Ledningsvognene CMM 2401-02 & 2403-08

af Ulrik D, Sdr. Onsild, Hobro, 11/5 2022, 19:21 (715 dage siden)

I en artikel i Jernbanemuset årsskrift tilbage i 2000 "Ledningsvogne til brug for tog fremført af MP/MO/MK-FK typen" gennemgår Steffen Dresler alle disse af DSBs vogne. Steffen beskriver også forskellige tog og oprangeringer hvori ledningsvognene blev anvendt.
Men med CMM 2401-02 & 2403-08 er der ikke nogle eksempler.

Disse vogne var foruden egenvarme udstyret med dåser for A- og B-ledninger for indrangering i tog med motorvogn i begge ender. Da de ikke var udstyret med C-dåser, kunne de ikke anvendes i styrevognstog.
Men hvilke tog indgik de i?
Var det bare en type allround-vogn, hvor A- og B-dåserne var en gardering, så vognene efter behov kunne indrangeres mellem 2 motorvogne. Eller var der oprangeringer og løb hvori disse vogne typisk indgik?

Jeg mener, at Steffen ofte er med her. Så måske du selv kigge med, og kan løfte sløret...!!

Ledningsvognene CMM 2401-02 & 2403-08

af Steffen Dresler, 11/5 2022, 20:38 (715 dage siden) @ Ulrik D

Kære Ulrik D.

Whau, DET er længe, længe siden artiklen blev skrevet og for at være ærlig, har jeg ikke mere disse noter, der lå til grund for det skrevne.
Men jeg er sikker på, at bl.a. din navnebror her på siderne eller MFL eller G. Schmidt, kan svare på dine spørgsmål. Jeg er da også lidt spændt (igen):-)

Håber du får et fornuftigt svar

Bedste hilsener

Steffen Dresler

Ledningsvognene CMM 2401-02 & 2403-08

af PeterA, 12/5 2022, 16:17 (714 dage siden) @ Ulrik D

Hej Ulrik D.

Lidt oplysninger om CMM.
2403 -06 fik A+B dåser i 1936/37 og kunne således løbe som mellemvogne i såkaldt "Fakultative lyntog", som i TKP fra 1937 indeholdt nogle aflastningslyntog Fredericia-Kbh, og som senere løb lø/sø i sommertiden frem til krigen. De førte kun fællesklasse og var oprangeret Mo-CMM-MO.

2401-02 og 2407-08 fik tilsvarende ledninger i 1941. Meningen var vel at de skulle kunne indgå som forstærkning i MO-tog i særlige oprangeringer, på det tidspunkt hvor ingen MO-vogne havde kedler til togopvarmning.

CMM 2401 var ombygget med tøndetag og pladebeklædning, de øvrige var teaktræsvogne med tagrytter.
CMM 2402 0g 2407 blev ombygget til CP-vogne i 1944/45.

CMM 2403-06 og 2408 udrangeredes mellem 1954 og 1962. 2401 var i brug til 1965. Efter indsættelsen af de mange MOK med varmekedler i 50`erne, var der næppe megen brug for CMM i forhold til, hvad de oprindelig var tiltænkt af opgaver. og gik vel mest i løb som forstærkningsvogne eller i flæng med øvrige CM.

mvh PeterA

Ledningsvognene CMM 2401-02 & 2403-08

af PeterA, 12/5 2022, 16:40 (714 dage siden) @ PeterA

Lidt supplement:
Billeder af CMM er vi ikke forvænt med. Bortset fra CMM 2401, som bl.a. Hans True har fanget i Fredericia.

I Flemming Søeborgs bog: " Der kommer tog", er der et vældigt godt gavlbillede af en teakklædt CMM, et gl. pressefoto fra 1950.. s. 53

P.E. Clausen har taget CMM 2405 i Struer 1954. Teakklædt og med ledninger

Og i bogen: "Fra arbejdsmænd til håndværkere" Husets Forlag 1996, en bog om Arbejdsmandsforbundets Afde-ling på Cvk Ar er CMM 2406 taget oppefra under revision i "Århushallen", dvs. vognværkstedet.

Andet kender jeg ikke til.
mvh PeterA

Ledningsvognene CMM 2401-02 & 2403-08

af Ulrik D, Sdr. Onsild, Hobro, 12/5 2022, 17:58 (714 dage siden) @ PeterA

Hej Steffen og Peter.

Tak for hvert af jeres svar.
Peters oplysninger om "Fakultative Lyntog" stemmer meget fint overens med, hvad jeg selv havde på fornemmelsen.
Det er således dejlig, af få bekræftet dette.

Endnu en gang tak.

Skulle andre have yderlige nuancer at tilføje, hører jeg gerne.

Ledningsvognene CMM 2401-02 & 2403-08

af Georg Schmidt, 12/5 2022, 22:04 (714 dage siden) @ Ulrik D

I togplan 6 af 9/5 1948 fandt jeg en enkelt side hvor CMM var med i oprangeringen, og det var togene 367-1367 Struer-Esbjerg-Fredericia samt tog 350 Fa-Es-Str,
[image]
[image]
Uddrag fra togplan 6 af 9/5 1948.

I togplan 6 af 17/5 1953 havde 2. distrikt 6 CMM-vogne af numrene 2401-08, der var ingen i løb, 1 til værkstedsreserve og 5 i reserve for togforstærkning. Vognene var anført under motorbivogne truckhurtigtogsmateriel.
CMM: Ansat vognvægt 40 tons med 71 pladser fællesklasse.
M v h
Georg

Ledningsvognene CMM 2401-02 & 2403-08

af Ulrik D, Sdr. Onsild, Hobro, 12/5 2022, 22:18 (714 dage siden) @ Georg Schmidt

Tusind tak Georg, for denne præcisering.

Bare spørg i "Herreværelset". Så kommer der som regel styr på fakta!
Stor tak til alle

Med venlig hilsen


Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak