Status på Grindstedbanen

af Flemming, 16/1 2022, 20:18 (802 dage siden)

Jeg kan iagttage, at den nylige pressemeddelelse fra de berørte kommuner vedrørende Grindstedbanens forvandling til cykelsti har medført en række indlæg med gisninger og forslag til cykelstiens etablering.

Det har været spændende at følge med i, og senest har Ole Dinesen vist et billede fra Brammingborgvej med en række stablede skinner og en gravemaskine på sporet.

Jeg skal derfor redegøre for de aktuelle forhold om Grindstedbanen og fjernelse af en del af sporet.

Siden det sidste tog kørte på Grindstedbanen for snart 10 år, og banen efterfølgende blev nedlagt, har der pågået forhandlinger med de berørte kommuner om overdragelse af spor og banetracé til disse kommuner med henblik på etablering af cykelsti/rekreative formål.

Kommunerne har imidlertid været forbeholdne af frygt for, at banelegemet kunne være forurenet af sprøjtegifte. Der er derfor i de efterfølgende år pågået en række undersøgelser og boringer for at afdække omfanget af eventuelle forureninger. Resultatet heraf viste kun en enkelt forurening, som er til at håndtere. Forhandlingerne faldt på plads sidste sommer med Banedanmark, og kommunerne overtager strækningen til 0 kroner, men bærer således ansvaret fremover for strækningen og relevant vedligeholdelse.

I 2016 blev der indgået en aftale med de relevante myndigheder om, at Mariager-Handest Veteranjernbane overtager 3 kilometer spor til brug for en tiltrængt sporforstærkning på Mariagerbanen. Strækningen ejes af Mariagerfjord Kommune, men vedligeholdes ved MHVJ´s foranstaltning.

MHVJ har dog måttet afvente at forhandlingerne faldt på plads mellem Banedanmark og de berørte kommuner. I den mellemliggende periode har græs og buske invaderet sporet og vanskeliggjort fjernelsen af skinnerne. MHVJ valgte derfor at fjerne skinnerne med hjælp fra en skinnekørende mobilkran, der har alle de værktøjer, der er relevante til formålet. Arbejdet indledtes i begyndelsen af november måned og har fulgt tidsplanen.

Aftalen omfatter sporet fra Brammingborgvej og mod nord til lige syd for broen over motorvejen. Denne strækning er den mest velegnede til at få transporteret skinnerne væk. Der er en række tværgående veje, så skinnematerialerne på en overkommelig måde kan bringes dertil.

Skinnerne fra Grindstedbanen er 37 kg/m med koblede stødsveller og lægges indtil videre på lager på Handest Station.

Mariager-Handest Veteranjernbane har siden 1970 drevet veteranjernbane på strækningen Mariager-Handest som en delstrækning af den oprindelige Mariager-Fårup-Viborg Jernbane, som blev nedlagt i 1966.
Den daværende Mariager Kommune overtog ved nedlæggelsen sporet mellem Mariager og Fårup med henblik på at bevare en solid godstrafik med skærver fra True samt bitumen og træ til ind- og udskibning via Mariager Havn.

Med henblik på at sikre at Mariagerbanen var tilgængelig for alle typer godsvogne, blev det tilladte akseltryk hævet fra 14,3 tons til 20 tons. For at kompensere for det øgede akseltryk blev hastigheden samtidig på hele strækningen nedsat til 20 km/t. Det havde dog den kedelige bivirkning, at skinnerne i kurver med lille radius på det nærmeste blev valset på yderskinnen, ligesom skinnestødene led overlast, da laskerne ikke var beregnet til så stort akseltryk.

Mariagerbanen blev etableret med 24,39 kg/m skinner fra Cockerill i 1927. De oprindelige skinner ligger fortsat i sporet. Dog er strækningen ud af Mariager Station ombygget med 37 kg/m. skinner, og en strækning mellem Frugtplantagen og Glenstrup er ombygget.

I privatbanens tid var sliddet på sporet ikke stort, da banen kun eksisterede i 39 år og Mariager-Handest Veteranjernbane har nu drevet veteranjernbane i 51 år, så MHVJ må siges at være særdeles levedygtig.

Behovet for en sporforstærkning er således meget aktuel, så de mest slidte skinner kan blive udskiftet i de kommende år.

NB: De berørte kommuner har alene afsat budgetmidler i 2022 til vedligeholdelse af broerne på strækningen. Kommunerne arbejder på at søge fondsmidler til etableringen af den nye cykelsti på strækningen.

Jeg vedlægger lidt billeder fra arbejdet.

Venlig hilsen

Flemming Høj Petersen

[image]
Sporet ryddes for bevoksning. Den 10. nov.
[image]
Find sporet i "Skoven". Den 10. nov.
[image]
Skinner læsset på depluirer. Den 9. dec.
[image]
Skinner læsses på sættevogn. Den 28. dec.
[image]
3 stakke skinner á 25 tons. Den 9. dec.
[image]
Laskebolte og svelleskruer fjernes. Den 25. nov.

Status på Grindstedbanen

af Ole Juhl, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., 17/1 2022, 08:44 (801 dage siden) @ Flemming

Tak for billeder.
Flot arbejde af Jens Jacob Maskinudlejning og MHVJ medlemmer, fedt det faldt i hak og skinner mv. blev hentet.
Mvh Ole

Avatar

Status på Grindstedbanen

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/1 2022, 19:22 (801 dage siden) @ Ole Juhl

Tak for billeder.
Flot arbejde af Jens Jacob Maskinudlejning og MHVJ medlemmer, fedt det faldt i hak og skinner mv. blev hentet.
Mvh Ole

Hejsa,

Det er da fint, at man i fremtiden vil kunne komme ud at køre på en del af Grindstedbanen ved Mariager. :-)

Der bliver nok efterhånden færre og færre gamle skinner, som blot kan afhentes. Det er dyrere at købe nyt, så det er godt, at veteranbanerne er "om sig".

Jernbanebøger

Eventyrlige Rejseberetninger

Eventyrlige Rejseberetninger. Pris 170 kr.

Læs mere
Hectorrail

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak