Borg billeder - HBS godsvogne
Billede 1. Horsens.
Billede 2. Silkeborg.
Billede 3. Fogstrup?
af Tommy Nilsson , Ringsted, 21/6 2022, 10:08 (646 dage siden)
Billede 1. Horsens.
Billede 2. Silkeborg.
Billede 3. Fogstrup?
af Morten Flindt Larsen, København K, 21/6 2022, 14:36 (646 dage siden) @ Tommy Nilsson
#3 Stemmer med Fogstrup, ja, bortset fra at en busk ved vognkassens hjørne, som ses på ældre luftfoto, er fjernet inden Borgs besøg i slutningen af 1960'erne. Så det er HBJ F 42.
af esni, Frederikssund, 21/6 2022, 21:46 (646 dage siden) @ Tommy Nilsson
Er det korrekt forstået at hjørnemærkerne betyder at vognen har Trykluftbremse (G&B) men at denne ikke er internationalt godkendt?
Og at det sidste skyldes at vognen har K1 styreventil, som ikke er trinvis løsbar?
Forekom denne type bremse andre steder i landet end Horsensbanerne?
Hvornår blev hjørnemærker i øvrigt indført?
af Steffen Dresler, 22/6 2022, 08:36 (645 dage siden) @ esni
redigeret af Steffen Dresler, 22/6 2022, 09:36
Kære Eskild
Jeg har fotodokumentation for (men ikke rettigheder til at vise) at TUBORG vognene i serien ZB 99 594-599 (stor Bautzen) havde denne bremsemarkering i hvert tilfælde 1950.
For mig at se blev bremsemarkeringerne som sådan generelt indført, da DSB påskrifter gik fra at være højrevendte til venstrevendte, altså engang i løbet af den 2. verdenskrig.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Ved at gennemse Torben Andersens "DSB Godsvogne 1945-1965 1. del" fremgår det, at hjørnemærker så småt har været anvendt fra omkring 1910 (Knorr-Westinghouse). Men endelig påført alle godsvogne fra 1943 af, da DSB officielt gennemførte anvendelsen af trykluftbremsen.
af Steffen Dresler, 22/6 2022, 11:03 (645 dage siden) @ Steffen Dresler
Kære alle
Så alle kan se se forskellige typer af hjørnemærker for anvendelsen af Trykluftbremser på jernbane (gods) materiellet.
Kilde: Torben Andersen "DSB Godsvogne 1945-1965 1. del", Forlaget Tog på Tryk (Lokomotivet).
På brune (og andre farver) godsvogne var markeringen hvid, på hvide vogne var de hvide felter indrammet af et sort felt.
Markeringerne forsvandt ca. begyndelsen af 1970´erne, sidste DSB med hjørnemærker var litra Hbis.
Modelmæssigt hører hjørnemærkerne altså sammen med epokerne III og IV +
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af PeterA, 22/6 2022, 09:44 (645 dage siden) @ esni
På OHJ havde man gennem 50`erne og 60`erne i hvert fald 3 vogne markeret med denne bremsemærkning for den ikke internationalt godkendte trykluftsbremse.
De lukkede, tidligere bænkevogne QA 301 og 302.
Den åbne (O Halle) godsvogn PH 454
Jeg kender ikke til, at der skulle være yderligere fotodokumentation for andre vogne på OHJ med denne bremse.
mvh PeterA
af Niels Munch, 22/6 2022, 11:05 (645 dage siden) @ esni
Emnet "hjørnemærker" generelt er tidligere drøftet i disse tråde:
- https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=61299
- https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=60529
M.v.h.
Niels
af Steffen Dresler, 22/6 2022, 11:55 (645 dage siden) @ Niels Munch
Ja NM
Det er tilsyneladende en "en gang til for Prins Knud" , da der har været anvist muligheder for yderligere videns indhentning i tidligere tråd!
Bedste hilsener
Stef
af esni, Frederikssund, 22/6 2022, 19:14 (645 dage siden) @ Steffen Dresler
Ja NM
Det er tilsyneladende en "en gang til for Prins Knud" , da der har været anvist muligheder for yderligere videns indhentning i tidligere tråd!
Bedste hilsener
Stef
Jeg beklager meget at jeg er kommet til at lave en 'gamle ole' her.
Men der er i min optik kommet lidt nyt frem - det var ikke kun Horsens banerne der havde godsvogne med ikke-trinvis løsbare bremser.
af Steffen Dresler, 22/6 2022, 20:11 (645 dage siden) @ esni
Kære Eskild!
Helt OK
Bedste hilsener
Steff
NB: Det er også ham NM´skyld, han finder alle de gamle tråde , men på den anden side er vi nok mange, der ikke bruger søgefunktionen her på siden, før vi poster et sp.
af Niels Munch, 22/6 2022, 20:55 (645 dage siden) @ Steffen Dresler
Om forladelse, men jeg synes om sammenhæng i beslægtede emner, også af hensyn til andre, der måtte interessere sig for materien.
M.v.h.
Niels