Fløjter

af H.B.Eriksen, 22/11 2022, 10:28 (513 dage siden)

Hvorfor var Litra F , Hs, O og Q udstyret med 2 fløjter, kunne fløjten betjenes fra begge sider eller var der tale om 2 forskellige fløjter (toner)

Fløjter

af Steffen Dresler, 22/11 2022, 13:29 (513 dage siden) @ H.B.Eriksen

Kære H. B. Eriksen

Jf. "Politireglementet" for DSB skulle alle lokomotiver udstyres med en dampfløjte.
Jf. "Damplokomotivet og dets betjening" 1948 udgaven, side 92 pkt. 91 Fløjte:

Alle lokomotiver en "Togfløjte" der udgiver en dyb tone, litra O, F, Q og Hs desuden en "Rangerfløjte" der udgiver en "høj nærmest skrigende" lyd.

Rangerlokomotiverne jf. ovenstående pkt. 92 er desuden udstyrede med en dampklokke.

Jf. "Rangerreglement" kan/skal klokken anvendes hvor "Rangerfløjten" vil være til gene, f. eks. i beboede områder og visse havnearealer.

Håber det gave en fornuftig forklaring

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Fløjter

af ojk37, 22/11 2022, 13:40 (513 dage siden) @ Steffen Dresler

Der foresvæver mig noget om, at rangerfløjten på visse lokomotiver forsynedes med trykluft - eller er hukommelsen "afsporet"??
Ole-Jørn

Fløjter

af Steffen Dresler, 22/11 2022, 15:53 (512 dage siden) @ ojk37

Kære Ole-Jørn

Der bliver jeg i hvert tilfælde dig svar skyldig m.h.t. anvendelsen af trykluftdrevne rangerfløjter på damprangerlokomotiver, dog ret sikker på, at litra Hs ikke havde, manglede jo trykluftpumpe. Nogle af dem havde ejektor for vakuum ledning, men dampbremse på selve maskinen.

Bedste hilsener

Steff

Fløjter

af ojk37, 22/11 2022, 17:25 (512 dage siden) @ Steffen Dresler

Tror godt vi kan blive enige om Hs!! Men jeg mener at det var tilfældet på F 500. Så undgik man "brusebad"!
Ole-Jørn

Fløjter

af Steffen Dresler, 22/11 2022, 19:28 (512 dage siden) @ ojk37

Kære Ole-Jørn samt selvfølgelig alle de andre læsere, der nu bliver oplyst om fløjters virkemåde.

Fra en "gammel" damplokomotivfører har jeg modtaget flg. der her viderebringes:

Rangerfløjterne var slemme til at drukne i kondensvand, når de var lidt utætte og gav så bare et hvæs eller snøft istedet for et lille bestemt pift. Derfor fik adskillige lok. med trykluft ført et rør fra Hovedluftbeholderen op til rangerfløjten, der så kunne give en ren og skarp fløjtetone omgående.
Bl. a. KLKs F 694 var udrustet således !

Så Ole-Jørn, du var altså ikke afsporet (med hensyn til dette:-D :-D :-D )

Bedste hilsener

Steff

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak