Avatar

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/9 2022, 11:47 (594 dage siden)

Dette billede har netop været til salg på stamps.dk. Sælger skriver:

"Damptog med arbejdere. Fotokort u/no. Frankeret med 5 øre Chr. X (defekt) annulleret med bureau Vejle - Grindsted T.7 d. 26.3.1915 til Fredericia."

[image]Kilde (i skrivende stund): https://www.stamps.dk/da-DK/lot/197377/danmark-damptog-med-arbejdere-fotokort-u-no-fran...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Bent Hansen, 9/9 2022, 12:11 (594 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.

I mit arkiv er der to bestemmelser. Den ene siger:

Henschel 2064/1885. 1435 mm. 42 m². Nummer: 1416. Senere 6006.
1885 - 1895 Königliche Preussische Eisenbahn-Verwaltung, Erfurt 1416.
1895 - 1906 Königliche Preussische Eisenbahn-Verwaltung, Berlin 1466.
1906 - 1910 Königliche Preussische Eisenbahn-Verwaltung, Berlin T1 6006.
1910 Udrangeret fra Königliche Preussische Eisenbahn-Verwaltung.
1910 - 11 Anlæg af Ryomgård - Gjerrild Banen for Carl Jensen.
1911 - 14 Jernbaneanlæg mellem Grindsted og Vandel for Carl Jensen.
Bemærkninger
De preussiske oplysninger gælder rammen, mens de danske oplysninger gælder kedlen. I følge Henschel-listen var lokomotivet en preussisk T 1 Bn2t.

Den anden siger:

Hanomag 1643/1884. 1435 mm. 1B0T. 41,2 m². 12 atm. Navn: Århus og senere Lynet. Nummer: 2.
1884 - 1912 HHJ 2, Århus.
1911 Udlejet til anlæg af Ryomgård - Gjerrild Jernbane for Carl Jensen.
1912 Udlejet til Horsens - Juelsminde Jernbane.
1912 - 13 Anlæg af Hjørring - Løkken - Åbybro Banen for Brøchner-Larsen & Agge.
1913 Havneanlæg i Thorshavn for Brøchner-Larsen & Agge.
1914 - 17 Baneanlæg mellem Kolding, Vejen og Vorbasse for Brøchner-Larsen & Agge.
193? - 34 Stationær dampkedel for Københavns Vandvæsen eller Højgård & Schultz.
Bemærkninger
Bay angiver1642/1883 og 1643/1883, mens AH og PSE angiver 1884. Navnet “Lynet” optrådte første gang ved anlæg af TKVJ. I 1913 var der intet havnanlæg i Thorshavn, og Brøchner-Larsen & Agge har overhovedet ikke arbejdet på havneanlæg på Færøerne. Efter anlæg af TKVJ angiver Bay, at lokomotivet kom til Fugdal og udrangeredes 1927. I følge HJ deltog lokomotivet i anlægsarbejder ved Marbjerg på hovedvandledning til København. Entreprenør opgives stadig til Brøchner-Larsen & Agge uanset, at dette firma var opløst 1917. Vandledningen blev anlagt af Højgård & Schultz og åbnet i 1934. Lokomotivet var formentlig for upraktisk (tungt, 18,7 t på tre aksler) til et sådant jordarbejde. Det anvendtes da også som stationær kedel til et pumpeværk eller lignende.

Sidste bestemmelse her er senere streget ud, og nogen har noteret Østerby eller Øsby ca. 1910.

Bays bog må kunne udelukke Hanomagen?

NB. Jeg har ikke billedet, men nogen, der ligner, så RGGJ-anlæg behøver ikke at være rigtigt?

Lidt kortfattet bestemmelse, da jeg endnu ikke er færdig med det foregående foto. Kurts billede fra Lundberg.

Mvh. BH

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Bent Hansen, 9/9 2022, 12:21 (594 dage siden) @ Bent Hansen

Hej igen.

På et billede fra Grindstedarkivet via Børge Sundahl ses som nr. to fra venstre på Thomas' billede formand Kierkegård ved Vandel - Grindsted Jernbanes anlæg. Ved dette baneanlæg benyttedes også normale jernbanevogne. På mine Gjerrildbaneanlægsbilleder benyttes entreprenørgrusvogne. Vognene på Thomas' billedet er ikke gusvogne, men er det stats- eller privatvanevogne?

Mvh. BH.

Avatar

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/9 2022, 17:45 (593 dage siden) @ Niels Munch

Kære Thomas,

Jeg er ret sikker på, at det er Henschel 2064/1885, som vi også beskæftigede os med i disse tråde: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=47488 og https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=51593 .

Bedste hilsener
Niels

Kære Niels

Jeg er dybt imponeret over, hvad "I" kan finde ud af. Selv aner jeg intet om rullende materiel (udover at en E-maskine har skråtstilllede cylindre og badekarsformet tender). Når jeg fra tid til anden poster billeder af industrilokomotiver "ude i mosen", sker det efter en formodning, at der en gang i mellem vil være tale om billeder, som ikke tidligere er vist (et eller andet sted), og som måske på en eller anden måde kan bidrage til at fylde huller i de mange historier om de mange lokomotiver.

Bedste hilsner

Thomas

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Jan K., 9/9 2022, 20:48 (593 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nogen gange er de næsten uhyggelige! :-D

Som gammel filatelist kunne jeg da godt tænke mig at se bagsiden... ?

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Niels Munch, 9/9 2022, 21:31 (593 dage siden) @ Jan K.

Som gammel filatelist kunne jeg da godt tænke mig at se bagsiden... ?

Må jeg anbefale, at du klikker på linket i startindlægget?

M.v.h.
Niels

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Bent Hansen, 9/9 2022, 22:27 (593 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

På Niels' link ses Kirkegård også.

Mon ikke vi er på Vandel - Grindsted? Og så er det helt sikkert hensechelen, der ses.

Sjovt så sejlivet Hanomagversionen har været. Også på jernbane.dk ses den.

Jeg har fået rettet mit arkiv. Andre, der har arkivalier fra Holger eller Alfred, også de, der har fra personer, de to herrer har bytte med, bedes rette. Hvordan få man rettet jernbanen.dk eller nettet i det hele taget? Det skulle vel ikke være nødvendigt, at læse 50 indlæg igennem for at få sandheden?

Mvh. BH.

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Peter Andersen, Hedehusene, 10/9 2022, 13:18 (593 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.
Forstørrer man billedet op, kan det faktisk anes, at der har været malet nummeret 6006 forneden på førerhuset.

Avatar

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 10/9 2022, 13:41 (593 dage siden) @ Bent Hansen

Jeg har fået rettet mit arkiv. Andre, der har arkivalier fra Holger eller Alfred, også de, der har fra personer, de to herrer har bytte med, bedes rette. Hvordan få man rettet jernbanen.dk eller nettet i det hele taget? Det skulle vel ikke være nødvendigt, at læse 50 indlæg igennem for at få sandheden?

Hvad skal rettes?

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Bent Hansen, 10/9 2022, 14:22 (593 dage siden) @ Tommy Nilsson

At lokomotivet i starten blev betegnet som et Hanomag!

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Niels Munch, 10/9 2022, 14:50 (593 dage siden) @ Bent Hansen

At lokomotivet i starten blev betegnet som et Hanomag!

Hvor blev det det, Bent? Andet end i dine egne optegnelser??

Ukendt lokomotiv ukendt sted ukendt årstal

af Bent Hansen, 15/9 2022, 10:21 (588 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Blandt andet i bilag fra Thomasen, men det var nok før din tid. Godt, at det efterhånden er blevet rettet, men det er ikke mange år siden, fejltagelsen var på nettet........

Mvh. BH.

Indsend billeder
Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak