ZI 9990

af UTJ, 18/10 2021, 16:04 (919 dage siden)

ZI eller ZJ tilhørende Slagelse Andelsslagteri var vist lidt af en specialitet. Notatet er fra 1894-1896, ssh 94-95. Det var meget almindeligt at svineslagterier også slagtede kreaturer, men nok mindre almindeligt at de ville eksportere til Tyskland (?). En treakslet vogn, omtrent på størrelse med en almindelig Q-vogn, med både vacuum- og trykluftledning:
[image]Notat i DRM 1893

ZI 9990 (Anden betegnelse for trykluftledning?)

af esni, Frederikssund, 18/10 2021, 16:12 (919 dage siden) @ UTJ

ZI eller ZJ tilhørende Slagelse Andelsslagteri var vist lidt af en specialitet. Notatet er fra 1894-1896, ssh 94-95. Det var meget almindeligt at svineslagterier også slagtede kreaturer, men nok mindre almindeligt at de ville eksportere til Tyskland (?). En treakslet vogn, omtrent på størrelse med en almindelig Q-vogn, med både vacuum- og trykluftledning:

Det sidste håndskrevne ord på det viste klip må betyde 'trykluftledning' ud fra sammenligning med din ledsagetekst

Men jeg har meget svært bed at de håndskrevne bogstaver til at passe - kan der stå Carpenterledn. ?

ZI 9990 (Anden betegnelse for trykluftledning?)

af UTJ, 18/10 2021, 20:08 (919 dage siden) @ esni

Du har helt ret, der står Carpenterledn.

Avatar

ZI 9990

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 20/10 2021, 20:23 (917 dage siden) @ UTJ

ZI eller ZJ tilhørende Slagelse Andelsslagteri var vist lidt af en specialitet. Notatet er fra 1894-1896, ssh 94-95. Det var meget almindeligt at svineslagterier også slagtede kreaturer, men nok mindre almindeligt at de ville eksportere til Tyskland (?). En treakslet vogn, omtrent på størrelse med en almindelig Q-vogn, med både vacuum- og trykluftledning:
[image]Notat i DRM 1893

Imponerende at vi stadig finder vogne, der mangler i databasen. Jeg sørger for, at den bliver tilføjet. Den må være udgået senest 1898, idet den ikke findes med i DRM fra april 1898.

ZI 9990?? Planlagt men ikke materialiseret?

af Steffen Dresler, 21/10 2021, 11:35 (916 dage siden) @ Tommy Nilsson

Vedr. DSB-litra Zi 9990

Jeg er ikke i tvivl om at den skriftlige håndrettelse i en DRM 1893 er korrekt, men jeg kan bare ikke få noget fornuftigt ud af det målmæssigt, litra mv.
De privatejede ”slagtervogne” havde jo litra ZH bortset fra ”kadavervognene”. Men nummermæssigt passer nr. 9990 sådan set godt ind i de oprindelige 999x numre ZH-vognene havde.

Vognens opgivne længde over buffer 8500 mm og en fast akselafstand over 3 aksler på 4000 mm giver ikke rigtig mening. Jeg kan simpelthen ikke finde en tyskbygget kølevogn med disse mål og så på en 3-akslet undervogn. Kan godt se fornuften i 3 aksler på en længere vogn, slagtede dyrekroppe kan være ret tunge sammenholdt med is kasserne med is.

Er der nogen af læserne der har set en skitse (fra en tysk/svensk DRM) eller et fabriksbillede, der passer med den opgivne litra Zi? Jeg har ikke kunnet finde noget hos hverken hos Görlitz, Bautzen, Wismar eller Düsseldorf der passer. Og det var jo disse fabrikker der normalt leverede eller lejede vogne ud til - via vogn udlejningsfirmaer - til private foretagender med en lille antal vogne som bl.a. slagterier eller mælkeproducenter.

Ville undersøge om vognene eventuelt kunne findes på ”Modebahnfrockler.de” sider med 1:100 vognskitser, men kan ikke komme ind? (Nogen der ved hvorfor???)

Kunne den omtalte vogn – ligesom faktisk mange andre vogne – have været et ønske/projekt, der ikke er blevet materialiseret, men alligevel tildelt nummer og litra fra Maskinafdelingen?

Herunder fabriksbillede af kødvogn bygget hos WISMAR på bestilling af dansk kødeksportør for eksport af kød. Foto: Fabriksfoto WISMAR via Internettet.
[image]

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Modeljernbanefirmaet FLEISCHMANN har for år tilbage fremstillet en næsten tilsvarende model katalognummer 83 811.

[image]

ZI 9990?? Planlagt men ikke materialiseret?

af Niels Munch, 21/10 2021, 11:48 (916 dage siden) @ Steffen Dresler

Ville undersøge om vognene eventuelt kunne findes på ”Modebahnfrockler.de” sider med 1:100 vognskitser, men kan ikke komme ind? (Nogen der ved hvorfor???)

Hej Steff,

Dette link skulle virke: https://www.modellbahnfrokler.de/archiv/100/ .

M.v.h.
Niels

ZI 9990?? Planlagt men ikke materialiseret?

af Steffen Dresler, 21/10 2021, 11:56 (916 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Tror det er MIN firewall der blokere, det er nemlig samme adresse jeg bruger, prøver at slå fra, TAK!!

Steff

ZI 9990?? Planlagt men ikke materialiseret?

af Steffen Dresler, 21/10 2021, 13:27 (916 dage siden) @ Niels Munch

Hej igen

Ja, disse tegninger er for nye, vil skal "ned" i "Länderbahn tiden" vil jeg mene!!

Bedste hilsener

Steff

NB: Det er min Malwarebites der spærre for "frøen"

ZI 9990?? Planlagt men ikke materialiseret?

af UTJ, 21/10 2021, 13:30 (916 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af UTJ, 21/10 2021, 13:59

Det er da langt fra muligt at du udelukkende skal se i retning af det tyske rum, da det var i Østrig man tidligst i Europa havde den mest udviklede kølevognstransport, så vidt jeg husker (Lemberg/Galizien mod vest). Kølevogne med iskasser var stadig noget ganske nyt og man skal bemærke at vognen har ganske stor is-kapacitet og at den vejer ganske meget inkl last, formentlig deraf sekshjulet.

Med hensyn til kilden kan det oplyses: det er skrevet af tegnestuens ingeniør H Wærum og er således en førstehåndskilde.

Zi var næste bogstav i alfabetet og dernæst var det k i Zk som var de næste private vogne tidsmæssigt.

Slagteriet var senere hvis ikke allerede ved flytningen af Slagelse Station sidesporsejer, fra 1904 gennem Sporselskabet I/S (kilde arkiv.dk) som også havde Spritfabrikkerne som interessent (DDSF havde en fabrik nordfor Slagelse i dengang landlige omgivelser - og på luftfotos ser man diverse DDSF-tankvogne). Hvordan sidesporene i 1890 efter banegårdens flytning lå og hvem der ejede, kan sikkert fremfindes på sporplaner og noget banedata ;-)

ZI 9990?? Planlagt men ikke materialiseret?

af Lars, 21/10 2021, 15:46 (916 dage siden) @ Steffen Dresler

Herunder fabriksbillede af kødvogn bygget hos WISMAR på bestilling af dansk kødeksportør for eksport af kød. Foto: Fabriksfoto WISMAR via Internettet.
[image]

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Modeljernbanefirmaet FLEISCHMANN har for år tilbage fremstillet en næsten tilsvarende model katalognummer 83 811.

[image]

Jeg tillader mig at henvise til denne nu hedengangne hjemmeside

https://web.archive.org/web/20170307022400/http://skala-n.dk/index.php?option=com_conte...

Avatar

ZI 9990 realiseret

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/10 2021, 15:56 (916 dage siden) @ Steffen Dresler

Vedr. DSB-litra Zi 9990

Jeg er ikke i tvivl om at den skriftlige håndrettelse i en DRM 1893 er korrekt, men jeg kan bare ikke få noget fornuftigt ud af det målmæssigt, litra mv.
De privatejede ”slagtervogne” havde jo litra ZH bortset fra ”kadavervognene”. Men nummermæssigt passer nr. 9990 sådan set godt ind i de oprindelige 999x numre ZH-vognene havde.

Vognens opgivne længde over buffer 8500 mm og en fast akselafstand over 3 aksler på 4000 mm giver ikke rigtig mening. Jeg kan simpelthen ikke finde en tyskbygget kølevogn med disse mål og så på en 3-akslet undervogn. Kan godt se fornuften i 3 aksler på en længere vogn, slagtede dyrekroppe kan være ret tunge sammenholdt med is kasserne med is.

Er der nogen af læserne der har set en skitse (fra en tysk/svensk DRM) eller et fabriksbillede, der passer med den opgivne litra Zi? Jeg har ikke kunnet finde noget hos hverken hos Görlitz, Bautzen, Wismar eller Düsseldorf der passer. Og det var jo disse fabrikker der normalt leverede eller lejede vogne ud til - via vogn udlejningsfirmaer - til private foretagender med en lille antal vogne som bl.a. slagterier eller mælkeproducenter.

Nu har vognen været kendt af bl.a. undertegnede i mere end 15 år, og de tyske vognnumre ved indgang og udgang fra DSB's vognpark kendes også, ligesom der haves en tysk materielskitse af vognen, som - når den er fundet frem - vil tilgå Tommy, så han forhåbentlig kan lave en miniskitse til brug i materieloversigten.


Ville undersøge om vognene eventuelt kunne findes på ”Modebahnfrockler.de” sider med 1:100 vognskitser, men kan ikke komme ind? (Nogen der ved hvorfor???)

Kunne den omtalte vogn – ligesom faktisk mange andre vogne – have været et ønske/projekt, der ikke er blevet materialiseret, men alligevel tildelt nummer og litra fra Maskinafdelingen?

Nej.


Herunder fabriksbillede af kødvogn bygget hos WISMAR på bestilling af dansk kødeksportør for eksport af kød. Foto: Fabriksfoto WISMAR via Internettet.
[image]

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Modeljernbanefirmaet FLEISCHMANN har for år tilbage fremstillet en næsten tilsvarende model katalognummer 83 811.

[image]

Ja, i størrelse N, og Märklin i H0:
[image]

ZI 9990 realiseret

af UTJ, 21/10 2021, 16:12 (916 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det ved vi da godt - men du afskyr pt undertegnede pg vil ikke svare direkte. Derfor fremkaldelsen/U

Avatar

ZI 9990 realiseret

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/10 2021, 19:47 (916 dage siden) @ UTJ

Det ved vi da godt - men du afskyr pt undertegnede pg vil ikke svare direkte. Derfor fremkaldelsen/U

Nårh, afskyr og afskyr. Jeg er bare ikke så rummelig.

Avatar

ZI 9990 realiseret

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/10 2021, 16:13 (916 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I øvrigt er håndrettelsen om vognen i DRM93 officielt meldt ud i DSB via de tjenstlige ordrer og meddelelser, som kan studeres i videnscentret på Danmarks Jernbanemuseum i Odense.

ZI 9990 realiseret

af Steffen Dresler, 21/10 2021, 16:21 (916 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære alle

Nu kan jeg se at vognen har været kendt og at der eksisterer en vognskitse, så den må jo nok være af tysk oprindelse.

Glæder mig til at se den engang!!

En stor tak til Lars fra Esbjerg for historien om N. P. Nielsen, ganske lærerig og interessant!

Så, ”I rest my case” har fået de ønskede svar, TAK:-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

ZI 9990 realiseret

af Jens Bruun-Petersen, 25/10 2021, 17:06 (912 dage siden) @ Steffen Dresler

Mens vi venter på en officiel vognskitse: På grundlag af de opgivne hovedmål kan man forestille sig noget i retning af vedlagte:
[image]
Højden er ukendt - men hvis der skal være plads til oksekroppe på højkant må den være høj.
Iskassernes placering er ukendt: Hvis de sidder ved gavlene fylder de kun ca. 35 cm af gulvpladsen - i hver ende. Hvis de sidder i loftet tager de plads op for oksekroppene.
Er der kødkroge i loftet? Så skal vognkassen være høj. Hvis oksekroppene ligger i lag er det ligemeget.
Det samlede billede er en kort og tung vogn. Jeg er ikke stødt på nogen vogne, der kan være ombygget fra denne - målene passer som regel ikke.
Hvor længe var vogne indregistreret ved DSB? Morten ved måske noget?

Venlig hilsen
Jens

Avatar

ZI 9990 realiseret

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/10 2021, 17:44 (912 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Mens vi venter på en officiel vognskitse: På grundlag af de opgivne hovedmål kan man forestille sig noget i retning af vedlagte:
[image]
Højden er ukendt - men hvis der skal være plads til oksekroppe på højkant må den være høj.
Iskassernes placering er ukendt: Hvis de sidder ved gavlene fylder de kun ca. 35 cm af gulvpladsen - i hver ende. Hvis de sidder i loftet tager de plads op for oksekroppene.
Er der kødkroge i loftet? Så skal vognkassen være høj. Hvis oksekroppene ligger i lag er det ligemeget.
Det samlede billede er en kort og tung vogn. Jeg er ikke stødt på nogen vogne, der kan være ombygget fra denne - målene passer som regel ikke.
Hvor længe var vogne indregistreret ved DSB? Morten ved måske noget?

Venlig hilsen
Jens

Hej Jens,

Den officielle vognskitse viser sig at være en erindringsfejl, så den må undværes. Til gengæld er de kendte data og omstændigheder omkring vognen netop afsendt til Tommy - sammen med en nordstrandsk and.

Vh
Morten

ZI 9990 realiseret

af Steffen Dresler, 25/10 2021, 18:23 (912 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære alle

Tak til JPB for skitsen, det er godt nok et "Freaking Monster" du har fået skabt, når man ser vognen i streg. Men med LOB og akselafstand må det jo være nogenlunde således.
Var inde og se på "kødvogne" vi kender til fra WISMAR mv. De er jo ganske længere og de tre aksler er "bedre fordelt". Iskasserne fylder jo noget videre i vognen hvad enten i gavlene eller andet. Giver ikke meget plads til slagtede kroppe.
Undrer mig, at der ikke er nævnt noget om bremse, tilsyneladende kun en håndbremse.

Nå, håber der er lidt mere "tal" på det til Tommy sendte (smæk dem så i:-) ) så man bedre kan danne sig et indtryk over vognen, for mærkelig er den da med de mål?

Bedste hilsener til alle

Steffen Dresler

NB: Kødvognene er sådan set generelt lidt højere (de tyske) end tilsvarende DK baseret på litra IS målene. Til gengæld er vognkassen lidt smallere, men det hænger vel sammen med fritrumsprofilet???

NB, NB: Ka´ ik´ lade være, det med "sendt sammen med en nordstrandsk and". Det er jo også "Mortens aften" i næste måned, ik´;-)

Avatar

ZI 9990 realiseret

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/10 2021, 23:07 (912 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Mens vi venter på en officiel vognskitse: På grundlag af de opgivne hovedmål kan man forestille sig noget i retning af vedlagte:
[image]
Højden er ukendt - men hvis der skal være plads til oksekroppe på højkant må den være høj.
Iskassernes placering er ukendt: Hvis de sidder ved gavlene fylder de kun ca. 35 cm af gulvpladsen - i hver ende. Hvis de sidder i loftet tager de plads op for oksekroppene.
Er der kødkroge i loftet? Så skal vognkassen være høj. Hvis oksekroppene ligger i lag er det ligemeget.
Det samlede billede er en kort og tung vogn. Jeg er ikke stødt på nogen vogne, der kan være ombygget fra denne - målene passer som regel ikke.
Hvor længe var vogne indregistreret ved DSB? Morten ved måske noget?

Venlig hilsen
Jens

Stemmer skitsen med den i DRM oplyste bundflade på 16,0 kvm?

ZI 9990 realiseret

af Niels Munch, 26/10 2021, 01:08 (912 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Stemmer skitsen med den i DRM oplyste bundflade på 16,0 kvm?

Mener du Jens' skitse? Har du i så fald prøvet at gange Jens' indvendige ca. længde med den indvendige ca. bredde, for så får du ca. 16 m2.

M.v.h.
Niels

Avatar

ZI 9990 realiseret

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/10 2021, 01:36 (912 dage siden) @ Niels Munch

Stemmer skitsen med den i DRM oplyste bundflade på 16,0 kvm?


Mener du Jens' skitse? Har du i så fald prøvet at gange Jens' indvendige ca. længde med den indvendige ca. bredde, for så får du ca. 16 m2.

M.v.h.
Niels

Så må skitsen jo stemme. ;-) Jeg tror blot med en aksel for meget. Måske har "nogen" dengang ikke kunne se forskel på et gammelt tysk Z og et 3-tal:

[image]
Baden 21001, DEB-Katalog.

Avatar

ZI 9990 realiseret

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/10 2021, 01:49 (912 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

.... og her et postkortudsnit af en lignende vogn i Esbjerg.

[image]

Avatar

ZI 9990 realiseret

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/10 2021, 18:11 (911 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

.... og her et postkortudsnit af en lignende vogn i Esbjerg.

[image]

Vognen må i øvrigt nok være en DSB-vogn, da tyske vogne vist ikke havde de sorte firkanter på gavlen.

ZI 9990 realiseret

af UTJ, 26/10 2021, 09:03 (911 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er Wærums notat. Han var leder af Mafds tegnestue, ingeniør og har ikke misforstået et Z for et 3- eller 6-tal. Tyskkundskaberne fejlede intet dengang. Det er endvidere sandsynligt at han selv har beset vognen. 3-akslede vogne var ganske almindelige og med den last, inkl is ville akseltrykket være blevet (formentlig) for højt uden den tredje aksel.

Avatar

ZI 9990 realiseret

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/10 2021, 09:41 (911 dage siden) @ UTJ

Det er Wærums notat. Han var leder af Mafds tegnestue, ingeniør og har ikke misforstået et Z for et 3- eller 6-tal. Tyskkundskaberne fejlede intet dengang. Det er endvidere sandsynligt at han selv har beset vognen. 3-akslede vogne var ganske almindelige og med den last, inkl is ville akseltrykket være blevet (formentlig) for højt uden den tredje aksel.

Men åbenbart ikke for højt på den lignende 2-akslede kødvogn i Esbjerg.

Avatar

ZI 9990 realiseret

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/10 2021, 09:58 (911 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Den (indtil videre) 3-akslede kødvogn (Fleischtransportwagen) Essen 71 306 var iøvrigt indregistreret ved DSB 2 gange:

Som ZH 10 000” November - December  1896 lejet ud til Kreaturhandler Halvorsen.

Som ZI/ZJ 9990    Juli - November 1897 lejet ud til Slagelse Andels Svineslagteri.

I November 1897 efter udlejers ønske omnumereret til Essen 19901 og hjemsendt.

 

ZI 9990 realiseret

af Ole M. Nielsen ⌂, 26/10 2021, 13:20 (911 dage siden) @ UTJ

Det er Wærums notat. Han var leder af Mafds tegnestue, ingeniør og har ikke misforstået et Z for et 3- eller 6-tal. Tyskkundskaberne fejlede intet dengang. Det er endvidere sandsynligt at han selv har beset vognen. 3-akslede vogne var ganske almindelige og med den last, inkl is ville akseltrykket være blevet (formentlig) for højt uden den tredje aksel.

Der står jo også i notatet at vognen er 6-hjulet.......

Avatar

ZI 9990 realiseret

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/10 2021, 02:17 (909 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Mens vi venter på en officiel vognskitse: På grundlag af de opgivne hovedmål kan man forestille sig noget i retning af vedlagte:
[image]
Højden er ukendt - men hvis der skal være plads til oksekroppe på højkant må den være høj.

Vognkassen har formentlig været af normal højde men med 'trapez-tag' i lighed med andre Fleischtransport-Wagen (og som det i øvrigt også kendes fra tyske 'krigskølevogne' fra 1940'erne.

Hvor længe var vogne indregistreret ved DSB? Morten ved måske noget?

Det fremgår af en samlet liste fra P.C. Johansen over tyske Fleischtransport-Wagen ved DSB, som Tommy har modtaget med henblik på opdatering af vognlisterne. Generelt var Fleischtransport-vognene kun ved DSB i korte perioder; de blev udskiftet, som vi andre skifter underbukser, og de samme danske litra og vognnumre kunne dække over op til tre forskellige fysiske vogne (ZH 10 000) med forskellige mål m.m.

ZI 9990?? Planlagt men ikke materialiseret?

af Svend, Storkøbenhavn, 26/10 2021, 14:12 (911 dage siden) @ Steffen Dresler

Vedr. DSB-litra Zi 9990

Jeg er ikke i tvivl om at den skriftlige håndrettelse i en DRM 1893 er korrekt, men jeg kan bare ikke få noget fornuftigt ud af det målmæssigt, litra mv.
De privatejede ”slagtervogne” havde jo litra ZH bortset fra ”kadavervognene”. Men nummermæssigt passer nr. 9990 sådan set godt ind i de oprindelige 999x numre ZH-vognene havde.

Vognens opgivne længde over buffer 8500 mm og en fast akselafstand over 3 aksler på 4000 mm giver ikke rigtig mening. Jeg kan simpelthen ikke finde en tyskbygget kølevogn med disse mål og så på en 3-akslet undervogn. Kan godt se fornuften i 3 aksler på en længere vogn, slagtede dyrekroppe kan være ret tunge sammenholdt med is kasserne med is.

Er der nogen af læserne der har set en skitse (fra en tysk/svensk DRM) eller et fabriksbillede, der passer med den opgivne litra Zi? Jeg har ikke kunnet finde noget hos hverken hos Görlitz, Bautzen, Wismar eller Düsseldorf der passer. Og det var jo disse fabrikker der normalt leverede eller lejede vogne ud til - via vogn udlejningsfirmaer - til private foretagender med en lille antal vogne som bl.a. slagterier eller mælkeproducenter.

Ville undersøge om vognene eventuelt kunne findes på ”Modebahnfrockler.de” sider med 1:100 vognskitser, men kan ikke komme ind? (Nogen der ved hvorfor???)

Kunne den omtalte vogn – ligesom faktisk mange andre vogne – have været et ønske/projekt, der ikke er blevet materialiseret, men alligevel tildelt nummer og litra fra Maskinafdelingen?

Herunder fabriksbillede af kødvogn bygget hos WISMAR på bestilling af dansk kødeksportør for eksport af kød. Foto: Fabriksfoto WISMAR via Internettet.
[image]

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Modeljernbanefirmaet FLEISCHMANN har for år tilbage fremstillet en næsten tilsvarende model katalognummer 83 811.

[image]

Og i størrelse H0 fra Märklin

[image]

ZI 9990?? Planlagt men ikke materialiseret?

af Jesper Reinfeldt, 26/10 2021, 19:33 (911 dage siden) @ Svend

Hej.
Märklins vogn er ikke den rigtige, det ses tydeligt. Hovedtegningen af N. P. Nielsens vogn kan findes i Jernbanekilder. Den er bla interessant ved at vise flere landes fritrumsprofiler og bremse systemer.
Hilsen Jesper

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak