Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af Niels Munch, 2/12 2022, 06:03 (504 dage siden)

God morgen i Forum,

Da det nu har været 2. december i nogle timer, følger dagens kalenderlåge her:

[image]

Spørgsmålet er nu, hvor i landet denne kost, der hverken deltager i navigation eller anden signalering, er plantet?

Stationens/byens navn kvalificerer til overtagelse af stafetten, men anden snak er naturligvis velkommen, ligesom det kunne være sjovt at strække "sagen" over hele fredagen. Jeg kigger ind nu & da for at se, hvor langt I er nået.

Bedste hilsener & go' fornøjelse
[image]
Niels

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af K564, 2/12 2022, 07:24 (504 dage siden) @ Niels Munch

Godmorgen

Et bud er en kystby på Sjælland.

Hilsner Keld

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af Niels Munch, 2/12 2022, 08:10 (504 dage siden) @ K564

Et bud er en kystby på Sjælland.

Mor'n Keld,

Tak for dit bud, der dybest set rummer 2 udsagn, hvoraf ét desværre er forkert.

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af K564, 2/12 2022, 11:24 (504 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Men jeg tror på Sjælland.

Hilsner Keld

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af Anders ⌂, Copenhagen, 2/12 2022, 08:24 (504 dage siden) @ Niels Munch

HEj Igen

Jeg kunne godt tænke mig at byde på Sg. Det nu fjernede spsk ned mod maskindepotet på nordsiden af stationen

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af Niels Munch, 2/12 2022, 09:28 (504 dage siden) @ Anders

Jeg kunne godt tænke mig at byde på Sg. Det nu fjernede spsk ned mod maskindepotet på nordsiden af stationen

Hej igen Anders,

Hvis du mener spsk. 07/108 på Slagelse sporplan 2002, må jeg desværre bedrøve dig.

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af Anders ⌂, Copenhagen, 2/12 2022, 09:51 (504 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Ja. ØV ;-)

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af Niels Munch, 2/12 2022, 12:49 (504 dage siden) @ Anders

Ja. ØV ;-)

Fat mod, Anders, du er dog havnet på Sjælland, som Keld tror på.

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af Thyge, Rønnede, 2/12 2022, 13:04 (504 dage siden) @ Niels Munch

Hej!
Ligner noget der engang lå i H(osv)
Med Venlig hilsen
Thyge

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af Niels Munch, 2/12 2022, 13:41 (504 dage siden) @ Thyge

Ligner noget der engang lå i H(osv)

Stedet er 500 m i luftlinie stik vest for, hvor lokalitetens sagnkonge, hvis navn begynder med H, også ligger i jorden.

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af Oversmeden, 2/12 2022, 14:02 (504 dage siden) @ Niels Munch

Ligner noget der engang lå i H(osv)
Stedet er 500 m i luftlinie stik vest for, hvor lokalitetens sagnkonge, hvis navn begynder med H, også ligger i jorden.

Med fare for at lyde som Egon Olsen, så har vi nu:
- et stednavn med H.
- en sagnkonge med H.
- en privatbanedirektør emeritus.
- et ældre diesellokomotiv med EMD dieselmotor.
Tror at tampen brænder.........

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af K564, 2/12 2022, 14:11 (504 dage siden) @ Oversmeden

Hej

Og banen ender i tre havnebyer.

Hilsner Keld

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af Jørgen Kragh, 2/12 2022, 14:15 (504 dage siden) @ K564

Og var anlagt med statsgaranti for 4 % udbytte.

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af Niels Munch, 2/12 2022, 14:46 (504 dage siden) @ Anders

Y

[image]

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af Niels Munch, 2/12 2022, 14:36 (504 dage siden) @ Jørgen Kragh

Og var anlagt med statsgaranti for 4 % udbytte.

..... som for aktiernes vedkommende var ophørt for umindelige tider siden, men som f.s.v.a. obligationslånet først ophørte med lånets opsigelse og indfrielse i 2004 i kølvandet på, at staten overdrog sine direkte økonomiske forpligtelser m.v. for privatbanerne til amterne og Hovedstadens Udviklingsråd.

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af Niels Munch, 2/12 2022, 14:14 (504 dage siden) @ Oversmeden

Med fare for at lyde som Egon Olsen, så .....

..... har du naturligvis også disse i beredskab:

Hundehoveder og hængerøve, amatører, bovlamme bidesild, bløddyr, fedtefyre, fnatmider, fæhoveder, grødbønder, ignoranter, jammerkommoder, elendige klamphuggere, narrehatte, pattebørn, pjok, skvadderhoveder, skvat, skvatpissere, slapsvanse, elendige socialdemokrater, tøffeldyr, lusede amatører og liderlige svin?

PS: Og Keld er med!

Bedste hilseener
Niels

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af Oversmeden, 2/12 2022, 14:52 (504 dage siden) @ Niels Munch

..... har du naturligvis også disse i beredskab:

Hundehoveder og hængerøve, amatører, bovlamme bidesild, bløddyr, fedtefyre, fnatmider, fæhoveder, grødbønder, ignoranter, jammerkommoder, elendige klamphuggere, narrehatte, pattebørn, pjok, skvadderhoveder, skvat, skvatpissere, slapsvanse, elendige socialdemokrater, tøffeldyr, lusede amatører og liderlige svin?

Kun hvis der er nødvendigt at snakke "off-shore english".....

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af ojk37, 2/12 2022, 13:05 (504 dage siden) @ Niels Munch

Det er ikke hverdagskost(!) at se en elopvarmet håndbetjent "englænder".
Ole-Jørn

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af Niels Munch, 2/12 2022, 13:45 (504 dage siden) @ ojk37

Det er ikke hverdagskost(!) at se en elopvarmet håndbetjent "englænder".

Hehe, såvel den som kosten betjenes manuelt, endog uden at skulle kunne sproget.

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af Bent Hansen, 2/12 2022, 14:35 (504 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Hvorfor er der dog ingen, der vil skrive kong Hother, der ligger i Hårlev i følge sagnet.

Mvh. BH.

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022 - LØST

af Niels Munch, 2/12 2022, 14:44 (504 dage siden) @ Bent Hansen

Hvorfor er der dog ingen, der vil skrive kong Hother, der ligger i Hårlev i følge sagnet.

Det er nok "katten on den varme julegrød", Bent.

Men da stationens/byens navn kvalificerer til overtagelse af stafetten, og da du utvetydigt har nævnt "Hårlev", hvis sagnkonge var inspiration til bl.a. navnet på Østbanens første MX, har du morgendagens kalenderlåge.

Bedste hilsener & tillykke
Niels

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af Bent Hansen, 2/12 2022, 14:54 (504 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Der er godt nok flere konger på den egn. En af dem havde et skatkammer i en kirke,[image][image][image][image]

Det er det tredje billede, der viser skatkammeret. De andre billeder viser de hemmelige gange i de tykke mure i den gamle, sekskantede kirke, men her er vi ikke i Hårlev, men i St, Heddinge Kirke.

Mvh. BH.

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af Bent Hansen, 2/12 2022, 14:58 (504 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Jeg vil bestræbe mig på, at være på banen med en opgave til dans om varm grød i morgen inden klokken 08.30. Med opfølgning hver halv time, og ellers hvis nødigt - og jeg er på min pind.

Mvh. BH.

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022

af Chivas, 2/12 2022, 15:20 (504 dage siden) @ Bent Hansen

Ref.: C Firtal.
Der er jo flere kongesagn "så selv gamle folk på egnen dér ikke kan huske, det var anderledes" :

"Vel er jeg ikke Cæsar
og denne å ikke Rubicon,
men velan,
afsted til Højstrup."

Dernæst de første toner af "Kong Christian"
så man kan nå at rejse sig og gøre front mod Majestæten i logen.

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022 - epilog

af Niels Munch, 2/12 2022, 15:38 (504 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle, deltagere som læsere

Tak for, at I var med på spøgen. Som Ole-Jørn bemærkede, så er en manuelt betjent "englænder" som denne ikke hverdagskost. Den er da heller ikke placeret i togvejsspor, med på Østbanens værkstedsområde i Hårlev.

Da vi 1989-1991 byggede nyt togværksted, var det en forudsætning, at den gamle værkstedsbygning blev bibeholdt bl.a. med sit vestre spor, der skulle tjene som remise for en MX, mens resten af bygningen indgik i autoværkstedet. Afstanden mellem gammelt værksteds sydfacade og linien for nyt værksteds nordfacade var således på forhånd givet, og i dette "rum" skulle den fornødne sporvifte placeres, idet krumme spor gennem værkstedsporte ikke kunne accepteres. Det lykkedes den eminente sporingeniør Valdemar Petersen at løse opgaven ved bl.a. at putte vores "englænder" ind i sporplanen.

[image]

[image]
Hårlev, blikretning nord: Englænderen giver adgang til stationen hhv. remisen.

[image]
Hårlev, blikretning syd: Englænderen giver adgang til de 2 eftersynsspor i hovedhallen.

Brugen af remisesporet i den gamle bygning ophørte med salget i 2009 af datterselskabet Østtrafik a/s til DitoBus, som overtog bygningen (på lejet grund).

Billederne i denne julekalender er optaget på dagen for præsentationen af nye LINT-tog, nemlig den 13. juni 2009, af Niels Kroyer, Perth.

Tak til alle for deltagelse i kalendegætteriet og til NK for fotos.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022 - epilog

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/12 2022, 16:45 (504 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle, deltagere som læsere

Tak for, at I var med på spøgen. Som Ole-Jørn bemærkede, så er en manuelt betjent "englænder" som denne ikke hverdagskost. Den er da heller ikke placeret i togvejsspor, med på Østbanens værkstedsområde i Hårlev.

Da vi 1989-1991 byggede nyt togværksted, var det en forudsætning, at den gamle værkstedsbygning blev bibeholdt bl.a. med sit vestre spor, der skulle tjene som remise for en MX, mens resten af bygningen indgik i autoværkstedet. Afstanden mellem gammelt værksteds sydfacade og linien for nyt værksteds nordfacade var således på forhånd givet, og i dette "rum" skulle den fornødne sporvifte placeres, idet krumme spor gennem værkstedsporte ikke kunne accepteres. Det lykkedes den eminente sporingeniør Valdemar Petersen at løse opgaven ved bl.a. at putte vores "englænder" ind i sporplanen.

[image]

[image]
Hårlev, blikretning nord: Englænderen giver adgang til stationen hhv. remisen.

[image]
Hårlev, blikretning syd: Englænderen giver adgang til de 2 eftersynsspor i hovedhallen.

Brugen af remisesporet i den gamle bygning ophørte med salget i 2009 af datterselskabet Østtrafik a/s til DitoBus, som overtog bygningen (på lejet grund).

Billederne i denne julekalender er optaget på dagen for præsentationen af nye LINT-tog, nemlig den 13. juni 2009, af Niels Kroyer, Perth.

Tak til alle for deltagelse i kalendegætteriet og til NK for fotos.

Bedste hilsener
Niels

Kære Niels

Jeg er godt nok noget imponeret over en opvarmet, håndbetjent englænder. Det er godt tænkt. Privatbanerne har altid været gode til utraditionelle løsninger - lidt i stil med DSB's 8. trafiksektion i Struer, hvor en anden nu pensioneret privatbanedirektør slog sin folder i sine unge dage.

Bedste hilsner

Thomas

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022 - epilog

af Niels Munch, 2/12 2022, 17:24 (504 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Privatbanerne har altid været gode til utraditionelle løsninger - lidt i stil med DSB's 8. trafiksektion i Struer, hvor en anden nu pensioneret privatbanedirektør slog sin folder i sine unge dage.

Kære Thomas,

Pgl. gled da osse fint ind i "kredsen" og blev en rigtig god kollega.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Kalenderlåge nr. 2 den 2. december 2022 - epilog

af Ove Nygaard, 3/12 2022, 12:43 (503 dage siden) @ Niels Munch

Privatbanerne har altid været gode til utraditionelle løsninger - lidt i stil med DSB's 8. trafiksektion i Struer, hvor en anden nu pensioneret privatbanedirektør slog sin folder i sine unge dage.


Kære Thomas,

Pgl. gled da osse fint ind i "kredsen" og blev en rigtig god kollega.

Bedste hilsener
Niels

Kære Niels (og Thomas)!
Jeg takker og rødmer, og bekræfter, at mit ophold i 8. trafiksektion, som godt nok var som "udnævnt afløser", som jeg først ville slippe, når "max-indtjening" var opnået, gav mig en vis erfaring "i jernbanelivet".
Fortsat god weekend - jeg håber, at banerne har vinterberedskabet klar - også i håndbetjente sporskifter!

Bedste hilsener
Ove af Erritsø

Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak