Placering af Kendingssignal (lanterne) i epoke III, damp.

af Steffen Dresler, 19/11 2022, 12:43 (495 dage siden)

Kære alle

I forbindelse med egen kontrol/korrektur i.f.m. noget skriveri vedr. bl.a. DSB lanterneføring og anvendelse af kendingssignaler (de farvede gennemsigtige glasskiver eller metal plader) på lokomotivmateriellet, er jeg rendt ind i et par spørgsmål jeg ikke helt kan finde svar på. Det er ikke ”kampafgørernde”, men alligevel tæt på!:-)

Før den anden verdenskrig, gennem denne og til lige efter, var placeringen af lokomotivernes lanterner ”lodret”. Det vil sige, at lokomotivets normale kendingssignal var placeret centreret ovenpå bufferplanken, se udsnit herunder fra SIR 1903, optryk 1919 og ”Særtogslanternen” centreret på enten røgkammerdøren eller ovenpå røgkammeret. (I 1903 udgaven var der så yderligere nogle måder at signalere kendingssignaler på ved vandrette anvendelser af enten skiver (dag) eller lanterner (nat)).

[image]
https://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-signalreglementer/almindeligt-signalreglement_190...

Efter krigen ca. omkring 1946/47 blev anbringelsen af den normale lanterne (kendingssignal) flyttet fra midten af bufferplanken og ud til højre side i kørselsretningen (Lkf. siden), bl.a. fordi det var ulige nemmere at komme til røgkammeret og rense dette, uden at skulle flytte lanternen/aftage denne, især hvis elektrisk belyst. Se kopi herunder:

[image]
[image]
https://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-signalreglementer/DSB-Signalreglement-af-1944-ori...


Det der så forvirrer, er de viste siders numre, nemlig siderne 120-I og 122-I og illustrationerne da, HVIS udgivet i 1944, viser rettelser til anbringelsen af lanternerne der først trådt ikraft 2 til 3 år senere.

Så spørgsmålet er om siden er den originale og at der må være en bemærkning om at den første træder ikraft senere, ELLER noget helt andet?

Er der nogen af læserne der mere nøjagtigt – helst med nagelfast henvisning – kan forklare, HVORNÅR trådte ændringen med anbringelse af kendingssignalets placering fra anbragt midt på bufferplanken, til at være placeret ude i højre side (kørselsretningen). Ser man på billeder må det være sket sent 1946 eller senest 1947.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Placering af Kendingssignal (lanterne) i epoke III, damp.

af Rasmus Rohde, 20/11 2022, 15:02 (494 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen

De viste rettelsesblade er fra 1944 så ændringen må have været gyldig fra 1944. Det skal bemærkes at den eneste forskel der er mellem SIR af 1935 og SIR af 1944 netop er kendingssignalerne.
Men ændringen har jo krævet at beslag for montering af lygten skulle flyttes. Derfor har der sikkert været en overgangsperiode hvor begge kendingssignaler, ny og gammel, var tilladt. Det kan være der står noget om det i "Meddelelser fra Generaldirektoratet.

Venlig hilsen Rasmus

Placering af Kendingssignal (lanterne) i epoke III, damp.

af Steffen Dresler, 20/11 2022, 15:28 (494 dage siden) @ Rasmus Rohde

Kære Rasmus

DET var da hyggeligt at høre "din stemme, long time no hearing":-)

Nå, det var måske som jeg troede, at siderne er de originale (også sammenlignet med resten af siderne, der også har et "I" efter sideantallet). Du kan jo nok have ret i at ændringen - ligesom omnummereringen under krigen - ikke fandt sted over night.

Der hvor så kæden hopper af, er f.eks. ved leveringerne af 1947 delen af E II, hvor 987 har "før SIR 44" lanterneføring med nederste lanterne. Nyt loko og ældre lygteføring eller "den er bestilt sådan, den bliver også leveret sådan"!!

Så det ville da være dejligt, hvis nogen skulle ligge inde med og have tid til, at se "Meddelelser fra Generaldirektoratet" om der eventuelt skulle stå et og andet.

Sidst, tak for dit svar, dejligt at høre fra dig, håber alt vel hos dig og dine!

bedste hilsener

Steff

PS: Hvis læserne keder sig, prøv selv at se damploko siderne igennem : https://www.jernbanen.dk/damp_main.php?s=1 og få syn for sagen!

Placering af Kendingssignal (lanterne) i epoke III, damp.

af Oversmeden, 20/11 2022, 20:23 (494 dage siden) @ Steffen Dresler

Der hvor så kæden hopper af, er f.eks. ved leveringerne af 1947 delen af E II, hvor 987 har "før SIR 44" lanterneføring med nederste lanterne. Nyt loko og ældre lygteføring eller "den er bestilt sådan, den bliver også leveret sådan"!!

E987 blev bestilt i september 1942 - altså inden SIR44.
Måske kan en gennemgang af byggesagen afsløre om DSB interesserede sig for signalers placering eller mere gik op i hvornår lokomotiverne blev leveret?
Af det jeg lige husker af min gennemgang af byggesagen, så var det primært levering af hele lokomotivet, som stod først for i de mange diskussioner med Frichs.
Det er muligt at jeg har overset en bisætning om ændring af signalplaceringer pga. ændret signalreglement.

Placering af Kendingssignal (lanterne) i epoke III, damp.

af Steffen Dresler, 20/11 2022, 22:16 (494 dage siden) @ Oversmeden

Kære Oversmed og MFL

Tak for jeres bemærkninger. Det ER altså førsteudgaven af SIR 44 med "I". Og ja, billederne må jo have været optaget under krigen, mørkelægningen (godt set!!)

Som også jeg har læst diverse skrivelser mellem DSB og Frichs er jeg også sikker på, at det vigtigste var leveringen af lokomotiverne der stod øverst på listen. Og jeg er ikke faldet over noget med lanterneføring. Iøvrigt spændende læsning og lærerig, hvordan man (DSB) høfligt kan skrive på en pæn måde "at nu skal fabrikken fan.... se og få en fingeren ud af .......... og komme igang":-).

Tak for informationerne til jer begge!

Fortsat god aften til alle

Bedste hilsener

Steff

Avatar

Placering af Kendingssignal (lanterne) i epoke III, damp.

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/11 2022, 22:41 (494 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Oversmed og MFL

Tak for jeres bemærkninger. Det ER altså førsteudgaven af SIR 44 med "I". Og ja, billederne må jo have været optaget under krigen, mørkelægningen (godt set!!)

Det vil jeg mene, at det er, for normal praksis var, at der på rettelsesblade udover et romertal efter sidenummeret også var anført en dato for hvornår rettelsesbladet var udsendt, og det er ikke tilfældet her.

Såfremt beslagene til lanternerne først blev ændret, efterhånden som maskinerne indkom på værkstederne til revision, har det taget nogle år, inden alle var ændret.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Placering af Kendingssignal (lanterne) i epoke III, damp.

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/11 2022, 20:40 (494 dage siden) @ Steffen Dresler


[image]
[image]
https://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-signalreglementer/DSB-Signalreglement-af-1944-ori...


Det der så forvirrer, er de viste siders numre, nemlig siderne 120-I og 122-I og illustrationerne da, HVIS udgivet i 1944, viser rettelser til anbringelsen af lanternerne der først trådt ikraft 2 til 3 år senere.

Hej Steff,

Lokomotivets højrestillede lanterne er tydeligvis mørkelagt med "halv afblænding", som det var praksis i Besættelsens sidste år, så mon ikke det er fra ca. 1944? Sidenumrenes "-I" indikerer førsteudgaven. Hvornår den blev udsendt og præcise ikrafttrædelsesdato må fremgå af andet instruktionsmateriale, formentlig "Meddelelser fra Generaldirektoratet".

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Placering af Kendingssignal (lanterne) i epoke III, damp.

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/11 2022, 21:00 (494 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Dette er med 100 % sikkerhed (i fotonummeret) fra 1948:
[image]

Og dette er med 1000 % sikkerhed (i transportens art) fra oktober 1947:
[image]

Nedenstående to hævdede Dancker selv var fra 1946:
[image]
[image]

Og dette er med 100 % sikkerhed (i fotonummeret) fra september 1945. Her ser det ud til, at der er "frit valg":
[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak