Borg billeder - Stationer 6. del
Billede 1.
Billede 2.
Billede 3.
Billede 4.
Billede 5.
Billede 6.
Billede 7.
Billede 8.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 16/5 2022, 18:15 (682 dage siden)
Billede 1.
Billede 2.
Billede 3.
Billede 4.
Billede 5.
Billede 6.
Billede 7.
Billede 8.
af Baumann, 16/5 2022, 18:21 (682 dage siden) @ Tommy Nilsson
Nr 7 - Rødekro
af Baumann, 16/5 2022, 18:33 (682 dage siden) @ Tommy Nilsson
Nr 8 - Skærbæk
Jeg havde Bredebro i tankerne ... men den var vist lidt mindre, men samme byggestil
af Morten Blom, 17/5 2022, 13:58 (681 dage siden) @ Baumann
Ubetinget Skærbæk. Bredbro lå øst for strækningen, således at den synlige gavl i så fald ville være nordvendt
af Baumann, 16/5 2022, 18:36 (682 dage siden) @ Tommy Nilsson
Nr 6 - kunne det være Vojens tidl. stationsbygning?
af Poul Andersen, 16/5 2022, 18:48 (682 dage siden) @ Baumann
Nr. 3: Brande.
Mvh.
Poul.
af Niels Munch, 16/5 2022, 19:12 (682 dage siden) @ Tommy Nilsson
Billede 3.
Rutebilen er en Leyland/DAB fra slutningen af 1950'erne.
af Preben Skals, 16/5 2022, 21:29 (682 dage siden) @ Tommy Nilsson
Mon ikke nr 4 er Agerbæk?
mvh Preben
af Steffen Vester, 16/5 2022, 22:13 (682 dage siden) @ Tommy Nilsson
Nr. 5 er Herning.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 18/5 2022, 20:45 (680 dage siden) @ Tommy Nilsson
Billede 4.
Samme stationsbygning?
Samme pakhus?
af Poul Andersen, 19/5 2022, 08:11 (679 dage siden) @ Tommy Nilsson
Billede 4.
Samme stationsbygning?
Samme pakhus?
Tror mere på Kølkær, - bemærk vejskiltet ved elmasten, idet en vej mod stationen deler sig.
Kun på Kølkær station ses to kviste mod gadesiden, ligesom beplantningen foran bygningen passer meget godt.
Mvh.
Poul.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 19/5 2022, 14:13 (679 dage siden) @ Poul Andersen
Billede 4.
Samme stationsbygning?
Samme pakhus?
Tror mere på Kølkær, - bemærk vejskiltet ved elmasten, idet en vej mod stationen deler sig.
Kun på Kølkær station ses to kviste mod gadesiden, ligesom beplantningen foran bygningen passer meget godt.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 19/5 2022, 14:16 (679 dage siden) @ Tommy Nilsson
Billede 6.
Er dette Vojens?
af Lars, 19/5 2022, 15:11 (679 dage siden) @ Tommy Nilsson
af Baumann, 19/5 2022, 15:21 (679 dage siden) @ Lars
Jeg har studeret huset bagved ( højre hjørne ) og tror mere på at vi i Haderslev, end Vojens
Det er det tidl. Haderslev V stationsbygning og huset bagved er den på Sankt Severin Gade
Stationsbygning kan ses i bogen "Perle" på bl. a. side 115 med frontside fra vejsiden
af Martin Wilde, 19/5 2022, 16:18 (679 dage siden) @ Baumann
Baumann har ret.
Billedet viser Haderslev H set fra vejsiden.
Funkisbygningen, man kan skimte toppen af i baggrunden, er Sankt Severin Gade 9A.
På loftet i den lave sidebygning til venstre blev der ved stationens nedrivning af en stationens tidligere portører fundet mange gamle dokumenter, som var blevet muret inde, da sidebygningen fik nyt indre loft. Hvad der er sket med disse efter mandens bortgang, ved jeg ikke.
Martin
af Tommy Nilsson , Ringsted, 20/5 2022, 10:24 (678 dage siden) @ Tommy Nilsson
Tak for svar som jeg sammenfatter til følgende:
1-2: Hvorsomhelst
3: Brande
4: Kølkær
5: Herning
6: Haderslev
7: Rødekro
8: Skærbæk
af Lars, 20/5 2022, 12:55 (678 dage siden) @ Tommy Nilsson
Billede 1.
Billede 2.
Jeg har lysnet billederne lidt.
Hvorsomhelst? Ja, der er måske ikke så meget at gå efter her., hvis Borg slet ikke har efterladt et hint eller et årstal.
Strækningen, der er enkeltsporet, må gå mod øst eller nordligere efter solvinklen at dømme.
Sporet drejer mod højre (tror jeg) i baggrunden, hvor der er huse, en gård eller fabrik, så det kan være indkørslen til en station, hvilket kan passe med, at der er et forsignal efter vejbroen.
(Snyder perspektivet, eller er brobuens højeste punkt lidt til højre for sporet? er broen forberedt for dobbeltspor?)
Borg har kunnet gå ud midt i sporet, så der er måske en overkørsel bag ham.
Der er to stangrækker, 4 tråde til venstre, (mange?) flere til højre.
Træerne til højre er vist kun et hegn, træerne til venstre ser tættere ud.
Efter broen er sporet lyst mere op, så der er bevoksningen mindre.
Næppe nok til at identificere stedet...
af esni, Frederikssund, 20/5 2022, 13:33 (678 dage siden) @ Lars
Billede 1.
Billede 2.
Jeg har lysnet billederne lidt.Hvorsomhelst? Ja, der er måske ikke så meget at gå efter her., hvis Borg slet ikke har efterladt et hint eller et årstal.
Strækningen, der er enkeltsporet, må gå mod øst eller nordligere efter solvinklen at dømme.
Sporet drejer mod højre (tror jeg) i baggrunden, hvor der er huse, en gård eller fabrik, så det kan være indkørslen til en station, hvilket kan passe med, at der er et forsignal efter vejbroen.
(Snyder perspektivet, eller er brobuens højeste punkt lidt til højre for sporet? er broen forberedt for dobbeltspor?)
Borg har kunnet gå ud midt i sporet, så der er måske en overkørsel bag ham.
Der er to stangrækker, 4 tråde til venstre, (mange?) flere til højre.
Træerne til højre er vist kun et hegn, træerne til venstre ser tættere ud.
Efter broen er sporet lyst mere op, så der er bevoksningen mindre.
Næppe nok til at identificere stedet...
Det fremskudte signal står ved 800 m mærket - det gør / gjorde de vist ikke på alle strækninger?
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/5 2022, 15:27 (678 dage siden) @ Lars
Billede 1.
Billede 2.
(Snyder perspektivet, eller er brobuens højeste punkt lidt til højre for sporet? er broen forberedt for dobbeltspor?)
Vi burde jo nok kunne komme stedet lidt nærmere: Broen er forberedt for dobbeltspor. Men det er en "1920'erne-bro" og ikke en "1930'erne-bro" (Hiort-Lorenzen-bro). Sådan cirka.
Når vi når helt ud på de små sidebaner, findes der formentlig ikke broer, der er forberedt for dobbeltspor. Så vi skal lidt op i klasserne. Laurbjerg-Bramming er delvist forberedt for dobbeltspor, men jeg kan ikke se, at vi skulle være på den. Holstebro-Struer og Silkeborg-Funder har været meget tæt på at få dobbeltspor. Holstebro-Struer kender jeg ikke så meget til og billedet ser næppe ud til at være indkørslen til Silkeborg fra vest.
Vendsysselbanen må også kunne udelukkes og alt med dobbeltspor ligeså. Antal af korer på stangrækkerne indikerer, at vi er på en strækning af en vis betydning, og på den konto kan vi vel udelukke Langå-Struer, Randers-Grenaa, Aarhus-Ryomgaard, Thybanen og Herning-Skjern. Så mon ikke vi er i nærheden af en større station?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af T. Rithmester , Struer, 20/5 2022, 16:56 (678 dage siden) @ Lars
Billede 1.
Billede 2.
Jeg har lysnet billederne lidt.Hvorsomhelst? Ja, der er måske ikke så meget at gå efter her., hvis Borg slet ikke har efterladt et hint eller et årstal.
Strækningen, der er enkeltsporet, må gå mod øst eller nordligere efter solvinklen at dømme.
Sporet drejer mod højre (tror jeg) i baggrunden, hvor der er huse, en gård eller fabrik, så det kan være indkørslen til en station, hvilket kan passe med, at der er et forsignal efter vejbroen.
(Snyder perspektivet, eller er brobuens højeste punkt lidt til højre for sporet? er broen forberedt for dobbeltspor?)
Borg har kunnet gå ud midt i sporet, så der er måske en overkørsel bag ham.
Der er to stangrækker, 4 tråde til venstre, (mange?) flere til højre.
Træerne til højre er vist kun et hegn, træerne til venstre ser tættere ud.
Efter broen er sporet lyst mere op, så der er bevoksningen mindre.
Næppe nok til at identificere stedet...
Da jeg så billederne første gang var min umiddelbare indskydelse, at vi er lige nord for Ølgod.
Men jeg er ikke helt sikker på, at den indskydelse holder.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/5 2022, 17:00 (678 dage siden) @ T. Rithmester
Billede 1.
Billede 2.
Jeg har lysnet billederne lidt.Hvorsomhelst? Ja, der er måske ikke så meget at gå efter her., hvis Borg slet ikke har efterladt et hint eller et årstal.
Strækningen, der er enkeltsporet, må gå mod øst eller nordligere efter solvinklen at dømme.
Sporet drejer mod højre (tror jeg) i baggrunden, hvor der er huse, en gård eller fabrik, så det kan være indkørslen til en station, hvilket kan passe med, at der er et forsignal efter vejbroen.
(Snyder perspektivet, eller er brobuens højeste punkt lidt til højre for sporet? er broen forberedt for dobbeltspor?)
Borg har kunnet gå ud midt i sporet, så der er måske en overkørsel bag ham.
Der er to stangrækker, 4 tråde til venstre, (mange?) flere til højre.
Træerne til højre er vist kun et hegn, træerne til venstre ser tættere ud.
Efter broen er sporet lyst mere op, så der er bevoksningen mindre.
Næppe nok til at identificere stedet...
Da jeg så billederne første gang var min umiddelbare indskydelse, at vi er lige nord for Ølgod.
Men jeg er ikke helt sikker på, at den indskydelse holder.7
Lige i øjeblikket sidder jeg og lurer på, om det er indkørslen til Esbjerg fra Varde? Noget tyder på, at der på den strækning var telegrafpæle på begge sider af sporet.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 20/5 2022, 17:13 (678 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Der er to stangrækker, 4 tråde til venstre, (mange?) flere til højre.
Lige i øjeblikket sidder jeg og lurer på, om det er indkørslen til Esbjerg fra Varde? Noget tyder på, at der på den strækning var telegrafpæle på begge sider af sporet.
Stangrækken i venstre side er strøm - 3 faser og 0. Jeg ved ikke hvorfor man har valgt at føre strøm frem langs sporet, men det kunne jo indikerer noget der skal have strøm så langt fra alfarvej at fremføring langs sporet var den korteste vej.
Da det vist er lidt usædvanligt burde det måske indsnævre mulighederne yderligere?
Nu er det jo ærgerligt man ikke har de originale negativer, for så kunne man jo se hvad der var før og efter. Det kan ofte også give nogle hints.
af Poul Andersen, 20/5 2022, 18:38 (678 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Billede 1.
Billede 2.
Jeg har lysnet billederne lidt.Hvorsomhelst? Ja, der er måske ikke så meget at gå efter her., hvis Borg slet ikke har efterladt et hint eller et årstal.
Strækningen, der er enkeltsporet, må gå mod øst eller nordligere efter solvinklen at dømme.
Sporet drejer mod højre (tror jeg) i baggrunden, hvor der er huse, en gård eller fabrik, så det kan være indkørslen til en station, hvilket kan passe med, at der er et forsignal efter vejbroen.
(Snyder perspektivet, eller er brobuens højeste punkt lidt til højre for sporet? er broen forberedt for dobbeltspor?)
Borg har kunnet gå ud midt i sporet, så der er måske en overkørsel bag ham.
Der er to stangrækker, 4 tråde til venstre, (mange?) flere til højre.
Træerne til højre er vist kun et hegn, træerne til venstre ser tættere ud.
Efter broen er sporet lyst mere op, så der er bevoksningen mindre.
Næppe nok til at identificere stedet...
Da jeg så billederne første gang var min umiddelbare indskydelse, at vi er lige nord for Ølgod.
Men jeg er ikke helt sikker på, at den indskydelse holder.7
Lige i øjeblikket sidder jeg og lurer på, om det er indkørslen til Esbjerg fra Varde? Noget tyder på, at der på den strækning var telegrafpæle på begge sider af sporet.Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Ikke indkørslen til Esbjerg, - F-signalet har her kun to lanterner og broen forrest på billedet eksisterer ikke.
Det er til en station på en 120 km/t. strækning, med mulighed for gennemkørsel, med tre lanterne i F-signalet.
Mvh.
Poul.
af Martin Wilde, 20/5 2022, 20:59 (678 dage siden) @ Poul Andersen
Min første indskydelse er indkørsel til Fredericia fra nord. Det var dengang en 120 km/t strækning og dobbeltsporet, men her ligger det andet spor jo på anden side af rangerbanegården, som skjules af træerne til venstre. Det passer også højdedraget i baggrunden over de bygninger (depotet), der ligger for enden af sporet, hvor det drejer til højre.
Jeg ved ikke, om brobuen passer med den tidliger lange bro, der førte en mindre vej over banegården, hvor nu Vestre Ringvej ligger.
Martin
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/5 2022, 21:19 (678 dage siden) @ Martin Wilde
Min første indskydelse er indkørsel til Fredericia fra nord. Det var dengang en 120 km/t strækning og dobbeltsporet, men her ligger det andet spor jo på anden side af rangerbanegården, som skjules af træerne til venstre. Det passer også højdedraget i baggrunden over de bygninger (depotet), der ligger for enden af sporet, hvor det drejer til højre.
Jeg ved ikke, om brobuen passer med den tidliger lange bro, der førte en mindre vej over banegården, hvor nu Vestre Ringvej ligger.
Martin
Kære Martin
Det virker meget sandsynligt! Noget tyder på, at der var en stangrække på begge sider af banen det pågældende sted:
http://www5.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object1953274
Bedste hilsner
Thomas
af re20000, 20/5 2022, 23:20 (678 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Stangrækken på venstre side af sporet: kunne det se ud som om der sidder klokker på masterne i skyggesiden også, så det er telefon eller telegraf, lysnetstrøm ville være underligt...?
Nold
af UTJ, 20/5 2022, 23:25 (678 dage siden) @ re20000
Der er lige præcis en post bagved fotografen som skal have strøm.
af Georg Schmidt, 21/5 2022, 00:08 (678 dage siden) @ UTJ
Det må så være strøm til post 5.
M v h
Georg
af Morten Flindt Larsen, København K, 21/5 2022, 10:35 (677 dage siden) @ UTJ
Der er lige præcis en post bagved fotografen som skal have strøm.
Og Fredericia - Vejle strækningen blev fjernstyret fra 27. maj 1967, så billedet er vel fra 1966 eller tidligere.
af re20000, 22/5 2022, 01:36 (677 dage siden) @ UTJ
Der er lige præcis en post bagved fotografen som skal have strøm.
Et rigtig godt argument! Egentlig skrev jeg bare for at vi ikke kom til at udelukke nogen muligheder, men geden er jo siden barberet så smukt!
Nold
af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 21/5 2022, 08:11 (677 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Min første indskydelse er indkørsel til Fredericia fra nord. Det var dengang en 120 km/t strækning og dobbeltsporet, men her ligger det andet spor jo på anden side af rangerbanegården, som skjules af træerne til venstre. Det passer også højdedraget i baggrunden over de bygninger (depotet), der ligger for enden af sporet, hvor det drejer til højre.
Jeg ved ikke, om brobuen passer med den tidliger lange bro, der førte en mindre vej over banegården, hvor nu Vestre Ringvej ligger.
Martin
Kære MartinDet virker meget sandsynligt! Noget tyder på, at der var en stangrække på begge sider af banen det pågældende sted:
http://www5.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object1953274
Bedste hilsner
Thomas
Billede af broen i Fredericia set fra den anden side:
http://www5.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object1759988
Der kan man også se stangrækken for telefon og stangrækken for elektricitet langs banen.
Mvh Jørgen