Dagligdagen på Silkeborg Station i 1950´erne, div. fotos

af Claus E. Hansen, 14/7 2012, 21:43 (4296 dage siden)
redigeret af Claus E. Hansen, 14/7 2012, 22:21

Fra en fotoplanche har jeg taget følgende fotos med mit lille digitalkamera, mod ikke at fortælle hvorhenne i landet billederne befinder sig.

Der er ikke fototidspunkt på billederne, men vil skyde på at de ligger fra omkring midt i 1950´erne og lidt frem, pga. HS-rangermaskinen og brugen af D-maskine i et lille lokalt persontog samt på "den skæve". Men det er muligt at nogle af billederne er ældre endnu. I hvert fald er de jernbanehistorie, og vidner om hvor meget der kunne ske på en større provinsstation.

Kvaliteten kunne måske nok være lidt bedre, ligesom et redigeringsprogram ikke ville være af vejen, men orkede det ikke, det ville tage rigtig lang tid.

Fotograferne er ukendte.

Mvh
Claus

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Dagligdagen på Silkeborg Station i 1950´erne, div. fotos

af re20000, 14/7 2012, 22:59 (4296 dage siden) @ Claus E. Hansen

Utroligt stemningsfulde mange af billederne. Og sikken flot håndskrift!

Nold

Dagligdagen på Silkeborg Station i 1950´erne, div. fotos

af Jens Bruun-Petersen, 14/7 2012, 23:19 (4296 dage siden) @ Claus E. Hansen

Fine billeder! Der kunne skrives en del historier over dem.

I et ældre nummer af Signalposten har Ole Faurhøj beskrevet procedurerne omkring Silkeborgs østlige signalpost, der er vist på ét af billederne. Sikringsanlægget havde stedbetjening og centralaflåsning, hvilket gav en del renderi op og ned ad trappen.

I baggrunden af et af motiverne skimtes en gråmalet Q-vogn af QH-type. Sådanne kom tidligst i slutningen af 1950'erne.

Venlige hilsener

Jens

Dagligdagen på Silkeborg Station i 1950´erne, div. fotos

af UTJ, 14/7 2012, 23:55 (4296 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Fine billeder! Der kunne skrives en del historier over dem.

I et ældre nummer af Signalposten har Ole Faurhøj beskrevet procedurerne omkring Silkeborgs østlige signalpost, der er vist på ét af billederne. Sikringsanlægget havde stedbetjening og centralaflåsning, hvilket gav en del renderi op og ned ad trappen.

I baggrunden af et af motiverne skimtes en gråmalet Q-vogn af QH-type. Sådanne kom tidligst i slutningen af 1950'erne.

Billederne er nok taget over flere år, fx dette:
[image]
Den ene godsvogn er i øvrigt interessant (til venstre for HD-vognen) - jeg kan godt forestille mig at det er en af de indlejede GDS-vogne (en af flg vogne: Q 117-120 eller 126-129), der var udlejet til DSB i længere perioder og stort set ikke var på hjemmebane i perioden 1940-1957.

Dagligdagen på Silkeborg Station i 1950´erne, div. fotos

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 15/7 2012, 19:40 (4295 dage siden) @ UTJ

Den ene godsvogn er i øvrigt interessant (til venstre for HD-vognen) - jeg kan godt forestille mig at det er en af de indlejede GDS-vogne (en af flg vogne: Q 117-120 eller 126-129), der var udlejet til DSB i længere perioder og stort set ikke var på hjemmebane i perioden 1940-1957.

Det ligner en DSB ID eller IV (tidlig), men de var vel alle omkring 1950 enten udrangeret eller hvidmalet.

Dagligdagen på Silkeborg Station i 1950´erne, div. fotos

af UTJ, 15/7 2012, 19:49 (4295 dage siden) @ Erik Olsen

Den ene godsvogn er i øvrigt interessant (til venstre for HD-vognen) - jeg kan godt forestille mig at det er en af de indlejede GDS-vogne (en af flg vogne: Q 117-120 eller 126-129), der var udlejet til DSB i længere perioder og stort set ikke var på hjemmebane i perioden 1940-1957.


Det ligner en DSB ID eller IV (tidlig), men de var vel alle omkring 1950 enten udrangeret eller hvidmalet.

Nix - den er for lang - det er snarere en prøjsisk type. Der er heller ikke jalousier i hjørnerne.

Dagligdagen på Silkeborg Station i 1950´erne, div. fotos

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 15/7 2012, 20:17 (4295 dage siden) @ UTJ

Nix - den er for lang - det er snarere en prøjsisk type. Der er heller ikke jalousier i hjørnerne.

Jeg kan se hvad du mener. Jeg burde have åbnet billedet i mit billedbehandlingsprogram for bedre at kunne se detaljer, de er noget slørede når man der det på skærmen i forum.

Dagligdagen på Silkeborg Station i 1950´erne, div. fotos

af Ole M. Nielsen ⌂, 16/7 2012, 09:02 (4295 dage siden) @ UTJ

Billederne er nok taget over flere år, fx dette:
[image]
Den ene godsvogn er i øvrigt interessant (til venstre for HD-vognen) - jeg kan godt forestille mig at det er en af de indlejede GDS-vogne (en af flg vogne: Q 117-120 eller 126-129), der var udlejet til DSB i længere perioder og stort set ikke var på hjemmebane i perioden 1940-1957.

Og i samme vognrække ude til venstre en Q-vogn med højrevendt litrering, som man begyndte at gå væk fra i 1943.

Dagligdagen på Silkeborg Station i 1950´erne, div. fotos

af Claus E. Hansen, 15/7 2012, 00:11 (4296 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Uden at ville hænges op på det, mener jeg at det var i et nr. af Signalposten fra 1968, at Faurhøj skrev om det daværende sikringsanlæg på Silkeborg Station. En ganske spændende artikel, der giver et godt indtryk af hvordan arbejdsgangene var.

Mvh
Claus

Dagligdagen på Silkeborg Station i 1950´erne, div. fotos

af Niels Munch, 15/7 2012, 00:26 (4296 dage siden) @ Claus E. Hansen

Uden at ville hænges op på det, mener jeg at det var i et nr. af Signalposten fra 1968, at Faurhøj skrev om det daværende sikringsanlæg på Silkeborg Station. En ganske spændende artikel, der giver et godt indtryk af hvordan arbejdsgangene var.

Signalposten 1968, nr. 1, side 14 ff.:

http://www.signalposten.dk/download/SP_1968_1.pdf .

På billede 2 med N-maskinen ses også en HJ-vogn. De begyndte at dukke op i 1956.

M.v.h.
Niels

Dagligdagen på Silkeborg Station i 1950´erne, div. fotos

af Georg Schmidt, 15/7 2012, 00:12 (4296 dage siden) @ Claus E. Hansen

Som UTJ også skriver må billederne være taget over flere år. HS 409 var fast rangermaskine i Silkeborg fra 1950 og frem til hensættelsen i december 1954 med omkring 12-13 rangertimer på hverdage. Tog 510 kunne være 1952-53 hvor en Randers D-maskine tog turen til Esbjerg med personaleskift i Brande. Afgangen med 2504 set lidt oppe fra kunne godt være sommer 1955. N-maskinen kan tidligst være 1958. Mon ikke ellers billederne er taget frem til midt 50'erne. jeg har ikke set efter 1800 MO på billedet oppe fra, men man skal huske på, at på den tid især 52-54 kom der hele tiden skrivelser om, at nyleverede MO havde overtaget tjenesten fra et damploko på sidebanerne. Også herfra kan anbefales Faurhøjs herlige beretning om den høje post i Silkeborg.:-D

Hilsen Georg

Dagligdagen på Silkeborg Station i 1950´erne, div. fotos

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 15/7 2012, 02:15 (4296 dage siden) @ Claus E. Hansen

Kvaliteten kunne måske nok være lidt bedre, ligesom et redigeringsprogram ikke ville være af vejen, men orkede det ikke, det ville tage rigtig lang tid.


Mvh
Claus

-----------------

Hej Claus.


Er det ikke lidt (noget) skuffende. Det er nemt, bar at "smække" alt ind på nettet, "råt og ukritisk", men . . .

Du har muligheden for -først- at tage billederne vinkelret på motivet- og derefter "fikse" dem lidt op, hvis det stadig skulle være nødvendigt, --men alt inden billederne komprimeres ved indlægningen på jernbanen.dk.

Rigtigt, --- det tager tid, men . . . måske et par billeder mindre pr. gang, men lidt mere "kærlighed" til emnet ! ! ! ??? -- når det nu drejer sig om så sjældne fotos. :-|

Hilsen,

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Dagligdagen på Silkeborg Station i 1950´erne, div. fotos

af Claus E. Hansen, 15/7 2012, 18:50 (4295 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Må sige at mit nuværende kamera har nogen begrænsninger. Det havde været bedre at tage billederne med et spejlreflekskamera. Det var meget svært at fotografere i lige vinkler. Men det havde måske også været bedre helt at lade være med at bringe dem, da det ikke just er den standard, der normalt er her herinde. Men den historiske vinkel fornægter sig jo ikke

Mvh
Claus

Dagligdagen på Silkeborg Station i 1950´erne, div. fotos

af Thyge, Rønnede, 15/7 2012, 19:39 (4295 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej!
Fantastisk Billedserie! skidegodt!!! det er hverdag fra 1950erne!!
Tak for det!!
Erik V Pedersen
Du har altid været et forbillede, for os jernbaneidioter, både de rigtige
jernbaner og modellerne! ikke mindst via din fantastiske hjemmeside!!!
Jeg reagerede selv på din opfordring til at se hvad der var i skrivebordsskuffen?
MEN når man så har taget sig sammen og fået købt scanner og nogenlunde lært at
bruge den, og vil indvie andre i sine frembringelser via Jernbanen.dk.
så får man nok en over snuden!" kvaliteten er rent teknisk ikke god nok!"
Det er vel ikke nogen fotokonkurance?
Desuden " forsvinder" billeder i løbet af få dage! så hvorfor anstrenge sig?
Jeg kender nu flere, der ikke vil sende til Jernbanen.Dk, da de har fået eller
frygter, at få voldsom kritik af deres billeders kvalitet!

Derfor kære Erik, lad venligst være med,at nedsable andres billeder!
Skulle der være nogen af speciel interesse? kan man jo downloade dem selv,
og køre dem igennem et fotoprogram! der er naturligvis regulært sålænge billederne ikke viderebringes!
Undskyld min svada, men jeg ved nu ,hvad vi går glip af!!
Er det ikke i alles interesse at vi får så meget frem som muligt,
eller skal vi nøjes med enkelte teknisk korrekte pletskud?
Billedserien taler for sig selv!!
Stadig i dyb respekt for din indsats!
Med VENLIG hilsen
Thyge

Dagligdagen på Silkeborg Station i 1950´erne, div. fotos

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 15/7 2012, 19:43 (4295 dage siden) @ Thyge

Derfor kære Erik, lad venligst være med,at nedsable andres billeder!

Jeg synes nu ikke Erik "nedsabler" billederne. Kvaliteten kunne utvivlsomt forbedres ved bedre udstyr eller større tidsforbrug, det er kun et spørgsmål om bidragyderen er indstillet på dette.

Dagligdagen på Silkeborg Station i 1950´erne, div. fotos

af BlackThorneDK ⌂, Oddense, Spøttrup, 15/7 2012, 23:02 (4295 dage siden) @ Erik Olsen

Derfor kære Erik, lad venligst være med,at nedsable andres billeder!


Jeg synes nu ikke Erik "nedsabler" billederne. Kvaliteten kunne utvivlsomt forbedres ved bedre udstyr eller større tidsforbrug, det er kun et spørgsmål om bidragyderen er indstillet på dette.

Nu kunne det jo også dreje sig om, at man 'lige havde chancen'. Claus nævner jo at han ikke måtte fortælle hvor i landet planchen hænger, så det kunne tænkes at det var et engangs tilbud, som han ikke lige kan gøre om med bedre udstyr.

Jeg fik også knopper af at se dato'er på billederne. Det er simpelt hen en uskik at stoppe datoer på digitale fotos. Selv mine gamle fotos fra 2002-3 stykker har dato i EXIF tilægget, som er ganske standard i JPEG. Det drejer sig blot om at kontrollere, at uret er stillet korrekt i kameraet. Det er så også nødvendigt for at lave dato på den måde Claus har lavet det. Jeg har ikke set nogle kompakt kameraer, uanset hvor billige, der ikke sætter EXIF dato, og mindst et par andre parametre også.

Men igen, jeg kan nok kun påvirke mine egne fotos. Jeg har ikke adgang til så meget historisk materiale, men den smule jeg løber over, er jeg da glad for at bringe. Derudover er jeg indtil videre indskrænket til at fotografere hverdagen. :-)

Dagligdagen på Silkeborg Station i 1950´erne, div. fotos

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 16/7 2012, 00:27 (4295 dage siden) @ Thyge
redigeret af Erik V. Pedersen, 16/7 2012, 01:00

Hej!
Fantastisk Billedserie! skidegodt!!! det er hverdag fra 1950erne!!
Tak for det!!
Erik V Pedersen
Du har altid været et forbillede, for os jernbaneidioter, både de rigtige
jernbaner og modellerne! ikke mindst via din fantastiske hjemmeside!!!
Jeg reagerede selv på din opfordring til at se hvad der var i skrivebordsskuffen?
MEN når man så har taget sig sammen og fået købt scanner og nogenlunde lært at
bruge den, og vil indvie andre i sine frembringelser via Jernbanen.dk.
så får man nok en over snuden!" kvaliteten er rent teknisk ikke god nok!"
Det er vel ikke nogen fotokonkurance?
Desuden " forsvinder" billeder i løbet af få dage! så hvorfor anstrenge sig?
Jeg kender nu flere, der ikke vil sende til Jernbanen.Dk, da de har fået eller
frygter, at få voldsom kritik af deres billeders kvalitet!

Derfor kære Erik, lad venligst være med,at nedsable andres billeder!
Skulle der være nogen af speciel interesse? kan man jo downloade dem selv,
og køre dem igennem et fotoprogram! der er naturligvis regulært sålænge billederne ikke viderebringes!
Undskyld min svada, men jeg ved nu ,hvad vi går glip af!!
Er det ikke i alles interesse at vi får så meget frem som muligt,
eller skal vi nøjes med enkelte teknisk korrekte pletskud?
Billedserien taler for sig selv!!
Stadig i dyb respekt for din indsats!
Med VENLIG hilsen
Thyge

------------------------------

Hej Thyge.

Tak for de pæne ord øverst.

Selvfølgelig har Du ret i meget af det, Du skriver, men dog nok ikke i alt.

> "Skulle der være nogen af speciel interesse? kan man jo downloade dem selv,
[quote]og køre dem igennem et fotoprogram! der er naturligvis regulært sålænge billederne ikke viderebringes!"
[/quote]

Det er jo netop lige det, vi IKKE kan, --eller i det mindste kun med et endnu dårligere resultat til følge.

Originalbilledet er i fuld opløsning, men komprimeres kraftigt ved indlægning på en hj.side (jernbanen.dk, sikkert de fleste andre samt min egen). Der er derfor ikke meget at gøre godt med, hvis man selv skal rette op og evt. beskære yderligere. Så bliver der ikke mange KB tilbage til højnelse af kvaliteten. Derfor bør det gøres inden indlægningen på nettet. Beklager ikke at kunne give dig ret her, og det var netop mit "ærinde".

Til gengæld skal jeg forsøge at holde mig fra yderligere kommentarer, --ja det bliver formentlig fra siden som helhed. Så risikerer jeg ikke at fornærme nogen.

Når det er sagt (skrevet): Du regner da vel ikke med, at jeg selv går fri ? OK, --det ses så bare ikke her på jernbanen.dk, det kommer i e-mails til egen adresse. MANGE fine tilkendegivelser, "roser" (tak for dem). Dog sandelig også både rettelser og positive ønsker om tilføjelser (tak for dem), men sandelig også kritik (der også kan være positiv). Den må jeg så tage til mig og evt. handle ud fra, ---men det ser Du ikke.

Stol trygt på, at der er sørget for, at træerne ikke vokser ind i Himmelen.

Husk så det gamle gruk af Kumbel:

Den, som kun tar spøg for spøg
og alvor kun alvorligt,
han og hun har faktisk fattet
begge dele dårligt.


Hilsen,

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

PS:
> "Desuden " forsvinder" billeder i løbet af få dage! så hvorfor anstrenge sig?"
Her kunne Du jo passende (som, en ældre "rotte i faget":-) støtte mig synligt i mit ønske om, at f. eks. Jernbanemuseet oprettede den "allerhelvedes store" server/hjemmeside, der netop kunne gemme alle disse fotos, så de ikke går i "glemmebogen" få timer efter (Jernbanemuseet er forlængst tilskrevet, men har aldrig svaret ! ! !).

Dagligdagen på Silkeborg Station i 1950´erne, Sporplanen

af henning h087 ⌂, Græsted, 3/12 2012, 14:02 (4155 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej

ja dejlige billeder
og så ( bedre sent end aldrig ) er her sporplan af Silkeborg station 1952 og havnebane 1944

[image]

[image]

pdf og tif fil kan erhverves via kuverten

og jeps Thomas - den sendes;-)

mvh
henning h087

Svenska-lok
Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak