Bygning af vejoverføring, men hvor?

af Niels Munch, 14/5 2022, 16:14 (684 dage siden)

Kære alle,

Dette er en gætter, for jeg kender svaret:

[image]

Et par tips eller 3 at starte på:

- Billedet er taget i mellemkrigsårene.
- Vi er i Østdanmark.
- Jeg trådte mine børnesko i lokalområdet - i efterkrigsårene.

Fejlen i billedet beklages, men den er næppe forstyrrende for gætteøvelserne ;-) .

God fornøjelse
Niels

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af Anders ⌂, Copenhagen, 14/5 2022, 17:11 (684 dage siden) @ Niels Munch

ER vi på Vestsjælland? For det ligner lidt Føllenslev fra Hørve - Værslev

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af ojk37, 14/5 2022, 17:37 (684 dage siden) @ Anders

Hmmm - hvorfor tror jeg vi er på Bornholm - måske Åkirkeby - nej, den er vist hel gal??
Ole-Jørn

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af Steffen Dresler, 14/5 2022, 18:11 (684 dage siden) @ Niels Munch

.........omkring 2820 østlige del?

bedste hilsener

Steff

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af Niels Munch, 14/5 2022, 19:03 (684 dage siden) @ Niels Munch

@ Anders: Mener du vejoverføringen for Vilhelmshøjvej ved Eskebjerg? Den blev opført 1952 og var af samme byggestil som Aakirkeby.

@ Ole-Jørn: Aakirkeby, som godt nok var fra 1937, så således ud:

[image]Aakirkeby 1937. Foto: Theodor Yhr. Bornholmske Billeder - MUS19302 (offentlig eje).

@ Steff: Ikke i postnummer 2820 østlige del, vi skal VSV.

Endnu et tip: Tracéen skulle bl.a. lægges over et moseområde, til hvis opfyldning man bl.a. anvendte en bæltegående gravemaskine:

[image]Menck & Hambrock M IV tilhørende entrp. J. Stürup og V. Prosch-Jensen.

Entreprenøren anskaffede angiveligt 19.07.1927 en M&H M IV som den første larvebåndsmaskine i Danmark. Om det er den viste, kan ikke udelukkes.


Bedste hilsener
Niels

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af Anders ⌂, Copenhagen, 14/5 2022, 19:19 (684 dage siden) @ Niels Munch

Ja Eskebjerg... det er sandt

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af Anders ⌂, Copenhagen, 14/5 2022, 19:25 (684 dage siden) @ Niels Munch

Ser vi fra Svebølle mod Jyderup på TIB5?

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af Niels Munch, 14/5 2022, 20:11 (684 dage siden) @ Anders

Ser vi fra Svebølle mod Jyderup på TIB5?

Hej Anders,

Nu bliver jeg altså nødt til at tilstå, at der nok aldrig blev tildelt et TIB-nr.

Og når nu jeg er i gang med bekendelserne, så blev den fine bro, der opføres på gættebilledet, i 1971 erstattet af en større og finere, der kunne honorere den moderne vejtrafiks behov.

Bedste hilsener
Niels

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af Anders ⌂, Copenhagen, 14/5 2022, 20:25 (684 dage siden) @ Niels Munch

OK... Så er jeg ude for nu ;-)

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af Lars, 14/5 2022, 20:49 (684 dage siden) @ Niels Munch

Ser vi fra Svebølle mod Jyderup på TIB5?


Hej Anders,

Nu bliver jeg altså nødt til at tilstå, at der nok aldrig blev tildelt et TIB-nr.

Og når nu jeg er i gang med bekendelserne, så blev den fine bro, der opføres på gættebilledet, i 1971 erstattet af en større og finere, der kunne honorere den moderne vejtrafiks behov.

Bedste hilsener
Niels

Det lyder som noget på Ringsted-Frederikssund-banen.

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af Niels Munch, 14/5 2022, 22:06 (684 dage siden) @ Lars

Det lyder som noget på Ringsted-Frederikssund-banen.

..... og Anders lyder, som er han "I løvens hule", meeeeeen .....

M.v.h.
Niels

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af Anders ⌂, Copenhagen, 14/5 2022, 22:15 (684 dage siden) @ Niels Munch

ARHHHH, jeg kan bare ikke se en underføring af jernbanen på midtbanen for mig. Der var jernbanen øverst som jeg lige husker...

Og så hintet med at strækningen ikke havde fået TIB nr. på daværende tidspunkt. HVornår begyndte man med nummeringen?

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af model65, Vejle, 14/5 2022, 22:23 (684 dage siden) @ Niels Munch

Kan det så være mellem Hillerød og Frederikssund???
Den strækning har i hvert fald aldrig haft et TIB nummer!!!

--
Hilsen Peter

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af Niels Jensen, 14/5 2022, 23:52 (684 dage siden) @ model65

Det er ikke Frederiksund-Hillerød.
Er banen under broen dobbeltsporet?
Niels Jensen

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af Niels Munch, 15/5 2022, 00:08 (684 dage siden) @ Niels Jensen

Det er ikke Frederiksund-Hillerød.
Er banen under broen dobbeltsporet?

Nix. Opgaven er faktisk drilsk, for der har alene kørt entreprenørtog:

[image]

..... hvis spor løb sammen inden overføringen.

Nå, men nu skal jeg ind at knalde - øh - brikker; vi ses i morgen!
Niels

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af esni, Frederikssund, 15/5 2022, 11:22 (683 dage siden) @ Niels Munch

Det er ikke Frederiksund-Hillerød.
Er banen under broen dobbeltsporet?


Nix. Opgaven er faktisk drilsk, for der har alene kørt entreprenørtog:

[image]

..... hvis spor løb sammen inden overføringen.

Nå, men nu skal jeg ind at knalde - øh - brikker; vi ses i morgen!
Niels

Frederikssundsvej ved Måløv?

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af Anders ⌂, Copenhagen, 15/5 2022, 11:23 (683 dage siden) @ Niels Munch

Fik du knaldet?

Nu er jeg et helt andet sted. Jeg er på LOlland. Øster Toreby. Banen går under Linde ALlé og der kan godt have været dobbeltspor. SNNB og Lollndsbanen


HVA' SIGER DU?

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af Anders ⌂, Copenhagen, 15/5 2022, 12:24 (683 dage siden) @ Anders

ØV, nu ser jeg jo at det er en niveau krydsning ;-)

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af Niels Munch, 15/5 2022, 12:25 (683 dage siden) @ Anders

HVA' SIGER DU?

JOW, SER DU:

Mange tak for interessante bud! Steff er - måske uforvarende - kommet tæt på med sit postnummer-bud.

"kej" har via direkte mail "prøvet med Farunbanen", hvilket - alt efter hvor på banen han befinder sig - slet ikke kan være så tosset.

Fjernere er gætterierne omkring Midtsjællandsbanen samt Måløv, og Vestsjælland, Sydhavsøerne og Bornholm er endnu længere borte fra min barndoms daglige revir.

Som jeg også skrev, så har der alene kørt entreprenørtog.

Det var lidt om, hvor meget "tampen brænder". Mon ikke vi skal lade den stå nogle øjeblikke endnu?

Bedste hilsener
Niels

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af esni, Frederikssund, 15/5 2022, 13:20 (683 dage siden) @ Niels Munch

HVA' SIGER DU?


JOW, SER DU:

Mange tak for interessante bud! Steff er - måske uforvarende - kommet tæt på med sit postnummer-bud.

"kej" har via direkte mail "prøvet med Farunbanen", hvilket - alt efter hvor på banen han befinder sig - slet ikke kan være så tosset.

Fjernere er gætterierne omkring Midtsjællandsbanen samt Måløv, og Vestsjælland, Sydhavsøerne og Bornholm er endnu længere borte fra min barndoms daglige revir.

Som jeg også skrev, så har der alene kørt entreprenørtog.

Det var lidt om, hvor meget "tampen brænder". Mon ikke vi skal lade den stå nogle øjeblikke endnu?

Bedste hilsener
Niels

Står der en TV mast i nærheden?

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af Niels Munch, 15/5 2022, 13:31 (683 dage siden) @ esni

Står der en TV mast i nærheden?

Ja Eskild, det gør der faktisk; den blev bygget i 1955.

Den har formentlig været medvirkende årsag til, at mine forældre turde anskaffe et 14" Eltra-fjernsyn, på hvilket vi - og alle husstandens bekendte og husedderkoppen - så 6-dagesløb og Ungarns-hjælp, samt reportager fra den blodige opstand i Budapest, hvorom erindring vækkes af de sørgeligt aktuelle billeder fra Ukraine .....

M.v.h.
Niels

Avatar

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/5 2022, 13:37 (683 dage siden) @ Niels Munch

Står der en TV mast i nærheden?


Ja Eskild, det gør der faktisk; den blev bygget i 1955.

Den har formentlig været medvirkende årsag til, at mine forældre turde anskaffe et 14" Eltra-fjernsyn, på hvilket vi - og alle husstandens bekendte og husedderkoppen - så 6-dagesløb og Ungarns-hjælp, samt reportager fra den blodige opstand i Budapest, hvorom erindring vækkes af de sørgeligt aktuelle billeder fra Ukraine .....

M.v.h.
Niels

Husedderkoppen så vel:

[image]

... og læste tegneserien:

[image]

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af Niels Munch, 15/5 2022, 13:41 (683 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nix, Morten.

Den måtte nøjes med den ene kanal, stueantennen kunne hive ned. Selv med mutter stående på trappestigen, viftende med antennen, kunne vi end ikke tage Sverige. Og op på tagryggen ville vi ikke sætte hende. Ledningen var for kort, for vi boede i et hus med 2 etager og høj rejsning.

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af esni, Frederikssund, 15/5 2022, 19:43 (683 dage siden) @ Niels Munch

Nix, Morten.

Den måtte nøjes med den ene kanal, stueantennen kunne hive ned. Selv med mutter stående på trappestigen, viftende med antennen, kunne vi end ikke tage Sverige. Og op på tagryggen ville vi ikke sætte hende. Ledningen var for kort, for vi boede i et hus med 2 etager og høj rejsning.

I Charlottenlund kunne man med lidt held også med 'Kaninørerne' fange Sverige på kanal 2 fra Hørby. Det kræve 'bare' at antenne blev trukket HELT ud og drejet om i en ganske ubekvem retning. Bølgelængden var over 6 meter, så antenne skulle være mere end 3 meter fra spids til spids.

Vi fik fjernsyn ca 1962 og tagantenne ca 1963

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af Niels Munch, 15/5 2022, 15:46 (683 dage siden) @ esni

Står der en TV mast i nærheden?

Kom nu, Eskild, hvis det er den samme TV-mast, vi tænker på, er du næsten i mål!

M.v.h.
Niels

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af esni, Frederikssund, 15/5 2022, 17:58 (683 dage siden) @ Niels Munch

Står der en TV mast i nærheden?


Kom nu, Eskild, hvis det er den samme TV-mast, vi tænker på, er du næsten i mål!

M.v.h.
Niels

Det må Gladsaxe masten, som var den første egentlige TVmast herhjemme.

Vejen der blev ført over hedder så Gladsaxevej, og udgravningen blev til HøjeGladsaxevej

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af Niels Jensen, 15/5 2022, 18:07 (683 dage siden) @ esni

Så må det være den såkaldte "Vandværksvej", der dækker over hovedvandledningen fra Københavns Vandforsynings hovedvandledning fra højdereservoaret på Tinghøj via Utterslev Mose til Købanhavn.
Niels Jensen

Bygning af vejoverføring, men hvor?

af Steffen Dresler, 15/5 2022, 18:27 (683 dage siden) @ Niels Jensen

Hallo Niels (begge:-) )

Jeg kan godt se billedet på Google og kortet, men hvor he..... ligger den? Mellem krydset og op mod Friluftsbadet? Altså over for mod Falck stationen? Kan da hverken se den fra Vandtårnsvej eller Isbanevej???

Bedste hilsener

Steff

Bygning af vejoverføring, LØST

af Niels Munch, 15/5 2022, 19:11 (683 dage siden) @ Niels Jensen

@ Eskild: Det er fuldstændig korrekt, vi er i Gladsaxe, og overføringen er for Gladsaxevej. Udgravningen blev til "Høje Gladsaxe Vej" fra Hareskovmotorvejen og op til Gladsaxevej.

@ Niels: Vejforløbet, som du helt korrekt beskriver, blev kaldt "Vandledningsvejen".

@ Steff: Måske dette kort fra slutningen af 1950'erne kan hjælpe:

[image]Geodætisk Instituts Turistkort over København og Omegn, udsnit.

"Vandledningsvejen" er det "hvide udlæg", der fører fra området ved Tinghøjvej i Buddinge øverst og øst om Gladsaxe Idrætspark i midten, under Gladsaxevej (med linie 162) og lige ned mod mosen og Hareskovvejen (med linie 38). Undervejs passeredes også Vandtårnsvej, hvor "svømmestadion", "brandstation" og "fjernsynsantenne" er markeret på sydsiden; på nordsiden er de hvide rektangler højdereservoiret (til højre for kortets "E 6").

Buddinge er i Gladsaxe Kommune med postnummer 2860 Søborg ;-).

Bedste hilsener og tak for medspil
Niels

Bygning af vejoverføring, LØST

af esni, Frederikssund, 15/5 2022, 19:32 (683 dage siden) @ Niels Munch

@ Eskild: Det er fuldstændig korrekt, vi er i Gladsaxe, og overføringen er for Gladsaxevej. Udgravningen blev til "Høje Gladsaxe Vej" fra Hareskovmotorvejen og op til Gladsaxevej.

@ Niels: Vejforløbet, som du helt korrekt beskriver, blev kaldt "Vandledningsvejen".

@ Steff: Måske dette kort fra slutningen af 1950'erne kan hjælpe:

[image]Geodætisk Instituts Turistkort over København og Omegn, udsnit.

"Vandledningsvejen" er det "hvide udlæg", der fører fra området ved Tinghøjvej i Buddinge øverst og øst om Gladsaxe Idrætspark i midten, under Gladsaxevej (med linie 162) og lige ned mod mosen og Hareskovvejen (med linie 38). Undervejs passeredes også Vandtårnsvej, hvor "svømmestadion", "brandstation" og "fjernsynsantenne" er markeret på sydsiden; på nordsiden er de hvide rektangler højdereservoiret (til højre for kortets "E 6").

Buddinge er i Gladsaxe Kommune med postnummer 2860 Søborg ;-).

Bedste hilsener og tak for medspil
Niels


jeg har altid været mystificeret af Høje Gladsaxevej som nærmest går fra ingen steder til ingen steder. Har det noget med vandforsyning at gøre? Gladsaxe? København? eller?

Bygning af vejoverføring, LØST

af Anders ⌂, Copenhagen, 15/5 2022, 22:26 (683 dage siden) @ esni

Hov stop. Man laver da ikke en så stor vejoverføring for et par entrepanør spor??? Er der noget jeg har misset?

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Avatar

Bygning af vejoverføring, LØST

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/5 2022, 22:28 (683 dage siden) @ Anders

Hov stop. Man laver da ikke en så stor vejoverføring for et par entrepanør spor??? Er der noget jeg har misset?

Ja. Anlægget af vejen.

Bygning af vejoverføring, LØSNINGEN (+4 fotos)

af Niels Munch, 15/5 2022, 19:33 (683 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle,

Tak for godt medspil og tillykke til Eskild, som kom først i mål. Som nævnt, så er denne gætter nok lidt drilsk, for der kom aldrig til at køre ”rigtige” tog under denne bro:

[image]Den færdige vejoverføring 1932.

LØSNINGEN – følger nu således, som den nærmere kan beskrives
Vi er ved et ”vandbygningsarbejde”, men jo ikke af den kystnære slags.

Efter beslutningen om at bebygge filterbassinerne ved Sankt Jørgens sø, måtte Københavns Kommune finde et andet område til anlæggelse af et vandreservoir (højdebeholderanlæg) af stor kapacitet, og i 1929 erhvervedes et højt beliggende område på 10 ha ved Tinghøj i Buddinge.

Det overvejende underjordiske anlæg ligger på Vandtårnsvej (i postnr. 2860, Steff). Det er tegnet af Ib Lunding fra Stadsarkitektens Direktorat (ham med sporvognene), og arbejdet blev udført etapevis i 1931-33 (hvorfra anlægsbillederne i tråden stammer), 1939-40 og 1957-59, hvilket gav en kapacitet på 230.000 m3. I 1974 blev der givet bevilling til udbygning af anlægget med yderligere 75.000 m3, hvormed man kom op på den nuværende kapacitet på 300.000 m3.

[image]Luftfoto af højdebeholderanlægget 1935, blikretning vest.

Anlægget tilføres vand fra vandindvindingsværker ude i det Sjællandske landskab, og fra reservoiret pumpes vandet videre til Københavns vandforsyningsnet. Med højdebeholderanlægget opretholdes et jævnt tryk i ledningsnettet og variationer i vandforbruget udlignes. Anlægget blev fredet i 1999.

I 1931-33 fasen stod entrp. Stürup & Prosch Jensen for jordarbejder. Andre entreprenører har sikkert medvirket i dette omfattende projekt; således har f.eks. Højgaard & Schultz stået for etablering af vandledninger med de såkaldte Bonna-rør, fremstillet på egen fabrik i Skudehavnen.

[image]Anlægsaktivitet på vandledningsvejen under Gladsaxevej i 1931.

Der blev nedgravet vandledninger i en tracé, som fra anlægget går i sydlig retning mod Utterslev Mose. Selve tracéen blev forberedt som vej, ”Vandledningsvejen”, der skulle forbinde den kommende Hareskovvej (anlagt 1941) med Buddinge. Undervejs passerer tracéen Gladsaxevej, til hvilken den viste vejoverføring blev anlagt.

Da vi tilflyttede kommunen i 1952, var der ingen vej anlagt på tracéen, og da jeg fraflyttede i 1967, så der stadig således ud:

[image]Overføringen for Gladsaxevej set fra Vandledningevejen. Bjarne Jensen foto 1968.

Men i min infantile, præpubertære hjerne havde jeg for længst anlagt en jernbane ad tracéen, herom senere.

Først i 1971 sker der endelig noget. I forbindelse med anlæggelse af en forbindelsesvej (Høje Gladsaxe Vej) fra Hareskovmotorvejen til Høje Gladsaxe udnyttes tracéen på dette stykke og en ny vejbro for Gladsaxevej med til- og frakørsler etableres (StreetView). Nord for Gladsaxevej, over Vandtårnsvej, øst om anlægget og til Buddinge forløber i dag gang- og cykelstien ”Vandledningsstien” ad den resterende tracé.

Jeg bryder her og fortsætter tråden.

Bygning af vejoverføring, LØSNINGEN (+4 fotos)

af esni, Frederikssund, 15/5 2022, 19:49 (683 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle,

Tak for godt medspil og tillykke til Eskild, som kom først i mål. Som nævnt, så er denne gætter nok lidt drilsk, for der kom aldrig til at køre ”rigtige” tog under denne bro:

[image]Den færdige vejoverføring 1932.

LØSNINGEN – følger nu således, som den nærmere kan beskrives
Vi er ved et ”vandbygningsarbejde”, men jo ikke af den kystnære slags.

Efter beslutningen om at bebygge filterbassinerne ved Sankt Jørgens sø, måtte Københavns Kommune finde et andet område til anlæggelse af et vandreservoir (højdebeholderanlæg) af stor kapacitet, og i 1929 erhvervedes et højt beliggende område på 10 ha ved Tinghøj i Buddinge.

Det overvejende underjordiske anlæg ligger på Vandtårnsvej (i postnr. 2860, Steff). Det er tegnet af Ib Lunding fra Stadsarkitektens Direktorat (ham med sporvognene), og arbejdet blev udført etapevis i 1931-33 (hvorfra anlægsbillederne i tråden stammer), 1939-40 og 1957-59, hvilket gav en kapacitet på 230.000 m3. I 1974 blev der givet bevilling til udbygning af anlægget med yderligere 75.000 m3, hvormed man kom op på den nuværende kapacitet på 300.000 m3.

[image]Luftfoto af højdebeholderanlægget 1935, blikretning vest.

Anlægget tilføres vand fra vandindvindingsværker ude i det Sjællandske landskab, og fra reservoiret pumpes vandet videre til Københavns vandforsyningsnet. Med højdebeholderanlægget opretholdes et jævnt tryk i ledningsnettet og variationer i vandforbruget udlignes. Anlægget blev fredet i 1999.

I 1931-33 fasen stod entrp. Stürup & Prosch Jensen for jordarbejder. Andre entreprenører har sikkert medvirket i dette omfattende projekt; således har f.eks. Højgaard & Schultz stået for etablering af vandledninger med de såkaldte Bonna-rør, fremstillet på egen fabrik i Skudehavnen.

[image]Anlægsaktivitet på vandledningsvejen under Gladsaxevej i 1931.

Der blev nedgravet vandledninger i en tracé, som fra anlægget går i sydlig retning mod Utterslev Mose. Selve tracéen blev forberedt som vej, ”Vandledningsvejen”, der skulle forbinde den kommende Hareskovvej (anlagt 1941) med Buddinge. Undervejs passerer tracéen Gladsaxevej, til hvilken den viste vejoverføring blev anlagt.

Da vi tilflyttede kommunen i 1952, var der ingen vej anlagt på tracéen, og da jeg fraflyttede i 1967, så der stadig således ud:

[image]Overføringen for Gladsaxevej set fra Vandledningevejen. Bjarne Jensen foto 1968.

Men i min infantile, præpubertære hjerne havde jeg for længst anlagt en jernbane ad tracéen, herom senere.

Først i 1971 sker der endelig noget. I forbindelse med anlæggelse af en forbindelsesvej (Høje Gladsaxe Vej) fra Hareskovmotorvejen til Høje Gladsaxe udnyttes tracéen på dette stykke og en ny vejbro for Gladsaxevej med til- og frakørsler etableres (StreetView). Nord for Gladsaxevej, over Vandtårnsvej, øst om anlægget og til Buddinge forløber i dag gang- og cykelstien ”Vandledningsstien” ad den resterende tracé.

Jeg bryder her og fortsætter tråden.

Højt ærede herr Munch

Måtte I mange år endnu berige os andre med Jeres uudtømmelige viden om alt med blot marginal ferrovial forbindelse

Ærbødigste hilsner og næsegrus beundring

Bygning af vejoverføring, LØSNINGEN (+4 fotos)

af Niels Munch, 15/5 2022, 21:02 (683 dage siden) @ esni

Højt ærede herr Munch

Måtte I mange år endnu berige os andre med Jeres uudtømmelige viden om alt med blot marginal ferrovial forbindelse

Ærbødigste hilsner og næsegrus beundring

Kære Eskild,

Mange tak for roserne, jeg er stadig rød i kinderne. Min huslæge var tilfreds med de seneste målinger på mit korpus og trøstede mig i øvrigt med, "at den morgen, du vågner og ikke har ondt nogen steder, så er du død".

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Bygning af vejoverføring, LØSNINGEN (+4 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/5 2022, 21:50 (683 dage siden) @ Niels Munch

Højt ærede herr Munch

Måtte I mange år endnu berige os andre med Jeres uudtømmelige viden om alt med blot marginal ferrovial forbindelse

Ærbødigste hilsner og næsegrus beundring


Kære Eskild,

Mange tak for roserne, jeg er stadig rød i kinderne. Min huslæge var tilfreds med de seneste målinger på mit korpus og trøstede mig i øvrigt med, "at den morgen, du vågner og ikke har ondt nogen steder, så er du død".

Bedste hilsener
Niels

Ja, vi bliver alle ældre...

[image]

[image]

Bygning af vejoverføring, LØSNINGEN (+4 fotos)

af Niels Munch, 16/5 2022, 08:37 (682 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hørt i et amerikansk lægehus:

- "Doktor, doktor, det gør så ondt, når jeg trykker her."

- "Lad være at trykke dér. 100 dollars."

Bygning af vejoverføring, LØSNINGEN (+4 fotos)

af Krabsen, 16/5 2022, 09:49 (682 dage siden) @ Niels Munch

Hørt i et amerikansk lægehus:

- "Doktor, doktor, det gør så ondt, når jeg trykker her."

- "Lad være at trykke dér. 100 dollars."


Har oplevet noget tilsvarende 'in real life':

Vi havde købt et PC-program til kommunikation (det var før internettets tid da man havde direkte modem-kommunikaton).

Programmet indeholdt en bug, så vi skrev til firmaet bag:

"The program breaks when we press ALT-F4"

Svaret var enkelt:

"Well, then stop doing that.."

Bygning af vejoverføring, EPILOG & BONUS (4 fotos mere)

af Niels Munch, 15/5 2022, 19:53 (683 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 15/5 2022, 20:30

Fortsat .....

EPILOG – i knægtens hoved etc.
I har sikkert alle et sted ude i fædrelandet, hvor I synes, der kunne/burde have ligget en jernbane, fordi forholdene ”passer”. Sådan havde jeg det med ”Vandledningsvejen”.

Som ”kej” via mail gættede, så var ”Min barndoms jernbane” Slangerupbanen. Først nær Vangede og fra mit 7. leveår Buddinge stationer. Her anvendte DSB stadig og indtil foråret 1957 B&W dieselerne til godstog. Via MODELBANENyt formåede jeg Sv. Jørgensen til at skrive om denne bane (1958 nr. 6 og 7), der planlagde Light Rail ad Nørrebrogade, men i stedet fik 4 B&W dieseler med førerhus på midten (!) og indførte landets første styrevognstog (!). Der var desuden planer om delvist dobbeltspor samt en stikbane fra Emdrup til Søborghøj (= Høje Søborg eller Søborg Torv, hvortil imidlertid KS linie 16 forlængedes 1924).

Disse indtryk af en ”idérig privatbane” fostrede i mit toghoved en jernbane eller letbane fra Brønshøj/Bellahøj ad vandledningstracéen til Gladsaxe/Buddinge med det vækstende industrikvarter, og lykkelig blev jeg, da jeg – her på mine modne dage – opdagede, at der faktisk har kørt tog under ”min” vejoverføring, hvilke fjollerier jeg absolut måtte belemre Herreværelset med.

[image]Denne O&K maskine er ikke identificeret. Men S.&P.-J. Rådede over O&K 9792/1921, han anvendte til anlæg af dobbeltspor Roskilde - Lejre ca. 1938 (på TIB5, Anders) – af samme type og med ”prærieskorsten” som den her viste.

BONUS – mere tog!
Oppe på Gladsaxevej, lige øst for Vandledningsvejen, boede i en murermestervilla med stor have smedemester Bjarne Jensen (1930-1996), som jeg havde lært at kende på DJKs arbejdshold i Klampenborg, hvor vi flikkede på de første vogne til Museumsbanen.

[image]Lokomotivtransport med O&K 7459/1921 har lige passeret henover Vandledningsvejen kort inden sit endelige mål. I baggrunden t.v. Marielyst Skole opført 1938 samt TV-masten fra 1955. (SvJ 1968).

Bjarne havde i 1967 fra Statens Vildmosetilsyn erhvervet den 3-koblede Hedeselskabsmaskine O&K 7459/1921, som han hjemme lod gøre i stand, hvorefter han fra 1975 udlånte den til Hjerl Hede. Her ses en god flok DJK'er m.fl. i Bjarnes have:

[image]Istandsættelsen af O&K 7459/1921 fejres i Bjarnes Have (SvJ foto o. 1975).

Jeg er ikke selv med, men kan I sætte navne på, er I naturligvis meget velkomne! Foruden i DJK var Bjarne i øvrigt aktiv i Historisk-topografisk Selskab for Gladsaxe Kommune, og flere af hans billeder er at finde i Gladsaxe Billeder.

Lokomotivet kom siden (1990) til HVB, hvor det som ”Vildmosemaskinen” kan nydes:

[image]”Vildmosemaskinen” i Hedeland, 06.06.2021 (nm).

Anlægsbillederne, som grundet deres alder er hinsides copyright, har jeg lånt hos Københavnske Billeder (søgeord ”Tinghøj”) og Gladsaxe Billeder (søgeord ”Vandledningsvejen”).

Mere omtale kan googles med søgeord ”Tinghøj reservoir”.

Ja, denne gætter var nok ”tricky”, og jeg tager gerne mine tæsk for den - i håb om, at Herreværelsets medlemmer ikke gider at være voldelige.


Bedste hilsener
Niels

Bygning af vejoverføring, EPILOG (4 fotos mere)

af Steffen Dresler, 15/5 2022, 20:32 (683 dage siden) @ Niels Munch

Godaften

Så tror da pokker jeg ikke kunne fjernkende broen, jeg ville jo have den til en jernbanebro og den nærmeste jeg kom til som type var N for Hellerup.

Nå, fortsætter NM fortælling. Stien blev brugt af undertegnede og alle rødderne når vi skulle fra Husum og i Gladsaxe Friluftsbad (hed det dengang). Det tog lidt over 15 minutter på cykel fra Volden og til Gladsaxe. Det var FØR Høje Gladsaxe (bakkerne brugtes til at kælke på, afløb ud på Hareskovvejen, der kom jo næsten aldrig en bil). Hjemmefra kunne man BÅDE se Falckstationens slangetårn og ikke mindst Gladsaxesenderen fra hvor jeg boede. Den sender var så stærk, at man uden antenne kunne se BÅDE DR og ikke mindst SR-TV (Hylands Hjörne!!) mv.
Som NM skriver blev der anlagt et vejstykke - som en motorvej!!!!!- fra Hareskovvejen og ind til Gladsaxe, endte ved Gladsaxevej. Skulle vistnok have fortsat til omkring Gladsaxe Runddel.
Vejstykket var absolut IKKE det mest anvendte og talrige film og TV-serier (TV byen kun et stenkast fra vejen) blev anvendt når der skulle en motorvej til.
Den omtalte bro blev revet ned og erstattet med denne, billedet ca. 30 minutter gammelt så nok ikke ændret igen;-)

[image]
Set fra Gladsaxe mod Hareskovvejen.

[image]
Og den modsatte vej fotograferet fra Gladsaxevej med Høje Gladsaxe bag ved.

Fortsat god aften

Bedste hilsener

Steff

NB: På billedet med lokomotivet i haven ses bl.a. "Onkel Erik" Hellesen.

Bygning af vejoverføring, EPILOG (4 fotos mere)

af Niels Munch, 15/5 2022, 20:48 (683 dage siden) @ Steffen Dresler

[image]Og den modsatte vej fotograferet fra Gladsaxevej med Høje Gladsaxe bag ved.

Kære Steff,

Mange tak for fotos med beretning.

Bebyggelsen på dit foto ovenfor er ikke Høje Gladsaxe, men boligkomplekset på Marielysts marker øst for Vandledningsvejen. Høje Gladsaxe er en højhusbebyggelse, der blev opført vest for Vandledningsvejen, syd for Gladsaxevej på Lunde- og Hyldegårdenes marker, der i øvrigt blev dyrket/høstet så sent som i 1962.

På dine fotos anes også de regnvandsbassiner, der blev etableret langs Vandledningsstien op mod Buddinge.

Bedste hilsener
Niels

Bygning af vejoverføring, EPILOG (4 fotos mere)

af Steffen Dresler, 15/5 2022, 21:21 (683 dage siden) @ Niels Munch

Bebyggelsen på dit foto ovenfor er ikke Høje Gladsaxe, men boligkomplekset på Marielysts marker øst for Vandledningsvejen.

Bedste hilsener
Niels

"bag ved" (mig) er HG, kom der i næsten 40 år (far inden han døde).

Bedste hilsener

Steff

Bygning af vejoverføring, EPILOG (4 fotos mere)

af Niels Munch, 15/5 2022, 21:36 (683 dage siden) @ Steffen Dresler

"bag ved" (mig) er HG, kom der i næsten 40 år (far inden han døde).

Nåååeh; mine forældre boede i HG fra 1972; min far døde 2002 (97) og min mor i 2008 (99, boede hjemme til det sidste). Hvis jeg har arvet de gener, må Herreværelset nok trækkes med mig et par år endnu :-P .

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Bygning af vejoverføring, LØSNINGEN (+4 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/5 2022, 21:55 (683 dage siden) @ Niels Munch

Vi er ved et ”vandbygningsarbejde”, men jo ikke af den kystnære slags.

Det er vi også her. Du ved sikkert hvor, Niels, så lad de andre svare.

[image]

Mortens vandbygningsarbejde (+1 arkivfoto)

af Niels Munch, 16/5 2022, 07:51 (682 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Vi er ved et ”vandbygningsarbejde”, men jo ikke af den kystnære slags.

Det er vi også her. Du ved sikkert hvor, Niels, så lad de andre svare.

[image]

Yep, og medens vi venter på bud fra vore læsere, bringer jeg dette "pausebillede":

[image]

..... fra arbejdet med nedlæggelse af vandrør fra indvindingsværket ved Nybølle til lokaliteten ovenfor. Højdebeholderanlægget i Gladsaxe fik i øvrigt vand fra indvindingsværker ved Søndersø og Marbjerg.

Jeg tipper på, at røret er af "Bonna-rør" typen, som viste sig særdeles egnet til formålet.

"Dit" billede bekræfter også, at dette værk en overgang kunne betjenes pr. normalspor, et forhold, der et par gange tidligere er debatteret i nærværende fora.


M.v.h.
Niels

Mortens vandbygningsarbejde (+1 arkivfoto)

af Flemming Jakielski, Rødovre, 16/5 2022, 10:11 (682 dage siden) @ Niels Munch

Vi er ved et ”vandbygningsarbejde”, men jo ikke af den kystnære slags.

Det er vi også her. Du ved sikkert hvor, Niels, så lad de andre svare.

[image]


Yep, og medens vi venter på bud fra vore læsere, bringer jeg dette "pausebillede":

[image]

..... fra arbejdet med nedlæggelse af vandrør fra indvindingsværket ved Nybølle til lokaliteten ovenfor. Højdebeholderanlægget i Gladsaxe fik i øvrigt vand fra indvindingsværker ved Søndersø og Marbjerg.

Jeg tipper på, at røret er af "Bonna-rør" typen, som viste sig særdeles egnet til formålet.

"Dit" billede bekræfter også, at dette værk en overgang kunne betjenes pr. normalspor, et forhold, der et par gange tidligere er debatteret i nærværende fora.


M.v.h.
Niels

Det var en overraskelse. Vidste ikke, at der havde været sporforbindelse. Hvad vej gik forbindelsen til den Store Bane ? Mod Nord eller mod syd. Denne lokalitet er jo midt mellem to baner i det Storkøbenhavnske.

Flemming J

Mortens vandbygningsarbejde (+1 arkivfoto)

af Niels Munch, 16/5 2022, 10:51 (682 dage siden) @ Flemming Jakielski

Det var en overraskelse. Vidste ikke, at der havde været sporforbindelse. Hvad vej gik forbindelsen til den Store Bane ? Mod Nord eller mod syd. Denne lokalitet er jo midt mellem to baner i det Storkøbenhavnske.

Hej Flemming,

Den gik vist mod nord. Men da du tilsyneladende har gættet "Mortens lokalitet", kan du via dette forums søgefunktion se sagens rette sammenhæng.

I øvrigt, så findes i Ingeniøren af 02.12.1933 side 337-338 en interessant, ingeniørmæssig beskrivelse af fremstillingen af Bonna-rør på Højgaard & Schultz' fabrik i Skudehavnen.

Da jeg afløste en ældre, trafikuddannet kollega på "privatbanernes stol" i bestyrelsen for det, der i dag er IDA Rail, betroede han mig, at han næsten var ingeniør. Han havde nemlig haft motorcykel som ung! Og der stod jeg, som kun havde haft knallert :-| .....

M.v.h.
Niels

Avatar

Mortens vandbygningsarbejde (+1 arkivfoto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/5 2022, 11:59 (682 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Morten Flindt Larsen, 16/5 2022, 12:19

Det var en overraskelse. Vidste ikke, at der havde været sporforbindelse. Hvad vej gik forbindelsen til den Store Bane ? Mod Nord eller mod syd. Denne lokalitet er jo midt mellem to baner i det Storkøbenhavnske.


Hej Flemming,

Den gik vist mod nord. Men da du tilsyneladende har gættet "Mortens lokalitet", kan du via dette forums søgefunktion se sagens rette sammenhæng.

Ja, mod nord-nordøst. Det er i øvrigt et ekstremt sjældent foto fra den Lille Tilslutningsbane, og så endda med vogne på.

Mortens vandbygningsarbejde (+1 arkivfoto)

af Niels Jensen, 17/5 2022, 00:19 (682 dage siden) @ Niels Munch

ER vi ved et anlægsarbejde på et for byen vitalt byggeri - og meget tæt på et tidligere anlagt militært jernbaneanlæg, som aldrig blev brugt ret meget, men havde stor taktisk betydning, da Verden stod i flammer?
Niels Jensen

Avatar

Mortens vandbygningsarbejde (+1 arkivfoto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/5 2022, 01:21 (682 dage siden) @ Niels Jensen

ER vi ved et anlægsarbejde på et for byen vitalt byggeri - og meget tæt på et tidligere anlagt militært jernbaneanlæg, som aldrig blev brugt ret meget, men havde stor taktisk betydning, da Verden stod i flammer?
Niels Jensen

30. august 1922. Tjenesteboliger. Islevbro.

Mortens vandbygningsarbejde (+1 arkivfoto)

af Niels Munch, 17/5 2022, 06:23 (681 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

30. august 1922. Tjenesteboliger. Islevbro Vandværk.

Vandforsyning er jo - ligesom jernbaner - et infrastrukturbaseret forsyningssystem, hvis bygninger - ligesom (ældre) jernbanestationer - skyldes kvalitetsbevidste arkitekter.

Se f.eks.: https://slks.dk/fileadmin/user_upload/kulturarv/publikationer/emneopdelt/bygninger/tema... .

Derfor kan det ikke undre, at "Vandringsløse Tidende" har kastet sig over Københavns Vandforsynings installationer, her Islevbro Vandværk: https://vandrefuglen.blogspot.com/2014/10/islevbro-vandvrk.html .

Sitet har også behandlet andre sådanne installationer, dog ikke højdebeholderanlægget i Buddinge.

Så er det godt, vi har.

Bedste hilsener & tak for følgeskab ad Vandledningsvejen
Niels

Avatar

Bygning af vejoverføring, LØSNINGEN (+4 fotos)

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 16/5 2022, 14:15 (682 dage siden) @ Niels Munch

[image]Overføringen for Gladsaxevej set fra Vandledningevejen. Bjarne Jensen foto 1968.

Vi er åbenbart mange, der har leget på "Volden" som børn. Jeg boede på Mars Allé fra 1966 til 1978 og gik på J. F. Kennedy Skolen, så Volden/Vandledningsvej er blevet passeret tusind gange.
Jeg havde hørt rygtet om, at der stod et damplokomotiv i en have på Gladsaxevej men så det aldrig.

Bygning af vejoverføring, LØSNINGEN (+4 fotos)

af Niels Munch, 16/5 2022, 15:24 (682 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg havde hørt rygtet om, at der stod et damplokomotiv i en have på Gladsaxevej men så det aldrig.

Det stod i haven på Gladsaxevej 171, hvor også dette foto er taget:

[image]Lokomotiv i haven på Gladsaxevej 171. Personerne f.v. er Svend Jensen, Bjarne Jensen, Tage Larsen og (med sovsekande) Jørgen Stürup (Gladsaxe Billeder).

Billedet stammer fra Bjarnes samling. Jf. det historisk-topografiske selskab blev hans murermestervilla i 1970 revet ned for at give plads til frakørselsrampen for Høje Gladsaxe Vej op til Gladsaxevej, og Bjarne flyttede i en bungalow på Højvangen.

Tidsangivelsen "o. 1975" på det tidligere viste SvJ-billede med DJK-flokken (som formentlig er taget samtidig med ovenstående) må derfor være ukorrekt. Hvor lokomotivet har været, indtil det dukkede op på Hjerl Hede, vides ikke.

M.v.h.
Niels

Bygning af vejoverføring, LØSNINGEN (+4 fotos)

af Peter Roland Hansen @, 16/5 2022, 23:18 (682 dage siden) @ Niels Munch

Det er korrekt at billedet blev taget på hans murmestervilla på Gladsaxevej 171. Det var omkring 1969 og lejligheden var at lokomotivet var sat i kosmetisk stand og flot malet. (Jeg var selv med til begivenheden), Det er ikke DJK folk, men gæster fra Helsingør Jernbaneklub
Det er også korrekt at huset blev revet ned og Bjarne flyttede. Er der mon nogen her der ved hvem der ryddede op i dødsboet, for det har altid været lidt af en gåde hvor jernbanetingene forsvandt hen.

Bygning af vejoverføring, LØSNINGEN (+4 fotos)

af Søren fra KM ⌂, 17/5 2022, 17:33 (681 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Lokomotivet -også under istandsættelsen- er vist på flere billeder i Poul Adamsens samling..(!)
-S

Bygning af vejoverføring, LØSNINGEN (+4 fotos)

af Peter Roland Hansen @, 19/5 2022, 12:49 (679 dage siden) @ Søren fra KM

Det er korrekt og han deltog også i festlighederne :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak