Avatar

Kleinbahn Apenrade

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/8 2022, 14:27 (594 dage siden)

Hejsa,

Nedenstående fire billeder skulle være fra Kleinbahn Apenrade, formentlig anlægsarbejdet. Kan dette bekræftes og stedfæstes til en af banens to etaper?

[image]#1

[image]#2

[image]#3

[image]#4

Kleinbahn Apenrade

af Bent Hansen, 12/8 2022, 16:06 (594 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej igen.

#1 er nok Amtsbane, men hvor?

#4 er givetvis igen fra en mergelgrav og sikkert igen Oebening.? Jeg tror, jeg har et lignende. Portrættet af Hanomag'en kunne godt være fra merglingen i området. Desværre er lokomotiverne på den tid ikke havnet i det danske Kedeltilsyn.

Jeg skal se, hvad jeg kan gøre. Med eller uden tysk hjælp.

Mvh. BH.

Kleinbahn Apenrade

af Niels Munch, 12/8 2022, 17:53 (594 dage siden) @ Bent Hansen

I Wilcke's bog om "Æ Kringelbahn, Aabenraa Amts Jernbaner" (DJK nr. 44, 1982 - ISBN 87-87050-23-4) findes på side 210 et foto af en Hanomag-maskine (som på billede 2 og 3) med teksten "Mergelbanen ved Hønkys 1904".

M.v.h.
Niels

Kleinbahn Apenrade

af Peter Andersen, Hedehusene, 12/8 2022, 18:04 (594 dage siden) @ Niels Munch

Billede 1 er formodentlig fra Alsener Kreisbahn. Åbenrås 3-akslede maskine var kraftigere.
Eventuelt er det fra en helt anden Lenz-bane længere sydpå.

Avatar

Kleinbahn Apenrade

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/8 2022, 18:04 (594 dage siden) @ Niels Munch

I Wilcke's bog om "Æ Kringelbahn, Aabenraa Amts Jernbaner" (DJK nr. 44, 1982 - ISBN 87-87050-23-4) findes på side 210 et foto af en Hanomag-maskine (som på billede 2 og 3) med teksten "Mergelbanen ved Hønkys 1904".

M.v.h.
Niels

Tak Niels,

Med lidt god vilje ser det ud som om, at lokomotivføreren er den samme på begge fotos, og lokomotivet stemmer. Jeg tror, at vi kan betragte #2 som løst.

Kleinbahn Apenrade

af Niels Munch, 12/8 2022, 18:00 (594 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]#1

Lokomotiverne på #1 er 2 af Als-banernes trekoblede Stettin-lokomotiver, der anskaffedes i et antal af 9 stk.

M.v.h.
Niels

Avatar

Kleinbahn Apenrade

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/8 2022, 18:05 (594 dage siden) @ Niels Munch

[image]#1


Lokomotiverne på #1 er 2 af Als-banernes trekoblede Stettin-lokomotiver, der anskaffedes i et antal af 9 stk.

M.v.h.
Niels

Ups! Forket bane, så. Lagt i en forkert kuvert. Takker!

Avatar

Kleinbahn Apenrade

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/8 2022, 18:30 (594 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]#1


Lokomotiverne på #1 er 2 af Als-banernes trekoblede Stettin-lokomotiver, der anskaffedes i et antal af 9 stk.

M.v.h.
Niels


Ups! Forket bane, så. Lagt i en forkert kuvert. Takker!

Ved lidt justering på en højtopløst scanning kan man se, at der står "3 ABA" på pladen lige nedenunder skorstenen på lokomotivet til venstre. Den anden maskines nummer er ulæseligt.

Kleinbahn Apenrade

af Baumann, 12/8 2022, 18:46 (594 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Er det en kirke, man kan se midt i billedet?
Det både kunne grænse stedet ind.

Avatar

Kleinbahn Apenrade

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/8 2022, 18:49 (594 dage siden) @ Baumann

Er det en kirke, man kan se midt i billedet?
Det både kunne grænse stedet ind.

Tjah, og to lokomotiver. Umiddelbart tænkte jeg på Vollerup, men jeg har ikke tjekket "kirken" endnu.

[image]

Avatar

Kleinbahn Apenrade

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/8 2022, 19:22 (594 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Er det en kirke, man kan se midt i billedet?
Det både kunne grænse stedet ind.


Tjah, og to lokomotiver. Umiddelbart tænkte jeg på Vollerup, men jeg har ikke tjekket "kirken" endnu.

[image]

Efter at have luske lidt rundt på internettets frugtbare sletter, har jeg hittet ud af, at det er Hørup Kirke.

[image]

Kleinbahn Apenrade

af Krabsen, 13/8 2022, 10:48 (593 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Er det en kirke, man kan se midt i billedet?
Det både kunne grænse stedet ind.


Tjah, og to lokomotiver. Umiddelbart tænkte jeg på Vollerup, men jeg har ikke tjekket "kirken" endnu.

[image]


Efter at have luske lidt rundt på internettets frugtbare sletter, har jeg hittet ud af, at det er Hørup Kirke.

[image]

I så fald må den vist være ombygget. Hverken tårn/spir eller våbenhus ses, og antal trin på trappegavlen ser heller ikke ud til at passe?

Jeg ser ikke en kirke, men måske en større gård - evt. en højskole? Det ligner gavlen af en tværfløj i højre side..

Avatar

Kleinbahn Apenrade

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/8 2022, 10:57 (593 dage siden) @ Krabsen

Er det en kirke, man kan se midt i billedet?
Det både kunne grænse stedet ind.


Tjah, og to lokomotiver. Umiddelbart tænkte jeg på Vollerup, men jeg har ikke tjekket "kirken" endnu.

[image]


Efter at have luske lidt rundt på internettets frugtbare sletter, har jeg hittet ud af, at det er Hørup Kirke.

[image]


I så fald må den vist være ombygget. Hverken tårn/spir eller våbenhus ses, og antal trin på trappegavlen ser heller ikke ud til at passe?

Jeg ser ikke en kirke, men måske en større gård - evt. en højskole? Det ligner gavlen af en tværfløj i højre side..

Det skyldes billedkvaliteten. Desværre tillader "systemerne" ikke, at du kan se i den samme høje opløsning, som jeg kan. Jeg kan sagtens se våbenhuset og kirkegårdsmuren/-diget. Spiret kan næppe anes, men den takkede gavl og vinduesinddelingen på skib og våbenhus stemmer. Kirken er først ombygget/restaureret i en senere tid, hvor man bl.a. har fjernet "trapperne" på gavlen.

Kleinbahn Apenrade

af Krabsen, 14/8 2022, 14:51 (592 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kan se hvad du mener. Det jeg tog for vestgavlens trappemur er våbenhusets.;-)
Så er jeg enig.

Kleinbahn Apenrade

af UTJ, 14/8 2022, 13:52 (592 dage siden) @ Krabsen

Du skal nok være lidt grundigere:
[image]
Det til venstre er klokkestablen, der i fotoets vinkel skygger for kirkens vestgavl. Pilen indikerer antydningen af messeklokkespiret som med god vilje kan ses antydet på fotoet.

Avatar

Kleinbahn Apenrade

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/8 2022, 13:56 (592 dage siden) @ UTJ

Du skal nok være lidt grundigere:
[image]
Det til venstre er klokkestablen, der i fotoets vinkel skygger for kirkens vestgavl. Pilen indikerer antydningen af messeklokkespiret som med god vilje kan ses antydet på fotoet.

Det er et rigtigt fikserbillede. Ser man ikke ordentlig efter, kan man også forlede sig til at tro, at det ene lokomotiv er mindre end det andet og er læsset på en åben godsvogn.

Kleinbahn Apenrade

af UTJ, 14/8 2022, 14:00 (592 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Du skal nok være lidt grundigere:
[image]
Det til venstre er klokkestablen, der i fotoets vinkel skygger for kirkens vestgavl. Pilen indikerer antydningen af messeklokkespiret som med god vilje kan ses antydet på fotoet.


Det er et rigtigt fikserbillede. Ser man ikke ordentlig efter, kan man også forlede sig til at tro, at det ene lokomotiv er mindre end det andet og er læsset på en åben godsvogn.

[image]Foto: Museum Sønderjyllands Mediearkiv

Avatar

Kleinbahn Apenrade

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/8 2022, 19:16 (594 dage siden) @ ivar

Så er vi efter 1920.

mvh
-ivar

Det skulle jeg mene, 3-tallet er tydeligt, og der er - så vidt jeg kan se - ikke noget underbogstav, som der var efter nummeret i tysk tid. Men det er svært og dermed usikkert at se.

Men det kan det så ikke være alligevel, for AKrB 3g - som det så er - blev solgt til Deutsche Heeresfeldbahn i 1914.

Kleinbahn Apenrade

af ivar, 13/8 2022, 00:24 (594 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der er meget materiel samlet i Kirke Hørup, det er vel ikke en normal driftssituation. Min tanke er renoveringen efter 1920.
Måske ekleinhabn.dk har noget brugeligt - også om ABA3?

mvh
-ivar

Avatar

Kleinbahn Apenrade

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/8 2022, 00:56 (594 dage siden) @ ivar

Der er meget materiel samlet i Kirke Hørup, det er vel ikke en normal driftssituation.

Hvis togene kunne krydse i Kirke Hørup, er der vel ikke noget unormalt i det, hverken før eller efter 1920. Hvad anledningen til fotografiet er, ved vi til gengæld ikke.

Kleinbahn Apenrade

af Bent Hansen, 13/8 2022, 10:16 (593 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej.

Billedet # 1 er ikke mit bord, men de tre andre udtaler jeg mig gerne om.

Niels Munch henviser til Wilcke og Djks bog om Åbenrå Amtsbaner, med et foto af et Hanomag-lokomotiv mærket mergelbanen i Hønkys 1904. Jeg har også billedet, men fra Thomasen, der har tekstet det med samme oplysninger, som han fik af billedgiveren. Billedet er pt. 200 kilometer fra mig, men jeg forstå på NM, at billederne ikke er indetiske, men blot viser en Hanomag?

Allerede kort efter jeg fik billedet, skød en tysk forsker bestemmelsen Hønkys 1904 ned ud fra en viden om entreprenørerne. Jeg vil også gerne være med til at skyde, og jeg har to skud i bøssen:
1) En væsentlig kilde, Tidsskriftet Heidekultur, nævner ikke noget mergelselskab i Hønkys.
2) Hanomagen på Jernbanemuseets billeder er en Hanomag model 1909. Så kan den jo køre i Hønkys fem år før den tidligst blev bygget. Først 1909 slår den karakteristiske Hanomagdom igennem. Før den tid var domen lavere.

Hvis du ikke lige har styr på Hanomags modeller, så se på min bane og søg der på Hanomag. Eller klik her: https://bentsbane.dk/hanomag-industribanelokomotiver-i-danmark/

Jeg erkender, at blandt lokalhistorikere på egnen går et mergelselskab i Hønkys godt stadig.

Hvad billedet så viser, kan kun blive et gæt. Der var i Øbening mindst tre selskaber, hvoraf vi kun kender navn på ét. Der var tre entreprenørfirmaer, og så var der blandt de lokale ingen grænser for hvor langt de selskaberne kørte ud i oplandet. Ikke alle oplysninger kan simpelthen passe.

I øvrigt behøver de sidste tre billeder ikke at være fra samme leje eller selskab. Det sidste billede, #4 viser sandsynligvis et åbenthus arrangement for mergelforbundets aftagere med koner og børn.

Når jeg er hjemme igen ved mine billeder, er denne sag for længst glemt, men Morten får besked, hvis jeg finder ud af noget.

Amtsbanerne i Åbenrå havde som kollegaerne i Haderslev senere havde det, et mergelleje hvor der udkørtes mergel fra Knappen Mergelleje på meterspor. Men kun billede #1 kan vise det? Konceptet i Åbenrå var dog meget anderledes end i Haderslev.

Mvh. BH.

Avatar

Kleinbahn Apenrade

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/8 2022, 10:31 (593 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Billedet # 1 er ikke mit bord, men de tre andre udtaler jeg mig gerne om.

Niels Munch henviser til Wilcke og Djks bog om Åbenrå Amtsbaner, med et foto af et Hanomag-lokomotiv mærket mergelbanen i Hønkys 1904. Jeg har også billedet, men fra Thomasen, der har tekstet det med samme oplysninger, som han fik af billedgiveren. Billedet er pt. 200 kilometer fra mig, men jeg forstå på NM, at billederne ikke er indetiske, men blot viser en Hanomag?

Allerede kort efter jeg fik billedet, skød en tysk forsker bestemmelsen Hønkys 1904 ned ud fra en viden om entreprenørerne. Jeg vil også gerne være med til at skyde, og jeg har to skud i bøssen:
1) En væsentlig kilde, Tidsskriftet Heidekultur, nævner ikke noget mergelselskab i Hønkys.
2) Hanomagen på Jernbanemuseets billeder er en Hanomag model 1909. Så kan den jo køre i Hønkys fem år før den tidligst blev bygget. Først 1909 slår den karakteristiske Hanomagdom igennem. Før den tid var domen lavere.

Hvis du ikke lige har styr på Hanomags modeller, så se på min bane og søg der på Hanomag. Eller klik her: https://bentsbane.dk/hanomag-industribanelokomotiver-i-danmark/

Jeg erkender, at blandt lokalhistorikere på egnen går et mergelselskab i Hønkys godt stadig.

Hvad billedet så viser, kan kun blive et gæt. Der var i Øbening mindst tre selskaber, hvoraf vi kun kender navn på ét. Der var tre entreprenørfirmaer, og så var der blandt de lokale ingen grænser for hvor langt de selskaberne kørte ud i oplandet. Ikke alle oplysninger kan simpelthen passe.

I øvrigt behøver de sidste tre billeder ikke at være fra samme leje eller selskab. Det sidste billede, #4 viser sandsynligvis et åbenthus arrangement for mergelforbundets aftagere med koner og børn.

Når jeg er hjemme igen ved mine billeder, er denne sag for længst glemt, men Morten får besked, hvis jeg finder ud af noget.

Amtsbanerne i Åbenrå havde som kollegaerne i Haderslev senere havde det, et mergelleje hvor der udkørtes mergel fra Knappen Mergelleje på meterspor. Men kun billede #1 kan vise det? Konceptet i Åbenrå var dog meget anderledes end i Haderslev.

Mvh. BH.

Hej Bent,

Mange tak. Så "afliver" jeg også Hønkys.

Gode hilsner
Morten

Avatar

Kleinbahn Apenrade

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/8 2022, 11:04 (593 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej.

Billedet # 1 er ikke mit bord, men de tre andre udtaler jeg mig gerne om.

Niels Munch henviser til Wilcke og Djks bog om Åbenrå Amtsbaner, med et foto af et Hanomag-lokomotiv mærket mergelbanen i Hønkys 1904. Jeg har også billedet, men fra Thomasen, der har tekstet det med samme oplysninger, som han fik af billedgiveren. Billedet er pt. 200 kilometer fra mig, men jeg forstå på NM, at billederne ikke er indetiske, men blot viser en Hanomag?

Allerede kort efter jeg fik billedet, skød en tysk forsker bestemmelsen Hønkys 1904 ned ud fra en viden om entreprenørerne. Jeg vil også gerne være med til at skyde, og jeg har to skud i bøssen:
1) En væsentlig kilde, Tidsskriftet Heidekultur, nævner ikke noget mergelselskab i Hønkys.
2) Hanomagen på Jernbanemuseets billeder er en Hanomag model 1909. Så kan den jo køre i Hønkys fem år før den tidligst blev bygget. Først 1909 slår den karakteristiske Hanomagdom igennem. Før den tid var domen lavere.

Hvis du ikke lige har styr på Hanomags modeller, så se på min bane og søg der på Hanomag. Eller klik her: https://bentsbane.dk/hanomag-industribanelokomotiver-i-danmark/

Jeg erkender, at blandt lokalhistorikere på egnen går et mergelselskab i Hønkys godt stadig.

Hvad billedet så viser, kan kun blive et gæt. Der var i Øbening mindst tre selskaber, hvoraf vi kun kender navn på ét. Der var tre entreprenørfirmaer, og så var der blandt de lokale ingen grænser for hvor langt de selskaberne kørte ud i oplandet. Ikke alle oplysninger kan simpelthen passe.

I øvrigt behøver de sidste tre billeder ikke at være fra samme leje eller selskab. Det sidste billede, #4 viser sandsynligvis et åbenthus arrangement for mergelforbundets aftagere med koner og børn.

Når jeg er hjemme igen ved mine billeder, er denne sag for længst glemt, men Morten får besked, hvis jeg finder ud af noget.

Amtsbanerne i Åbenrå havde som kollegaerne i Haderslev senere havde det, et mergelleje hvor der udkørtes mergel fra Knappen Mergelleje på meterspor. Men kun billede #1 kan vise det? Konceptet i Åbenrå var dog meget anderledes end i Haderslev.

Mvh. BH.


Hej Bent,

Mange tak. Så "afliver" jeg også Hønkys.

Gode hilsner
Morten

Hej igen,

Hidtil har navnet Hønkys også været knyttet til nedenstående billede, med Hyrup (Ladegaard II) ved Løgumkloster som alternativ mulighed. Lokomotiverne ligner hinanden, men det er der jo så mange, der gør.

[image]

Kleinbahn Apenrade

af Bent Hansen, 13/8 2022, 12:06 (593 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej

Det billede her ovenover kan du også godt aflive. Også det foto er et af dem Thomassen fandt for mange år siden, og hvad det ikke har haft af bestemmelser gennem tiderne, kan denne side ikke rumme.

Fotoet er fra anlæg af Ballumdiget 1910 - 14, og det viser en af frankfurterentreprenøren Ph. Holzmanns Heilbronn-lokomotiver, der kører græstørv ud på diget, som tyskerne bygge af sand og ikke af slik, som vi gør.

Men også det selskab, du nævnte, har været nævnt i forbindelse med forbindelse med Øbening.

Mvh. BH.

Avatar

Kleinbahn Apenrade

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/8 2022, 12:12 (593 dage siden) @ Bent Hansen

Hej

Det billede her ovenover kan du også godt aflive. Også det foto er et af dem Thomassen fandt for mange år siden, og hvad det ikke har haft af bestemmelser gennem tiderne, kan denne side ikke rumme.

Fotoet er fra anlæg af Ballumdiget 1910 - 14, og det viser en af frankfurterentreprenøren Ph. Holzmanns Heilbronn-lokomotiver, der kører græstørv ud på diget, som tyskerne bygge af sand og ikke af slik, som vi gør.

Men også det selskab, du nævnte, har været nævnt i forbindelse med forbindelse med Øbening.

Mvh. BH.

Mnjammen det er jo bare fænomenalt, hvad du kan, Bent! :-) Dejligt at tingene nu kan komme på plads. Tak! :-D :-D :-D

P.S. Hvad er "slik"?

Kleinbahn Apenrade

af ivar, 13/8 2022, 12:25 (593 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Havbund. Sikkert frisisk, ordet bruges ude på de kanter, men kan da huske, at min geografilærer har brugt ordet.

mvh
-ivar

Avatar

Kleinbahn Apenrade

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/8 2022, 12:37 (593 dage siden) @ ivar

Super! Tak, Ivar! :-) :-) :-D

Kleinbahn Apenrade

af UTJ, 13/8 2022, 13:07 (593 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Du siger bare til hvis jeg skal tage en pose slik med - det kommer muligvis til at lugte i en plasticpose........;-)

Avatar

Kleinbahn Apenrade

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/8 2022, 13:08 (593 dage siden) @ UTJ

Du siger bare til hvis jeg skal tage en pose slik med - det kommer muligvis til at lugte i en plasticpose........;-)

Jeg er på nedtrapning. Slik er usundt.

Kleinbahn Apenrade

af ivar, 13/8 2022, 17:39 (593 dage siden) @ Michael Deichmann

Så kom geografitimen lige tilbage - de timer var ellers balladetimer, men ordet fandt plads på en hylde i det indre lager.

Ser frem til flere gode ord :-)

mvh
-ivar

Avatar

Kleinbahn Apenrade

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/8 2022, 20:43 (593 dage siden) @ Niels Munch

[image]


Det lokomotiv blev afhandlet *her*.

M.v.h.
Niels

Tak, Niels! :-)

Kleinbahn Apenrade

af Niels Munch, 14/8 2022, 08:12 (592 dage siden) @ Bent Hansen

..... men jeg forstå på NM, at billederne ikke er identiske, men blot viser en Hanomag?

Både lokofører (med kasket i nakken) og manden med uniformskasket på fodpladen nærmest sidekassen synes at gå igen på såvel billede #2 og #3 som på billedet i Wilcke's bog.

Så mit bud er, at alle 3 billeder viser selvsamme Hanomag.

Billede #1 har jeg set før, men erindrer ikke hvor [image]

M.v.h.
Niels

Avatar

Kleinbahn Apenrade #4

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/8 2022, 11:50 (592 dage siden) @ Niels Munch

Billedet kan findes nederst på denne webside: https://www.ravstedlokalhistorie.dk/index.php/boger-artikler/49-ravsted-sogn-i-ord-og-b... .


..... samt desuden her:

[image]Udflugt med mergelbanen fra Ravsted til Øbening, hvorfra Ravsted og omegn fik leveret mergel. Dateringsnote: 1911. Fotograf: Ukendt. Museum Sønderjyllands Mediearkiv - Nummer: B76006. P.t. "klikbart".

M.v.h.
Niels

Tak Niels! :-) Desværre lukker det sorte for detaljerne på museets papirkopi af billedet. Jeg har forsøgt at lave et optimeret udsnit uden kødrand, hvis det skulle have interesse for nogen, men godt er det ikke.

[image]

Kleinbahn Apenrade #4

af Niels Munch, 14/8 2022, 12:03 (592 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak Niels! :-) Desværre lukker det sorte for detaljerne på museets papirkopi af billedet. Jeg har forsøgt at lave et optimeret udsnit uden kødrand, hvis det skulle have interesse for nogen, men godt er det ikke.

[image]

Loket er i mine øjne ikke en Hanomag, men måske den Krauss'er, der ses tredie- og næstnederst på denne webside: https://www.ravstedlokalhistorie.dk/index.php/boger-artikler/49-ravsted-sogn-i-ord-og-b... .

M.v.h.
Niels

Kleinbahn Apenrade #4

af UTJ, 14/8 2022, 12:22 (592 dage siden) @ Niels Munch

Noget i den stil:
[image]Krauss 5060 (München & Linz) ca 1957, formentlig Zell am See (foto OWL/arkiv NSJK)

Kleinbahn Apenrade #4

af Bent Hansen, 14/8 2022, 16:00 (592 dage siden) @ Niels Munch

RAVSTED MERGELSELSKAB

Originaltitlen var Mergelverband Rapstedt, idet selskabet virkede i det af Preussen administrerede Nordslesvig.

Selskabet omtales i Heidekultur i 1912 og 1913, men ikke i 1910. Formentlig er det dannet i 1911.

Selskabet omfattede otte kommuner med 131 interessenter med tilsammen 2500 ha.
Kilde: Heidekultur 1912.

Følgende kommuner deltog:
Dansk navn Tysk navn
Ravsted Rapstedt Åbenrå Amt
Hornse Horns Do
Hynding Hünding Do
Korup Qourp Do. (Måske skulle betegnelsen være Qorup?)
Alslev Alsleben Do
Sottrup Sotterup Do
Mårbæk Maarbek Tønder Amt
Klovtoft Klautoft Do
Bedsted Bedstedt Do
Hydevad Hüdewatt Do
Hellevad Hellewatt Do
Ørslev Oersleff Do
Kilde: Heidekultur 1.1913.

Brand efter mergelbanen i Korup. Det var en gnist fra et mergellokomotiv formentlig fra Ravsted, der havde antændt en går i Korup.
Kilde: Flensborg Avis 19.06.1910.

Her er flere end otte kommuner! Alslev hed egentlig Alsleben a. d. Au. Denne kommune del­tog også i Abild - Ø. Højst Mergelselskab.

Hele egnen mergledes igen af HAJ for Bedsted og Omegns Mergelselskab i 30'erne Der ken­des et foto fra entreprenør Husen fra Ravsted, men dette angives at forestille et vejarbejde. Et postkort viser et tilsvarende loko. Dette er ubestemt, men titlen er Bahnstation Rapstedt. Det er dateret ca. 1905, hvilket ikke behøver at være rigtigt. Husens billede er ikke dateret, men til gengæld kan lokoet bestemmes til Krauss 6213/19?? Formentlig ses Husens karakteristiske formand på begge billeder. Da Husen ofte lejede helt nye loko, kan en bestemmelse af 6213's byggeår give et fingerpeg om driftstiden.
Kilde: BH.

Det danske Hedeselskab nævner selskabet: Man anslog udkørslen til 200 000 m³. Først håndlæssede man, men senere kom gravemaskine. Damplokoene var på 50 hk. Sporvidde 600 mm. 15 kg/m skinner. 1,4 m³ tipvogne af træ. Der kørtes indtil 20 km fra lejet med 26 vogne i kolonnen.
Kilde: Hedeselskabets Tidsskrift 17.1911.

Hedeselskabet var imponeret af tallene, idet kun Hoffmann i Danmark på det tidspunkt tålte sammenligning. I Danmark satte 7 - 10 kg/m sporene grænser for præstationerne. Hedeselskabet kalder i øvrigt lokaliteten for Rabsted eller Ravsted.
Kilde: BH.

Mergelselskabets bane krydsede Amtsbanen Åbenrå - Løgumkloster i km 37,3 mellem Klov­toft og Sivkro (Klautoft und Sieverkrug). Krydsningen ses på et kort, men dette er blottet for årstal eller andre angivelser. Sporet kaldes Rapstedter Mergelbahn. Se den vedføjede spor­plan.
Kilde: Landsarkivet for Sønderjylland. Kleinbahn Kreis Apenrade. Kort 455.

Amtsbanen lå det pågældende sted nogenlunde øst vest. Mergelsporet lå nord syd. Formentlig lå stedet meget nær Sivkro. Umiddelbart øst for passagen ses et kort sidespor for Amtsbanen. Mergelsporet krydsede sammen med en lokalvej som det fulgte til efter passagen af Arnå, der skete på vejbroen. Lokalvejene kan ikke lokaliseres på nutidskort.

Et tilsvarende kort nr. 454 er bortkommet.
Kilde: BH.

Rabstedt Afvandingsseskab (Entwasserungs-Genossenschaft Rapstedt har afleveret arkivalier fra perioden 1913 - 61. Årstallene er ikke nødvendigvis sammenfaldendemed mergelbanens driftstid. Selskabet behøver ikke at have noget med mergelselskabet at gøre.
Kilde: Landsarkivet for Sønderjylland.

Mergelbanen
Fortalt i Christian Hansen's erindringer om Korup 1949.

Omkring 1900 blev jordene merglet med "engmergel", som vi selv smed op. Den eneste mergel jeg gravede var i 1904. Det var et usundt og svært arbejde. Der blev også kørt en hel del mergel til og fra lejrene i Terp og Svejlund og Ballum.

Mergelgravere i Ballum omkring 1900.

I 1910 kom den første mergelbane til Korup og Ravsted fra Øbening. De brugte polakker til arbejdet (måde mænd og kvinder). Mergelen blev aflæsset på marken i store stakke med 500 m3 i hver. Stakkene lå sådan hen i fire uger, så de kunne synke sammen inden de blev opmålte.

På billedet ses mergeltoget foran Ravsted Mejeri ca. 1911.

Mergelselskabet lånte pengene til finansieringen hos Staten, til en billig rente, og skulle så afdrages over en årrække.

Mergelen kostede 3 mark pr. m³. Det var i øvrigt en gnist fra denne bane, som i 1910 antændte vort kære hjem.

Her ses toget fremme ved Søren Thomsen's kro.
Kilde: http://www.ravstedlokalhistorie.dk/rsiob/rsiob-mergelbanen.htm

Notits: Øster Terp, torsdag. En mergelbane. (A. A.)
Efter forlydende agter man at anlægge en mergelbane her fra byen for at forsyne de omkringliggende landsbyer Bedsted, Ravsted, Korup, Klovtoft og Bovlund med mergel.
Kilde: Flensborg Avis 11.09.1903.

Ulykke ved mergelbanen ved Rugbjerg. Det var banens lokomotiv, der skræmte heste for en vogn. Toget kom formentlig fra Hellevad?
Kilde: Flensborg Avis 28.10.1910.

Slagsmål ved mergelbanen i Hellevad.
Kilde: Flensborg Avis 02.07.1913.

Både Øbening og Ravsted havde Hellevad kommune som deltager.
Kilde: BH 12.10.2015.

TEKNISKE OPLYSNINGER
Maskine: IBM Aptiva
Styresystem: Windows 95B
Program: WordPerfect 7.0
Sti: c:\MyFiles\arkiv\diverse\Ravsted
Udskrift nr.: 1
Dato: 24.04.1995
Rettet: 28. november 2011
Fotokopier: Nej
Komplet: Nej
Tekst: Bent Hansen

Kleinbahn Apenrade #4

af Bent Hansen, 14/8 2022, 16:18 (592 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Det lod til, at jernbanen.dk tog hele filen. Dog røg formateringerne.

Så var det altså ikke helt fejlhusket, at jeg havde set billedet fra Øbening før. I filen ovenfor har jeg også bestemt maskinen. Hvordan jeg har båret mig ad med det, har jeg glemt. Men nu må Niels på banen i gen og finde byggeår på Krausseren samt køber. Det var længe, inden jeg kommer hjem til mine billeder og til cd'en med Mertes lokomotivlister.

Der var dog stadig flere lokomotiver i Øbning og flere selskaber og flere entreprenører. Og Ravsted var i starten bestemt som et engvandingsanlæg, og en af bygningerne som en banegård!!!! Mergelbanen lyder dog mere sandsynlig.

Mvh. BH.

Kleinbahn Apenrade #4

af Niels Munch, 14/8 2022, 17:19 (592 dage siden) @ Bent Hansen
redigeret af Niels Munch, 14/8 2022, 18:09

Hej Bent,

Jf. Merte's Lieferlisten leverede Krauss i 1909 to ens maskiner til samme køber:

Krauss D 6212/1909 XXVII bh Bn2t 600 mm, neu Maahsen, Hamburg
Krauss D 6213/1909 XXVII bh Bn2t 600 mm, neu Maahsen, Hamburg

..... hvor den "fede" er den, du efterspørger. Hvis "Maahsen" staves "Maassen", er han beskæftiget med mergelgravning.

Men vor Hanomag er stadig uløst - måske?

M.v.h.
Niels

Kleinbahn Apenrade #2 og #3

af Niels Munch, 14/8 2022, 17:56 (592 dage siden) @ Bent Hansen
redigeret af Niels Munch, 14/8 2022, 18:22

Hej igen,

Hanomag leverede jf. Merte's i 1910 dette lokomotiv:

HANOMAG D 5931/1910 Bn2t 600 mm, neu Struve & Gertz, Husum

..... hvilket "selvfølgelig" fik mig til at gurgle "Struve & Gerts", der viste sig at drive mergelgrav i Øbening med antal medarbejdere 63 (1911) og 53 (1913).

Kilde: Leif Hansen Nielsen "Ad industriens Vej - Studier i den slesvig-holstenske industri 1864-1914 med særlig henblik på udviklingen i Nordslesvig" (link til DOCPLAYER).

Interessant læsning i øvrigt. Men er det Struve & Gertz' Hanomag på billede #2 og #3? Kilden nævner ikke lokaliteten "Hønkys".

M.v.h.
Niels

Kleinbahn Apenrade #2 og #3

af Bent Hansen, 15/8 2022, 11:10 (591 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Tak for indsatsen, Niels. Du sparede mig oven i købet for at fyre mit næste spørgsmål af, der naturligvis drejede sig om Hanomagen.

Oplysningerne passer da smukt sammen, så man skulle næsten tro, at de var rigtige. Jeg noterer dem i hvert fald.

De tyske lokomotivleveringslister er siden de første sværteduplikerede dukkede op, blevet meget bedre.

Hvordan mine kilder staver Maahsen, blander jeg mig ikke i. Selv om man får fat i en tysk vejviser eller telefonbog, kan man ikke være sikker på, at navet dér er stavet rigtigt. Også hvad årstallene angår, kan jeg ikke gøre andet end at notere, hvad kilden skriver, og så angive kilden. Angående Thomasens Hønkys 1904, viser det sig formentlig at være MV Mjøls, der netop havde dette startår. Hvad andre selskaber omkring Øbening angår, gik planerne tilbage til 1904, men først et lille tiår senere fandt interessenterne og deres kommuner et leje, der kunne bruges og måtte bruges samt en entreprenør, der kunne køre. Maahsen var i forvejen på egnen, men han skulle jo være færdig med den første kunde. Lad mig lige nævne, at et MV = Mergel Verband, var et forbund at kommuner. Deltagerne hed vist interessenter, og kommunerne fik faktisk først betalt mergelen med øgede ejensdomsskatter som følge af at den merglede jord gav større udbytte og derfor kunne værdisættes højere. Altså et helt andet system end end det danske andelssystem, som enkelte tyske selskaber dog også brugte.

Så er der entreprenør Husen tilbage, men han lejede O&K hos fabrikken, som tog dem fra de lok, der var bygget til lager. Også han optræder i Øbening.

Så er der et Neumeyer-lokomotiv tilbage, vi også har billede af. Et eller andet sted? Her vil teksten traditionen tro lade lokomotivet arbejde noget før Fritz Neumeyer begyndte af sælge lokomotiviver med sin egen salgsplade på. Som sagt er min mappe langt væk, men intet tyder på, at nogle af viste lokomotiver er Neumeyers?

Bonusinformation:
Lokomotivfabrikken Fritz Neumeyer
Fritz Neumeyer AG er grundlagt af FN i 1903. FN havde dataene 1875 – 1935. Selskabet producerede smalsporede damplokomotiver fra 01.12.1922 til 24.08.1924. I den periode nåede man at levere 43 maskiner. Fabrikken lå i Freimann ved München.

Følgende lokomotiver er bevarede i dag:
Neumeyer 19/1922 Froissy Dompierre Light Railway der i dag er udstillet i Grez-sur-Loing, Frankrig.
Neumeier 7/1923 Kissing Garten Bahn i Hagen.

Fra Danmark kendes:
Neumeyer 12/1922. 600 mm. 14,1 m². 12 atm. Ophug. 1955. Nr. 26.
1942 - 43 Værnemagtsarbejder i Løkken for Hermann Möller, Wilhelmshaven.
1943 - 45 Værnemagtsarbejder i Thyborøn for Hermann Möller, Wilhelmshaven.
1945 - 46 Hensat som krigsbytte i Fredericia.
1946 Solgt til Decana A/S, København.
1946 - 47? Overjordskørsel i Brunkelleje 506, Lindvig for Ahler Brunkulsleje for Carl Jensen.
1947 - 55 Hensat i Lindvig Brunkulsleje for Carl Jensen.
1955 Ophugget.

Alle kendte lokomotiver: 0B0T.

Det foresvæver mig, at der også ifølge Eilertsen var en Niemeyer ved et mergelselskab i Nordslesvig, men med de data fabrikken har, kan det ikke passe. Jeg kan i øvrigt heller ikke finde billedet.

Mvh. BH.

Kleinbahn Apenrade #2 og #3

af Niels Munch, 15/8 2022, 15:19 (591 dage siden) @ Bent Hansen

Tak for bonus.

Om Neumeyer-fabrikken, se: https://en.wikipedia.org/wiki/Neumeyer (med foto af nr. 19/1922), og om overlevende Neumeyer-lokomotiver, se: http://www.werkbahn.de/eisenbahn/lokbau/museum/pres_neumeyer.htm .

Altså 3 stk., og der kan ses foto af Neumeyer 5/1923 her: https://www.internationalsteam.co.uk/trains/uruguay22.htm - lidt over midten af siden.

Neumeyer 7/1923 kan ses her: http://www.schmalspuralbum.de/displayimage.php?album=393&pos=1 .

Neumeyer nr. 12/1922 i Løkken under 2VK kiggede vi lidt på her: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=25770 .

Merte's Lieferliste er uden nytte f.s.v.a. evt. Neumeyer-lokomotiver Nordslesvig.

M.v.h.
Niels

Kleinbahn Apenrade #2 og #3

af Bent Hansen, 16/8 2022, 09:17 (590 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

En forhåbentlig sidste bemærkning. Min kildes Neumeyer-lokomotiv i Nordslesvig før 1920 var uden tvivl også en and, da fabrikken først byggede sit første lokomotiv 1922. Det er vel også derfor, at bemærkningen er slettet igen.

Jeg blev da en helt del klogere på mange af de modstridende udsagn mit arkiv rummer om mergling omkring Øbening i tysk tid. Tak for det.

Mvh. BH.

Kleinbahn Apenrade #2 og #3

af Christopher, 27/8 2022, 21:41 (579 dage siden) @ Bent Hansen

Kære jernbanevenner,

I dag vil jeg gerne svare på dette interessante emne. Jeg håber, at mit dansk er forståeligt.

Tak, fordi du viste disse billeder. Jeg har længe beskæftiget mig med mergelbaner nord og syd for grænsen.

Billede 2 og 3 er helt sikkert fra samme serie som billedet i bogen "Æ Kringelbahn" af Birger Wilcke, det tror jeg også. Det er en skam, at ingen af dem er helt skarpe. Findes billederne i en højere opløsning?

Lokomotivet er helt sikkert et Hanomag-lokomotiv. Jeg er enig med Bent. Her er et billede af en Hanomag 40 hk.

[image]

Billedet er fra 1909, men jeg vil ikke udelukke, at Hanomag byggede denne type før 1909. Eller at Hønkys mergelselskabet kun havde et af disse lokomotiver efter 1909, og at billederne blev taget.

I hvert fald arbejdede Hønkys mergelselskabet sammen med Maassen-firmaet, det er dokumenteret:

[image]

(Flensborg Avis, 22.12.1903)

Vi kender desværre ikke til nogen Hanomag-lokomotiver for Maassen. Men jeg fandt henvisningen til Krauss' leverancer interessant.

PS: Tilfældigvis blev et Hanomag-lokomotiv som dette også vist i går på det tyske forum Drehscheibe Online. Jeg viste også mit billede der til sammenligning:

Drehscheibe Online

Christopher

Avatar

Kleinbahn Apenrade #2 og #3

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/8 2022, 23:02 (579 dage siden) @ Christopher

Hej Christopher,

Billederne er scannet i en høj opløsning (6.000 pxl på billedets brede led), men desværre er det ikke muligt at lægge dem op i fuld opløsning her i forummet. De stammer i øvrigt fra afdøde Birger Wilckes samling.

Med venlig hilsen
Morten Flindt Larsen

Hectorrail

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak