TFJ Nr 5, og måske Nr 6

af michael julsrud, 29/5 2023, 15:06 (326 dage siden)

Hej alle

På Tommys side om TFJ Nr 5 og 6 er der tvivl om hvornår de er bygget, 1914 eller 1916.

Kedelpladen til TFJ Nr 5 er er dukket op, og den siger 1914.[image]

--
Mvh.

Michael Julsrud
[image][image]

TFJ Nr 5, og måske Nr 6

af Steffen Dresler, 29/5 2023, 15:28 (326 dage siden) @ michael julsrud

Kære Michael

Jeg kan IKKE svare dig, men måske hjælpe lidt hen ad vejen. Nu ved jeg jo ikke om der ved TFJ skete kedelskifte ved "Stor revision", altså lokomotivet fik en færdig revideret kedel ilagt, der stammede fra et andet lokomotiv med
samme type kedel.

- Altså kan kedlen stamme fra "søsterlokomotivet".
- Kedlen behøver IKKE at være fremstillet på samme tid som lokomotivrammen (normalt den nummerbærende del), men være en lagervare og ilagt rammen ved bestillingen.

Det sikre er at få fat i kedelprøvebogen, hvori der nøje står omtalt hvornår og af hvem prøven er foretaget af og ikke mindst hvor kedlen er ilagt.

Hvis lokomotivet har en Reparationsbog vil det normalt været anført hvilket nummer kedel der er lagt i rammen, om det er den originale eller en "reservekedel".

Hvor og hvem der har disse to vitale bøger (arkiv/klub/privateje) ved jeg ikke, men det ved "privatbanefolket" sikkert!

God jagt!

Fortsat god pinse

Steff

TFJ Nr 5, og måske Nr 6

af michael julsrud, 29/5 2023, 15:56 (326 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen

Inden TFJ fik Nr 5 og 6 havde de kun 4 brugte små P maskiner fra DSB, så det med kedler til "søsterlokomotver" holder ikke.

Ved Henschel følger kedel nummer og byggenummer hinanden, men hvis en bane har fået flere ens maskiner fra Henschel kunne de naturligvis byttes rundt.

--
Mvh.

Michael Julsrud
[image][image]

TFJ Nr 5, og måske Nr 6

af Steffen Dresler, 29/5 2023, 18:05 (326 dage siden) @ michael julsrud

Hej Steffen

Inden TFJ fik Nr 5 og 6 havde de kun 4 brugte små P maskiner fra DSB, så det med kedler til "søsterlokomotver" holder ikke.

Jamen Michael, jeg skriver jo "der stammede fra et andet lokomotiv med samme type kedel". Altså et MAGEN TIL og ikke f.eks. Busses små P´er, OK?

Den gode BH har jo en ganske stor forstand på disse privatbane- og industrilokomotiver m.h.t. lagervare mv. så det er jo nok rigtigt. Altså det sikre istedet for at vi gætter og tror.

Fat i lokomotivernes reparationsbøger eller kedelprøvebøgerne hvor de så end måtte befinde sig, info heri er valide, da det jo var en retslig dokumentation i tilfælde af uheld.

Steff

TFJ Nr 5, og måske Nr 6

af UTJ, 30/5 2023, 07:20 (326 dage siden) @ Steffen Dresler

TFJ 5-8 var ikke lagervare, hverken kedel eller det øvrige. Bygget efter specifikationerne i kontrakten. Henschel gav byggenummer ved kontraktindgang og derfor kan byggeår variere efter hvornår den faktiske leverance fandt sted. Hovedtegningen har desværre ingen datering, men konstruktionen er en sjov blanding af OMB's lok og de samtidige 1Ct-lok på rammekontrakten til KS, Hjørring og RKB.

--
ئۇلغىك

Avatar

TFJ Nr 5, og måske Nr 6

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/5 2023, 16:09 (326 dage siden) @ michael julsrud

Hej alle

På Tommys side om TFJ Nr 5 og 6 er der tvivl om hvornår de er bygget, 1914 eller 1916.

Kedelpladen til TFJ Nr 5 er er dukket op, og den siger 1914.[image]

De to nye lokomotiver til Thistedbanen meldes ankommet til banen fra Kassel i Fjerritslev Avis den 25. september 1914. Så umiddelbart vil jeg gå ud fra, at de ikke er bygget to år senere, men jeg har jo på den anden side set ikke forstand på damplokomotiver, så.....

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

TFJ Nr 5, og måske Nr 6

af Bent Hansen, 29/5 2023, 17:40 (326 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej.

Den viste kedelplade viser, hvornår kedler er bygget - ikke hvornår lokomotivet er bygget. I mit og industribanens arkiv har jeg masser af lokomotiver, der forskellige byggeår for kedel og ramme. Lokomotiver på lager fik kedelplade sat på, når kedlen var færdig, men ofte fik den først rammenummer ved salg. Under første verdenskrig var deri Tyskland vanskeligheder med råstoffer og sidst et metaleksportforbud, der ophævedes 1919. Derfor kan mange lokomotiver solgt 1919 være bygget flere år før.

Jeg har i Jernbanen 8.2004 noteret, at TFJ havde fire lokomotiver bygget med to i 1916, et i 1919 og et 1925. To af dem har jeg set, men kun fotograferet det ene.

Mvh. BH.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak