Sporvejen i Kiel 1984

af HansA, 23/11 2022, 21:06 (517 dage siden)
redigeret af HansA, 23/11 2022, 21:33

Godaften i forummet!

Jeg har læst i ’det andet forum’, at politikerne i Kiel har besluttet, at der skal bygges en moderne sporvej i byen. Det giver mig anledning til at vise et par af mine billeder fra mine besøg i Kiel i februar 1984.
Sporvejene i Kiel havde den usædvanlige sporvidde 1100 mm ligesom sporvejene i Lübeck (nedlagt i 1959) og Braunschweig (som kører i bedste velgående).
Om sporvejenes historie vil jeg henvise til de bøger, som er nævnt nederst.
Sporvejen i Kiel bestod på tidspunktet for mine besøg af linie 4, Wellingdorf-Fähre Holtenau. Nettet havde sin største udstrækning i 1955, og flere steder i byen sås tydelige rester af andre linier. Siden nedlæggelsen af linie 2, Universität-Hasseldieksdamm i 1969 var kun den 11,4 km lange linie 4 tilbage, og dens nedlæggelse havde længe været et spørgsmål om tid. Den blev nedlagt d. 4. maj 1985.
Foruden nogle arbejdsvogne bestod vognparken af
12 4-akslede motorvogne, nr. 2441-252, bygget af Düwag i 1957-58
14 seksakslede motorvogne, nr. 261-274, bygget af Düwag i 1960-61
13 to-akslede bivogne, nr. 61….77, bygget af Düwag i 1939.
Togene på linie 4 var enten 2 sammenkoblede 4-akslede motorvogne, eller 6-akslet motorvogn med 2-akslet bivogn.

[image]
Vogn 269 holder ved ankomststoppestedet på linie 4s nordlige endestation Fähre Holtenau.

[image]
Sløjfen i Fähre Holtenau. Motorvogn 269 med bivogn 70 er på vej gennem sløjfen, og til højre holder et vogntog klar til afgang med bivogn 71 bagest. Mellem de to vogntog kan Kielerkanalen ses.

[image]
Motorvogn 269 med 2-akslet bivogn, Küterstrasse.

[image]
Stoppestedet Küterstrasse med vogntog bestående af 2 4-akslede motorvogne, nærmest nr. 252. Det er et meget simpelt stoppested, hvor passagererne stiger af og på direkte til/fra den brolagte bilkørebane. Heldigvis var der ikke megen biltrafik.

[image]
2-akslet bivogn nr. 66, Fähre Holtenau.

[image]
Interiør af 2-akslet bivogn

[image]
Ledvogn 266 med toakslet bivogn på den enkeltsporede strækning i Schulstrasse, på vej mod Wellingdorf. Vogntoget er ved at svinge ind i Augustastrasse. Bemærk signalet for den enkeltsporede strækning i bæretovet, lidt til venstre for vognens pantograf.

[image]
4-akslede motorvogne nr. 243 og 252 på Dreieckplatz, på vej mod Wellingdorf.

[image]
Dreieckplats. Til venstre et vogntog med 4-akslet motorvogn nr. 252 forrest, til højre 6-akslet motorvogn nr. 265 med 2-akslet bivogn på vej til Fähre Holtenau.

v.h.
HansA

Kilder:
Strassenbahnatlas Bundesrepublik Deutschland 1983. Blickpunkt Strassenbahn e.V.
Andreas Mausolf: Die Strassenbahn in Kiel. Schweers+Wall 1990.
Dieter Höltge: Strassen- und Stadtbahnen in Deutschland. Band 8: Schleswig-Holstein. EK-Verlag 2002

Sporvejen i Kiel 1984

af Steffen Dresler, 23/11 2022, 22:20 (517 dage siden) @ HansA

Godaften

Tak for billederne.

Når jeg ser på "Düsseldorferne" får jeg det indtryk, at ledvognene har samme profil som KS senere vogne, mens de enkeltkørende har det brede profil som også prøvevognen i København havde det?

Ikke fordi det skal bruges til noget andet end nysgerrighed.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Sporvejen i Kiel 1984

af HansA, 23/11 2022, 22:49 (517 dage siden) @ Steffen Dresler

Godaften!

Efter en lille tur i biblioteket kan jeg oplyse følgende:
KS' ledvogne og Kiels ledvogne var 2,2 m brede. (Klaus Meschede, Axel Reuter, Josef Schöber: Der klassische DÜWAG-Gelenkwagen. Eine Strassenbahn-Erfolgsgeschichte aus der Düsseldorfer Waggonfabrik. EK-Verlag 2013, KS side 162, Kiel side 101).
Kiels 4-akslede motorvogne var 2,2 m brede (Martin Pabst: Taschenbuch Deutsche Strassenbahn-Triebwagen 2. Elektro-Triebwagen 1931-heute. Franckh'sche Verlagsbuchhandlung, 1982, side 128)

v.h.
HansA

Sporvejen i Kiel 1984

af HansA, 23/11 2022, 22:32 (517 dage siden) @ HansA

Godaften igen!

Af en eller anden grund opdager jeg først, at jeg har skrevet forkert, når 'redigeringstiden' er udløbet!
På det nederste billede ses (tydeligvis) motorvogn 243 til venstre.

Men så kan vi lige tage et enkelt billede mere:

[image]
6-akslet motorvogn nr. 268 med 2-akslet bivogn ved Belvedere. Der ses rester af en tidligere vendesløjfe. Februar 1984.

v.h.
HansA

Avatar

Sporvejen i Kiel 1984

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 24/11 2022, 02:09 (517 dage siden) @ HansA

1100 mm er en ikke helt uvanlig sporvidde på tyske sporveier, "desimalavrunding" av CAP-spor (1067 mm).

Sporvejen i Kiel 1984

af Niels Munch, 24/11 2022, 04:06 (517 dage siden) @ Eyolf

1100 mm er en ikke helt uvanlig sporvidde på tyske sporveier, "desimalavrunding" av CAP-spor (1067 mm).

Som HansA skrev:

"Sporvejene i Kiel havde den usædvanlige sporvidde 1100 mm ligesom sporvejene i Lübeck (nedlagt i 1959) og Braunschweig (som kører i bedste velgående)."

Hvilket stemmer, se f.eks. her, om du kan finde flere 1100 mm sporveje i Tyskland: https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Spurweiten ?

M.v.h.
Niels


ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak