Avatar

Omtale af litra MP, MS og S-tog i 1934

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 11/9 2022, 13:14 (564 dage siden)
redigeret af Michael Deichmann, 11/9 2022, 13:32

Som overspringshandling eller læsning til eftermiddagskaffen er her et nedslag i "Tidskrift for Industri" i 1934, hvor Statsbanernes nye dieselektriske vogne litra MP, de nye lyntog (MS) og de nye S-tog omtales.
ikke at der står noget vi ikke vidste i forvejen, men det er jo altid underholdende at læse samtidige kilder. Det er jo industriforeningens klub-blad, så alle artiklerne slutter gerne med en hyldest til hvad dansk industri formår.
Til industribanefolket kan jeg sige at en hurtig gennembladning viser flere artikler med billeder fra entreprenøropgaver og ressourceinvinding med baner. Der er der måske billeder og oplysninger der er nye?

Omtale af litra MP, MS og S-tog i 1934

af Peter Roland Hansen @, 13/9 2022, 17:27 (562 dage siden) @ Michael Deichmann

Når vi nu er i gang med nyheder hvad angår DSB rullende materiel, vil jeg gerne reklamere lidt for Jernbanearkivalier.dk. Vi har scannet Dansk lokomotiv Tidende fra årgang 1901, og er nået til Årgang 1944. Disse tidsskrifter indeholder meget information om nyt materiel til DSB. Der står også meget om udvikling i lokomotivteknologien overalt i verden.
Tak til Dansk Jernbaneforbund for lån af tidsskrifterne, Vi forventer at slutte med årgang 1976.
God læselyst,
https://www.jernbanearkivalier.dk/tidsskrifter/dansk-lokomotivtidende/index.htm

Omtale af litra MP etc. i 1934, Dansk Lokomotiv Tidende.

af Steffen Dresler, 13/9 2022, 20:41 (562 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Godaften

Jeg kan kun på det varmeste anbefale Peter Rolands bemærkning om at se og gennemlæse Dansk Lokomotiv Tidende (DLT) som man jo finder på det af Peters Roland opgivne link.

Nu skal man jo være lidt forsigtig med udtalelser, men HVIS man mener seriøst at være interesseret i Danmarks jernbanehistorie, er dette værk næsten et must, at skimme igennem for egne interessante områder og så derefter læse artiklerne igennem. Man skal huske på, at det er historien skrevet af brugerne eller konstruktørerne (f.eks. Maskinafdelings maskiningeniører som bl.a. Voldmester mv.). Altså direkte fra "hestens mund". Ved bl.a. anskaffelserne af nyt materiel, damp eller motor, får man ofte HVORFOR og tankerne omkring konstruktion/ønsker. Det er jo ikke noget man finder i den gængse ældre jernbanehistorie, men heldigvis er ting dukket op bl.a. ved hjælp fra DLT i de nyere lokomotivudgivelser.

Fra 1901 og frem til 1915 kan det godt være en lidt sej omgang at komme alle årgangens udgivelser igennem og advaret, der er meget "organisationsstof" (naturligtvis) mellem "bolsjerne". Fra 1915 og frem lysner det helt og der er en årlig indholdsfortegnelse, der ganske afgjort letter tilgangen til stoffet. Nye lokomotiver og emner herom står normalt først i indholdsfortegnelserne.

God fornøjelse, der er til timers studier!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

HectorrailBillige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak