Sabotage

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 26/1 2023, 13:11 (455 dage siden)

Faldt over dette billede på Facebook, af sabotage, udført af Tyskerne, da de forlod Jugoslavien i foråret 1945.
De har simpelthen haft en slags plov spændt efter sidste tog, som har flået sveller i stykker, så strækningen var effektivt sat ud af spil.
Det man kalder "de brændte byers taktik". Efterlad intet til fjenden.

Er den slags blevet brugt i Danmark?

[image]

Sabotage

af Steffen Dresler, 26/1 2023, 13:23 (455 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg
redigeret af Steffen Dresler, 26/1 2023, 13:57

Kære Niels

Da Danmark ikke var krigsskueplads men fredeligt, har der selvfølgelig ikke været behov for et køretøj som ødelagde overbygningen som vi ser på billedet. Den tyske besættelsesmagt skulle jo også selv anvende jernbanen, især gennem Jylland.

Det af tyskerne anvendte køretøj hed populært en "Schinenwolf" og var en lodret stor metal bue, hvor den nederste del kunne sænkes ned under svellehøjde. Et loko foran, muligvis en mellemvogn og så fremad.

[image]
BR 57 med afsporet Schinenwolf fotograferet ved krigsslutningen. Brit. soldat tv.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Sabotage

af Chivas, 29/1 2023, 16:21 (452 dage siden) @ Steffen Dresler

Der er nu noget, der undrer mig ved de to billeder i tråden.
Måske nogen kan opklare det, det ville jo være dejligt.

Det drejer sig om teksten til billedet, der siger, det er en britisk soldat. Jeg indrømmer, at uniformen og især baretten ser ud til det.
Men det andet billede af den samme "schinenwolff" og med det samme lokomotiv (57 2207) er underteksten til billedet stedet Witebsk / 1944. Det er i det nuværende Hviderusland op mod grænsen til Rusland.
Kan der mon have været en britisk soldat der i 1944?

Det ser på det ene foto ud til, der står en s.k. kaffemølle på hovedet når sporet. det passer jo godt med afsporingen.
Men på begge foto er "schinenwolfen" afsporet på bageste aksel, men der er ret stor forskel på snedybden på billederne.
Det kan jo være den havde den svaghed at afspore nemt to steder - lokomotivnummeret er det samme på billederne. Kaffemøllen er væk på det ene foto.
Det ser ud til, der to lokomotiver for på begge fotos?/steder?/dage?

Kan nogen give en hånd her?

Sabotage

af Niels Munch, 29/1 2023, 17:43 (452 dage siden) @ Chivas
redigeret af Niels Munch, 29/1 2023, 18:22

Med dette levnedsløb:

Hersteller: Lokomotivfabrik Krupp, Essen
Baujahr: 1921
Fabriknummer: 135
Bauart: E h2
Spurweite: 1435 mm
Lebenslauf:
ESN 6260 G10
→'23 DRBv 57 2219
→'25 DRB 57 2207
→'45 MPS
→ca.'45/46 PKP Tw1-76"
+16.10.68

Kilde: https://www.beitraege.lokomotive.de/datenbank/d_datenbank.html .

..... kunne jeg godt undres over lokomotivets møde med en britisk soldat.

PS: Link til Albert Gieseler: http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten12/lokdet126820.shtml .

M.v.h.
Niels

Sabotage

af Steffen Dresler, 29/1 2023, 17:48 (452 dage siden) @ Chivas

Hallo Chivas

Jeg har igen prøvet at finde billeder. Ved at gennemse Albert Geisler lokomotivdata nævnes 57 2207 som anvendt for en Schinenwolf i 1943 ved Bw Orscha Ost (Rusland). Kilden herfor er Wenzel: "Lokomotiven ziehen in den Krieg 1 (1977)" side 164+165.
Albert Geisler kender jeg ikke, men HJW er jeg ret sikker på er korrekt. I samme serie som billedet med den røde pil, findes yderligere 4 fotos som synes optaget samme tid, sted og motiv (ødelæggelse af skinner).
Her bærer soldaterne (WH) den vatterede overbeklædning over den almindelige uniform og livrem med pistolhylster (venstre side, krydstræk). Derfor er jeg tilbøjelig til at tro (revurdere) at det ER en tysk soldat, men at hovedbeklædningen driller, ligner en baret. Ud fra Geisler kan jeg ikke se andet vedr. stationering.

Derfor må billedet retteligt vise en situation som beskrevet under billederne fra "Bundesarchiv Koblenz", nemlig i Rusland i nærheden af Orscha Marts 1944.

Personen på det af NM viste billede er jeg nok mere i tvivl om. KUNNE være enten en "Blauer- eller "Grauer Eisenbahner", der helt normalt var bevæbnede i disse områder. Dette bygger jeg på det lille mærke på venstre overarm der ligner i størrelse og form en "rigsbaneørn". Men det driller, især hovedbeklædningen (skråhuen) for udseendemæssigt kunne det også være en HiWi (frivillig russer).

Men nu er jeg ude i muligvis og så videre, så det jeg kan læse er 57 2207 i marts 1944 foran en Schinenwolf ved Orscha i marts 1944, ""Kehrt um, Vorwärts Feunde, wir treten zurück"!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Sabotage

af Chivas, 29/1 2023, 19:47 (452 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen Dresler.
Tak for dit særdeles gode svar om billederne og historien.
Jeg slog bynavnene op på Google Maps, og der er jo ikke ret langt mellem Orscha og Vitebsk. Det er nok samme Bw/driftsområde.
Men da lok. 57 2207 ret sikkert havde normal sporbredde, så må banen jo nok have været anlagt af tyskerne tidligt i krigen.
Området var dengang russisk og jeg gætter på, at deres baner var med den store sporvidde - også dengang.

Fra Wikipedia har jeg gaflet flg.:
Orscha ist ein Eisenbahnknotenpunkt mit Kreuzung der Haupteisenbahnstrecken Warschau – Minsk – Moskau und Sankt Petersburg – Schlobin (Homel/Kiew), wobei auch direkte Züge zwischen Sankt Petersburg und Minsk über Orscha verkehren.

Orscha har dermed altid været i jernbaneknudepunkt. Men jeg kan ikke lige lure, hvorfor 57 2207 kunne køre der, uden tyskerne selv har lagt normalspor der. Men det er muligt - jeg læste også at de påbegyndte et "førerhovedkvarter" i Orscha, men aldrig færdiggjorde det. Anlæggelsen af noget sådant, har sikkert haft det krav, at der kunne køres direkte med tyske normalsporede tog.

Mvh,
Chivas

Sabotage

af Steffen Dresler, 29/1 2023, 20:56 (451 dage siden) @ Chivas

Hej Chivas

Nu har jeg ikke været inde og se hvor langt/meget DR fik omsporet ind i de tidligere bredsporsstrækninger (Sovjetunionen).

Men generelt skulle man enten vælge bredspor eller normalspor, da hele fronten (krigen) var afhængig af jernbanetransport. Og så valgte man jo naturligt nok normalspor, da alt materiel, forsyninger, enheder, byggematerialer mv. kom fra vesten. Ellers skulle man bruge tid og kræfter på at anlægge store omladningsgodsbanegårde for omlæsning i hhv. bredspors- og retur normalspors vogne for ikke at tale om lokomotivskift.

I krigens start (1941) skulle der anvendes alene ca. 44.000 godsvogne som minimum i daglige transporter for at at holde fronten nogenlunde kørende. Heraf var 5.500 vogne = 220.000 tons svarende til over 100 daglige enhedstog (med maskinskift ca. 400 til 500 lokomotiver), nødvendige for bare den direkte frontindsats. Derfor var der ikke hverken tid eller kræfter til omladning.

DR havde i sammenarbejde med hærens 3. Eisenbahn-Pionier-Brigaden (en til hver Heeresgruppe) i hundredevis af Omsporings "Bau-züge" kørende umiddelbart bag fronterne, der foretog omsporing af bredsporsmateriel til normalspor og samtidig hermed ændre sporvidden til normalspor. I DRG omsporingsenheder var personellet normalt teknisk personale, altså civile håndværkere fra DRG. Senere i krigen anvendtes også tvangsfrivillige (de hed de!!) eller krigsfanger. Sluttelig da det gik helt galt oprettede SS 5 såkaldte "SS Eisenbahnbau brigaden", der rent ud sagt var kørende koncentrationslejre.

Da Sovjetunionen også var helt afhængige af jernbanetransport, blev jernbaneanlæggende med broer mv. ødelagt bl.a. ved hjælp af "Schinenwölfe" og selvfølgelig sprængninger, da fronten vendte.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB og OT i ovennævnte forbindelse: Historien gentager sig. Idag er den russiske invasionshær i Ukraine også total afhængig af jernbanerne, hvorfor jernbaneknudepunkter og broer er absolutte nøglepunkter. Hvis de kan ødelægges af Ukrainerne kan der ikke kæmpes, fronten dør ud på mere end en måde.

Sabotage

af Chivas, 30/1 2023, 00:41 (451 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen Dresler.
Tak igen for dine meget oplysende indlæg.

Kom til at tænke på, hvordan man omsporer fra bred- til normalspor.
Flytter man mon en eller begge skinnestrenge på de gamle sveller og mon det kan gøres i "een glidende operation"?
Det skal med garanti gå stærkt for at få den største virkning for logistikken.
Når man flytter til smallere vidde, kan man jo slå naglerne i "frisk" træ. ;-) Det holder bedre.

Men hvis man kun flytter den ene skinnestreng, kan der evt blive balanceproblemer over tid, da det ligger skævt på svellerne.

Mvh.

Avatar

Sabotage

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/1 2023, 07:45 (451 dage siden) @ Chivas

Hej Steffen Dresler.
Tak igen for dine meget oplysende indlæg.

Kom til at tænke på, hvordan man omsporer fra bred- til normalspor.
Flytter man mon en eller begge skinnestrenge på de gamle sveller og mon det kan gøres i "een glidende operation"?
Det skal med garanti gå stærkt for at få den største virkning for logistikken.
Når man flytter til smallere vidde, kan man jo slå naglerne i "frisk" træ. ;-) Det holder bedre.

Men hvis man kun flytter den ene skinnestreng, kan der evt blive balanceproblemer over tid, da det ligger skævt på svellerne.

Mvh.

Hej Chivas,

Ændring af sporvidde kan udføres relativt hurtigt.

Og det samme gælder ubrugeliggørelsen

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Sabotage

af Steffen Dresler, 30/1 2023, 15:29 (451 dage siden) @ Chivas

Godeftermiddag Chivas med flere.

Hvor den eksisterende overbygning inkl. sporstrenge kunne anvendes og hvor behovet var her og nu, blev kun de ene og yderste streng indledningsvis forlagt ind (89 mm), altså fortrinsvis på fri bane. Sporskifter blev lagt helt om med hjertestykket som udgangspunkt. Allerede i oktober 1941 var der blevet omsporet 16.148 km bredspor til normalspor.

Af vognmateriel blev der faktisk kun omsporet godsvognsmateriel, helst de store bogievogne, hvoraf to havnede i Fredericia 1945. Ved omsporingen gjorde man hvis muligt kun det, at den ene hjulplade på akslen blev trykket ind, enten ved mekaniske presser eller bedst med hydrauliske presseværktøjer, der medførtes i de talrige omsporingsenheders godsvogne, der normalt var indrettede som yderst moderne værksteder.
Man undgik – har hverken set eller læst om det modsatte – at omspore lokomotivmateriellet. Det var simpelthen for besværligt og tidskrævende. Og så passede frirumsprofilet jo kun i de sovjetisk besatte områder, Hviderusland, Ukraine og Rusland.

Herunder et billede og en tegning. Det første viser forskellen på bred- og normalspor (Jernbanemuseum ved PRORA).

[image]

[image]

Tegning af en af de russiske godsvogne, der havnede i Danmark. Tegningen skulle anvendes i Driftsmaterielfortegnelsen. Men DSB fik klar besked af de allierede, at de ikke tog tidligere tysk materiel, men skulle betale for det hvis det blev frigivet til salg. Og det blev det ikke, hvorfor det tilbagesendtes til Tyskland.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Glemte helt før, at "Reichsarbeitsdienst (RAD)" også var en del af omsporingsarbejdet.

Sabotage

af Niels Munch, 26/1 2023, 14:03 (455 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

[image]
Eine besonders perfide Erfindung war der sog. "Schienenwolf" der Wehrmacht, der im Rahmen der Rückzugsoperationen aus sowjetischen Gebieten ab 1944 zum Einsatz kam, um den Vormarsch der Roten Armee über die bahngestützte Logistik zu erschweren. Der Schienenwolf bestand aus einer großen Kralle, die an einem Flachwagen am Ende eines Zuges oder direkt hinter der Lokomotive gezogen wurde. Die Kralle zerbrach die hölzernen Schwellen mittig und bog sie aus den Schienenbefestigungen. Die Stahlkralle setzte unter den Schwellen an und riss den gesamten Gleiskörper auf. Der Haken konnte je nach Bedarf gesenkt und gehoben werden. Interessant ist auch der Umstand, dass die Zugschlusssignale am vorletzten Wagen, also nicht am Ende der Zugeinheit angebracht wurden, was bei arbeitender Funktion des Fahrzeugs wohl auch keine Rolle spielte, aber bei Überführungsfahrten kritisch werden könnte. Der Einsatz des Schienenwolfs resultierte aus den taktischen und strategischen Maßnahmen der sog. "verbrannten Erde", die in einer entsprechenden Weisung des Wirtschaftstabs Ost vom 21. Februar 1943 erlassen wurden, und bei Räumung von besetzten Gebieten vorzunehmen seien. Dabei ging es darum, dem Gegner so wenig Arbeitskräfte, potenzielle Soldaten, Lebensmittel, Rohstoffe und Industrieanlagen wie möglich übrig zu lassen und insbesondere Verkehrs-, Nachrichten-, Industrie- und Versorgungsanlagen zu zerstören. Foto: Privatfoto 1944. Eisenbahnstiftung Bildarchiv.

[image]
Sowjetunion, bei Witebsk. Einsatz des "Schienenwolf", Märtz 1944. Kilde: Wikimedia commons. .

M.v.h.
Niels

Sabotage

af Niels Jensen, 2/2 2023, 20:34 (447 dage siden) @ Niels Munch

Jeg arbejder for tiden på en bog om den hemmelige sovjetiske kortlægning af Danmark i perioden 1949 til 1990. Som Steff skriver, så var - og er i dag - russiske militær logistik jernbanebaseret. Derfor interesserede de russiske efterretningsfolk(læs gerne: spioner) sig overordentligt meget for de danske jernbaner - dem alle - inklusive den lille grusbane på tværs af Røsnæs-halvøen i Nordvestsjælland og selvfølgelig roebanerne...
Danmark blev i den nævnte periode kortlagt af russerne i alle målestoksforhold fra 1:500.000 til 1:10.000( de store byer). En serie specialkort med benævelsen "Trasnsportkort" beskriver meget detaljeret de danske jernbaner, havne og veje.
På bagsiden af disse specielle "Transportkort" er der trykt tabellariske tekniske oplysninger om standarden af alle danske jernbanestrækninger.
Et eksempel på en kortfattet og præcis beskrivelse på et kortblad over Nordvestjylland:
"Hovedjernbanen Åbybro-Thisted-Holstebro. Hældninger(stigningsforhold) er for det meste 5-7%, minimal radius af kurver er 240 m. Skinner er 37 og 45 kg/m. Sveller er lavet af træ. Tilladt akseltryk er 16 - 20 tons. Længde af ankomst- og afgangsspor er 400 til 650 m. Trækkrafttype er - damplokomotiv og diesellokomotiv. Vandforsyningspunkter jfirndes der hver 20 - 40 km."
I tabellerne er angivet afstanden mellem svellerne i sporet.
Det er indlysende, at en del af kortenes oplysninger er indhentet ved hjælp af "boots on the ground".
Ja den hedengangne Warschawapagts og den nuværende russiske hærs logistik var/er jernbanebaseret.
Det ser vi også nu. Gennem de seneste måneder er der kommet store amerikanske forsyningsskibe til Esbjerg og Århus med tungt militært udstyr med henblik på videretransport til Polen. Videretransporterne fra Esbjerg og Århus sker med jernbane, idet er både er teknisk uforsvarligt og drriftsøkonomisk umuligt at viderebefordre disse køretøjer på egne hjul/bælter.
Det er derfor at jernbaneterminalen på Esbjerg havn skal udbygges til at tage lange godstog.

Avatar

Jernbanetransport af militærgrej i Danmark

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/2 2023, 21:12 (447 dage siden) @ Niels Jensen

Det ser vi også nu. Gennem de seneste måneder er der kommet store amerikanske forsyningsskibe til Esbjerg og Århus med tungt militært udstyr med henblik på videretransport til Polen. Videretransporterne fra Esbjerg og Århus sker med jernbane, idet er både er teknisk uforsvarligt og drriftsøkonomisk umuligt at viderebefordre disse køretøjer på egne hjul/bælter.
Det er derfor at jernbaneterminalen på Esbjerg havn skal udbygges til at tage lange godstog.

Yderst interessant. Tak for indlægget.

Jeg har holdt øje med "videretransporterne" fra henholdsvis Esbjerg og Aarhus i "dagspressen". Hver gang transporterne har været omtalt, har jernbanen ikke været nævnt, og artiklerne har alle givet indtryk af, at videretransporterne fra Esbjerg og Aarhus skulle ske pr. asfalt. Men jeg kan naturligvis havde overset et eller andet.

Min "mistanke" bestyrkes også af, at vi ikke har set billeder af jernbanetransporter, hverken her eller i nogle af de mange Facebookgrupper.

Det glæder mig dog, at disse transporter fremadrettet skal ske pr. jernbane og at terminalen i Esbjerg tilgodeses i den anledning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jernbanetransport af militærgrej i Danmark

af Martin Wilde, 3/2 2023, 14:51 (447 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har holdt øje med "videretransporterne" fra henholdsvis Esbjerg og Aarhus i "dagspressen". Hver gang transporterne har været omtalt, har jernbanen ikke været nævnt, og artiklerne har alle givet indtryk af, at videretransporterne fra Esbjerg og Aarhus skulle ske pr. asfalt. Men jeg kan naturligvis havde overset et eller andet.

Min "mistanke" bestyrkes også af, at vi ikke har set billeder af jernbanetransporter, hverken her eller i nogle af de mange Facebookgrupper.

Thomas Boberg Nielsen

I hvert fald den første transport via Esbjerg Havn blev sendt videre med tog.
Jeg har en bekendt, der er med i det lokale politihjemmeværn i Esbjerg, og han var på havnen og bevogte godset i flere dage, mens der blev losset skib og læsset jernbanevogne.
Mvh.
Martin

Avatar

Jernbanetransport af militærgrej i Danmark

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/2 2023, 16:28 (447 dage siden) @ Martin Wilde

I hvert fald den første transport via Esbjerg Havn blev sendt videre med tog.
Jeg har en bekendt, der er med i det lokale politihjemmeværn i Esbjerg, og han var på havnen og bevogte godset i flere dage, mens der blev losset skib og læsset jernbanevogne

Kære Martin

Det glæder mig at høre, at jernbanen var i brug.

Bedste hilsner

Thomas

Jernbanetransport af militærgrej i Danmark

af Poul Andersen, 3/2 2023, 16:47 (447 dage siden) @ Martin Wilde

Jeg har holdt øje med "videretransporterne" fra henholdsvis Esbjerg og Aarhus i "dagspressen". Hver gang transporterne har været omtalt, har jernbanen ikke været nævnt, og artiklerne har alle givet indtryk af, at videretransporterne fra Esbjerg og Aarhus skulle ske pr. asfalt. Men jeg kan naturligvis havde overset et eller andet.

Min "mistanke" bestyrkes også af, at vi ikke har set billeder af jernbanetransporter, hverken her eller i nogle af de mange Facebookgrupper.

Thomas Boberg Nielsen


I hvert fald den første transport via Esbjerg Havn blev sendt videre med tog.
Jeg har en bekendt, der er med i det lokale politihjemmeværn i Esbjerg, og han var på havnen og bevogte godset i flere dage, mens der blev losset skib og læsset jernbanevogne.
Mvh.
Martin

Der blev ikke observeret jernbanetransport i.f.m. den anden transport via Esbjerg Havn.

Mvh.
Poul.

Sabotage

af Steffen Dresler, 2/2 2023, 21:39 (447 dage siden) @ Niels Jensen

Go´aften

Jeg kan ikke sige mig helt fri for, at mange af de informationer, der blev indsamlet vedr. jernbanerne under den kolde krig, nok til dels var genbrug. Oprindeligt blev disse nemlig indsamlede af de tyske besættelsesmyndigheder under krigen og til en vis grad allerede før.

Da krigslykken vendte for tyskerne under krigen (ca. 1943), blev der nemlig udarbejdet den såkaldte "STRECKENBEHELFE". Denne indeholdt længdeprofiler for alle strækninger med yderligere informationer om vand- og kulstationer, overhalingsspor o.s.v.

Bedste hilsener

Steffen Dresler

NB: A pro pos om materiellet fra Esbjerg er landevejs- eller jernbanetransport eller en kombination heraf er i princippet aldeles uvedkommende. Danske jernbanefotografer og danske hjemmesider behøver vel ikke at hjælpe repræsentanterne for en fremmed magt med at indhente gratis informationer med billedkonfirmation.
Så BÅDE fotografer og webmaster bør tænke sig om hvad man bringer i sin iver for at være en rigtig jernbaneentusiast!! Det er sku alvor denne gang og ikke køretøjer på vej til en øvelse i Bergen Hohne.

Sabotage

af Lars, 2/2 2023, 23:33 (447 dage siden) @ Steffen Dresler

NB: A pro pos om materiellet fra Esbjerg er landevejs- eller jernbanetransport eller en kombination heraf er i princippet aldeles uvedkommende. Danske jernbanefotografer og danske hjemmesider behøver vel ikke at hjælpe repræsentanterne for en fremmed magt med at indhente gratis informationer med billedkonfirmation.
Så BÅDE fotografer og webmaster bør tænke sig om hvad man bringer i sin iver for at være en rigtig jernbaneentusiast!! Det er sku alvor denne gang og ikke køretøjer på vej til en øvelse i Bergen Hohne.

Udmærket råd, men eftersom det er en æressag for diverse regeringer at oplyse alt om den militære godgørenhed, så alt hvad vi måtte sende afsted til f.eks. Ukraine er oplistet minutiøst og i alle detaljer i medierne/dagspressen (forstå det hvem der kan), og der er fine fotos og videoer fra ilandsætningen af materiellet i bl.a. Esbjerg, får de onde desværre nok de nødvendige informationer fra de officielle medier og ikke fra tilfældige jernbanetossefotos.

--
mvh
Lars

Sabotage

af Niels Munch, 3/2 2023, 00:55 (447 dage siden) @ Lars

Generelt: Efterretningsvirksomhed handler meget om at få bekræftet de indhentede oplysninger, og jo flere forskellige kanaler det kan ske ad, des bedre.

M.v.h.
Niels

Avatar

Sabotage

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/2 2023, 07:45 (447 dage siden) @ Niels Munch

Generelt: Efterretningsvirksomhed handler meget om at få bekræftet de indhentede oplysninger, og jo flere forskellige kanaler det kan ske ad, des bedre.

M.v.h.
Niels

Præcis. Ligesom identifikation af jernbanehistoriske billeder, især af damplokomotiver. :-D :-D :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Sabotage

af Lars, 3/2 2023, 10:14 (447 dage siden) @ Niels Munch

Generelt: Efterretningsvirksomhed handler meget om at få bekræftet de indhentede oplysninger, og jo flere forskellige kanaler det kan ske ad, des bedre.

M.v.h.
Niels

Helt enig. Og hvis det kan frygtes, at fotos på Jernbanen.dk kan give den endelige bekræftelse, skal man naturligvis ikke bringe dem.

--
mvh
Lars

Sabotage

af Steffen Dresler, 3/2 2023, 11:33 (447 dage siden) @ Lars

Kære Lars

M.h.t. din forrige mail, kan det jo groft inddeles i det vi ØNSKER at oplyse af sikkert mange forskellige årsager og så det der er "overraskelsen". Men begge helt sikkert ud af vore hænder!!

Bedste hilsener og god weekend

Steff

Sabotage

af Lars, 3/2 2023, 12:50 (447 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Lars

M.h.t. din forrige mail, kan det jo groft inddeles i det vi ØNSKER at oplyse af sikkert mange forskellige årsager og så det der er "overraskelsen". Men begge helt sikkert ud af vore hænder!!

Bedste hilsener og god weekend

Steff

Spørgsmålet er så, hvor mange overraskelser der er, når det hele er remset op i Ekstrabladet.

--
mvh
Lars

Sabotage OT

af Steffen Dresler, 3/2 2023, 14:09 (447 dage siden) @ Lars

Kære Lars

Ja, det er jo altid dejligt med et absolut troværdigt medie med en højt omdømme i befolkningen bl.a. vedrørende sandfærdighed og en nøgtern reportageform:-)

Steff

Sabotage OT

af Lars, 3/2 2023, 18:27 (447 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Lars

Ja, det er jo altid dejligt med et absolut troværdigt medie med en højt omdømme i befolkningen bl.a. vedrørende sandfærdighed og en nøgtern reportageform:-)

Steff

Absolut :-D

--
mvh
Lars

Sabotage OT

af Ole Dinesen ⌂ @, 4/2 2023, 05:42 (446 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Lars

Ja, det er jo altid dejligt med et absolut troværdigt medie med en højt omdømme i befolkningen bl.a. vedrørende sandfærdighed og en nøgtern reportageform:-)

Steff

Mon ikke de bare ringer lidt rundt og får bekræftet deres tåbelige påstande?

Avatar

Sabotage

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/2 2023, 15:27 (447 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Lars

M.h.t. din forrige mail, kan det jo groft inddeles i det vi ØNSKER at oplyse af sikkert mange forskellige årsager og så det der er "overraskelsen". Men begge helt sikkert ud af vore hænder!!

Bedste hilsener og god weekend

Steff

Steff, du glemte da et "NB:"?
(Jeg finder selv ud...)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Sabotage

af ivar, 2/2 2023, 23:08 (447 dage siden) @ Niels Jensen

I forbindelse med transportens ankomst til Århus, stod der i min udgave af Politiken - med henvisning til såvel Politiet som Forsvaret - at videretransporten ville ske ad landevejen.
Så, intet ekstra jernbanearbejde i denne omgang. For Esbjergs vedkommende er sagen nok en lidt anden. Som jeg har forstået, er Esbjerg udset som en permanent del af den amerikanske infrastruktur, Århus mere som en undersøgelse af om det kunne virke - just in case.

Bedste hilsner
-ivar

Sabotage

af Niels Jensen, 3/2 2023, 23:21 (446 dage siden) @ ivar

De nævnte transporter via Es og Ar havne blev omtalt med fine billeder i de to landsdækkende TVkanaler, der var inviteret af Forsvaret til begivenhederne.
Man kan have en mistanke om, at der var tale om bevidst styrkeprojektion, der er et velkendt politisk udtryksform - nu vendt i østlig retning - lige som de mange østtyske film vi kunne se med Den nationale Folkearme i Arbejder- og Bondestaten, der øvede sølandsætninger mod strande, der til forvexling lignene Køge Bugt og Dueodde - da jeg var ung...

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak