E-maskiner

af Lars, 2/12 2021, 19:55 (869 dage siden)

Inspireret af dagens julekalenderlåge med E 991 i fuld fart så jeg efter i databasen, hvor mange E-maskiner vi har tilbage, da det er ved at være længe siden, jeg har set en køre.

Hvis ellers databasen er opdateret (og der ikke er forskel på "ophugget" og"solgt til ophugning") er der fire E-maskiner tilbage + de to som er vendt tilbage til Svenskerne.

De fire er 987, 991, 994 og 996, men det ser ikke ud til at nogen af dem er køreklare, medmindre den hos Railworld i England stadig er i brug, men den ser (også) ud til at være klodset op: "In the long term we hope to return the locomotive to full operational order if funding allows."

Kommer der en E-maskine tilbage på de danske skinner som køreklart lok, eller er det slut?

E-maskiner

af Togsøn, 2/12 2021, 20:13 (869 dage siden) @ Lars

Hej Lars.

Som jeg har forstået så kommer E991 aldrig ud at køre igen, Jernbanemussets nye Chef Steen Ousager har fået den tossede ide at alt materiel ikke må genopbygges, eller renoveres, men skal stå koldt og uvirksomt i fremtiden, man ønsker ikke fra Jernbanemuseet at have materiel i drift, men kun koldt opstillede museums genstande som kustoderne kan gå og støve af, desværre.

Der er dårlige undskyldninger fra Museet, med at kedlerne er svejst og ikke nittet, derfor ikke originale, men det ved jo ingen.

Ellers havde 991 langt før sit revisionsudløb været istandsat, da man vidste precis hvad som skulle laves, men ønskede det ikke, desværre !
Samtidigt har Steen Ousager aldrig regnet de frivillige for noget som helst, så de fleste er rejst, med god grund.

Vi andre ved hvad veteranbilen trænger til for at holde de næste 8 år.

Hilsen Erling.

E-maskiner

af Steffen Dresler, 2/12 2021, 21:18 (869 dage siden) @ Togsøn

Kære Erling

Jeg skal prøve at formulere mig på en klar og forståligt måde.

Det er på ingen måde korrekt det du skriver vedr. 991, for der ER - og har været det i flere år - iværksat tiltag for at være istand til at kunne få lokomotivet i køreklar stand.

Det er jo IKKE en veteranbil, men et damplokomotiv (med over over 1300 hk og en kedel med et arbejdsdamptryk på mindst 12 atm) til kørsel på det offentlige jernbanenet, og herfor er der nogle helt klare regler, der skal efterleves. Bl.a. skal alt arbejdet dokumenteres og alle materialer og arbejdsmetoder være godkendte og leve op til den nu gældende standart (ligesom en flyvemaskine).

Da Danmarks Jernbanemuseum eller andre herhjemme IKKE kan revideres E 991 til den ønskede standart, skal dette gøres i udlandet og bl.a. derfor udfærdiges dokumentation over hver enkelt stump, lille eller stor, samt beskrivelse af dele og fremstillingsmetoder og med hvilket materiale.

Dette arbejde har været igang i flere år, men da det ikke kan gennemføres af professionelt betalte medarbejdere, må dette gøre af fagligt uddannede frivillige med viden om damplokomotiver, der også har et liv ved siden af!!

Den estimerede pris for gennemførelse af hele arbejdet ligger nok omkring 10 millioner Dkr. ++, samt en tidshorisont på nok også 5 til 10 år.

Sidst er der en lille "dark horse", der hedder et nyt signalsystem. Og hvis IKKE dette system kan tilgodese kørsel med damplokomotiver udenfor lukkede strækninger, er der ligesom ikke nogen grund til at få lokomotivet revideret og sat i drift for de lange skinner. Så kan de fleste af midlerne bruges bedre andetsteds.

Alt dette blev iøvrigt oplyst for alle de interesserede, der deltog i dampdagene i Odense den 18-19 SEP 2021. Så dette er alment kendt blandt jernbaneinteresserede samt veteranklubbernes fællesråd.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Jeg troede lidt naivt, at negativ omtale af navngivne personer kun var noget der forekom andre steder end her!!!!!

E-maskiner

af Niels Ebbe, 3/12 2021, 12:49 (868 dage siden) @ Steffen Dresler

kære Steffen

Du har helt ret vi skal ikke smelde personer i dette forum, dog er det en kendsgerning at Jernbanemuset ikke har været helt nemm at danse med :-). Mig dekendt blev E 978 "https://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=333" til reservedele trods der var en der ville betale en fornuftig pris!
Det skal også nævnes at der findes ildsjæle der stadig tror på f.eks H 783 "https://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=568" kommer under damp igen , og måske E 984 eller d 857 hvem ved !.

med venlig hilsen
Niels Ebbe

E-maskiner

af Steffen Dresler, 3/12 2021, 13:29 (868 dage siden) @ Niels Ebbe

kære Steffen

Du har helt ret vi skal ikke smelde personer i dette forum, dog er det en kendsgerning at Jernbanemuset ikke har været helt nemm at danse med :-). Mig dekendt blev E 978 "https://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=333" til reservedele trods der var en der ville betale en fornuftig pris!
Det skal også nævnes at der findes ildsjæle der stadig tror på f.eks H 783 "https://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=568" kommer under damp igen , og måske E 984 eller d 857 hvem ved !.

med venlig hilsen
Niels Ebbe

Kære Niels Ebbe

E 978 var udadtil en pæn maskine, men indvendigt et vrag, hvorfor man så en mere fornuftig ide i at anvende de endnu brugbare dele til reserver for DJM egne litra E, primært 991. Og hvorfor skulle man egentligt ikke også det?? Og så stiller DRM jo nogle krav til eventuelle købere om bl.a. tidshorisont for færdiggørelse og ikke mindst mulighederne (økonomien og opbevaring) herfor. Altså ikke bare købe noget for en skrotværdi. Og netop sidstnævnte krav har stoppet flere "nice to have" køb uden nogle egentlige muligheder for istandsættelse indenfor en rimelig fremtid, normalt over 10 år++!!

Jamen, jeg kender da udmærket til projekterne i Gedser og hvis ikke, at DJM havde anset H II projektet for realiserbart, ville de nok heller ikke have godkendt det. Men her drejer det jo sig om, at bl.a. DJK er inde over som en garant og ikke mindst, at personerne bag projektet har både den håndværksmæssige mulighed og vilje (bl.a. tidligere frivillige i DSB museumstog i Roskilde), mulighed for opbevaring, værkstedsfaciliteter og sidst men ikke mindst, et økonomisk grundlag. Altså ikke "en redningsaktion nice to have", men et fornuftigt projekt!
Da DJM overhovedet ikke er inde over (eller har været) hverken med E 984 eller D 857 som museum, er det jo to aldeles private projekter. Og jeg håber da personligt, at de indledningsvise mål med istandsættelsen af disse vil blive gennemført. Og så er det jo flinke fyre, ikke mindst!!

Med venlig hilsen og god weekend

Steffen Dresler

E-maskiner

af Skott, Skanderborg, 3/12 2021, 14:32 (868 dage siden) @ Steffen Dresler

Da DJM overhovedet ikke er inde over (eller har været) hverken med E 984 eller D 857 som museum, er det jo to aldeles private projekter.

Mener I ikke E 987? :-)

E-maskiner

af Niels Ebbe, 3/12 2021, 14:41 (868 dage siden) @ Skott

jo da, jeg ramte forkert E987 står i Gedser og har det godt Poul passer på den så.

Vi er i øvrigt så heldige at vi kan køre på Gedserbanen uden det nye signalsystem, men der er dog lidt knaster ved Nykøbing F, det må vi så se om vi kan få høvlet ned :-)

Vedrørende veteranbiler så er der da også regler der skal overholdes (syn osv.) det er selvfølgelig lidt mere besværligt med jernbanemateriel.

venlig hilsen
Niels

E-maskiner

af UTJ, 3/12 2021, 14:57 (868 dage siden) @ Niels Ebbe

jo da, jeg ramte forkert E987 står i Gedser og har det godt Poul passer på den så.

Vi er i øvrigt så heldige at vi kan køre på Gedserbanen uden det nye signalsystem, men der er dog lidt knaster ved Nykøbing F, det må vi så se om vi kan få høvlet ned :-)

Vedrørende veteranbiler så er der da også regler der skal overholdes (syn osv.) det er selvfølgelig lidt mere besværligt med jernbanemateriel.

Det er jo helt fint - især hvis Gedserbanen kan vedligeholdes (udveksling af rådne sveller - potentielt ca 1400 per km) så man kan køre med de dejlige dampkæmper :-)

E-maskiner

af Steffen Dresler, 3/12 2021, 14:42 (868 dage siden) @ Skott

Jo, tak! (skrivefejl)

Steff

E-maskiner

af UTJ, 3/12 2021, 14:53 (868 dage siden) @ Steffen Dresler

Du har langt hen ad vejen ret i dine betragtninger, men du mangler en vigtig faktor: opbevaring. Stålkonstruktioner som damplokomotiver bliver til natur, hvis de ikke opbevares korrekt. Det ses i den grad a hvilken umage man gjorde sig med beredskabslokomotiverne i Sverige - vel at mærke ikke blot noget med blot at stille det ind i et skur og så kunne trække det ud x år senere og regne med at tilstanden ikke var blevet forværret.

En af de rigtigt gode observationer, der blev gjort i forbindelse med museets turn-around var at stoppe med blot at adskille køretøjer, der udsigtsløst blev igangsat istandsættelse på. Desuden at lægge en egentlig projektplan, så mål og midler blev identificeret. Meget bevaringsværdigt er gået til på grund af manglende målsætning, da det oftest mest bevaringsmæssige interessante enten formulder eller i mangel af plan er gået til skrot. Det gælder især i foreningsregi, da fokus ofte har været på trækkraft (vil ud at køre tog) og økonomi-vogne (økonomi-vogne er de vogne som kan trække kunder til og dermed indtægter, dvs personvogne).

En E-maskine fylder vel ca 22 m, dvs mindst 88 m2 netto. To E-maskiner netto 176 m2. Tre E-maskiner 264 m2. For 10 år siden havde Jernbanemuseet over 3 km rullende materiel i forskellig stand og opbevaringsforhold. Det ville tage en time at gå rundt om togstammen og hallen skulle have et nettoareal på ca 12000 m2, dvs over to tønder land netto, formentlig det dobbelte brutto uden faciliteter i øvrigt. Vel at mærke statsfinansieret, i konkurrence med andre museers magasinfaciliteter.

E-maskiner

af Filip Gram, 3/12 2021, 20:22 (868 dage siden) @ UTJ

For 10 år siden havde Jernbanemuseet over 3 km rullende materiel i forskellig stand og opbevaringsforhold.

4,4 km i 2013, mod 2,7 km nu - og der blev faktisk også hjemtaget en betydelig del i forbindelse med museets reorganisering, så der er nok udskilt mere end 2 km, både til klubber/museer/mv. og til skrot.

Det ville tage en time at gå rundt om togstammen og hallen skulle have et nettoareal på ca 12000 m2, dvs over to tønder land netto, formentlig det dobbelte brutto uden faciliteter i øvrigt. Vel at mærke statsfinansieret, i konkurrence med andre museers magasinfaciliteter.

Nok nærmere endnu mere: Magasinet i Marslev skulle gerne rumme 2,1 km under tag, da de øvrige 600 m forudsættes udstillet i Odense. Hallen til 2,1 km materiel forvetes at blive ca 10.000 m2.

Venlig hilsen
Filip

E-maskiner

af KimC, 4/12 2021, 14:39 (867 dage siden) @ Steffen Dresler

E 978 var udadtil en pæn maskine, men indvendigt et vrag, hvorfor man så en mere fornuftig ide i at anvende de endnu brugbare dele til reserver for DJM egne litra E, primært 991. Og hvorfor skulle man egentligt ikke også det?? Og så stiller DRM jo nogle krav til eventuelle købere om bl.a. tidshorisont for færdiggørelse og ikke mindst mulighederne (økonomien og opbevaring) herfor. Altså ikke bare købe noget for en skrotværdi. Og netop sidstnævnte krav har stoppet flere "nice to have" køb uden nogle egentlige muligheder for istandsættelse indenfor en rimelig fremtid, normalt over 10 år++!!

Der var ellers nogen der brokkede sig højlydt over at E978 blev skrottet fordi den var den eneste tilbage der havde dobbeltskorten! Med sådan en betydelig detalje så er "de" eller "man" da nødt til at beholde den! Og så må "de" se at få den lavet så den kan komme under damp, uanset stand, ellers får "man" jo ikke så meget glæde af den vigtige detalje: Dobbeltskorstenen!

E-maskiner

af Filip Gram, 4/12 2021, 15:46 (867 dage siden) @ KimC

Der var ellers nogen der brokkede sig højlydt over at E978 blev skrottet fordi den var den eneste tilbage der havde dobbeltskorten! Med sådan en betydelig detalje så er "de" eller "man" da nødt til at beholde den! Og så må "de" se at få den lavet så den kan komme under damp, uanset stand, ellers får "man" jo ikke så meget glæde af den vigtige detalje: Dobbeltskorstenen!

- hvilket jo sådan set blot demonstrede jordforbindelsen og vidensniveauet hos de pågældende personer: E 987 har også dobbeltskorsten…

E-maskiner

af Lars Christensen, 2/12 2021, 21:20 (869 dage siden) @ Togsøn

Hej Erling,

Jeg kan se at du ikke har opdaget Jernbanemuseets årsberetning 2020 som findes offentlig tilgængelig på deres webside. På side 3 står der under ”Vision 2030”: ”Det er også håbet, at vi det kommende tiår vil kunne set det største danskbyggede damplokomotiv og lyntoget fra 1935 køre på de lange skinner”. Så intentionen om at få en køreklar E-maskine ud på skinnerne er faktisk til stede.

Og så kan man jo kun tage hatten af for museets ansatte og frivillige når man i samme årsberetning side 18 kan læse at man trods coronapandemien med alle restriktioner og nedlukninger i løbet af 2020 har fået restaureret godsvognene Hs-t 49869, Ks 60057, Rs 186 og Hj 37542. Også K 563 er blevet vedligeholdt og man arbejder også på MO 1954, så den kan komme ud af køre med veterantog.

Mange hilsner
Lars C.

Hej Lars.

Som jeg har forstået så kommer E991 aldrig ud at køre igen, Jernbanemussets nye Chef Steen Ousager har fået den tossede ide at alt materiel ikke må genopbygges, eller renoveres, men skal stå koldt og uvirksomt i fremtiden, man ønsker ikke fra Jernbanemuseet at have materiel i drift, men kun koldt opstillede museums genstande som kustoderne kan gå og støve af, desværre. [...]
Hilsen Erling.

E-maskiner

af KimC, 4/12 2021, 11:15 (867 dage siden) @ Togsøn

Hilsen Erling.

Ind imellem risikerer man at virkeligheden banker på døren.

I virkelighedens verden findes der budgetter, financiering, lovgivning(det være sig Museumslov eller trafikale love) godkendelsesprocedurer, signalsystemer og mangel på frivillig arbejdskraft. Det er nemt nok at hverve 10-atmosfærers medlemmer. Det er dem der først viser sig når damptrykket er over de 10 atmosfærer; tæt på at være køreklar. Eller ser man ikke noget til dem, så det er ikke dem der holder toget køreklart.

Jernbaneenthusiasterne har være forkælede. Og de har sat forventningerne højt. Vi skal da bevare et køreklart S-togssæt af alle typer og et eksemplar af alle fire MZ serier, de to første serier gerne med et eksemplar i hver bemaling. Jamen det skal vi da!

Nu er DJM så kommet ind under Museumsloven, som også stiller dem over for nogle krav. I kulturministeriet har man ikke masser af penge, så der skal prioriteres og skæres. Derved kan man kun blive upopulær hos et forkælet publikum der generelt befinder sig bedst i en drømmeverden hvor alt er muligt.

Som det er skrevet andetsteds vurderese deet at en idriftssættelse af E991 vil koste omkring de 10 millioner, og det er så uden ERTMS. Det er helt klart at de penge kan 991 aldrig køre hjem med billetindtægter inden næste istid. Så der skal komme penge et sted fra. Naturligvis kan DJM sælge alt sit GM, Sølvpilen, S togene, samt en hel masse mere til højestbydende. Så er vi godt på vej, og der bliver noget lagerplads ledig som kan udlejes. Men vil vi det? Kulturministeriet har ikke pengene.

Ja, de har allerede ryddet op. Det samme har nogen af klubberne som blev klar over at der ikke var mere plads på Håbets Sidespor. Det er de sidespor hvor der holder maser af materiel uden at der er nogen realiserbare planer for hvad man vil (og kan) med det. Og da slet ingen penge.

Velkommen til virkeligheden

Avatar

E-maskiner

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/12 2021, 11:45 (867 dage siden) @ KimC

Særdeles velformuleret og spot on. Tak!

E-maskiner

af Claus E. Hansen, 3/12 2021, 22:04 (868 dage siden) @ Lars

Har hørt 10 millioner kr. og derover nævnt, for at gøre E 991 køreklar igen. Så det er bestemt ikke småpenge der er tale om.

Mvh
Claus

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak