Avatar

Vandbygningsvæsenet

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 29/1 2023, 09:59 (425 dage siden)

En større artikel om Vandbygningsvæsenet og dets lokomotiver er i dag lagt online. Skriv gerne i denne tråd, hvis du har tilføjelser, rettelser, billeder eller lignende til artiklen.

[image]Et billede jeg fandt på Arkiv.dk, som jeg nu ikke kan genfinde.

--
[image]

Vandbygningsvæsenet

af Steen Larsen, Søborg DK, 29/1 2023, 10:37 (425 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy
Tillykke med artiklen. Fantastisk arbejde. Der er jo nok materiale til en bog.
Mvh Steen

Avatar

Vandbygningsvæsenet

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 29/1 2023, 11:24 (425 dage siden) @ Tommy Nilsson

Spændende læsning!

Excuse my ignorance - hvad er et strubesporskifte?

Er det sådan et man ser her i forgrunden:
[image]

(Og jeg HAR googlet det - 0 hits! )

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Vandbygningsvæsenet

af Niels Munch, 29/1 2023, 11:41 (425 dage siden) @ Michael Deichmann

Excuse my ignorance - hvad er et strubesporskifte?

Er det sådan et man ser her i forgrunden:
[image]

Betegnelsen er "et stubsporskifte" (eller et slæbesporskifte).

M.v.h.
Niels

Avatar

Vandbygningsvæsenet

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 31/1 2023, 10:24 (423 dage siden) @ Michael Deichmann

Excuse my ignorance - hvad er et strubesporskifte?

Jeg kan ikke finde ordet strubesporskifte i artiklen?

--
[image]

Avatar

Vandbygningsvæsenet

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 31/1 2023, 20:35 (423 dage siden) @ Tommy Nilsson

Excuse my ignorance - hvad er et strubesporskifte?


Jeg kan ikke finde ordet strubesporskifte i artiklen?

Det kan jeg heller ikke. Jeg ved ikke lige hvad der skete. Og jeg kan ikke en gang undskylde mig med at det var sent ;-)
Jeg må til Louis Nielsen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

Vandbygningsvæsenet

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/1 2023, 21:12 (423 dage siden) @ Michael Deichmann

Excuse my ignorance - hvad er et strubesporskifte?


Jeg kan ikke finde ordet strubesporskifte i artiklen?


Det kan jeg heller ikke. Jeg ved ikke lige hvad der skete. Og jeg kan ikke en gang undskylde mig med at det var sent ;-)
Jeg må til Louis Nielsen.

Der STOD skam "strubesporskifte", så ikke noget med Louis her. Der har måske været en midtsjællandsk strubesnitter på spil...?!?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Vandbygningsvæsenet

af Martin Wilde, 29/1 2023, 12:23 (425 dage siden) @ Tommy Nilsson

Du skriver i indledningen, at Vandbygningsvæsnet blev oprettet i 1868 under Ministeriet for offentlige Arbejder.
Det er ikke muligt, da dette ministerium først blev oprettet 1892. Før den tid hørte jernbanerne under Indenrigsministeriet. Måske gjorde kystsikring også?
Jeg mente at vide det, og blev bekræftet i dette her.
Martin

Avatar

Vandbygningsvæsenet

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/1 2023, 12:54 (425 dage siden) @ Tommy Nilsson

En større artikel om Vandbygningsvæsenet og dets lokomotiver er i dag lagt online. Skriv gerne i denne tråd, hvis du har tilføjelser, rettelser, billeder eller lignende til artiklen.

Hej Tommy,

Der mangler omtale af den tilbageværende normalsporerede strækning, nu tilhørende Kystdirektoratet.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Vandbygningsvæsenet

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/1 2023, 13:33 (425 dage siden) @ Niels Munch

Der mangler omtale af den tilbageværende normalsporerede strækning, nu tilhørende Kystdirektoratet.


Hehe, ét af Mortens ofte ikke grundløse drillerier.

Hvilke af VBV's normalsporede køretøjer (om nogen) har trafikeret strækningen, og kom nogle af dem måske senere til Agger?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Vandbygningsvæsenet (2 arkivfotos)

af Niels Munch, 29/1 2023, 13:46 (425 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvilke af VBV's normalsporede køretøjer (om nogen) har trafikeret strækningen, og kom nogle af dem måske senere til Agger?

Pedershaab 81/1931:

[image]
VBV arbejdere, Thyborøn, siddende på togvognene. O. 1930. Fotograf: Ukendt. Lokalarkivet for Thyborøn-Harboøre-Engbjerg - Nummer: B10759.

[image]
Ukendt person ved Skinnebil, Harboøre station. Skinnebilen her med de lavtsiddende puffer kunne være en af Vandbygningsvæsenets normalsporede troljer til at flytte rundt med deres egne og fremmede baners normalsporende vogne mellem Thyborøn og Harboøre stationer. Den eller de åbne lavsidede undervogne som følger efter brugtes til at køre særtog på Lemvigbanen. Dette skulle tillyses via Lemvig station og afpasses efter Lemvigbanens øvrige toggang. O. 1935. Fotograf: Ukendt. Lokalarkivet for Thyborøn-Harboøre-Engbjerg - Nummer: B10544.

M.v.h.
Niels

Vandbygningsvæsenet

af UTJ, 29/1 2023, 13:16 (425 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der mangler omtale af den tilbageværende normalsporerede strækning, nu tilhørende Kystdirektoratet.

Det kræver nærmere indsigt i aftalegrundlaget. Man kan formentlig godt eje baneanlægget selv om det ligger på fremmed grund.

--
ئۇلغىك

Avatar

Vandbygningsvæsenet

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/1 2023, 14:15 (425 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det normalsporede motorlokomotiv/skinnebil havde muligvis litra og nummer, men det ved vor ven Kurt måske noget om.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Vandbygningsvæsenet

af Niels Munch, 29/1 2023, 14:49 (425 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Niels Munch, 29/1 2023, 15:04

Det normalsporede motorlokomotiv/skinnebil havde muligvis litra og nummer, men det ved vor ven Kurt måske noget om.

Såfremt den var det eneste stykke normalsporede trækkraft, VBV havde på sydsiden, var det næppe fornødent at litrere den.

I øvrigt optræder den i denne tråd om Pedershaabs produktion: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=62906 . Normalsporet materiel i Agger dukker op i denne ældre tråd: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=85 - foruden "KNUD" bl.a. dette:

[image]
Skærmdump fra https://www.danmarkpaafilm.dk/film/thyboroen.

..... hvor der i filmen bl.a. også ses et 1435 mm stubsporskifte.

M.v.h.
Niels

Vandbygningsvæsenet

af Kurt D. Jensen, 29/1 2023, 14:49 (425 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,
Det som Morten hentyder til - er at han hos mig har set et foto af skinnebil V.B.V. No. 1 Fotograferet i Agger med tyske soldater ca. 1940.
[image]

Med venlig hilsen
Kurt D. Jensen

Avatar

Vandbygningsvæsenet

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/1 2023, 15:15 (425 dage siden) @ Kurt D. Jensen

Er det mig, der husker forkert, eller havde Telegrafvæsenet lignende køretøjer, som blev brugt som inspektionsvogne på Statsbanernes strækninger?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Vandbygningsvæsenet

af Niels Munch, 2/2 2023, 10:28 (421 dage siden) @ Kurt D. Jensen

[image]

Billedet er fra Agger, og huset i baggrunden er dette:

[image]
Agger. Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto. År: 1957. KB Luftfotosamling - Id: H09269_014.tif. P.t. "klikbart".

Selv om huset "vender forkert", stemmer alle synlige detaljer.

M.v.h.
Niels

Avatar

Vandbygningsvæsenet (1 arkivfoto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/1 2023, 14:18 (425 dage siden) @ Niels Munch

Dette normalsporede, men særprægede saddeltanklokomotiv:

[image]
Lokalarkivet for Thyborøn-Harboøre-Engbjerg - Nummer: B2828.

..... som du indleder din artikel med, giver anledning til seriøst hovedbrud, se under "Ukendt I" her: https://bentsbane.dk/saddeltanklokomotiver-paa-dansk-industribaner/ .

M.v.h.
Niels

Jeg spekulerer nu mere over, hvem han er far til.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Vandbygningsvæsenet (+3 fotos)

af Jens Toft Ingemann, 29/1 2023, 17:03 (425 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy, tak for en spændende artikel. Jeg kan bidrage til artiklen med 3 billeder fra Ferring, alle optaget 15.5.1977. Første billede viser udsigt fra Ferring mod syd, Bovbjerg fyr ses i baggrunden, Sporet er tilsyneladende optaget fra lige syd for "stationsområdet". [image] 2. billede viser kran på stationsområdet i Ferring. [image] Sidste billede igen udsigt mod syd fra stationsområdet i Ferring, denne gang med Kran K 6.[image]

Vandbygningsvæsenet

af Niels Munch, 29/1 2023, 19:56 (425 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]Et billede jeg fandt på Arkiv.dk, som jeg nu ikke kan genfinde.

Hej Tommy,

Et nærstudie af lokomotivet får mig til med høj grad af sikkerhed at mene, at det er "BIRGER", Henschel 3636/1892, et 900 mm lok, der bl.a. var med ved anlægget af Frihavnen i København, Kammerslusen ved Ribe og VaGJ m.v., se om lokomotivet her: https://bentsbane.dk/tidlige-flyttelige-industribaner-og-deres-lokomotiver/ .

Data jf. Merte's Lieferliste: Henschel D 3636/1892 Bn2t 900 mm, neu Johannsen, Kopenhagen [DK] "BIRGER" /190x Hoffmann & Sønner [DK].

Måske Bent har et mere fyldestgørende levnedsløb, der kan indkredse dit foto?

M.v.h.
Niels

Vandbygningsvæsenet

af Bent Hansen, 29/1 2023, 20:21 (425 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Billedet af Birger ses på Lokalhistorisk Arkiv for Holmsland F103.

Det er, som Niels skriver, Birger, men desværre har Birger et hul i sin hukommelse, hvad hans virksomhed angår på det tidspunkt, hvor det fotograferedes angiveligt i Hvide Sande .

I følge billedejeren, som absolut er troværdig, er billedet fra anlæg af den første Hvide Sande Kanal. Da man efter to år måtte lukke kanalen igen, brugtes andet materiel, dog også i 900 mm som Birger sværgede til.

Så blev der også undret over stubsporskifter. De ses ofte ved VBV, på tørvebaner, i lergrave og andre steder, hvor jord, ler, kalk, tørv kunne komme i klemme i et tungesporskifte, så dette ikke sluttede tæt med afsporing til følge.

Hver, der ejede normalsporstrækningerne på Harboøre Tange, tør jeg ikke udtale mig om.

Mvh. BH.

Hvide Sande og Birger.

af Bent Hansen, 30/1 2023, 10:36 (424 dage siden) @ Bent Hansen

At billedet af Birger ikke var til at genfinde, kan skyldes, at det oprindeligt i arkivet optrådte som et enkeltbillede med et B-nummer. Senere blev det samlet med flere andre foto af samme skuffe i en serie. Her med et F-nummer.

Angående Niels’ ide om nærmere om Birgers virksomhed, så må jeg med skam meld, at det kan jeg ikke. Der er et hul i Kedeltilsynets angivelser mellem 1898 og 1909 i Holger Jørgensens gengivelse. Min kopi er 2, version. Måske Bjarne Johannesen har en nyere version fra Alfred Hansen?

Lokomotivet købtes 1892 af Fr. Johannsen, og brugtes allerede samme år ved frihavnsanlægget, selv om Holger først angav det købt 1895. Det arbejdede til 1898 for entreprenørsammenrendet Werner, Winkel, Glud, Johansen og Madsen.

Fra 1909 og til udrangeringen efter 1931 arbejdede det for hoffmændene.

Billeder af maskinen ses på https://bentsbane.dk/tidlige-flyttelige-industribaner-og-deres-lokomotiver/

Nu angiver Lokalhistorisk Arkiv for Holmsland imidlertid så, at Birger arbejdede i Hvide Sande ca. 1908. Da det skriver ca. 1908, er årstallet skønnet og har ikke stået bag på billedet. Der er ingen grund til at betvivle bestemmelsen, selv om jeg ikke kan se direkte, hvad der bygges på billedet. En gammel kran stående på et dige. Men hvor brugtes dige i Hvide Sande 1908?

Ringkjøbing Amts Dagblad 16. januar 1911 meddeler, at arbejdet med det, jeg kalder Den første Hvide Sande Kanal startede 3. oktober 1908, hvor Sandormen satte sugerøret i sandet ved Hvide Sande. Kanalen blev åbnet natten mellem d. 3. og 4. marts 1910.

Med brug af sandpumper, var det ikke nødvendigt med smalspor, og der var ingen efterretninger brugen af spor ved byggeriet. Man fjernede blot sand og byggede en træbro til færdslen.

Imidlertid gik der ikke en uge, inden den nygravede kanel begyndte at blive til en kilometerbred rivende strøm med en stump bro ståede ude i midten uden forbindelse til land.

En artikel om det mislykkede byggeri ses i Tipvognen i en artikel om Industibaner mellem Blåvand og Ringkøbing Fjord.

Avisen fortsætter: Efter naturens magtdemonstration blev det i 1912 besluttet at lukke kanalen. Planen var at lukke med en betondæmning med en åbning på 50 meter og en dybde på 5 meter, og man håbede at kunne bevare kanalen. Anlægget var på finansloven og måtte ikke overstige 900.000 kr. 1. juli startede arbejdet med at lukke kanalen. Til arbejdet var det indkøbt, en dampmuddermaskine, to slæbebåde, et lokomotiv med tilhørende tipvogne, remise og 4 km skinner. Jeg kan tilføje at fotos viser to kraner til udlægning af betonblokkene. Hvis billedernes bestemmelse holder.

Jeg ser billederne i F103 som værende fra dette arbejde, og det nævnte lokomotiv som værende Birger.

Heller ikke dette projekt gik som tænkt, men med indsat af yderligere materiel lykkedes det at afslutte projektet, selv om vi skal frem til først i 1930’erne, før det endeligt lykkedes sapiens at gøre sig til herre over naturen i Hvide Sande.

Nogle af lokomotiverne ved de efterfølgende og senere arbejder ses på https://bentsbane.dk/entreprenoerfirmaet-petersen-holm/ Dog ikke alle, nogle fra 1931 er ikke lagt ud endnu, men der er planer og vilje, men tiden mangler.

Der er bare lige et problem: Hvem ejede Birger? Selv om Hoffmann ejede lokomotivet i 1912, viser billedet, at det arbejdede i Hvide Sande 1912, måske for Hoffmann, måske lejet af VBV, der havde ingeniør Arvid Holm som leder i Hvide Sande. Her havde han absolut intet med entreprenørfirmaet Petersen & Holm at gøre.

Måske er billedet af Birger slet ikke fra dette arbejde:
1911 – 15 anlæg af Darum - Vedsted Diget for Hoffmann & Sønner & G. Løssl.
Enten kun lokomotivbilledet eller hele serien?

Mvh. BH.

Hvide Sande og Birger (billedet)

af UTJ, 30/1 2023, 10:55 (424 dage siden) @ Bent Hansen

Skal vi ikke lige se billedet i F103 (klik på foto for at komme til billedserien):
[image]
1 / 7 - Vandbygningsvæsen i Hvide Sande. Bygning af kanal i ca 1908 (Lokalhistorisk Arkiv for Holmsland)

--
ئۇلغىك

Vandbygningsvæsenet

af Søren Johannessen, 30/1 2023, 16:29 (424 dage siden) @ Niels Munch

Hermed som ønsket af Niels:
[image]
Mvh
Søren Johannessen

Vandbygningsvæsenet

af Niels Munch, 30/1 2023, 17:21 (424 dage siden) @ Søren Johannessen

Mange tak, Søren.

Må jeg kvittere med et foto af BIRGER fra anlægget af Slagelse-Værslev:

[image]
Vejarbejde ved overskæringen i Gl. Holmstrup 4.7.1896. Nr. 4 f.v. er Christen Hansen, nr. 2 f.h. er ingeniøren. Fotograf: Ukendt. Slagelse Stads- og Lokalarkiv - Nummer: B477. P.t. "klikbart".

Bedste hilsener
Niels

Vandbygningsvæsenet

af Niels Jensen, 30/1 2023, 18:12 (424 dage siden) @ Tommy Nilsson

Engang i slutningen af 1970´erne eller i starten af 1980´erne var det på tale, at låne VBV´s jernbane på Agger Tange i forbindelse med sammensvejsning af en lang rørledning til offshore industrien i Nordsøen - altså sammensvejse de korte rørstykker til en lang slange, som derefter skulle bugseres ud i Nordsøen. Jeg kan ikke huske hvem det var, der fik ideen.

Vandbygningsvæsenet

af Niels Munch, 2/2 2023, 09:19 (421 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]
1962: VBV B 7 på vej fra Ferring til Bovbjerg fyr på lange sveller og kraftigt spor fra Ørnhøjbanen.

Ovenstående foto er taget ved samme strækning og med samme blikretning som her:

[image]
VBV tracé Ferring-Bovbjerg 30.07.1980 (nm).

Bunkeren, hvorfra 1962-billedet er taget, ses længere ude t.v. for tracéen, der tydeligt viser aftryk efter normalsporede sveller.

M.v.h.
Niels

Avatar

Vandbygningsvæsenet

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/2 2023, 09:21 (421 dage siden) @ Niels Munch

Det er jo det rene Olsen Banden i Jylland. Selv vagttårnet synes at være der...

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Vandbygningsvæsenet

af Peter M. Thomsen, 3/2 2023, 09:34 (420 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det lokomotiv som Olsen Banden bruger på vej ned i bunkeren, på dæmningen og stationen, hvad er det for et?
Jeg kan ikke finde det i listen af lokomotiver
Flot historie om Vandbygningsvæsenet
Peter

Vandbygningsvæsenet

af Peter Andersen, Hedehusene, 3/2 2023, 12:12 (420 dage siden) @ Peter M. Thomsen

Det er en filmkulisse, som er klistret på nogle andre lokomotiver. Sporvidden i bunkeren i Hanstholm er 600 mm, og VBV's baner er 785 mm, så det er ikke samme lokomotiv inden i begge steder.
Der er sikkert en hjemmeside om Olsen-banden, hvor der står nærmere.

--
Peter Andersen

Vandbygningsvæsenet

af Niels Munch, 3/2 2023, 12:44 (420 dage siden) @ Peter Andersen

Det er en filmkulisse, som er klistret på nogle andre lokomotiver. Sporvidden i bunkeren i Hanstholm er 600 mm, og VBV's baner er 785 mm, så det er ikke samme lokomotiv inden i begge steder.
Der er sikkert en hjemmeside om Olsen-banden, hvor der står nærmere.

Yep nemlig, se: https://www.olsenbandenfanclub.de/filme/dk_film03_h-infos.php - under Sonstige Fahrzeuge - Motordraisine, oversat:

"Det lille grønne lokomotiv, som Olsen-banden kører med til bunkeren, er specialbygget til filmen. Hvis man ser godt efter, kan man se, at tilstanden af ​​motordræsinen er blevet forringet i løbet af optagelserne (rustskader). Desværre eksisterer køretøjet ikke længere."

Mon fanclubben har opdaget de forskellige sporvidder?

Det lille lokomotiv diskuteres nærmere gennem denne ældre tråd: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=48798 - det nævnes bl.a., at Svend Guldvang, som de fleste med smalsporede tilbøjeligheder kender eller har hørt om, var konsulent på filmen.

M.v.h.
Niels

Vandbygningsvæsenet

af Martin Wilde, 3/2 2023, 14:57 (420 dage siden) @ Niels Munch

Det lille lokomotiv diskuteres nærmere gennem denne ældre tråd: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=48798 - det nævnes bl.a., at Svend Guldvang, som de fleste med smalsporede tilbøjeligheder kender eller har hørt om, var konsulent på filmen.

Jeg kan anbefale at læse S. A. Guldvangs erindringer, det må være i bind 2 hvor han beskriver lokomotivet og hvordan det kunne køre på de forskellige to sporvidder.
To meget læsværdige bøger.
Martin

Avatar

Vandbygningsvæsenet

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/2 2023, 16:32 (420 dage siden) @ Martin Wilde

Jeg kan anbefale at læse S. A. Guldvangs erindringer, det må være i bind 2 hvor han beskriver lokomotivet og hvordan det kunne køre på de forskellige to sporvidder.
To meget læsværdige bøger
Martin

Adgang til Herreværelset med tilhørende udvalg af cigarer og cognac er betinget af, at man har læst de to bøger. Er man ligefrem ejer af dem, vanker der en ekstra cognac:-D

Skål!Vandbygningsvæsenet

af Peter M. Thomsen, 3/2 2023, 22:08 (420 dage siden) @ Martin Wilde

Tusind tak for svarerne
Er det tilladt at skifte cognacen ud med en gammel fl rom😁😃😎

Avatar

Skål!Vandbygningsvæsenet

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/2 2023, 22:15 (420 dage siden) @ Peter M. Thomsen

Tusind tak for svarerne
Er det tilladt at skifte cognacen ud med en gammel fl rom😁😃😎

Emnet er jo Vandbygningsvæsenet, så postevand må være passende. :-) :-D :-P

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Skål!

af Martin Wilde, 3/2 2023, 23:04 (420 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I så fald skal der vel skåles i whisky. Her gør et par enkelte dråber postevand jo ofte ret meget for smagen og duften.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak