Avatar

Noget for husarerne

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/6 2022, 12:12 (651 dage siden)

Hejsa,

Nedenstående foto af Paul Bølling viser middagsekspressen, tog 319 afgang kl. 12.35, under udkørsel fra Esbjerg i 1950. Kan nogen med en gammel køreplan fortælle, hvor tog 319 kørte til?

På forhånd TAK!

[image]

Noget for husarerne

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 17/6 2022, 12:31 (651 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

1950 kan ikkepasse, da posten til venstre i billedet blev sprængt i 1944, og en ny blev opført til højre - den står endnu.

Billedet må være fra før 1944.

Avatar

Noget for husarerne

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/6 2022, 15:27 (651 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

1950 kan ikkepasse, da posten til venstre i billedet blev sprængt i 1944, og en ny blev opført til højre - den står endnu.

Billedet må være fra før 1944.

Det forklarer jo så også, at maskinen har vakuumbremse. Man skal ikke ubetinget stole på, hvad "nogen" har skrevet bag på et billede. Måske er tognummeret så også gætteri (fotografen selv (?) har dog skrevet "middagsekspressen" bag på billedet)? Har maskinen "halv" mørklægningsafskærmning af øverste frontlygte som i Besættelsens sidste par år? Eller er billedet fra før 9. april 1940? Jeg forsøgt at hitte ud af, hvornår Paul Bølling "Fotograf Bølling" begyndte at fotografere i Esbjerg, så der kunne sættes en nedre grænse for motivdatoen, men foreløbig uden resultat.

Avatar

Noget for husarerne

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/6 2022, 17:09 (651 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

1950 kan ikkepasse, da posten til venstre i billedet blev sprængt i 1944, og en ny blev opført til højre - den står endnu.

Billedet må være fra før 1944.


Det forklarer jo så også, at maskinen har vakuumbremse. Man skal ikke ubetinget stole på, hvad "nogen" har skrevet bag på et billede. Måske er tognummeret så også gætteri (fotografen selv (?) har dog skrevet "middagsekspressen" bag på billedet)? Har maskinen "halv" mørklægningsafskærmning af øverste frontlygte som i Besættelsens sidste par år? Eller er billedet fra før 9. april 1940? Jeg forsøgt at hitte ud af, hvornår Paul Bølling "Fotograf Bølling" begyndte at fotografere i Esbjerg, så der kunne sættes en nedre grænse for motivdatoen, men foreløbig uden resultat.

Nej, det er almindelige lanterner, så det er før Besættelsen. Løvet indikerer, at vi ikke er i marts-april 1940, mens DB-vognen tv. sætter billedet til 1936-1939. Den hvidmalede IA-vogn efter lokomotivet har et lidt pudsigt tag.

Noget for husarerne

af Oversmeden, 17/6 2022, 20:51 (651 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det forklarer jo så også, at maskinen har vakuumbremse. Man skal ikke ubetinget stole på, hvad "nogen" har skrevet bag på et billede. Måske er tognummeret så også gætteri (fotografen selv (?) har dog skrevet "middagsekspressen" bag på billedet)? Har maskinen "halv" mørklægningsafskærmning af øverste frontlygte som i Besættelsens sidste par år? Eller er billedet fra før 9. april 1940? Jeg forsøgt at hitte ud af, hvornår Paul Bølling "Fotograf Bølling" begyndte at fotografere i Esbjerg, så der kunne sættes en nedre grænse for motivdatoen, men foreløbig uden resultat.


Nej, det er almindelige lanterner, så det er før Besættelsen. Løvet indikerer, at vi ikke er i marts-april 1940, mens DB-vognen tv. sætter billedet til 1936-1939. Den hvidmalede IA-vogn efter lokomotivet har et lidt pudsigt tag.

Der er nogle ting, som genere mig her - ikke mindst efter at jeg har kikket på den gode, højopløste kopi på Jernbanekilder.
- lokomotivet har ikke vacumbremseledninger forrest, hvilket klart indikere efterkrigstid. I oktober 1942 fik værkstederne besked på at fjerne vacumebremseudstyret fra "de store loko" og dermed også litra R. Hvornår det skete for den enkle maskine ved jeg ikke, men mon ikke omkring tidspunkt for næste revision?
- de to frontlanterner sidder overfor hinanden og ikke forskudt, som det ses fra midten af 1950'erne (måske endda tidligere).
Ligeledes er de to lanterner ikke blændede af, så det er næppe under den store øvelse.....
- der ses heller ikke en elektrisk turbodynamo til lys og alle R havde AGA lys indtil ihvertfald 1951 (og enkelte havde vidst petroleumslamper).

Dermed hælder jeg lidt til at billedet er taget efter krigen uden at kunne sætte år på. Umiddelbart roder vi omkring 1945-1951 og det bliver det tætteste jeg kan komme ud fra lokomotivets udseende.

Noget for husarerne

af Niels Munch, 17/6 2022, 18:05 (651 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg forsøgt at hitte ud af, hvornår Paul Bølling "Fotograf Bølling" begyndte at fotografere i Esbjerg, så der kunne sættes en nedre grænse for motivdatoen, men foreløbig uden resultat.

Prøv at spørge i Esbjerg: byhistoriskarkiv@esbjergkommune.dk - hvor Paul Bølling's negativsamling skulle bero.

M.v.h.
Niels

Avatar

Noget for husarerne

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/6 2022, 18:11 (651 dage siden) @ Niels Munch

Jeg forsøgt at hitte ud af, hvornår Paul Bølling "Fotograf Bølling" begyndte at fotografere i Esbjerg, så der kunne sættes en nedre grænse for motivdatoen, men foreløbig uden resultat.


Prøv at spørge i Esbjerg: byhistoriskarkiv@esbjergkommune.dk - hvor Paul Bølling's negativsamling skulle bero.

M.v.h.
Niels

Fotograf Bølling gennemfotograferede hele Besættelsen i Esbjerg, og jf. andre detaljer i billedet må det være fra sidst i 1930'erne, ikke 1950 som Dancker har skrevet, endda med tognummer og klokkeslæt.

Noget for husarerne

af ivar, 17/6 2022, 18:18 (651 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Paul Bølling var pressefotograf på Vestjyllands Socialdemokrat, men det har du jo nok fundet ud af.

mvh
-ivar

Avatar

Noget for husarerne

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/6 2022, 18:26 (651 dage siden) @ ivar

Paul Bølling var pressefotograf på Vestjyllands Socialdemokrat, men det har du jo nok fundet ud af.

mvh
-ivar

Ja, han var Esbjergs pendant til Fredslund Andersen i Århus.

Noget for husarerne

af Steffen Dresler, 17/6 2022, 20:29 (651 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Billedet viser en DSB litra R I i nummerserien 934 – 953.

Maskinen på billedet er udstyret med Røgnedslagsplader, oliesærtogslanterne øverst og nederst AGA lanterne. Lanternerne er ikke afblændede og der er ikke hvide cirkler om pufferne.
Lokomotivet har trykluftslanger ført frem og mangler vakuum slanger (opretstående) og udstyret med snenæser.
Se billedet herunder med trykluftslangerne i de røde cirkler.

[image]

Ad røgnedslagsskærme:
Alle R fik monteret røgnedslagsskærme fra 1932 og frem ved L- eller S-revision.

Ad lanterner:
Alle R fik ændret olielanternen nederst på pufferplangen til AGA gasbelysning i begyndelsen af 1930´erne. Særtogsolielanternen (den øverste) bibeholdtes til omkring perioden mellem 1952 til 1956, hvor maskinerne fik dampturbogenerator monteret til venstre for skorstenen. Enkelte maskiner havde dog et batteri monteret i en kasse i fyrbødersiden foran førerhuset på barrierepladen.

Ad Trykluftbremser/slanger:
Maskinerne får fuldt trykluftudstyr fra 1943 og frem til 1944 (tysk krav) og den resterende del af vakuumudstyret fjernes.

Ad snenæser:
Pr. 18. marts 1939 bestemte Maskinafdelingen, at alle togmaskiner ++ skulle udstyret med ”Snenæser efter svensk forbillede” (som litra E I fra 1937) i.f.m. montering af Trykluftudstyr. Derfor fil R I monteret snenæser fra 1943 og frem til 1944.

Som skrevet øverst vil disse ændringer som nævnt betyde, at det viste lokomotiv må være fotograferet efter krigen i mangel på afblænding af lanternerne og andre hvide advarselsmarkeringer, montering af trykluftslanger ført frem og manglende vakuumudstyr. I slutninger af 1940´erne flyttedes ned nederste lanterne på bufferplanken (AGA´en) ud til højre (lokomotivførersiden) så man lettere kunne komme til røgkammeret og ikke mindst rense dette for smuld.

På den baggrund tror jeg, at billedet er fotograferet mellem 1945 og 1949/1950 (1952).

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Noget for husarerne

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/6 2022, 20:46 (651 dage siden) @ Steffen Dresler

På den baggrund tror jeg, at billedet er fotograferet mellem 1945 og 1949/1950 (1952).

Tak! Så må det være en midlertidig post, der ses på billedet, og ikke den der blev saboteret i 1944.

Noget for husarerne

af Lars, 18/6 2022, 00:35 (651 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]

Fotografiet må være fra 1944 eller tidligere, og den bygning, vi ser til venstre, må være Post I, som blev sabotagesprængt i 1944.

Bygningen er ganske vist med på denne sporplan fra okt. 1949, som vedrører placeringen af det nye signalhus, som blev taget i brug 1953.

https://www.dropbox.com/sh/pw0u2ttlzhvguzs/AACJBTTanYrJhDLKWRzD4Rj1a/DSB-Banedanmark/St...

[image]

og posten er angivet med stiplede linjer som "nuværende signalhus" på sporplanen fra 1950, som også er i sporplanarkivet.

[image]

Men vi må kunne lægge til grund, at posten ikke var der i virkeligheden, da sporplanerne blev tegnet/revideret.

Der er flere billeder fra sabotagen på arkiv.dk - jeg har dog ikke adgang til dem.

Avatar

Noget for husarerne

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/6 2022, 01:17 (651 dage siden) @ Lars

[image]

Fotografiet må være fra 1944 eller tidligere, og den bygning, vi ser til venstre, må være Post I, som blev sabotagesprængt i 1944.

Nej. Den post, som blev sprængt i 1944, er ikke den, der ses på trådfotoet. Den sprængte post, som lå nogenlunde samme sted, ses til venstre på dette postkort.

[image]

Noget for husarerne

af Georg Schmidt, 18/6 2022, 09:47 (650 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Trækkraften for tog 319 fra Esbjerg har gennem tiden været lidt forskellig.
Fra 1936 til 39 var trækkraften normalt en Århus H-maskine, der var kommet til Esbjerg med godstog 2312, og så skulle tilbage på en eller anden måde. Det gik så med adstadige 70 km/t til Fredericia. Fra 1940-43 var det en Esbjerg P-maskine der fremførte 319 Es-Fa. Fra 1944 til 1952 var det enten en Esbjerg eller Fredericia R-maskine, og det var den der ankom med tog 342 til Esbjerg (det med sovevognen fra København). Fra 1952 var det Mk-Fk. På vestkysten var det K, D eller Pr der var trækkraften. Forreste vogn er måske en ilstykgodsvogn fra Thisted.

Om de mange sprængninger i Esbjerg natten til 8/11 1944 siger telegramafskriften fra 2. distrikt:
Post I og II totalt ødelagt. Kedelhuset ved søndre vandtårn væltet. Søndre vandtårn beskadiget. Nordre vandtårn væltet. Sporskifterne 13/14, 17/17a og 22 sprængt.
En F-maskine ligger i drejeskivegruben. Der er fjernet forsagere i begge drejeskiver og i kulkranen. Adskillige telefonledninger beskadiget. Toggangen har være indstillet indtil kl. 12.30. Tog til og fra nord kan befare spor I. Tog til og fra Bramminge kan befare sporene I-V fra højre spor Esbjerg-Tjæreborg. Indtil søndre vandtårn er væltet og faren for nedstyrtning over sporene er fjernet udveksles der rejsende nord for maskindepotet. Lokomotiver kan ikke køre til og fra maskindepotet og kan heller ikke vandforsynes.
M v h
Georg

Noget for husarerne

af Leif Jørgensen, København Ø., 17/6 2022, 13:25 (651 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I Danmarks Rejseforbindelser fra sommeren 1950 var tog 319 først et persontog med afgang fra Struer kl. 8.15 og stop og på samtlige stationer indtil Esbjerg, hvor det ankom kl. 12.07. Derefter var det et eksprestog med afgang fra Esbjerg kl. 12.35 og ankomst i Fredericia kl. 14.07. Undervejs standsedes kun i Vejen og Kolding. I Kolding var der forbindelse til eksprestoget til Wien og Köln og i Fredericia til eksprestogene til København og Aalborg.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Noget for husarerne

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 19/6 2022, 11:20 (649 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Billedet er fra før den nye signalpost blev bygget. På billedet skulle den ligge lidt længere inde end de 2 meldeklokker.
Den nye signalpost - eller kommandopost som den retteligt blev kaldt på Esbjerg Station - stod ca 50 m længere sydpå end den gamle.

Jeg har set billeder af den sprængte post, men kan ikke finde det nu - mon nogen ligger inde med det?

Noget for husarerne

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 19/6 2022, 11:28 (649 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

På dette foto, som er fra 1945, ses det at den gamle post er væk, og den nye endnu ikke bygget. Så der har været en periode hvor en midlertidig post har fungeret. Sikkert i hytten i billedet, som også ses på trådens første billede.

Så jeg siger 1945. I perioden mellem de to signalposter.

[image]

Noget for husarerne

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 19/6 2022, 12:50 (649 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Den nye kommandopost blev taget i brug i det 1953.

[image]

Noget for husarerne

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 19/6 2022, 12:53 (649 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Her er et billede af resterne efter sprængningen …
Set fra Nørrebrogade mod øst.[image]

Noget for husarerne

af PeterA, 19/6 2022, 14:38 (649 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Personvognen midt i billedet er efter alt at dømme: AR 111, ombygget fra AZ 376 i 1942. Den kørte i vestområdet indtil udrangering i 1967. På billedet ser den ret "ny" ud, med frisk nymalet tagbeklædning, så det passer jo meget godt med billedets datering.
mvh PeterA

Avatar

Noget for husarerne

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/6 2022, 13:01 (649 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Den nye kommandopost blev taget i brug i det 1953.

[image]

Ja, 7./8. december 1953.

Billige jernbane T-shirts

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak