Henschel lokomotiver til Norsk Hydro i Hellerup 1961

af Svend, Storkøbenhavn, 14/7 2012, 21:57 (4300 dage siden)
redigeret af Svend, 14/7 2012, 22:20

I juni 1961 blev der leveret 4 lokomotiver af typen DH 500 Ca fra lokomotivfabrikken Henschel til Norsk Hydro. Lokomotiverne kørte på egne hjul og for egen kraft fra Tyskland til Norge og Holger Sørensen var på pletten (eller rettere på arbejde), mens de gjorde et ophold på Hellerup station spor 6.

Lokomotiverne holder i byggenummer rækkefølge: 32071, 32072, 30273, 30274. De tre første blev leveret til Rjukanbanen som nr 20, 21 og 22. Det sidste skulle til Norsk Hydros værk Eidanger-Herøya som nr 19.

De tre af lokomotiverne eksisterer stadig hos Stiftelsen Rjukanbanen, Rjukan. Det sidste blev solgt til Frankrig og er - så vidt vides - ophugget

Læs mere på Rangierdiesel.de

hvor hvert lokomotiv er beskrevet for sig

[image]
Hellerup 1961©HBDS

[image]
Hellerup 1961©HBDS

Og som model:
De to af lokomotiverne – RjB 20 og 22 – er undervejs I størrelse 1:87 fra Ade/Hobbytrade.

[image]


Dette indlæg er også lagt på Jernbanen.dk da jeg ikke til at starte med kunne finde uploadknappen, som har gemt sig langt ude til højre

Henschel lokomotiver til Norsk Hydro (+ 2 fotos)

af Niels Munch, 15/7 2012, 00:08 (4300 dage siden) @ Svend
redigeret af Niels Munch, 15/7 2012, 00:47

Herligt at skue!

Var i Rjukan i sommeren 1985 og fik bl.a. fotograferet:

[image]
RjB 22 og RjB 14 i Rjukan, 31.07.1985 (nm).

[image]
RjB 22 i Rjukan, 31.07.1985 (nm).

Bedste hilsener
Niels

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere

Jernbanebøger

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje. Pris 150 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak