Kalenderlåge nr. 5 for 5. december 2022

af Oversmeden, 5/12 2022, 05:47 (507 dage siden)

God morgen til alle,

[image]

Dagens gætter har udgangspunkt i ovenstående tegning og følgende skal gættes:
- årstal for tegningen (jo tættere på, jo bedre).
- hvem var den påtænkte kunde?

Jeg indrømmer den er "led" for der findes næppe nogen støtte i litteraturen, men jeg tror at der er hints nok alligevel.
Kikker forbi i løbet af dagen som arbejdet tillader.

Kalenderlåge nr. 5 for 5. december 2022

af MBRrail, 5/12 2022, 06:24 (507 dage siden) @ Oversmeden

Der er et eller andet der siger mig, at det er et forslag til de Finske statsbaner.
Årstallet er vel midt i 50érne, da VR fik nogle lokomotiver i MY størrelse fra 59, men dog ikke fra nohab.

mvh Marc

--
Mvh Marc

Kalenderlåge nr. 5 for 5. december 2022

af Hans T. Møller, 5/12 2022, 06:56 (507 dage siden) @ MBRrail

Hej Marc

Jeg tror, at du er på sporet! Det virker sandsynligt, at der er tale om et forslag til de finske statsbaner. Udover sporvidden, hæfter jeg mig ved punkt 32 i beskrivelsen: Et luftindtag til brug om vinteren.

Årstallet? Tja, 567C-motoren blev produceret fra 1953 til ´66, Vi kan jo starte fra en ende af: Jeg skyder på 1953.

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 5 for 5. december 2022

af MBRrail, 5/12 2022, 07:04 (507 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej Hans

Ja punkt 31 og 32 bed jeg også mærke i :-)

Hilsen Marc

--
Mvh Marc

Kalenderlåge nr. 5 for 5. december 2022

af Oversmeden, 5/12 2022, 07:39 (507 dage siden) @ MBRrail

Ja punkt 31 og 32 bed jeg også mærke i :-)

Vi kan godt blive enige om at lokomotivet har udstyr til kørsel i særdeles kolde egne.
Der mangler vel kun en "watchman heater" fra Vapor, så er listen komplet....
Men bemærk den manglende varmekedel og tilhørende vandtank.....så lokomotivets brug i persontog var tvivlsom.
Til gengæld kunne lokomotivet have 7000 liter brændolie med (mod Mys 3400 liter), så planen var tydeligt at køre meget langt mellem hver tankning.

Omkring årstallet, så danses der lidt om den varme grød.

Kalenderlåge nr. 5 for 5. december 2022

af Hans T. Møller, 5/12 2022, 07:43 (507 dage siden) @ Oversmeden

Vi kan godt blive enige om at lokomotivet har udstyr til kørsel i særdeles kolde egne.
Der mangler vel kun en "watchman heater" fra Vapor, så er listen komplet....
Men bemærk den manglende varmekedel og tilhørende vandtank.....så lokomotivets brug i persontog var tvivlsom.
Til gengæld kunne lokomotivet have 7000 liter brændolie med (mod Mys 3400 liter), så planen var tydeligt at køre meget langt mellem hver tankning.

Omkring årstallet, så danses der lidt om den varme grød.

Kan det virkelig tænkes, at der var tale om et tilbud til Sovjetunionen? Tja, hvorfor ikke?

Bedste hilsner og endnu et skud på årstallet: 1954

Kalenderlåge nr. 5 for 5. december 2022

af MBRrail, 5/12 2022, 08:01 (507 dage siden) @ Hans T. Møller

Tænkte også på Sovjet i starten, da de fleste diesellokomotiver på de kanter kun har et førerrum.
Der til kommer det at Nohab jo kommer fra et neutralt Sverige, så den er ikke direkte fra usa.

--
Mvh Marc

Kalenderlåge nr. 5 for 5. december 2022

af Niels Munch, 5/12 2022, 08:11 (507 dage siden) @ Hans T. Møller
redigeret af Niels Munch, 5/12 2022, 08:27

Prøvelokomotivet, der kom til Finland, var vist i 1959. Herefter kom det til Ungarn for i 1960 at returnere til Skandinavien, hvor det endte som NSB Di3.623. (4 andre "rundnæser" tiltænkt Finland kom også til NSB).

Kalendertegningen viser - mener jeg - 1/2 dobbeltlokomotiv med centralkobling til sovjetisk bredspor, og som tidligere i tråden antydet tiltænkt godstogskørsel i USSR.

NOHAB havde jo succes i 1920'erne med 1.000 damplok til Sovjet, hvorfor ikke også diesel?

Jeg gætter på 1959 - samtidig med "finlandsforsøget". Men på dette tidspunkt var USSR vist ikke så motiveret for at handle med vesten (skønt Sveriges neutralitet), ligesom man efterhånden "kunne selv" med dobbeltlokomotiverne TE2 og TE3 fra egne fabrikker.

Det blev åbenbart kun ved forslaget.

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge nr. 5 for 5. december 2022

af Hans T. Møller, 5/12 2022, 12:07 (507 dage siden) @ Niels Munch

Jeg gætter på 1959 - samtidig med "finlandsforsøget". Men på dette tidspunkt var USSR vist ikke så motiveret for at handle med vesten (skønt Sveriges neutralitet), ligesom man efterhånden "kunne selv" med dobbeltlokomotiverne TE2 og TE3 fra egne fabrikker.

Kære Niels

Der er muligvis politik i det her. I 1956 forhandlede vores statsminister H. C. Hansen en handelsaftale med den sovjettiske ministerpræsident Krushchev, der tidligere samme år havde holdt sin berømte tale på den 20. partikongres, hvori han gjorde op med Stalin.

Der var afspænding og fredelig samhandel på dagsordenen i slutningen af '50'erne, så dit bud "1959" kan sagtens være rigtigt. (Og mine bud "1953" og "1954" for tidlige.)

Vi skal selvfølgelige lige først have bekræftet, at det rent faktisk drejer sig om en leverance til Sovjetunionen.

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 5 for 5. december 2022

af Niels Munch, 5/12 2022, 12:48 (507 dage siden) @ Hans T. Møller

Kære Hans,

På trods af afspænding og samhandel var beslutningen om at hente trækkraft fra svenskerne ikke populær blandt sovjetterne. Tildelingen af ​​en kontrakt til selv et "neutralt" land blev set som at tage arbejde fra Comecon-nationerne; det vil sige dem, der havde tilsluttet sig "Rådet for Gensidig Økonomisk Bistand", den økonomiske union (fra 1949) af nationer på linje med Moskva.

Da ungarerne ville supplere sine GM (M61), fik de den russiskbyggede M62 "stoppet ned i halsen". Det havde muligvis set anderledes ud, såfremt NOHAB havde indgået en licensaftale med Ganz-MÁVAG (som man havde gjort med Anglo-Franco-Belge's leverancer til SNCB og CFL).

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge nr. 5 for 5. december 2022

af Oversmeden, 5/12 2022, 13:52 (507 dage siden) @ Niels Munch

Da ungarerne ville supplere sine GM (M61), fik de den russiskbyggede M62 "stoppet ned i halsen". Det havde muligvis set anderledes ud, såfremt NOHAB havde indgået en licensaftale med Ganz-MÁVAG (som man havde gjort med Anglo-Franco-Belge's leverancer til SNCB og CFL).

Nohab (eller en af de andre associates for den sags skyld) kunne ikke uddele "underlicenser"....dermed kunne Nohab ikke lave en aftale med Ganz.
Kun General Motors kunne lave en "associate agreement".
Det var OK for GM at vognkasse og bogier blev lavet af andre end Nohab, - derfor ikke noget bølv i forhold til Frichs.
Ligeledes kunne banemotorer laves lokalt (men ikke i Ungarn - Nohab spurgte i forbindelse med forhandlinderne og fik et meget nølene svar, som kan opfattes som en afvisning).
Omvendt, handelsbetingelserne i Ungarn var iøvrigt elendige (temmelig meget af betalingen skulle falde i løbet af 5 år efter lokomotivets levering).
Dermed skulle der findes en temmelig god kredit og de koster, så samlet set det var næppe økonomisk attrakttivt for Nohab.

AFB havde ikke en underlicens fra Nohab; de var en associate ganske på linje med Nohab.
AFB købte et sæt tegninger af Nohab i forbindelse med leveringerne til SNCB og CFL. Dog er der intet om risikofordeling i den handel - ganske i modsætning til alle andre licensaftaler jeg kender til. Af samme grund anser jeg ikke dén handel for "licens-agtig".

Kalenderlåge nr. 5 for 5. december 2022

af MBRrail, 5/12 2022, 12:49 (507 dage siden) @ Hans T. Møller

En detalje jeg lagde mærke til, er at koblingerne på tegningen er af Amerikansk type.
Og ikke af den type der bliver brugt i 1524-land. Men ligger ikke vægt i det da jo kun er et forslag.

--
Mvh Marc

Kalenderlåge nr. 5 for 5. december 2022 - løst

af Oversmeden, 5/12 2022, 12:46 (507 dage siden) @ Niels Munch

Det rigtige svar er at den tiltænke kunde var USSR og tegningen er lavet i 1958.
Da du var tættest på, så har du stafetten i morgen.
Vel nævnte Hans T. Møller USSR først, men årstallet var lidt langt fra.

Der var ikke meget at gå efter på tegningen - kun en centralkobling + sporvidde, men det viste sig jo at være nok.
Nedenstående er så den anden halvdel af tegningen - der er jo noget interessant data + en dato.
[image]
Det er helt rigtigt at Nohab havde et prøveloko i Finland 1958-1959. Herefter blev det lånt ud til SJ til omkring december 1960
Da låneaftalen med SJ ikke gav mulighed for at bruge lokomotivet til fremvisning, så var det ikke det loko, som var i Ungarn i 1960.
Det var en af de andre 4, som også var en del af det finske eventyr.
Grunden til at Nohab påbegyndte 5 loko (og bestilte alle dele fra USA - inkl. banemotorer), men kun færdiggjorde 1, var at VR (de finske baner) havde nævnt nogle meget korte leveringstider, så for at møde dem kunne Nohab ikke afvente en bestilling.
Anyway, kun et loko. blev bygget i første omgang og det med nogle spec., som ligge tæt på en DSB My (bl.a. 4 banemotorer).
Hvordan alle 5 loko. endte hos NSB vil føre for vidt her, men det er heraf at Di3b fødes som betegnelse for en Di3 med 4 banemotorer type D47 (istedet for de vanlige 6 type D19/D29 bygget af ASEA). Alle loko. fra det finske eventyr solgt pr. 1/7 1960 og på dette tidspunkt var 2 allerede hos NSB og resten kom dryssende senere.

Det er også helt korrekt at Nohab havde solgt en bunke damploko. til USSR i 1920'erne. Omkring 1940-41 forhandlede Nohab med de øvrige svenske fabrikker Motala, Kalmar, ASJ (og et par til jeg ikke lige husker) om en kæmpe bestilling på 1000-vis af bogier, 1000-vis af hjulsæt og lign.
Det løber ud i sandet i 1941.
Omkring 1950 havde Nohab gang i noget vandkraft til USSR.
Så ja, der har været kontrakter gennem årene og hvis man gerne vil opdyrke et andet marked end bare Scandinavien, så var USSR da en mulighed.

Så kunne man sige "nå-ja, det er jo bare juniorsælgeren og yngstemanden på tegnestuen, som har muntret sig" med at lave en sjov tegning i 1958.
Altså ikke nødvendigvis specielt seriøst.
Men nogen tanker må der have været omkring Sovretunionen, hvilket nedenstående brev fra maj 1958 vidner om.
[image]
Jeg har dog ikke set noget tilbud med pris og leveringsbetingelser på denne type loko. og der nævnes heller ikke noget i senere breve til GMOO eller i mødereferater (som ellers kan være pænt saftige).
Så igen et projekt, der ikke blev til noget.

Nu vil nogen nok sige "der står ikke EMD på brevet og så gældes det ikke".
Siden 1954 var kontakten til licensbyggerne varetaget af GMOO, som også havde al GMs oversøiske bil-salg.
Selv samlefabrikken på Nørrebro var organisatorisk placeret hos GMOO.

Det er værd at bemærke at GMOO ikke havde nogle selvstændig politik omkring salg til USSR; GM fulgte blot "whatever" den til enhver tid siddende amerikanske regering måtte mene herom.
Iøvrigt blev begrundelsen med "mistet amerikansk identitekt" også brugt fra amerikansk side da Nohab byggede 20 loko til Ungarn.

Kalenderlåge nr. 5 for 5. december 2022 - løst

af Niels Munch, 5/12 2022, 13:20 (507 dage siden) @ Oversmeden

Det rigtige svar er at den tiltænke kunde var USSR og tegningen er lavet i 1958.
Da du var tættest på, så har du stafetten i morgen.

Hej Oversmed,

Well, årstallet var rent interpoleret gætteværk fra min side, og da dagen langt fra er omme, kunne en anden deltager da have ramt helt rigtigt.

But you're the boss, så jeg må finde på noget til i morgen.

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 5 for 5. december 2022 - løst

af Jens Vesterdahl ⌂, 5/12 2022, 17:09 (507 dage siden) @ Oversmeden

Det rigtige svar er at den tiltænke kunde var USSR og tegningen er lavet i 1958.

Det var en interessant opgave. Jeg søgte længere tilbage i tiden, men kunne ikke helt få min argumentation til at stemme.

General electric byggede i 1946 et mindre antal elektriske lokomotiver til netop USSR, men da forholdet mellem USA og USSR hurtigt forværredes - formentlig i forbindelse med Marshall hjælpen til Europa - blev handelen stoppet fra amerikansk side før lokomotiverne blev leveret. Da 567C motoren først kom i 1953 var der hul i min tidsregning, for hvorfor skulle man påtænke et salg i 50erne, når man få år tidligere havde annulleret et salg på grund af politiske spændinger?
Men der kommer formuleringen om mistet amerikansk identitet sammen med licensbyggeriet antagelig nok ind i billedet, som Oversmeden har redegjort for.

12 af de nævnte lokomotiver kom i øvrigt til Milwaukee Road (det fulde navn er Chicago, Milwaukee, St. Paul and Pacific Railroad), som udmærkede sig ved at have den eneste delvis elektrificerede transkontinentale jernbane, en ganske spændende historie og nogle yderst særprægede elektriske lokomotiver.

Mvh
Jens

Kalenderlåge nr. 5 for 5. december 2022 - løst

af Oversmeden, 5/12 2022, 18:34 (507 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Da 567C motoren først kom i 1953 var der hul i min tidsregning, for hvorfor skulle man påtænke et salg i 50erne, når man få år tidligere havde annulleret et salg på grund af politiske spændinger?

Enig i at de politiske forhold nok har spillet ind i forhold til salgsmuligheder. Jeg må også konstatere at DSB bestiller 45 Mx i begyndelsen af 1959 og nogle måneder senere bestiller SJ 25 T43. Dermed havde Nohab pludselig nok arbejde og måske har det medvirket til at droppe planerne om GM-loko til USSR?

Omkring 567-motoren, så er den lidt specielt i perioden slut-1953 til begyndelsen af 1954......
Årsagen skal søges i nedenstående....
[image]
Fidusen var at stativet og cylinderhovederne var af "C"-typen. Dermed opnåedes bedre pålidelighed i forhold til tæringer og utætheder for vand.
Desværre kørte EMDs produktion i højt gear, så at lave en helt specifik cut-off date.....det kunne EMD ikke. Derfor blev stempler, stempelbærer og plejlstænger af "B"-typen og følgelig var det så en mellemting kaldet "BC".
Når lokomotivet senere kom til stort eftersyn så var det i princippet "bare" at bytte alle stempler, stempelbærer og plejlstænger ud med "C"-typen - så havde du en C-motor......hvis man ville bruge de penge.
Om regulatorindstillingerne blev ændret og om elsystemet kunne holde til lidt højere effekt; det er en anden, meget lokomotivspecifik snak.
Uheldigvis er end ikke EMDs egne optegnelser altid lige præcise, så det er ikke nemt skelne en "BC" fra en "C"......omend at serienummeret er et godt udgangspunkt til at identificere mulige "problembørn".
Heldigvis har jeg til dato kun fundet 2 lokomotiver i Europa med BC-motor. Den ene er jeg helt sikker på; den anden skal lige kontrolleres.

Senere, så begynder EMD et program hvor B-motorer ændres til at få mange "C"-elementer. Disse motorer blev også kaldt "BC"........jeg går ud fra at det er for at øge forvirringsmulighederne.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak