Privatbanerne i H-omr. for prc. 20 år siden (2 fotos)

af Niels Munch, 17/5 2022, 07:36 (703 dage siden)

Hej i Forum,

I dag er det præcis 20 år siden, at Østbanen og de øvrige privatbaner i Hovedstadsområdet overdrog alle driftsfunktioner til Hovedstadens Udviklingsråd HURs nystiftede og eneejede operatørselskab "Lokalbanen A/S".

På Østbanen blev det ved middagstid markeret på Hårlev Station, hvor Østbanens firmastander gennem en halv snes år blev strøget:

[image]Østbanens stander stryges, Hårlev 17.05.2002.

..... og Lokalbanens firmaflag blev sat:

[image]Lokalbanen "hejser kommando", Hårlev 17.05.2002.

Dette skete alt efter ikrafttræden pr. 01.01.2001 af "Lov om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne".

Statens - og de 3 hovedstadsamters - aktier i privatbanerne i Hovedstadsområdet blev overdraget til HUR, som med værdien af LilleNord's infrastruktur som apportindskud pr. 01.07.2001 stiftede ejerselskabet Hovedstadens Lokalbaner A/S (HL). Derefter stiftede HUR Lokalbanen A/S som operatørselskab.

I dagene forud for den 17.05.2002 havde de "gamle" privatbaneselskaber på deres resp. ekstraordinære generalforsamlinger tiltrådt fusion af selskaberne med HL A/S som det fortsættende selskab, og dette blev konfirmeret på en ekstraordinær generalforsamling i HL A/S den 16.05.2002.

Det var - kort fortalt - baggrunden for ceremonien i Hårlev den 17.05.2002.

Efter strukturreformen i 2007 med HURs og amternes nedlæggelse og regionernes etablering skete som sikkert bekendt (atter) en omstrukturering af lokalbanernes organisation. Østbanen blev (tillige med det gamle Roskilde Amt) udskilt fra Hovedstadsområdet og tillagt Region Sjælland, hvor Østbanen indgik i fusionen i 2009 af LJ og VL til Regionstog A/S.

Samme år solgte HL sit datterselskab Østtrafik a/s, som var Danmarks sidste privatbaneejede rutebilselskab, til DitoBus.

Lokalbanen A/S og Regionstog A/S fusionerede i 2015 til Lokaltog A/S.

Østbanens firmastander beror ved Østsjællandske Jernbaneklub.


Bedste hilsener
Niels

Privatbanerne i H-omr. for prc. 20 år siden (2 fotos)

af Karsten Jensen, 17/5 2022, 10:08 (703 dage siden) @ Niels Munch

Navnet har dog overlevet og bruges stadig i daglig tale af mange lokale:-)

Med venlig hilsen
Karsten Jensen
Hårlev

Privatbanerne i H-omr. for prc. 20 år siden (2 fotos)

af Niels Munch, 17/5 2022, 10:33 (703 dage siden) @ Karsten Jensen

Navnet har dog overlevet og bruges stadig i daglig tale af mange lokale:-)

Hej Karsten,

Ja, og det er både officielt og formelt korrekt, for disse navne:

Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen A/S
Gribskovbanen A/S
Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane A/S
Lyngby-Nærum Jernbane
Østbanen a/s

..... blev alle ved fusionen i 2002 registreret som binavne til Hovedstadens Lokalbaner A/S. Det er således "fuldt legalt" såvel i daglig tale som i markedsføring og mere formelle anliggender m.v. at benyttede binavnet.

M.v.h.
Niels

Privatbanerne i H-omr. for prc. 20 år siden (2 fotos)

af Ole Gold ⌂, 17/5 2022, 10:34 (703 dage siden) @ Niels Munch

Statens - og de 3 hovedstadsamters - aktier i privatbanerne i Hovedstadsområdet blev overdraget til HUR, som med værdien af LilleNord's infrastruktur som apportindskud pr. 01.07.2001 stiftede ejerselskabet Hovedstadens Lokalbaner A/S (HL). Derefter stiftede HUR Lokalbanen A/S som operatørselskab.

...og sandelig om ikke HL også kom med på klippekortenes efterhånden lange logostribe - i hvert fald i en kort periode.

Her er et eksempel fra januar 2002.

Med venlig hilsen
Ole Gold
[image]

Privatbanerne i H-omr. for prc. 20 år siden (2 fotos)

af Niels Munch, 17/5 2022, 11:14 (703 dage siden) @ Ole Gold

...og sandelig om ikke HL også kom med på klippekortenes efterhånden lange logostribe - i hvert fald i en kort periode.

Ja Ole, også på bl.a. takstopslag og hængeskilte m.v. Og det var en total misforståelse, fordi hverken HL eller for den sags skyld Lokalbanen indgik i Hovedstadsområdets takstsamarbejde.

De enkelte baneselskaber havde hver især efter HTs etablering 1974 indgået fællestakstaftaler med HT. Forud for HURs overtagelse af statens aktier m.v. var de enkelte privatbaneselskaber - repræsenteret ved undertegnede - parter i fordelingen af fællesindtægterne i HT-området, en opgave, der for lokalbanerne efter 2001 naturligt faldt i HUR.

Det viste sig i øvrigt, at HURs interne viden om lokalbanetransformationen var koncentreret til ganske få personer, og basisorganisationen var hverken tilstrækkeligt orienteret eller interesseret - deraf mere end denne - synlige - misforståelse. Først i 2004 flyttedes forankringen af lokalbanerne fra HURs Administrationsafdeling til HUR Trafik, hvor den logisk hørte hjemme.

PS/OT: Da fordelingen af fællesindtægterne fra det fælles takstsystem efter Metroens tilkomst voldte nogen kval, blev den opgave formaliseret ved placering i Trafikstyrelsen.


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak