Bogenseslagteren (bogen om NFJ)

af Claus E. Hansen, 9/8 2022, 20:41 (619 dage siden)
redigeret af Claus E. Hansen, 9/8 2022, 21:10

For nylig udkom denne bog, og den må siges at være virkelig spændende.

NFJ har næsten altid stået lidt i skyggen af OMB og OKMJ, men det bliver der bestemt rådet bod på med bogen, eller det er faktisk forkert, for det er faktisk et værk på hele 583 sider.

Forfatteren (Steen Ousager) er gået særdeles grundigt til værks, og der gås systematisk og logisk frem i stoffet. Bogen er let at gå til, den er bestemt ikke så "teknisk", som nogle jernbanebøger godt kan blive.

NFJ var oprindeligt en landbrugsbane, som så mange andre privatbaner, da de kom til. Titlen på bogen skal ses i at der blev kørt en del landsbrugsdyr ned med toget i sin tid. Og i dag desværre heller ikke et ukendt fænomen.

Der fortælles meget udførligt om planlægningen af banen, og dens første tid. Under 1. Verdenskrig var der nok at lave, og også til et stykke ind i 1920´erne, indtil lastbiler og busser for alvor begyndte at slå igennem. I 1930´erne var der krise, men det gik alligvel frem til 2. Verdenskrig, som levetidsforlængede de fleste privatbaner i Danmark. Efter krigen var materiellet nedslidt, og man kæmpede med "det yderste af neglene" med en anspændt materielsituation, indtil de første moderniseringstilskud slog igennem. I stærk modsætning til de mere konservative OMB og OKMJ, satsede man hos NFJ meget på skinnebusser, ligesom hos rigtig mange andre privatbaner. Men det lykkedes efterhånden også at få tilskud til at købe noget brugt materiel.

I banes sidste tid fungerede den mere som en "pendlerbane", ligesom der også især var gods til/fra Haustrups Fabrikker i Odense.

Men til sidst gik det ikke mere, fordi Staten, Amtet og og mange kommuner ikke mere ville være med til at dække underskuddet, og skyde moderniseringsmidler ind i den nedslidte bane.

Så derfor sluttede det hele i 1966, samtidig med OMB og OKMJ.

Man kan måske godt savne en decideret stationsbybeskrivelse/linjebeskrivelse, men her kan der uden videre henvises til tidsskriftet Signalposten for 1989, der har det med. Bladet kan som bekendt frit læses og downloades herinde på forrummet.

Og de fleste togentusiaster har et gammelt kort ved hånden, der viser linjen i landskabet.

Der er en meget udførlig litteraturliste og notefortegnelse med i bogen (helt efter min smag), og bagerst er der også skematiske sporplaner over stationerne, samt en materieloversigt.

Bogen er desuden krydret med en del sjældne fotos, og også med en del fotos taget af tidens store jernbanefotografer.

Man har har virkelig et godt kendskab til NFJ, efter at have læst bogen.

Mvh
Claus

Avatar

Bogenseslagteren (bogen om NFJ)

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/8 2022, 21:22 (619 dage siden) @ Claus E. Hansen

For nylig udkom denne bog, og den må siges at være virkelig spændende.

NFJ har næsten altid stået lidt i skyggen af OMB og OKMJ, men det bliver der bestemt rådet bod på med bogen, eller det er faktisk forkert, for det er faktisk et værk på hele 583 sider.

Forfatteren (Steen Ousager) er gået særdeles grundigt til værks, og der gås systematisk og logisk frem i stoffet. Bogen er let at gå til, den er bestemt ikke så "teknisk", som nogle jernbanebøger godt kan blive.

NFJ var oprindeligt en landbrugsbane, som så mange andre privatbaner, da de kom til. Titlen på bogen skal ses i at der blev kørt en del landsbrugsdyr ned med toget i sin tid. Og i dag desværre heller ikke et ukendt fænomen.

Der fortælles meget udførligt om planlægningen af banen, og dens første tid. Under 1. Verdenskrig var der nok at lave, og også til et stykke ind i 1920´erne, indtil lastbiler og busser for alvor begyndte at slå igennem. I 1930´erne var der krise, men det gik alligvel frem til 2. Verdenskrig, som levetidsforlængede de fleste privatbaner i Danmark. Efter krigen var materiellet nedslidt, og man kæmpede med "det yderste af neglene" med en anspændt materielsituation, indtil de første moderniseringstilskud slog igennem. I stærk modsætning til de mere konservative OMB og OKMJ, satsede man hos NFJ meget på skinnebusser, ligesom hos rigtig mange andre privatbaner. Men det lykkedes efterhånden også at få tilskud til at købe noget brugt materiel.

I banes sidste tid fungerede den mere som en "pendlerbane", ligesom der også især var gods til/fra Haustrups Fabrikker i Odense.

Men til sidst gik det ikke mere, fordi Staten, Amtet og og mange kommuner ikke mere ville være med til at dække underskuddet, og skyde moderniseringsmidler ind i den nedslidte bane.

Så derfor sluttede det hele i 1966, samtidig med OMB og OKMJ.

Man kan måske godt savne en decideret stationsbybeskrivelse/linjebeskrivelse, men her kan der uden videre henvises til tidsskriftet Signalposten for 1989, der har det med. Bladet kan som bekendt frit læses og downloades herinde på forrummet.

Og de fleste togentusiaster har et gammelt kort ved hånden, der viser linjen i landskabet.

Der er en meget udførlig litteraturliste og notefortegnelse med i bogen (helt efter min smag), og bagerst er der også skematiske sporplaner over stationerne, samt en materieloversigt.

Bogen er desuden krydret med en del sjældne fotos, og også med en del fotos taget af tidens store jernbanefotografer.

Man har har virkelig et godt kendskab til NFJ, efter at have læst bogen.

Mvh
Claus

Hejsa,

Som korrekturlæser på bogen kan jeg sige, at ovenstående rammer plet, og at bogen er absolut anbefalelsesværdig. Det er en lang og kompliceret fortælling, så man skal holde "øjnene stive" for at kunne følge med, men det lønner sig, og mon ikke mange jernbaneinteresserede netop har sans for det faktuelle og komplekse.

Med hensyn til kortmateriale, så er der mange jernbanemonografier, som ikke er forsynet med kortmateriale, så det kan der næppe siges noget generelt for eller imod, når det ikke lige er en kortlivet bane som blev nedlagt i "ruder konges tid", hvorfra kortmaterialet er begrænset og sjældent. Og så har bogen et omfang, der vil gøre bladren frem og tilbage til et kort uhensigtsmæssig under læsningen.

Bogen er efter min mening en af de vægtigste jernbaneudgivelser i mange år.

Bogenseslagteren (bogen om NFJ)

af Claus E. Hansen, 10/8 2022, 21:59 (618 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Bogen er efter min mening en af de vægtigste jernbaneudgivelser i mange år.

Ja helt klart, og sammen med Hadsund-Peter, Randers-Hadsund Jernbane af Heino Wessel Hansen.

Mvh
Claus

Bogenseslagteren (bogen om NFJ)

af Claus E. Hansen, 9/8 2022, 21:46 (619 dage siden) @ Claus E. Hansen

Man kan måske godt savne en decideret stationsbybeskrivelse/linjebeskrivelse, men her kan der uden videre henvises til tidsskriftet Signalposten for 1989, der har det med. Bladet kan som bekendt frit læses og downloades herinde på forrummet.

Det er i tidsskriftet Signalposten nr. 3/1993, der er en linjebeskrivelse med af NFJ. (Kan læses inde på Signalpostens forum her).

Mvh
Claus

Bogenseslagteren (bogen om NFJ)

af Claus E. Hansen, 1/9 2022, 16:17 (596 dage siden) @ Tommy Nilsson

Mange tak for henvisningen til anmeldelsen, den er godt uddybende ;-)

Mvh
Claus

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak