To forsvunde stationsbygninger, Hørning og Højslev

af Claus E. Hansen, 26/2 2013, 19:50 (4049 dage siden)

To forlængst forsvundne stationsbygninger, Hørning og Højslev. De fleste af de bagvedliggende huse i Hørning eksisterer endnu. Der er i dag en pæn trafik til/fra Hørning Station der blev genåbnet igen i 2003, hvor Arriva på hverdage kører to afgange i hver retning i dagtimerne, hvilket er med til at gøre det ret attraktivt at tage toget. Især med pendlere ind til Århus, men trafikken går også den anden vej med bl.a. skoleelever. Toget er noget hurtigere inde i Århus fremfor en bil. Højslev derimod, fører nu en mere stille eksistens som standsningssted. Bemærk posten til højre. Postkort fra eget arkiv.

Mvh
Claus

[image]

[image]

To forsvunde stationsbygninger, Hørning og Højslev

af Georg Schmidt, 27/2 2013, 10:11 (4048 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hørning station 1974.
[image]
Hørning blev nedsat til trinbræt med sidespor den 15/9 1975 i forbindelse med fjernstyring fra FC Skanderborg.

Mvh
Georg

To forsvunde stationsbygninger, Hørning og Højslev

af Claus E. Hansen, 27/2 2013, 10:33 (4048 dage siden) @ Georg Schmidt

Hertil kan man jo passende sige, ak hvor forandret. Men det ekstra krydsningsspor der ligger mellem de to hovedspor, er der stadigvæk og bliver da også brugt lidt.

Mvh
Claus

To forsvunde stationsbygninger, Hørning og Højslev

af Lars Henning Jensen, 27/2 2013, 10:49 (4048 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hertil kan man jo passende sige, ak hvor forandret. Men det ekstra krydsningsspor der ligger mellem de to hovedspor, er der stadigvæk og bliver da også brugt lidt.

Mvh
Claus

God formidddag igen!

Med risiko for at blive beskyldt for pedanteri (selv her i dette forum for den højeste oplysning), men i den absolut bedste mening og en højere sags tjeneste tillader jeg mig at bemærke, at det "ekstra krydsningsspor" retteligen bør betegnes "overhalingsspor".

Men i formel terminologi er jo både krydsnings- og overhalingsspor "vigespor" ...;-)

Mvh
LH

To forsvunde stationsbygninger, Hørning og Højslev

af Poul Andersen, 27/2 2013, 10:55 (4048 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Hertil kan man jo passende sige, ak hvor forandret. Men det ekstra krydsningsspor der ligger mellem de to hovedspor, er der stadigvæk og bliver da også brugt lidt.

Mvh
Claus


God formidddag igen!

Med risiko for at blive beskyldt for pedanteri (selv her i dette forum for den højeste oplysning), men i den absolut bedste mening og en højere sags tjeneste tillader jeg mig at bemærke, at det "ekstra krydsningsspor" retteligen bør betegnes "overhalingsspor".

Men i formel terminologi er jo både krydsnings- og overhalingsspor "vigespor" ...;-)

Mvh
LH

... og bemærk, at "i de gode gamle dage" var der perron ved alle tre spor, og ikke som nu hvor perronen ved spor 2 (overhalingssporet) mangler, således at der ved venstresporskørsel, hvor kørslen ind/ud af stationen sker gennem spor 2, ikke kan foretages passagerudveksling = med togbusser !.

Mvh.
Poul.

To forsvunde stationsbygninger, Hørning og Højslev

af Lars Henning Jensen, 27/2 2013, 11:10 (4048 dage siden) @ Poul Andersen

... og bemærk, at "i de gode gamle dage" var der perron ved alle tre spor, og ikke som nu hvor perronen ved spor 2 (overhalingssporet) mangler, således at der ved venstresporskørsel, hvor kørslen ind/ud af stationen sker gennem spor 2, ikke kan foretages passagerudveksling = med togbusser !.

Mvh.
Poul.

Ja, der var noget, som "de kloge hoveder" ikke havde tænkt på, og som nu jævnligt giver Arriva Tog - og de sagesløse passagerer - problemer og ærgelser.

Midtliggende overhalingsspor har mange driftsmæssige fordele, og de har derfor o mange år været "det store dyr i åbenbaringen". Men når der skal spares på perronerne, duer de ikke - her er det sideliggende overhalingsspor universielt, og det er da også derfor, man kan klare sig med to perroner i Hedensted.

Næ, det er svært at tilgodese alle interesser, og når anlæg planlægges af (utvilsomt alment dygtige) folk uden praktisk jernbaneerfaring, går det galt.

Men er der så nogen, der tør anerkende fadæsen og gøre noget ved det ...? Næh! :-(

Nå, undskyld, nu bevægede vi os vist over i det andet forums sfære ...

Mvh
LH

To forsvunde stationsbygninger, Hørning og Højslev

af Poul Andersen, 27/2 2013, 11:19 (4048 dage siden) @ Lars Henning Jensen

... og bemærk, at "i de gode gamle dage" var der perron ved alle tre spor, og ikke som nu hvor perronen ved spor 2 (overhalingssporet) mangler, således at der ved venstresporskørsel, hvor kørslen ind/ud af stationen sker gennem spor 2, ikke kan foretages passagerudveksling = med togbusser !.

Mvh.
Poul.


Ja, der var noget, som "de kloge hoveder" ikke havde tænkt på, og som nu jævnligt giver Arriva Tog - og de sagesløse passagerer - problemer og ærgelser.

Midtliggende overhalingsspor har mange driftsmæssige fordele, og de har derfor o mange år været "det store dyr i åbenbaringen". Men når der skal spares på perronerne, duer de ikke - her er det sideliggende overhalingsspor universielt, og det er da også derfor, man kan klare sig med to perroner i Hedensted.

Næ, det er svært at tilgodese alle interesser, og når anlæg planlægges af (utvilsomt alment dygtige) folk uden praktisk jernbaneerfaring, går det galt.

Men er der så nogen, der tør anerkende fadæsen og gøre noget ved det ...? Næh! :-(

Nå, undskyld, nu bevægede vi os vist over i det andet forums sfære ...

Mvh
LH

... og når du nævner Hedensted, er det ligeså elendigt. Undertegnede har med Re 33xx- tog mod Aarhus flere gange fået "gennemkørsel" = spor 2 uden perron !, men så lærte man at holde øje med afstandssøjlen I ATC ved passage af næstsidste AM :-D .
Ja ! - det ville rart om man brugte "jernbanefolk" til planlægning af så enkle ting og lade andre beskæftige med "raketvidenskaben".

Duk og væk !

Poul.

To forsvunde stationsbygninger, Hørning og Højslev

af Lars Henning Jensen, 27/2 2013, 10:38 (4048 dage siden) @ Georg Schmidt

Hørning station 1974.
[image]
Hørning blev nedsat til trinbræt med sidespor den 15/9 1975 i forbindelse med fjernstyring fra FC Skanderborg.

Mvh
Georg

God formiddag!

Ja, du burde jo vide bedst Georg, men mon ikke du her gør dig skyldig i en fejlhuskning? Hørning blev vel ved med at være "station" (med både overhalings- og sidespor), nu blot fjernstyret.

Var det ikke blot den stedlige bemanding (stationsbestyrer), der forsvandt, og billetsalget der ophørte?

Mvh
LH

To forsvunde stationsbygninger, Hørning og Højslev

af Georg Schmidt, 27/2 2013, 11:36 (4048 dage siden) @ Lars Henning Jensen

God formiddag Lars Henning

Njaa:-D du har nok ret, flt Gerner Jensen kaldte det i en skrivelse " i ekspeditionsmæssig henseende omdannet til trinbræt med sidespor". Der var planlagt nedgang til perronerne fra broen, men det blev ikke til noget, så der måtte laves varslingsanlæg til standsende tog i spor 2 eller 3. Dette anlæg var imidlertid ikke færdig ved ibrugtagning af FC Skanderborg (Hs-Hx) den 12/9 1975, så Hørning måtte betjenes som understation i den første tid ved standsende tog i spor 2 og 3.
Mvh
Georg

To forsvunde stationsbygninger, Hørning og Højslev

af Børge Sundahl, 13/3 2014, 14:39 (3669 dage siden) @ Georg Schmidt

Er der nogen af Jer, der kan huske, at for enden af læssesporet var der en vogndrejeskive med spor herfra ind i tømmerhandelen?
Måske en har et foto.
Mvh Børge

Avatar

To forsvunde stationsbygninger, Hørning og Højslev

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/3 2014, 19:41 (3669 dage siden) @ Børge Sundahl

Sidesporet til A/S Hørning Trælasthandel ved jeg ikke, hvornår er oprettet, men den oprindelige vogndrejeskive på 4,8 m blev på et tidspunkt forlænget til 5,4 m, og endelig blev en 6,5 m drejeskive fra Horsens beordret flyttet til Hørning 11.12.1961. Den 30.08.1962 er denne sidste beordret forlænget til 8,4 m. Sporet blev næppe nedlagt som sådan, men blot fjernet på et tidspunkt, da det var gået ud af brug og ejeren ikke ville betale for vedligeholdelsen længere. Dette var almindelig praksis for firmaspor.

Vh
Morten

En af to forsvunde stationsbygninger, Hørning trælast 1944

af henning h087 ⌂, Græsted, 13/3 2014, 21:21 (3669 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

:-)

udsnit fra Hørning sporplan 1944

[image]

mvh
henning h087

Avatar

To forsvunde stationsbygninger, Hørning og Højslev

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/3 2014, 19:36 (3669 dage siden) @ Lars Henning Jensen

"En fejlhuskning"? Ja, det kan man jo altid påstå, når man ikke vil skelne mellem ekspeditionsforhold og sikkerhedsforhold eller tror, at det er "et fedt". :-P Georg har ret, men historien er lidt mere indviklet end som så. Ekspeditionsmæssigt blev Hørning nedrykket fra station til billetsalgssted med offentligt sidespor 03.06.1973. Fra denne dato overførtes stykgodsekspeditionen regnskabsmæssigt til en godsterminal (vistnok Århus), der udkørte godset med lastbiler. Fra 15.09.1975 ophørte det stedlige billetsalg på Hørning station, der herefter var trinbræt med offfentligt læssespor. Forinden var strækningen Horsens-Hørning blevet fjernstyret fra 12.09.1975, mens Hørning-Århus først fulgte ca. 17.02.1976. Fra 01.05.1977 nedlagdes det offentlige læssespor i ekspeditionsmæssig forstand, hvorefter Hørning station var trinbræt frem til 26.05.1979. Herefter har her kun været driftsteknisk station.

Vh
Morten

To forsvunde stationsbygninger, Hørning og Højslev

af knudgreve, 13/3 2014, 14:28 (3669 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hørning stationsbygning forsvandt onsdag den 16. november 1983.
Jeg stod selv og så på, har kun avisudklip fra nedrivningen.

To forsvunde stationsbygninger, Hørning og Højslev

af zumbach, Malling, 14/3 2014, 11:24 (3668 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det var dog et herligt billede af Højslev station. Hvilket årstal er billedet fra? Det vækker stærke minder frem hos mig. Som skoledreng i København, var jeg heldig at få en ferieplads hos en utrolig gæstfri familie i Sejstrup. Det betød, at jeg i 10 år fra 1948 kørte med feriebørnstog fra København til Højslev og tilbage. Desværre nåede jeg kun at tage dette billede af Højslevs indkørsel fra Viborg.


[image]
1955, indkørsel til Højslev fra Viborg

M.v.h.
Keld Zumbach

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak