Sidespor til Tjæreborg Grusgrav

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/7 2021, 12:37 (1017 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Hej, på Kraks luftfoto ses tydeligt at der har gået et sidespor ind i grusgraven ved Tjæreborg Station.
Nogen ved ved mere om hvor det blev etableret, og hvornår det var i brug? Og ikke mindst hvornår det blev optaget?
[image]

[image]

Hejsa,

Etableret før 1879, nedlagt 1963/64. Sporet ses dog ikke på en sporplan fra 1904, så måske har det været nedlagt i en periode og er så blevet reetableret. Det ved den gode Thomas Boberg måske noget om, selv om sidesporet ikke lå på fri bane men udgik fra stationen.

I 1950'erne var graven i øvrigt noget fugtig. Der er gengivet et foto af en K-maskine på et oversvømmet spor i graven i 'det røde Jernbaneblad'.

Avatar

Sidespor til Tjæreborg Grusgrav

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/7 2021, 15:30 (1017 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej, på Kraks luftfoto ses tydeligt at der har gået et sidespor ind i grusgraven ved Tjæreborg Station.
Nogen ved ved mere om hvor det blev etableret, og hvornår det var i brug? Og ikke mindst hvornår det blev optaget?
[image]

[image]


Hejsa,

Etableret før 1879, nedlagt 1963/64. Sporet ses dog ikke på en sporplan fra 1904, så måske har det været nedlagt i en periode og er så blevet reetableret. Det ved den gode Thomas Boberg måske noget om, selv om sidesporet ikke lå på fri bane men udgik fra stationen

Det ved han desværre ikke noget om. Hver gang jeg er stødt på et eller andet om sidespor "på" stationer, har jeg "gjort mig hård" og har undladt af affotografere - med mindre, der er tale om nogle af "mine" strækninger.

I et ukendt tidsrum blev grusgravspor, der lå "på" stationer, anført som fodnoter i tjenestekøreplanerne. Hvornår denne praksis trådte i kraft og hvornår den ophørte, ved jeg ikke. Et kig i tjenestekøreplanerne vedr. Tjæreborg Grusgrav viser følgende:

01.05.1893: Intet anført
01.01.1894: Intet anført
01.05.1894: Intet anført
01.05.1895: Intet anført
15.05.1896: Intet anført
01.05.1897: Intet anført
01.05.1898: Intet anført
01.05.1899: Intet anført
01.05.1900: Intet anført
01.10.1900: Intet anført
01.05.1901: Intet anført
01.05.1902: Intet anført
01.05.1903: Intet anført
01.10.1903: Intet anført
01.05.1904: Intet anført
01.10.1904: “Tjæreborg Grusgrav ligger paa Tjæreborg Station”

Jeg startede med 1903 og gik fremad, indtil fodnoten 01.10.1904 dukkede op. Så gik jeg den anden vej til 1893, og stoppede der, da jeg fik en mistanke om, at grusgravspor "på" stationer måske slet ikke optrådte i tjenestekøreplanerne på det tidspunkt.

Og hvad kan vi så udlede af det? Faktisk ikke ret meget - ikke andet end at sporet i hvert fald var der 1. oktober 1904.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sidespor til Tjæreborg Grusgrav

af Bent Hansen, 7/7 2021, 17:25 (1016 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.

Mit arkiv rummer mindst en halv snes firmaer, der har gravet grus i Tjærebog gennem tiderne, men næppe alle i det på luftfotoene viste område. Materialet omfatter mere, end siden her kan rumme! Blandt aftagerne her var Hoffmann & Løssl på et tidspunkt før Første Verdenskrig. De har bygget havn i Esbjerg, men om de virkelig hentede byggematerialer så langt borte, ved jeg ikke.

Under Anden Verdenskrig hentedes store mængder materialer i grusgraven. Formentlig gik en del af det til anlæg af flyvepladsen i Esbjerg? men også omkring Esbjerg byggede Værnemagten flittigt, og udelukkes kan leverancer til Værnemagtens anlæg på Fanø og ved Blåvand ikke.

DSB står også under krigen som ejer, mens andre brugte graven i Tjæreborg.

Mvh. BH.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak