Ukendt lokomotiv ukendt år ukendt sted

af Niels Munch, 12/5 2022, 18:54 (708 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Niels Munch, 12/5 2022, 19:12

[image]Kilde: https://www.stamps.dk/da-DK/lot/191351/danmark-jernbanearbejdere-holder-oel-pause-foran...


Kære Thomas,

Et næsten tilsvarende foto findes i Bent Hansen/IBK arkivet med følgende oplysninger:

"Dueslaget" Krauss 7583/1919, anlæg af Skive - Vestsalling Jernbane 1923 - 24, entrp. Carl Jensen.

Påklædningen, ikke mindst 8-piece kasketten, tyder på samme anlæg; dog er dit billede nok taget på en køligere årstid, da "dine folk" bærer jakker.

Lokomotivets levnedsløb jf. Bent Hansen:

Krauss 7583/1919. Navn: Dueslaget. Bt. 785 mm. 16,7 m². 14 atm. 45hk. Stephenson.
1919 F. Krupp, Essen nr. 62.
1919 - 20 Anlægsarbejde ved Kolding, formentlig Hartevæket for Carl Jensen.
1921 - 22 Anlægsarbejde ved Hedensted og Løsning for Carl Jensen.
1922 Anlæg af Skive - Vestsalling Banen ved Hem for Carl Jensen.
1923 Anlæg af Skive - Vestsalling Banen ved Balling ved Vejby for Carl Jensen.
1924 - 25 Anlæg af Skive - Vestsalling Banen for Carl Jensen.
1926 Anlæg af Røde Kro - Løgumkloster Banen for Carl Jensen.
19?? Anlæg af dobbeltspor ved Stilling for Carl Jensen.
1927 - 28 Anlægsarbejde ved Århus og Skanderborg for Carl Jensen.
1928 Anlægsarbejde i Padborg for Carl Jensen.
1930 - 32 Anlæg af banedæmning til Lillebæltsbroen på Jyllandssiden for Carl Jensen.
1933 Anlæg af Storstrømsbroens jernbane- og vejforbindelser ved Gåbense og Orehoved for Carl Jensen.
1934 - 35 Anlæg af Næstved havn og kanal for Carl Jensen.
1935 Anlægsarbejde ved Nr. Vedby ved Nr. Alslev for Carl Jensen.
1940 Anlægsarbejder ved Rødovre for Stürup & Prosch-Jensen.
1940 Anlægsarbejder for Værnemagten på Værløse Flyveplads for Stürup & Prosch- Jensen.
1941 - 44 Brunkulskørsel i Nr. Vium for Stürup & Prosch-Jensen.
1943 I Fredericia for Stürup & Prosch-Jensen.

"Dueslaget" blev også behandlet i denne tråd.

Bedste hilsener
Niels

Ukendt lokomotiv ukendt år ukendt sted

af Bent Hansen, 16/5 2022, 12:12 (704 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Jeg kan bekræfte Niels, men det er vel ikke så mærkeligt, da vi har søgt i samme samling.

Dueslaget var født med halvåbent førerhus, som er blevet lukket i flere omgange, så dette lokomotiv er det eneste med denne dørplacering og den ejendommelige ombukning af førerhuset til tag og så alligevel med tagrende! Flere andre tidligtbyggede Kraussere med lignende udseende havde mandehullet flugtende med kedelryggen. Dueslagt ses i Horsens, men andet førerhus, men tre andre lignende Kraussere har andre detaljer, så Dueslagt er sikkert ok.

Mvh BH.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak