Avatar

Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/5 2022, 16:50 (705 dage siden)

Dette billede er p.t. til salg på stamps.dk. Der foreligger ingen oplysninger.

For mig at se er der tale om en hulens masse vogne, der på en eller anden måde "indespærrer" ikke mindre end 5 industribanelokomotiver? Jeg kan i hvert fald ikke se, hvorledes de 5 lokomotiver skal kunne forlade området, uden at flytte alle vognene. Herudover ses der et spor til en gravemaskine, der ikke er kommet med på billedet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]Kilde (i skrivende stund): https://www.stamps.dk/da-DK/lot/191605/danmark-mergel-eller-grusgrav-sted-ukendt-fotoko...

Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver)

af Niels Munch, 19/5 2022, 21:01 (705 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

Billedet giver mindelser om Fasterholt i denne tråd. Kostumerne synes at passe på tiden omkring 1VK.

Men det er ikke rigtig noget på billedet, der giver landkending, hvorfor jeg må nøjes med fornemmelsen :-|.

Bedste hilsener
Niels

Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver)

af Bent Hansen, 19/5 2022, 23:04 (705 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Fasterholt? Næppe. Der skulle være normalspor og ikke så meget smalspor.

For mig ser det ud til mergel eller kalk. Gad vide hvorfor de har undgået linsen midt i billedet? Desuden ser jeg hav til venstre. Et mergelleje eller et kalkleje ved en kyst ville jeg kigge efter. Der er nogle muligheder:
Bratten - Jerup Mergelselskab, men de havde hest, motorlok og kun et damplok.
Ullits er en mulighed. Det er Ulbjerg også, men jeg har ikke rigtig billeder til sammenligning. Huset med de to skorstene forekommer mig bekendt, men så ødelægger vandet erindringen, så gården er nok et "typehus"? Men hvad er det andet større skur? For mig ligner det et lille teglværk? Det er det nu nok ikke. Kalkværk? Nej, der er for mange vogne. Tilbage er en mergelbane.

Har nogen billeder fra Ullits eller Vesthimmerlands Mergelselskab?

Tiden, som Niels angiver, er jeg enig i, men så kniber det måske med Ullits. I morgen forsker jeg videre her og på nogle andre hængepartier.

Mvh. BH.

Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver)

af ivar, 19/5 2022, 23:32 (705 dage siden) @ Bent Hansen

Hav til venstre? I mine øjne nærmere vand i givet fald, noget fjord? Mariager Fjord eller Limfjorden? Der er både kridt og kalk.
Selskabet ser ud som en deputation, der er ude at besigtige anlægget. Amtsrådet?
Anlægget virker som værende under afvikling.

Mvh
-ivar

Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver)

af Niels Munch, 20/5 2022, 08:35 (704 dage siden) @ Bent Hansen

Hej Bent,

Hvordan var landskabet omkring Vester Nebel mergelleje? Herfra kendes fotos af en lokomotivparade med 5 maskiner, og på flere af billederne optræder også kvinder som på startbilledet, se: https://arkiv.dk/soeg?searchstring=nebel+mergelleje&page=0&valgteregistreringst... .

Jeg ved godt, at man efterhånden ikke kan stole på sine fornemmelser; men dem, der er, er værd at forfølge, ikk'?

M.v.h.
Niels

Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver)

af Lars, 20/5 2022, 00:05 (705 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dette billede er p.t. til salg på stamps.dk. Der foreligger ingen oplysninger.

For mig at se er der tale om en hulens masse vogne, der på en eller anden måde "indespærrer" ikke mindre end 5 industribanelokomotiver? Jeg kan i hvert fald ikke se, hvorledes de 5 lokomotiver skal kunne forlade området, uden at flytte alle vognene. Herudover ses der et spor til en gravemaskine, der ikke er kommet med på billedet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]Kilde (i skrivende stund): https://www.stamps.dk/da-DK/lot/191605/danmark-mergel-eller-grusgrav-sted-ukendt-fotoko...

Kunne det måske være Aggersund (Syd), hvor der stadig er et kalkværk?

[image]

Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver)

af Bent Hansen, 20/5 2022, 09:16 (704 dage siden) @ Lars

Hej igen.

Tja. Siden sidst er der da kommet noget at arbejde med.

Ulbjerg Mergelselskab ligner bedst. Det var Hoffmann, og det var før Første Verdenskrig. men Hoffmann brugte jerntipvogne! Den er afskrevet.

Ullits eller Vest Himmerland var WT&K og de brugte kassevogne. Og her ses netop i nærbillede Niels' parrade af lokomotiver. Dette selskab var lidt senere. Før krigen med mindre entreprenører og efter med det nye, stor Wright, Thomsen & Kier. Målebordsblade viser nok hus som det med de to skorstene, men ikke skuret. Jeg afviser ikke, men tvivler.

Opløbet plejede at være en udflugt for andelshaverne med hustruer. Eller blot lokale. Altså et mergelselskab.

Aggersund. Ja landskabsmæssigt køber jeg den gerne. Meget gerne. Den forklarer også skuret. Et kalkleje ser jeg meget gerne, da kalk lettere end mergel dannede en afgravningsflade, som vist. Men det store lokomotivopløb og de mange vogne??? Kalken skulle jo blot fra lejet til værket og derop til udskibningsbroen. Jeg har faktisk aldrig hørt om lokomotiver i Aggersund, og jeg har heller intet om spor her. Men ok, mit arkiv er ikke fuldt dækkende.

Der var i øvrigt kun et mergelselskab, der kørte kalk. Morsø. En avis taler godt nok om kalk ved et andet leje/selskab, men havde journalister forstand på agurkesalat?

Kommer jeg videre, vender jeg tilbage, hvis ikke nogen kommer mig i forkøbet.

Mvh. BH.

Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver)

af Lars, 20/5 2022, 13:42 (704 dage siden) @ Bent Hansen

Aggersund. Ja landskabsmæssigt køber jeg den gerne. Meget gerne. Den forklarer også skuret. Et kalkleje ser jeg meget gerne, da kalk lettere end mergel dannede en afgravningsflade, som vist. Men det store lokomotivopløb og de mange vogne??? Kalken skulle jo blot fra lejet til værket og derop til udskibningsbroen. Jeg har faktisk aldrig hørt om lokomotiver i Aggersund, og jeg har heller intet om spor her. Men ok, mit arkiv er ikke fuldt dækkende.

[image]

Der har været spor i Aggersund. Der var en tipvognsbane, som gik fra værket over landevejen og ned til en lille mole. Jeg husker ikke at have set den i drift, men der næppe været behov for 5 lokomotiver på strækningen.

[image]


[image]

Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver)

af Bent Hansen, 24/5 2022, 09:26 (700 dage siden) @ Lars

Hej.

Jeg er ikke kommet længere, da jeg har har været begravet i ledvogterhuse.

Selv om landskabet ved Aggersund passer fortrinligt, har der ikke der kørt fem damplokomotiver der. Jeg er mødt til at afskrive Aggersund.

Et vandnært mergelleje eller kalkleje med fem lokomotiver og trækassevogne tyder stadig som det eneste på et af lejerne i Vesthimmerland. Bare ærgerligt at landskabet ikke rigtig passer. Du får lige lidt om selskabet, så du bedre kan søge på gamle kort.

Vesthimmerlands Mergelselskab kaldtes lokalt også Ullits Mergelselskab. Selskabet havde nr. 89. Der var lejer i Hestbæk og Melbjerghoved efter tur, da det ene tømtes først. Driftstid var 1923-25, og der udkørtes 173 600 kubikmeter mergel. Entreprenøren var Wright, Thomsen & Kier, der havde indsat fem damlokomotiver.

Mvh. BH.

Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver)

af Niels Munch, 24/5 2022, 09:49 (700 dage siden) @ Bent Hansen

[image]

Ses der overhovedet hav eller fjord på billedet? Eller ser vi et fladt landskab med plantevækst af forskellig art?

M.v.h.
Niels

Avatar

Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver)

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 24/5 2022, 10:02 (700 dage siden) @ Niels Munch

Ses der overhovedet hav eller fjord på billedet? Eller ser vi et fladt landskab med plantevækst af forskellig art?

[image]

Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver)

af Niels Munch, 24/5 2022, 10:16 (700 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ses der overhovedet hav eller fjord på billedet? Eller ser vi et fladt landskab med plantevækst af forskellig art?


[image]

Jeg ser en vej med en stangrække, og bag vejen bølgende marker.

Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver)

af K564, 24/5 2022, 10:26 (700 dage siden) @ Niels Munch

Ses der overhovedet hav eller fjord på billedet? Eller ser vi et fladt landskab med plantevækst af forskellig art?


[image]


Jeg ser en vej med en stangrække, og bag vejen bølgende marker.

Hej
Jeg ser intet hav. Men står der ikke en smalspors personvognkasse ved huset, eller er det en bivogn fra en sporvej?

Hilsner Keld

Avatar

Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver)

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/5 2022, 12:13 (700 dage siden) @ K564

Ses der overhovedet hav eller fjord på billedet? Eller ser vi et fladt landskab med plantevækst af forskellig art?


[image]


Jeg ser en vej med en stangrække, og bag vejen bølgende marker.


Hej
Jeg ser intet hav. Men står der ikke en smalspors personvognkasse ved huset, eller er det en bivogn fra en sporvej?

Hilsner Keld

Også jeg. Intet hav. Hvis det er en personvognkasse ex smalspor, kan det så være en mergelgrav fra de store dag på HAJ med udkørsel af mergel i 1930'erne? Blot et skud i tågen (som ikke ses på fotoet).

Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver)

af Niels Munch, 24/5 2022, 13:08 (700 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Også jeg. Intet hav. Hvis det er en personvognkasse ex smalspor, kan det så være en mergelgrav fra de store dag på HAJ med udkørsel af mergel i 1930'erne? Blot et skud i tågen (som ikke ses på fotoet).

Det var typisk HAJs metersporede JUNG-lokomotiver, der stod for udkørsel af mergelen på HAJ. Disse lokomotiver havde skrånende bagvæg og typisk tyske "kasketskygger" over vinduerne. Det synes nærmeste lokomotiv på "gættebilledet" vist ikke at have.

M.v.h.
Niels

(Indtil det modsatte er bevist, tror jeg mest på Vester Nebel, men det tør jeg ikke sige højt mere :-( ).

Avatar

Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver)

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/5 2022, 13:58 (700 dage siden) @ Niels Munch

Også jeg. Intet hav. Hvis det er en personvognkasse ex smalspor, kan det så være en mergelgrav fra de store dag på HAJ med udkørsel af mergel i 1930'erne? Blot et skud i tågen (som ikke ses på fotoet).


Det var typisk HAJs metersporede JUNG-lokomotiver, der stod for udkørsel af mergelen på HAJ. Disse lokomotiver havde skrånende bagvæg og typisk tyske "kasketskygger" over vinduerne. Det synes nærmeste lokomotiv på "gættebilledet" vist ikke at have.

M.v.h.
Niels

(Indtil det modsatte er bevist, tror jeg mest på Vester Nebel, men det tør jeg ikke sige højt mere :-( ).

Hej Niels,

Ja, udkørslen. Jeg forestiller mig ikke, at HAJ's maskiner kom ned i graven, hvor man må have haft andre lokomotiver i gang. Men okay, jeg er ikke så skarp på damplokomotiver.

Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver)

af Niels Munch, 24/5 2022, 14:30 (700 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja, udkørslen. Jeg forestiller mig ikke, at HAJ's maskiner kom ned i graven, hvor man må have haft andre lokomotiver i gang. Men okay, jeg er ikke så skarp på damplokomotiver.

Man lægger ikke spor ned i graven; de bliver oppe på kanten - ligesom gravemaskinen med dens bredspor, se eksempel fra Damholt Mergelleje: https://arkiv.dk/vis/2678602 .

Avatar

Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver)

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/5 2022, 15:04 (700 dage siden) @ Niels Munch

Ja, udkørslen. Jeg forestiller mig ikke, at HAJ's maskiner kom ned i graven, hvor man må have haft andre lokomotiver i gang. Men okay, jeg er ikke så skarp på damplokomotiver.


Man lægger ikke spor ned i graven; de bliver oppe på kanten - ligesom gravemaskinen med dens bredspor, se eksempel fra Damholt Mergelleje: https://arkiv.dk/vis/2678602 .

Man kan altså stadig have haft små maskiner i gang oppe på kanten, hvis det altså er mergelgravning.

Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver)

af Peter Andersen, Hedehusene, 24/5 2022, 13:27 (700 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kan det evt. være Damholt Mergelleje? Her var der i 1928 tvangsauktion over gravemaskine, 7 lokoomotiver og 114 tipvogne tilhørende entr. Th. Sørensen, København. Materiellet og arbejdet blev (så vidt jeg ved) overtaget af entr. H. Theut, og tipvognene ligner den type, som brugtes ved Damholt. Det kan måske forklare, hvorfor det hele ser hensat ud. Jeg har dog ingen luftbilleder set af lejet.

Avatar

Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver)

af T. Rithmester @, Struer, 24/5 2022, 15:10 (700 dage siden) @ Peter Andersen

Vognene kunne også godt ligne dem fra Rindum Mergelleje ved Ringkøbing.

Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver)

af Bent Hansen, 27/5 2022, 22:18 (697 dage siden) @ T. Rithmester

Hej.

Jeg kan godt se, at det ikke er vand i baggrunden.
Jeg tror stadig på mergelleje.
Det er ikke HAJs vogne eller lokomotiver.
Ved håndlæsning kørte togene ned i graven.
Vognene er almindelige entreprenørvogne, der eksisterede i tusind eksemplarer. Godt nok havde Rindum spor vinkelret på hinanden som her, men ikke så mange smalspormaskiner.
I Damholt var der mange selskaber og sporvidder.

Når der ikke er vand i baggrunden, kan ethvert mergelleje jo komme på tale. Selv om der var kassevogne og mindst fem damplokomotiver, er der for mange emner at gætte på. De mange små selskaber kan vi dog se bort fra. Sporvidden er næppe 900 mm, men hvad med 600 eller 750 eller 785 mm?
Hvad værre er, jeg er pt. langt væk fra mit arkiv.

Mvh. BH

Et noget atypisk motiv? (Industribanelokomotiver) Løst

af Bent Hansen, 29/5 2022, 16:10 (695 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

I går gennemgik jeg min fortegnelse på over 100 mergelselskaber, men plukkede kun 25 muligheder ud. Der er jo visse betingelser, der skal opfyldes: Selskabet skal benytte kassevogne, have mindst fem damplokomotiver og bruge en ret stor bredsporet gravemaskine. Kassevognene er kendetegnet ved deres manglende stivere på siderne.

Gennemgangen sorterede en hel del selskaber fra, idet de ikke opfyldte betingelserne. Jeg har også gennemgået nogle af de i jernbanen.dk foreslåede: HAJ, Rindum, Damsmark og Damholdt, men intet passede lige som rigtigt.

Begrundelserne vil føre for vidt her, men der var et match i et af de allerførste tjek, jeg foretog. Det foresvævede mig, at jeg havde set billedet før, men hvor? Min hukommelse er ikke mere, hvad den har været.

Men her til eftermiddag fandt jeg billedet. Det var Klåbygård og Ribe Sydherred. I Klåbygård ved Ribe var der mange selskaber og mange mergellejer.

Lejet og selskabet er Hedeselskabets leje 027, der var det ældste Klåbygård Mergelleje, der senere af et andet selskab udbyggedes med normalspor. Selskabet var Ribe Sydherred Mergelselskab, der fungerede 1910-14 og udkørte 249 500 kubikmeter. Entreprenørerne var tyske. Dierking & Eggers, Hannover. De har ofte været på tapetet i Tipvognen. Du kan sandsynligvis også finde noget om lokomotiver, leje og firmaet på min hjemmeside: bentsbane.dk. Skriv dierking i sidens søgefeltet. Dierking brugte ældre O&K-lokomotiver, som alle blev i Danmark ved verdenskrigens udbrud. Hans nevø, Theut, købte nogle af onklens gamle maskiner tilbage senere, da han etablerede sig her i landet.

Der er et rygte om, at firmaet også merglede i det dengang tyskadministrerede Nordslesvig. Måske løser denne sag sig engang?

Mvh. BH.

Et noget atypisk motiv? Lidt flere oplysninger.

af Bent Hansen, 29/5 2022, 17:38 (695 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Jeg ville gerne bringe en eller anden form for bevis, men jeg aner ikke, hvor jeg har billedet meget til postkortet. Det kan være Jens Bruun-Petersen, en lokal lokalhistoriker eller måske Theuts datter.

Oplysningerne om merglingen på tysk side stammer oprindeligt fra Trap, Danmark. IV. udgave, men bekræftes af Flensborg Avis flere gange. Der er dog ikke noget fra Tyskland om sagen. Tidsskriftet Heidekultur er tavst også i deres statistik. Også Københoved, hvor historien gentog sig med modsat fortegn, er tavs.

I den første jubilæumsborg fra Hedeselskabet omtales Klåbygård sporadisk. Her var også et foto, der dog var så rastet, at det ikke røbede noget. Årstallet var vist også forkert. Også det billede er det senere lykkedes at finde i bedre version. Det bringes nedenstående.

Da en tysk entreprenør mødte op med fem damplokomotiver, vakte det en vis opsigt, men historien udspilledes jo i den grad i udkantsdanmark få kilometer fra grænsen, så mange fotografer nåede ikke frem.

Når nogen nævner Damsmark som bestemmelse, var det ikke helt ved siden af. Entreprenørerne og lokomotiverne var de samme.

Billedet herunder angives at være fra 1911. Andre vil dog vide at lokomotiverne er nye, hvad de ikke var) og lige ankommet til Danmark. Det er mergelgraven da vist for stor til?

[image]

Mvh. BH.

Et noget atypisk motiv? Lidt flere oplysninger.

af Niels Munch, 29/5 2022, 17:54 (695 dage siden) @ Bent Hansen

[image]Mergelbane ved Klaaby på gammelt postkort. Årstal: 1911. Fotograf: Ukendt. Lokalhistorisk Arkiv for Vester Vedsted Sogn - Nummer: B698. (Klikbart).

Lokomotivet i midten på billedet er - modsat de andre - næppe O&K, men?

Tak for afklaringen.

M.v.h.
Niels
Som frafalder "Vester Nebel".

Et noget atypisk motiv? Lidt flere oplysninger.

af Bent Hansen, 29/5 2022, 21:15 (695 dage siden) @ Niels Munch

Hej,
De, D&E, havde også en Freudenstein.

Der er lige plads til lidt om den.

Freudenstein 99/1902. 600 mm. 14,7 m². 12 atm.
1910 - 14 Mergelkørsel for Ribe Sydherreds Mergelselskab fra Klåbygård Mergelleje for
Dierking & Eggers, Hannover.
1914 - 16 Mergelkørsel for Damsmark og Omegns Mergelselskab fra Damsmark og
Thorup Mergellejer for Dierking & Eggers, Hannover.
1917 - 18 Mergelkørsel fra V. Nebel Mergelleje for Rudholm Mergelselskab for Mathias
Andersen & Co., Esbjerg
1918 Tilbage til Tyskland.
Bemærkninger
Lokomotivets virksomhed indtil det kom til Danmark i 1913 er ukendt. Formentlig har det tilhørt Dierking & Eggers. Der har været rygter om, at det kørte for MV Ladelund I 1906 - 10, men disse rygter holder næppe. Dierking & Eggers merglede for Ribe Sydherreds Mergelselskab 1910 - 14. Det er muligt, at lokomotivet har kørt her og er trykprøvet første gang i Danmark i 1913. Hvor vides ikke, da HJ angiver stedet som Damsmark, men beliggende ved Klåbygård. Kørslen for Damsmark begyndte først 1914. Damsmark Mergelleje var tømt 1915, og Thorup Fattiggårds Mergelleje tog over. Formentlig i 1918 sendtes lokomotivet tilbage til Tyskland.

Mathias Andersen var på en måde også D&E. Firmaet hed faktisk i starten Mathias Andersen & Co.

Mvh. BH.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak