Avatar

Endnu en ukendt havn

af shipmik, 20/2 2013, 10:15 (4081 dage siden) @ mxmy

Jeg er ret sikker på at det er Frederikshavn med skibsværftet (Frederikshavn Skibsværft & Flydedok) at se til venstre i billedet. Der ligger en damper langs med flydedokken, hvor DFDS-passagerskibet C.P.A. Koch står oppe. Hvorfor der er så mange skibe i Frederikshavn undre mig en kende. Der er flere muligheder. Det kan være efter en isvinter (der er en del is i fiskeribassinet i forgrunden) og de mange skibe har været is-bundet. En anden mulighed er, at skibene har været bundet af en af de talrige sømandsstrejker, der var op gennem det 1900 århundrede. Værftet ligger samme sted, som det stadig gør (nu heddder det Orskov Yard) og der hvor der fiskerihavn og oplagte dampere er nogenlunde, der hvor der er Stena Line terminal idag.

Bent Mikkelsen
www.bettynordgas.dk

Avatar

Endnu en ukendt havn

af mxmy, Nørresundby, 20/2 2013, 10:40 (4081 dage siden) @ shipmik

Hej

Du har ret jeg skulle bare have vendt kortet rigtigt

mvh
Jan

Avatar

Endnu en ukendt havn

af shipmik, 20/2 2013, 11:09 (4081 dage siden) @ mxmy

Ved endnu nærmere eftertanke og kik på billedet hælder jeg til at det er efter en svær isvinter. For enden af den første pier ligger to af Fyr & Vagervæsenets skibe. De holdt normalt ikke til Frederikshavn, men er formentlig flyttet til Frederikshavn, da isen tog til i de indre danske farvande. Den salgs gør Søværnet stadig, hvis der udsigt til isvinter. Så flytter de f.eks en antal enheder til Hirtshals og andre isfrie havne på Vestkysten. Skibet på billedet kunne ligne inspektionsskibet Løvenørn, bygget 1910. C.P.A. KOCH sejlede indtil 1938, så et bud kunne være den meget svære isvinter i 1929.

På M/S Museet for Søfart (tidl. Handels- & Søfartmuseet på Kronborg) findes der et billede, der også viser de mange oplagte skibe i frederikshavn i 1929.

http://billedarkiv.maritime-museum.dk/fotoweb/Preview.fwx?&position=41&archiveT...

(hæftigt link adresse)

Bent Mikkelsen

Avatar

Endnu en ukendt havn

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 20/2 2013, 11:09 (4081 dage siden) @ shipmik

Jeg er ret sikker på at det er Frederikshavn med skibsværftet (Frederikshavn Skibsværft & Flydedok) at se til venstre i billedet. Der ligger en damper langs med flydedokken, hvor DFDS-passagerskibet C.P.A. Koch står oppe. Hvorfor der er så mange skibe i Frederikshavn undre mig en kende. Der er flere muligheder. Det kan være efter en isvinter (der er en del is i fiskeribassinet i forgrunden) og de mange skibe har været is-bundet. En anden mulighed er, at skibene har været bundet af en af de talrige sømandsstrejker, der var op gennem det 1900 århundrede. Værftet ligger samme sted, som det stadig gør (nu heddder det Orskov Yard) og der hvor der fiskerihavn og oplagte dampere er nogenlunde, der hvor der er Stena Line terminal idag.

Bent Mikkelsen
www.bettynordgas.dk

Hej Bent

Jo, det kunne godt ligne Gammelhavn i Frederikshavn.
Til sammenligning kan henvises til det kort, som Henning viste her.
Kajanlæg fra tiden inden opfyldningen er her angivet med punkteret streg.

Endnu en ukendt havn

af Børge Sundahl, 20/2 2013, 11:18 (4081 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej
Hvad er det så for nogle vogne der ses på billedet?
Mvh
Børge

Endnu en ukendt havn

af Peter Andersen, Hedehusene, 20/2 2013, 11:31 (4081 dage siden) @ Børge Sundahl

Vognene er entreprenørgrusvogne, formentlig i forbindelse med et opfyldningsarbejde på havnen, eller evt. et levn fra Skagensbanens ombygning.
i Den danske Havnelods 1940 kaldes havneområdet for Vestre Inderhavn. Skibsværftet skulle ligge i baggrunden til venstre.

Endnu en ukendt havn

af Børge Sundahl, 20/2 2013, 12:03 (4081 dage siden) @ Peter Andersen

Ja jeg synes nok de ikke lignede nogle alm åbne vogne
Mvh børge

Maglemølle Papirfabrik, Næstved
Maglemølle Papirfabrik, Næstved

Historien om både gamle og nye Maglemølle Papirfabrik i Næstved, der var i drift fra 1875 til 2012. Få her historien om bygningen af den private industrihavn og det store fabriksområde med eget spornet, lokomotiver og vogne.

Læs mere
DSB MH381 1

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak