Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/1 2023, 20:33 (426 dage siden)

Vi har fra tid til anden drøftet rebroussementer og rebroussementsstationer. Vi er nok ikke uenige om definitionen.

Det viser sig dog ofte, at der ikke er tale om "rigtige" rebroussementsstationer. F.eks. er Aarhus H ikke en rigtig rebroussementsstation - man kan jo fortsætte til Ryomgård, hvis man har lyst (eller rettere: man kunne). Mange "rebroussementsstationer" har en "fup-tilslutning i den anden ende", der diskvalificerer dem til at være "ægte" rebroussementsstationer.

Så min efterlysning her er: Må vi se billeder og/eller sporplaner fra "ægte" rebroussementsstationer"?

Og når vi nu er i gang, kan vi jo udvide emnet til at gælde havnebaner. Her må et ægte eksempel være Lemvig havnebane.

Til gengæld kan jeg her her vise et uægte eksempel. I gætter jo nok lynhurtigt, hvor vi er henne:

[image]

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af KristianSorensen, 27/1 2023, 20:38 (426 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi er nok i Skagen på Vestre Strandvej
Vh

Kristian

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af UTJ, 27/1 2023, 20:38 (426 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi var den 21. december med NM i Tommelilla, som jo efterhånden er blevet reduceret til en næsten rigtig rebroussementstation

--
ئۇلغىك

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/1 2023, 21:15 (426 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Til gengæld kan jeg her her vise et uægte eksempel. I gætter jo nok lynhurtigt, hvor vi er henne:

[image]

Jeg korrigerer lige mig selv: Jeg har pt. intet bevis for, at sporet på billedet skulle have fortsat "bagud ad billedet" bag fotografen. Så indtil det modsatte måtte blive bevist, er det, vi ser på billedet, et ægte rebroussement på en havnebane.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Niels Munch, 27/1 2023, 21:37 (426 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

Sådan lige rystet ud af ærmet vedr. privatbaner: Lemvig, Præstø og Hammel. Jeg har ikke ved hånden fotos, der overbevisende illustrerer rebroussementet, og sporplaner findes i litteraturen.

Generelt er det ved trafikafviklingen, der afgør, om det er 2 banestrækninger, der fra samme side ender på stationen, eller om det er én strækning, hvor togene fortsætter efter omløb/"skift af ende" på stationen.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/1 2023, 21:45 (426 dage siden) @ Niels Munch

Generelt er det ved trafikafviklingen, der afgør, om det er 2 banestrækninger, der fra samme side ender på stationen, eller om det er én strækning, hvor togene fortsætter efter omløb/"skift af ende" på stationen

Kære Niels

Ja, jeg har det er lidt svært med definitionerne. Jeg vil dog mene, at Hammel er "ægte" ("man kunne ikke fortsætte med noget som helst, selv om man ville"). Det kunne man både i Lemvig og i Præstø, hvor man kunne fortsætte til havnen.

Bedste hilsner

Thomas

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af UTJ, 27/1 2023, 21:48 (426 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Generelt er det ved trafikafviklingen, der afgør, om det er 2 banestrækninger, der fra samme side ender på stationen, eller om det er én strækning, hvor togene fortsætter efter omløb/"skift af ende" på stationen


Kære Niels

Ja, jeg har det er lidt svært med definitionerne. Jeg vil dog mene, at Hammel er "ægte" ("man kunne ikke fortsætte med noget som helst, selv om man ville"). Det kunne man både i Lemvig og i Præstø, hvor man kunne fortsætte til havnen.

Bedste hilsner

Thomas

Skive H (Gl) var vel også en art rebroussement i udkørslen til Struer.
Viborg oprindelig
Randers inden ØJJ

--
ئۇلغىك

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/1 2023, 04:01 (426 dage siden) @ UTJ


Skive H (Gl) var vel også en art rebroussement i udkørslen til Struer.

Vel også i indkørslen fra Struer, men ikke ind/ud til Viborg og Skive Nord.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Niels Munch, 27/1 2023, 22:53 (426 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Glostrup på Hovedstadens Letbane bliver "en ægte" ;-) .

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/1 2023, 03:56 (426 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 28/1 2023, 04:18

Kære Thomas,

For at blive i mit hood, så har Københavns Godsbanegård/København H været rebroussementsstationer; Gb fra 1901-1909 for strækningerne fra Roskildevej og Vigerslev og 1909-1911 for strækningerne fra sydvest, vest og nordvest, hvorefter togene 1911-1917 fra Gb kunne fortsætte til Kh, der så var reboussementsstation i stedet for Gb.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Niels Munch, 28/1 2023, 12:51 (425 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hårlev på Østbanen var vel rebroussementsstation f.s.v.a. Rødvig-togene, men p.g.a. Fakse-grenen "uægte".

Bedste hilsener
Niels

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Poul Andersen, 28/1 2023, 15:19 (425 dage siden) @ Niels Munch

Tommerup var rebroussementsstation for togene Odense - Assens.
Nyborg var det vel også for de tog på Svendborg - Nyborg banen der udgik eller ankom til Nyborg Færge.

Mvh.
Poul.

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af T. Rithmester @, Struer, 27/1 2023, 21:51 (426 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Thisted.
Endte jo blot i en drejeskive.

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Martin Wilde, 27/1 2023, 22:16 (426 dage siden) @ T. Rithmester

Thisted.
Endte jo blot i en drejeskive.

Men der var ikke gennemgående tog fra Thybanen til TFJ og omvendt. Kun overlevering af godsvogne - og ja, så var der jo lige de perioder, hvor broen over Limfjorden i Aalborg var ude af drift, og der kørte gennemgående særtog ad de to baner, men det hører jo ikke til den normale toggang.
Thisted var derfor i mine øjne i stedet en endestation for to forskellige jernbanestrækninger.
Martin

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af re20000, 28/1 2023, 03:01 (426 dage siden) @ Martin Wilde

Thisted.
Endte jo blot i en drejeskive.


Men der var ikke gennemgående tog fra Thybanen til TFJ og omvendt. Kun overlevering af godsvogne - og ja, så var der jo lige de perioder, hvor broen over Limfjorden i Aalborg var ude af drift, og der kørte gennemgående særtog ad de to baner, men det hører jo ikke til den normale toggang.
Thisted var derfor i mine øjne i stedet en endestation for to forskellige jernbanestrækninger.
Martin

Ligesom Gilleleje.

Nold

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Martin Wilde, 28/1 2023, 11:31 (425 dage siden) @ re20000

Nej, egentlig ikke.
For i Gilleleje kommer de to strækninger ind fra hver sin ende af stationen, og i dag fortsætter de fleste tog jo gennem stationen - naturligvis efter et kort ophold.
En rebroussementsstation er jo netop kendetegnet ved, at to strækninger med gennemgående tog kommer ind til stationen i samme ende.

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af re20000, 28/1 2023, 11:38 (425 dage siden) @ Martin Wilde

Nej, egentlig ikke.
For i Gilleleje kommer de to strækninger ind fra hver sin ende af stationen, og i dag fortsætter de fleste tog jo gennem stationen - naturligvis efter et kort ophold.
En rebroussementsstation er jo netop kendetegnet ved, at to strækninger med gennemgående tog kommer ind til stationen i samme ende.

Fuldstændig rigtigt, for længe siden jeg har været på de kanter...

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af esni, Frederikssund, 29/1 2023, 09:06 (424 dage siden) @ re20000

Men stadig en fælles endestation for to separate baner - her blot i forlængelse af hinanden.

Ingen ville derfor mene at Gilleleje kunne være en rebroussementsstation

--
Eskild

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 29/1 2023, 10:51 (424 dage siden) @ esni

Men stadig en fælles endestation for to separate baner - her blot i forlængelse af hinanden.

Ingen ville derfor mene at Gilleleje kunne være en rebroussementsstation

Og der blev heller ikke rebrousseret når man fra GDS skulle på havnen (havnesporet var et GDS sidespor)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af T. Rithmester @, Struer, 28/1 2023, 16:27 (425 dage siden) @ Martin Wilde

Åh ja, her smuttede undertegnedes forstand på konceptet.

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Morten Blom, 30/1 2023, 14:09 (423 dage siden) @ T. Rithmester

Tønder H fungerede i den årrække, hvor banen mod Niebüll ikke trafikeredes, de facto som rebroussementsstation for godstogene, der kom fra Tinglev og fortsatte mod Skærbæk. men dette afspejledes selvfølgelig ikke i sporplanen.
Længere mod syd og vest fås rebroussementsstationer til gengæld også i store modeller, f.eks. i London, Paris, Stuttgart (Lidt endnu), München, Leipzig, Firenze, Rom og mange flere.

Tønning

af UTJ, 30/1 2023, 14:33 (423 dage siden) @ Morten Blom

Tønning er et godt nutidigt eksempel.

--
ئۇلغىك

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af esni, Frederikssund, 30/1 2023, 14:45 (423 dage siden) @ Morten Blom

Længere mod syd og vest fås rebroussementsstationer til gengæld også i store modeller, f.eks. i London, Paris, Stuttgart (Lidt endnu), München, Leipzig, Firenze, Rom og mange flere.

De store banegårde vart i langt de fleste tilfælde fælles endestationer for flere strækninger, men uden gennemgående tog fra en strækning til en anden

München, Leipzig, Firenze har gennemgående forbindelser, som skifter retning

London Paddington og Paris Gare de l'Est er rene endestationer så vidt jeg ved.

--
Eskild

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/1 2023, 15:05 (423 dage siden) @ esni

Længere mod syd og vest fås rebroussementsstationer til gengæld også i store modeller, f.eks. i London, Paris, Stuttgart (Lidt endnu), München, Leipzig, Firenze, Rom og mange flere.


De store banegårde vart i langt de fleste tilfælde fælles endestationer for flere strækninger, men uden gennemgående tog fra en strækning til en anden

München, Leipzig, Firenze har gennemgående forbindelser, som skifter retning

London Paddington og Paris Gare de l'Est er rene endestationer så vidt jeg ved.

Københavns 2. banegård ditto.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/1 2023, 19:40 (423 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Københavns 2. banegård ditto.

Der var vel ikke tog. der kom ind ad een retning og fortsatte ud ad en anden?

Og ligesom i Århus gik der et havnespor over Vesterbrogade og ned over det gamle (og nuværende) baneområde til havnen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Steffen Dresler, 30/1 2023, 21:05 (423 dage siden) @ Michael Deichmann

Go´aften

Jeg tror at den gode MFL glemte at skrive FØR 1879;-) , for indtil da var det fuldstændigt korrekt en sækstation uden nogen forbindelse over Vesterbros passage/Vesterbrogade.

Bedste hilsener

Steff

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/1 2023, 21:34 (423 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´aften

Jeg tror at den gode MFL glemte at skrive FØR 1879;-) , for indtil da var det fuldstændigt korrekt en sækstation uden nogen forbindelse over Vesterbros passage/Vesterbrogade.

Bedste hilsener

Steff

Havnebaner betragtes normalt ikke so selvstændige jernbanestrækninger men som sidespor hørende under en station, liggende i girlængrlse af denne og trafikeres almindeligvis kun af rangertræk, ligesom resten af sidesporene på stationen. Så med mindre at man mener, at fx Helsingør station på grund af havnebanen ikke er en rebroussementsstation, så er Kjøbenhavns Hovedbanegaard det også efter 1879. En havnebane eller nogle private sidespor kan ikke omdefinere, hvad der er en rebroussementsstation.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Martin Wilde, 31/1 2023, 12:50 (422 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nu er lige præcis Helsingør jo et dårligt eksempel, fordi havnebanen siden 1906 også har været forbindelse til og nu udgør en anden selvstændig jernbanelinie.
Kalundborg ville være et bedre eksempel.
Martin

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/1 2023, 14:15 (422 dage siden) @ Martin Wilde
redigeret af Morten Flindt Larsen, 31/1 2023, 14:30

Nu er lige præcis Helsingør jo et dårligt eksempel, fordi havnebanen siden 1906 også har været forbindelse til og nu udgør en anden selvstændig jernbanelinie.
Kalundborg ville være et bedre eksempel.
Martin

Okay, hvis Helsingør ikke er en rebroussementsstation, så må den jo være en gennemkørselsstation ud fra den simple definition, at stationer, hvor togene kan køre ud i hver sin ende af stationen, kaldes gennemkørselsstationer.

Det er i øvrigt først fra 1990, at det blev muligt at gennemføre Hornbækbanens tog til Hillerød via Snekkersten i normal trafik. Indtil da holdt banens tog ude i gaden ved Toldkammeret og godspladsens spor lå i vejen for regelmæssig trafik den vej, selv om der da tidligere har været forsøg med direkte vogne fra København til Hornbæk.

Og nej, havnebaner betragtes af fagfolk ikke som "selvstændige jernbanelinjer" men som sidespor til stationer.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Martin Wilde, 31/1 2023, 15:39 (422 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Helsingør er ikke en rebroussementsstation, da der ikke er nogen tog fra Kystbanen, der rebrousserer og fortsætter ad Nordbanen - eller omvendt. Og det har vist heller aldrig været tilfældet.
I mine øjne er Helsingør i vore dage en endestation for tre selvstændige jernbanestrækninger.
Rebroussement betyder, at toget vender kørselsretning på sin vej fra udgangs- til endestation. Det sker ikke i Helsingør. Derfor må Helsingør "nøjes" med at være en sækstation - med et lille hul i sækken.

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af esni, Frederikssund, 31/1 2023, 15:45 (422 dage siden) @ Martin Wilde

Helsingør er ikke en rebroussementsstation, da der ikke er nogen tog fra Kystbanen, der rebrousserer og fortsætter ad Nordbanen - eller omvendt. Og det har vist heller aldrig været tilfældet.
I mine øjne er Helsingør i vore dage en endestation for tre selvstændige jernbanestrækninger.
Rebroussement betyder, at toget vender kørselsretning på sin vej fra udgangs- til endestation. Det sker ikke i Helsingør. Derfor må Helsingør "nøjes" med at være en sækstation - med et lille hul i sækken.

Hvor vender Frederiksværk-godstogene kørselsretning? Snekkersten eller Helsingør?

--
Eskild

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Niels Munch, 31/1 2023, 17:48 (422 dage siden) @ esni

Hvor vender Frederiksværk-godstogene kørselsretning? Snekkersten eller Helsingør?

Jeg mener, ståltoget begge veje rebrousserer i Snekkersten.

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af esni, Frederikssund, 31/1 2023, 18:12 (422 dage siden) @ Niels Munch

Hvor vender Frederiksværk-godstogene kørselsretning? Snekkersten eller Helsingør?


Jeg mener, ståltoget begge veje rebrousserer i Snekkersten.

Tak - så ved jeg at verbalformen også er aktiv i dansk

--
Eskild

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Peter Jørgensen, 31/1 2023, 20:11 (422 dage siden) @ Niels Munch

Ikke Snekkersten, men Helsingør.
Se TKG side 36-1 tognummer G9460 og G9462
samt side 37-1 tognummer G9464 og G 9466.

M v h
Peter L

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Niels Munch, 31/1 2023, 20:27 (422 dage siden) @ Peter Jørgensen

Ikke Snekkersten, men Helsingør.
Se TKG side 36-1 tognummer G9460 og G9462
samt side 37-1 tognummer G9464 og G 9466.

Tak; min erindring ligger tilbage fra dengang, CFL Cargo kørte turen.

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/1 2023, 16:08 (422 dage siden) @ Martin Wilde

Helsingør er ikke en rebroussementsstation, da der ikke er nogen tog fra Kystbanen, der rebrousserer og fortsætter ad Nordbanen - eller omvendt. Og det har vist heller aldrig været tilfældet.
I mine øjne er Helsingør i vore dage en endestation for tre selvstændige jernbanestrækninger.
Rebroussement betyder, at toget vender kørselsretning på sin vej fra udgangs- til endestation. Det sker ikke i Helsingør. Derfor må Helsingør "nøjes" med at være en sækstation - med et lille hul i sækken.

Tjah, sækstation er afledt af tysk "Sackbahnhof" mens rebroussementsstation er afledt af fransk:https://da.m.wikipedia.org/wiki/Rebroussementsstation
Men det er da rigtigt, at man ikke skal stole på, hvad der står i Wikipedia.

Og Den Store Danske bliver man ikke meget klogere af: https://denstoredanske.lex.dk/rebroussement

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/1 2023, 16:25 (422 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I øvrigt: rebrousserer et tog på en endestation, eller vender det?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Steffen Dresler, 31/1 2023, 16:50 (422 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære alle

Jeg ved godt at denne udlægning er den kedelige og absolut ikke akademiske tilgang til spørgsmålet om ”Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte”. Jeg har tilladt mig at beskrive det som Statsbanerne selv anvender af udtryk og definitionen herpå.

I både ”Vejledning i kendskab til banernes bygning og udstyrelse” (1920) side 80-81 og ”Banernes bygning og udstyrelse” (1965) side 121-123 findes udtrykket ”Rebroussemerntstationer” slet ikke! Udtrykket eksisterer altså overhovedet ikke i DSB egen terminologi. Her anvendes udtrykkene enten ”Endestation” eller ”Sækbanegård”!

I 1920 udgaven skrives: ”På banegårde, hvor hovedsporene ender blindt, (Fig. 80 Endestation) udgår perronerne som oftest fra en TVÆRPERRON for enden af sporene (Københavns Personbanegård (før Boulevardbanen), Helsingør).[/b]

I 1967 udgaven skrives om ”en her i landet ikke særlig hyppig forekommende form for endestation, er den på fig. 112 viste sækstation, hvor hovedbygningen er beliggende for enden af de blindt endende spor” etc. ”Eksempler på sådanne stationer her Helsingør, Kalundborg og Frederiksberg”.

Bemærk at der tales om ”Hovedsporene” ikke hverken havnespor eller andet i definitionen.

Der findes en privat Facebook gruppe der hedder ”Danske Jernbaner”, deri beskriver man i ”Dansk Jernbaneordbog” en ”Rebroussementsstation” således:
”En rebroussementsstation, som kommer af fransk: 'vende om', er en jernbanestationsplacering, hvor togene kun kan køre ind i den ene ende. Det betyder at togene skal forlade stationen i samme retning, som det kom ind – det rebrousserer. Rebroussementsstationer kaldes af og til populært også for sækbanegårde, idet de ligesom en sæk kun har et "hul".

Altså er her anvendt et udtryk der ikke anvendes/anvendtes i Statsbanernes sprogbrug.

Så definitionen må være jf. ovenstående henvisninger:
"at hvor HOVESPORENE ender i en tværperron eller sporstopper uden videreførsel, kaldes det enten en ”Sækbanegård” eller ”Endestation” og IKKE en Rebroussementsstation. Hvad der måtte være af sidespor eller havnespor eller private sidespor udenfor hovedsporene ændrer ikke på benævnelserne ”Endestation” eller ”Sækbanegård”.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/1 2023, 17:15 (422 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steff,

Tak for retledning og gedebarbering. Så tror da pokker, at vi ikke kunne blive enige, når alle mulige uautoriseret forklaringer er i spil. :-) :-D

Men er en sækstation så ikke = en rebroussementsstation jf. hvad der står I Wikipedia? :-P

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Steffen Dresler, 31/1 2023, 17:19 (422 dage siden) @ Steffen Dresler

I 1967 udgaven skrives om ”en her i landet ikke særlig hyppig forekommende form for endestation, er den på fig. 112 viste sækstation, hvor hovedbygningen er beliggende for enden af de blindt endende spor” etc. ”Eksempler på sådanne stationer her Helsingør, Kalundborg og Frederiksberg”.

Skal selvfølgelig være 1965 udgaven, slåfejl, sorry

Steff

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Niels Munch, 31/1 2023, 17:56 (422 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I øvrigt: rebrousserer et tog på en endestation, eller vender det?

Ud fra det jeg troede, var den almindelige opfattelse, vender et tog på en endestation, da det kører tilbage ad samme strækning, hvorfra det kom.

Men trådens begreb "uægte rebroussementsstationer" har lokket ualmindeligt mange bud frem, så vi vist nu blot mangler at opliste de resterende endestationer :-P .

M.v.h.
Niels

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Niels Munch, 31/1 2023, 17:39 (422 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er i øvrigt først fra 1990, at det blev muligt at gennemføre Hornbækbanens tog til Hillerød via Snekkersten i normal trafik. Indtil da holdt banens tog ude i gaden ved Toldkammeret og godspladsens spor lå i vejen for regelmæssig trafik den vej, selv om der da tidligere har været forsøg med direkte vogne fra København til Hornbæk.

Det er korrekt, at Hornbækbanens tog kom til at holde/ende inde på Helsingør station; men sporet videre må betegnes som et overleveringsspor uden regelmæssig trafik, og kun rangerbevægelse er mulig.

M.v.h.
Niels

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 31/1 2023, 20:47 (422 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er i øvrigt først fra 1990, at det blev muligt at gennemføre Hornbækbanens tog til Hillerød via Snekkersten i normal trafik. Indtil da holdt banens tog ude i gaden ved Toldkammeret og godspladsens spor lå i vejen for regelmæssig trafik den vej, selv om der da tidligere har været forsøg med direkte vogne fra København til Hornbæk.

Det er muligt at køre igennem fra Snekkersten ad havnebanen til Grønnehave og omvendt, men det gør man ikke i daglig drift.
Hornbækbanen holder ud til gaden men dog inde på stationsområdet og Lillenord togene holder ovre i den modsatte side ud mod vandet.
Så i daglig drift er det en endestation med kun "Stålormen" til7fra Frederiksværk der reberousserer i Helsingør.
Ud over at Lokaltog måske benytter det hvis de skal have et togsæt til Tåstrup (Hjulafdrejning) eller de sydlige baner, så benytter Nordsjællands Veterantog det ind imellem ved nogen af deres kørsler.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Niels Munch, 31/1 2023, 21:48 (422 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er muligt at køre igennem fra Snekkersten ad havnebanen til Grønnehave og omvendt, men det gør man ikke i daglig drift.

Som jeg skrev ovenfor, så ville kørslen fra Helsingør station til Hornbækbanen v/v skulle ske som en rangerbevægelse. Vi undersøgte i "Lokalbanens" tidlige dage en tanke om at etablere mulighed for togvej, men de fornødne ændringer i stationens sikringsanlæg viste sig for bekostelige.

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/1 2023, 21:59 (422 dage siden) @ Niels Munch

Det er muligt at køre igennem fra Snekkersten ad havnebanen til Grønnehave og omvendt, men det gør man ikke i daglig drift.


Som jeg skrev ovenfor, så ville kørslen fra Helsingør station til Hornbækbanen v/v skulle ske som en rangerbevægelse. Vi undersøgte i "Lokalbanens" tidlige dage en tanke om at etablere mulighed for togvej, men de fornødne ændringer i stationens sikringsanlæg viste sig for bekostelige.

Var nye spor- og perronanlæg samt gangbro billigere? Eller skulle de alligevel laves?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Niels Munch, 31/1 2023, 23:43 (422 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Var nye spor- og perronanlæg samt gangbro billigere? Eller skulle de alligevel laves?

Flytning af sporet fra Toldkammeret til stationen skete i HHGBs tid (i 1990) og på HHGBs foranledning, hvorimod HHGB intet havde med gangbroen at gøre.

Tanken om evt. driftsmæssigt at kunne køre igennem til Snekkersten blev fostret i HUR efter privatbanefusionen i 2002.

M.v.h.
Niels

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/2 2023, 00:25 (422 dage siden) @ Niels Munch

Tanken om evt. driftsmæssigt at kunne køre igennem til Snekkersten blev fostret i HUR efter privatbanefusionen i 2002.

Der er (også) et eller andet pHd fra DTU der kom med forslag til gennemkørsel i Helsingør, i Hillerød og i Gilleleje for at optimere materielanvendelse mm.
Ombygningerne de 3 stedet er faktisk snart realiseret, men på andet grundlag.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/2 2023, 07:50 (421 dage siden) @ Niels Munch

Var nye spor- og perronanlæg samt gangbro billigere? Eller skulle de alligevel laves?


Flytning af sporet fra Toldkammeret til stationen skete i HHGBs tid (i 1990) og på HHGBs foranledning, hvorimod HHGB intet havde med gangbroen at gøre.

Tanken om evt. driftsmæssigt at kunne køre igennem til Snekkersten blev fostret i HUR efter privatbanefusionen i 2002.

M.v.h.
Niels

Ved kørsel Hillerød - Gilleleje - Helsingør - Snekkersten - Hillerød var Hillerød så blevet en rebroussementsstation.... ... Jeg går tilbage i seng. :-| :-| :-P

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Martin Wilde, 27/1 2023, 22:23 (426 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

På AaAJ må Hovslund Amtsbanestation betegnes som rebroussementsstation på linien Aabenraa - Løgumkloster.
Det samme gælder for Vojens Amtsbanegård på HAJ's linie Haderslev - Gram - Rødding. Derimod var Gram ikke rebroussementsstation, inden forlængelsen til Arnum, da banen og togene fortsatte til Gramby og så retur via Gram til Rødding.
Martin

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Jens Vesterdahl ⌂, 27/1 2023, 22:23 (426 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har ingen sporplaner eller fotos, men umiddelbart tænker jeg på:

- Vanløse, nedre plan for S-tog linie F
- Fredericia gl. station. Umiddelbart ser det på de gamle kort ikke ud til, at havnebanen var "gennemgående".

Mvh
Jens

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/1 2023, 11:54 (425 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Jeg har ingen sporplaner eller fotos, men umiddelbart tænker jeg på:

- Vanløse, nedre plan for S-tog linie F
- Fredericia gl. station. Umiddelbart ser det på de gamle kort ikke ud til, at havnebanen var "gennemgående".

Mvh
Jens

Vanløse var samlet set ikke en rebroussementsstation, selv om togene ved den nederste perron rebrousserede. I de senere år var det desuden muligt at køre direkte mellem Frederikssundbanen og Godsringbanen, også med S-tog.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af K564, 28/1 2023, 14:21 (425 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I de senere år var det desuden muligt at køre direkte mellem Frederikssundbanen og Godsringbanen, også med S-tog.

Hej Morten

Dog kun i den ene retning, hvis ikke man kørte ad venstrespor fra Hellerup.

Hilsner Keld

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Peter Olsen, 28/1 2023, 14:50 (425 dage siden) @ K564

Hej
KEJ - Kolding Nord
KB- Masnedsund 1937-1947
LB - Rudkøbing Havn ved færgelejerne

Med venlig hilsen

Peter Olsen

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/1 2023, 16:28 (425 dage siden) @ K564

I de senere år var det desuden muligt at køre direkte mellem Frederikssundbanen og Godsringbanen, også med S-tog.

Hej Morten

Dog kun i den ene retning, hvis ikke man kørte ad venstrespor fra Hellerup.

Hilsner Keld

Hej Keld,

Ja, den krølle må med, tak. Jeg har selv som passager været så heldig at opleve fænomenet en enkelt gang under en driftsstandsning ved Kh. Det var en lidt sær oplevelse, når man egentlig skulle til Nørreport. :-) :-) :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/1 2023, 22:36 (426 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Østerport før Boulevardbanen. Der blev rebrousseret når man skulle ud i Frihavnen med gods og vel også til færgerne til Sverige..

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/1 2023, 23:08 (426 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så min efterlysning her er: Må vi se billeder og/eller sporplaner fra "ægte" rebroussementsstationer"?

Struer 1866-1882. Jeg har dog hverken billeder eller sporplaner.

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Anders D, 27/1 2023, 23:52 (426 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Esbjerg, hvis man ser bort fra havnebanen (hvilket jo også er tilfældet i Århus)
Frederikshavn, ihverfald hvad godstrafikken angår de senere år.
Svendborg havnebane
Rudkøbing havnebane

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Hans T. Møller, 31/1 2023, 18:01 (422 dage siden) @ Anders D

Esbjerg, hvis man ser bort fra havnebanen (hvilket jo også er tilfældet i Århus)
Frederikshavn, ihverfald hvad godstrafikken angår de senere år.
Svendborg havnebane
Rudkøbing havnebane

Der kører skam persontog mellem Skagen og Skørping, se her, og de rebrousserer i Frederikshavn, så denne station må være ægte nok.

Bedste hilsner

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/1 2023, 18:05 (422 dage siden) @ Hans T. Møller

Esbjerg, hvis man ser bort fra havnebanen (hvilket jo også er tilfældet i Århus)
Frederikshavn, ihverfald hvad godstrafikken angår de senere år.
Svendborg havnebane
Rudkøbing havnebane


Der kører skam persontog mellem Skagen og Skørping, se her, og de rebrousserer i Frederikshavn, så denne station må være ægte nok.

Bedste hilsner

Hehehe! Top kommentar! :-D :-D :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Rasmus, 28/1 2023, 09:56 (425 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej
Vil ikke blande mig i diskussionen, blot henlede opmærksomheden på Wikipedia:

Hilsen Rasmus

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Steffen Dresler, 28/1 2023, 10:35 (425 dage siden) @ Rasmus

Kære Rasmus

Det er næsten for nemt og uden akademiske forklaringer, ind/ud;-)

Fortsat god weekend

Steffen Dresler

NB: I jernbanesprog ofte omtalt som toget foretager en "skarp vending".

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 28/1 2023, 20:49 (425 dage siden) @ Steffen Dresler

NB: I jernbanesprog ofte omtalt som toget foretager en "skarp vending".

Har nu mest hørt udtrykket “en skarp vending” brugt i forbindelse med kort tid mellem ankomst og afgang på en ende/udgangsstation for et tog. For eksempel når nærbanen (Grenåbanen) vendte på 3 minutter i Århus.

Mvh Jørgen

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Steffen Dresler, 28/1 2023, 22:22 (425 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Kære Jørgen

Jeps, udtrykket åbenbart anvendt i flere forskellige meninger, en sækstation og her som hurtigt ud og ind, sidstnævnte behøver jo ikke at gennemføres på en sækstation.

Fortsat god aften/weekend

Steff

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Ronold, Høvik, Norge, 29/1 2023, 11:16 (424 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kristiansand station på jernbanen Oslo-Stavanger i Norge er en ægte rebroussementsstation.

Mvh
Knut

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Martin Wilde, 30/1 2023, 14:42 (423 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tyskland
Tager man syd for grænsen til Schleswig-Holstein, som landsdelen hedder med den officielle lokale sprogbrug, så er stationen i Tönning en i højeste grad levende rebroussementsstation. Her mødes en gang i timen regionaltogene mellem Husum og Bad St. Peter-Ording, hvor der både krydses og skiftes køreretning. Det hele i løbet af fem minutter.
I det østlige Holsten var både Neustadt (Holst.) og Heiligenhafen rebroussementsstationer. Neustadt var nok mere end endestation for flere strækninger, indtil der først i 1950'erne kom internationale tog til Grossenbrode Kai - tog som skulle videre med færgen til Gedser. Det medførte så også, at der ret hurtigt blev byget et direkte spor, så man kunne undgå rebroussementet. Det samme gjorde til gældende ved Lütjenbrode, nogle km øst for Heiligenhafen. Her kom er også ret hurtigt en "Umgehungskurve", så de nye internationale tog, der først i 1950'erne pludselig skulle befare denne tidligere privatbanestrækning, ikke behøvede tage turen ind om Heiligenhafen.

Sverige
I Sverige er den nye midlertidige persontogsstation i minebyen Kiruna også en rebroussementsstation. Her er man jo i færd med at flytte hele byen, så minen kan udvides, og det første, der blev flyttet for nogle år siden, var den tidligere personbanegård.
Andre har vist påpeget, at Tomelilla i det østlige Skåne i vore dage også er en rebroussementsstation. Det samme gælder Kristianstad C, hvor togene København - Karlskrona vender køreretning, men her er der "hul i sækken" i form af den ikke trafikkerede godsbane til Åhus.
Martin

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Niels Munch, 30/1 2023, 16:22 (423 dage siden) @ Martin Wilde

Hvad med den "nye" (2010) Bahnhof Fehmarn-Burg?

M.v.h.
Niels

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Anders D, 30/1 2023, 22:30 (423 dage siden) @ Niels Munch

Nora i Sverige. Endda på en veteranbane.

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Jan-Eddie Mathiasen @, Odense, 31/1 2023, 20:19 (422 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det har været en spændende tråd at følge. At Steff ledte forgæves efter betegnelsen rebroussementsstation hos DSB er der ifgl. min begrebsverden en god forklaring på, for begrebet rebroussement knytter sig ikke til en station men til et tog.
Et eksempel: Lyntog Sønderjyden havde udgangsstation i København og endestation i Sønderborg. Man kunne altså sidde på samme plads hele vejen i det samme tog.
Men i Fredericia rebrusserede toget for at kunne gennemføre sit løb til endestationen.
Vil man absolut anvende betegnelsen kan man sige, at for lyntog Sønderjyden var Fredericia rebroussementsstation. For andre tog f.eks fra nord til øst var Fredericia gennemgangsstation og for andre tog endestation.

mvh
Jan-Eddie

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Georg Schmidt, 1/2 2023, 00:00 (422 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Her fra lærebog i jernbanebygning der måske kan sige lidt.
[image]
[image]
[image]
M v h
Georg

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Niels Munch, 1/2 2023, 11:47 (421 dage siden) @ Georg Schmidt

Mange tak, Georg. Den "ægte rebroussementsstation", vi jagter, hedder så jf. lærebogen en "sækstation". På tysk kaldes en sådan banegård Kopfbanhof og på engelsk kaldes den Terminus, og her dækker betegnelsen både over rebroussementsstationer på strækninger og endebanegårde.

At 'løbe om' eller skifte ende/førerrum/retning kaldes på tysk 'kopfmachen'.

På engelsk findes et udtryk 'give head', men det hidrører fra 'andre drifter' og er derfor noget ganske andet og unævneligt i disse neopuritanske tider.

M.v.h.
[image]
Niels

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Georg Schmidt, 8/3 2023, 11:55 (386 dage siden) @ Georg Schmidt

I hæftet "Banegårdslære" til brug ved Jernbaneskolens trafikassistent-kursus fra 1961 fandt jeg rebroussementsstationer nævnt.
[image]
M v h
Georg

Avatar

Rebroussementer og rebroussementsstationer - ægte og uægte

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/3 2023, 12:04 (386 dage siden) @ Georg Schmidt

I hæftet "Banegårdslære" til brug ved Jernbaneskolens trafikassistent-kursus fra 1961 fandt jeg rebroussementsstationer nævnt.
[image]
M v h
Georg

Så blev terminologien vist sat definitivt på plads (fsv. angår Danmark). Tak, Georg! :-D :-D :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak