HHJ materiel/ophug

af Georg Schmidt, fredag 08. juni, 2012, 11:49 (2663 dage siden)

[image]
HHJ Q 171 blev opmalet (revideret) august 1969 med en lidt ændret skrifttype.
[image]
HHJ SM 2 og E 45 under ophug i Odder 1970.
[image]
E 71, tidligere E 46 var for mange år siden altid togførervognen i godstoget og vognen gik altid som næstbageste vogn med C 28 som den bageste.
[image]
Direktør Larsen fik jo ryddet godt op i det gamle materiel omkring 1970. Rækken bestod af E 71, Q 183, Q 192, Q 180, Q 161 og E 45.

Mvh
Georg

HHJ materiel/ophug

af Georg Schmidt, fredag 08. juni, 2012, 13:22 (2663 dage siden) @ Georg Schmidt

Nogle flere fra Odder.
[image]
HHJ PF 221, Q 193 og Q 171 Odder 1970.
[image]
E 45 Scandia 1910. Sidst revideret 11/8 1959.
[image]
SM 2 under ophug 1970.
[image]
HHJ udvalg af materiel omkring 1971.

Mvh
Georg

HHJ materiel/ophug

af Thyge @, Rønnede, fredag 08. juni, 2012, 17:49 (2663 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej!
Sidste billede er simpelthen fantastisk!!!!
Der mangler kun et damploko, næsten alle typer trækkraft er repræsenteret!
Triangel- Frichs- Skinnebusser-og Y tog!
Måske er der et solo billede af M5? den ses sjældent på billeder!
mvh
Thyge

HHJ materiel/ophug

af UTJ, fredag 08. juni, 2012, 20:58 (2663 dage siden) @ Thyge

Sidste billede er simpelthen fantastisk!!!!
Der mangler kun et damploko, næsten alle typer trækkraft er repræsenteret!
Triangel- Frichs- Skinnebusser-og Y tog!
Måske er der et solo billede af M5? den ses sjældent på billeder!

Trianglen er jo ellers HHJ's seneste indkøb på fototidspunktet!

HHJ materiel/ophug

af Georg Schmidt, fredag 08. juni, 2012, 21:44 (2663 dage siden) @ Thyge

Hej Thyge
Hermed HHJ M 5 fra 1971 i Odder.
[image]
[image]
[image]
[image]

Hilsen Georg

HHJ materiel/ophug

af morten t, fredag 08. juni, 2012, 22:11 (2663 dage siden) @ Georg Schmidt

Den blev vel kun brugt af baneafdelingen eller?

Hilsen Morten

HHJ materiel/ophug

af Georg Schmidt, fredag 08. juni, 2012, 22:20 (2663 dage siden) @ morten t

Ja, kun benyttet af baneafdelingen. Den 23/1 1972 var vi på udflugt med M 5, det var vist en KLK-tur.
Mvh
Georg

HHJ materiel/ophug

af Georg Schmidt, lørdag 09. juni, 2012, 10:33 (2662 dage siden) @ Georg Schmidt

Lige et par mere fra Odder.
[image]
HHJ E 71 Odder 1970.
[image]
HHJ SM 21 SP 2 SM 22 Odder forår 1972, et morgentogpar blev kørt af SM-SP-SM.

Mvh
Georg

HHJ materiel/ophug

af Thyge @, Rønnede, lørdag 09. juni, 2012, 13:19 (2662 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej!
Tak for billede af M5, jeg har kun billede af den fra Ålborg!
Sidste skinnebus billede er også fantastisk!
Jeg var ikke særlig flittig til at fotografere 1969-1979
her var jeg travlt optaget af at skaffe mig Familie,Villa,Volvo og Vovhund
( læs familie, rækkehus. Ford og Kat)
Men var dog i Odder 1978 i forbindelse med et kursus i Silkeborg!
Her er lidt fra den tur!
[image]
Ub vognen der formentlig aldrig blev brugt?
[image]
YMB 28 ved remissen sidste år den var ibrug! bemærk busserne på
skydebroens plads!
[image]
T1 der nu er blevet grøn! og fåetr forlænget motorhjælmen!
[image]
Tdl Da vogn
Mvh
Thyge

HHJ materiel/ophug

af Per Hauberg, lørdag 09. juni, 2012, 21:37 (2662 dage siden) @ Thyge
redigeret af Per Hauberg, lørdag 09. juni, 2012, 21:57

Midt i alle festlighederne et par randbemærkninger:

Busserne, der holder synligt på Thyges billede fra remiseområdet, holder ikke på skydebroen, eftersom denne lå foran malerværkstedet, som svagt anes til højre.
Skinnebussen under ophug er ganske vist SM2, men korrekt bør der nok stå SM2", ex MFVJ SM12, som kom til HHJ i 1966, da SM2' var blevet totalskadet den 10.01.66 ved mødet med et lastvognstog i ovk på Gunnar Clausensvej.

Forøvrigt, Georg - du må hjælpe på min hukommelse. Du skriver om KLK-turen i januar 1972. Vi har også været på en tur med M5 til Hov i anden sammenhæng på et tidspunkt, hvor det var bagende varmt sommervejr. Hvk Orlavitz fra værkstedet var fører. -Kan det have været den tur med F 658, hvor vi så er fortsat med M5, men F-maskinen fik vand i Odder ?
Et sted i gemmerne har jeg en stump smalfilm, hvor man ser, hvor få cm, der var i overskud på drejeskiven i Hov, -og at skiven gav sig så meget i højden , at det var meget svært at få bagakslen med ombord.

Lutter pragtbilleder som altid. Tak for synet !

vh

Per

HHJ materiel/ophug/Hov

af Georg Schmidt, mandag 11. juni, 2012, 01:09 (2660 dage siden) @ Per Hauberg

Jo, turen med F 658 husker jeg godt har også billeder derfra og vist også en varm tur med M5.
[image]
HHJ D 231 18/1 1970.
[image]
Halling mod syd 2/4 1977.Den lave sol gav en særlig stemning.
[image]
Halling mod Bovlstrup.
[image]
Bovlstrup station 2/4 1977.
[image]
[image]
Ybm 772 i Hov vistnok en vinterdag i 1976.

HHJ materiel/ophug/godsvogne

af Georg Schmidt, tirsdag 12. juni, 2012, 11:33 (2659 dage siden) @ Georg Schmidt

Her nogle Q-vogne Odder 1970.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

Avatar

HHJ - Bovlstrup station

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, torsdag 14. juni, 2012, 19:51 (2657 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Bovlstrup station 2/4 1977.


[image]
Bovlstrup station - 11. juni 1983.
Fotograf: Gustav Rithmester

HHJ - Bovlstrup station

af Georg Schmidt, søndag 30. november, 2014, 23:31 (1758 dage siden) @ T. Rithmester

Lidt HHJ nostalgi.:-)

[image]
Bovlstrup I-signal fra nord.

[image]

[image]

[image]
YM 34 YS 45 forår 1977.

[image]

Mvh
Georg

HHJ - Bovlstrup station

af Henrik Thomsen, mandag 01. december, 2014, 18:33 (1757 dage siden) @ Georg Schmidt

Det var da nogle særdeles hyggelige og stemningsfulde billeder du fandt frem her. Det har jo så været kort før lukketid. Billede 2 havde egnet sig godt som Julekalendergætter, som jo endnu ikke er kommet igang.

Hilsen
Henrik

HHJ - Bovlstrup station

af Niels Munch @, mandag 01. december, 2014, 20:16 (1757 dage siden) @ Henrik Thomsen

Billede 2 havde egnet sig godt som Julekalendergætter, som jo endnu ikke er kommet igang.

Det er den til gengæld nu, dog ovre hos "de andre".

M.v.h.
Niels

HHJ materiel/ophug HHJ M5

af Torben Villumsen, søndag 10. juni, 2012, 15:10 (2661 dage siden) @ morten t

Hej.

Den blev i starten brugt til godstog (vognladningsgods) mellem Odder og Hou, og har nogle enkelte gange kørt lokalgodstog mellem Odder og landstationer indtil Tranbjerg - mener det var i 1973 - under strejke blandt lastbilchaufførerne.

m.v.h.

Torben

Apropos HHJ materiel/ophug

af Per Hauberg, mandag 11. juni, 2012, 02:33 (2660 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]

HHJ materiel/ophug

af Niels Munch @, tirsdag 12. juni, 2012, 13:08 (2659 dage siden) @ Georg Schmidt

Kære Georg,

Herlige supplementer til en efterhånden bedaget tråd:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=1483 .

M.v.h.
Niels

HHJ materiel/ophug

af Steffen Dresler @, tirsdag 12. juni, 2012, 16:30 (2659 dage siden) @ Niels Munch

A pro pos DEVA vogne i anden tråd faldt jeg over dette billede af en sådan vogn. Men med påskriften HHJ 52, Men det passer da ikke med "vores HHJ", vel?
Hvad er det så for en fætter. Svensk jf. påskrift ved skydedøren?
Billedet iøvrigt fra Opfindelsernes bog II, Nordisk forlag 1923.
[image]

Mvh

Steffen

HHJ materiel [S]

af Niels Munch @, tirsdag 12. juni, 2012, 17:33 (2659 dage siden) @ Steffen Dresler

A pro pos DEVA vogne i anden tråd faldt jeg over dette billede af en sådan vogn. Men med påskriften HHJ 52, Men det passer da ikke med "vores HHJ", vel?
Hvad er det så for en fætter. Svensk jf. påskrift ved skydedøren?

[image]

Hälsingborg-Hässleholms Järnväg DEVA-vogn nr. 52.

Jeg fandt lidt om HHJs DEVA-vogne her:

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=42516 ,

hvorfra jeg tillader mig at citere:

"Bilden föreställer HHJ 52 som levererades 1921. Den 14 augusti 1921 står följande att läsa Nordvästa Skånes Tidningar:

”Världens största dieselmotorvagn levereras i dagarna till Helsingborg-Hessleholms Järnväg. Världens största diesel-elektriska motorvagn på 250 hästkrafter har i dagarna färdigställts vid A.S.E.A.:s verkstäder i Västerås. Och en del mindre profkörningar har redan gjorts. Någon dag i nästa vecka kommer en längre profkörning att företagas, varefter vagnen afgår till beställaren Helsingborg-Hessleholms Järnväg. Detta är den fjortonde vagn som färdigställts vid A.S.E.A.:s verkstäder för Diesel-Elektriska vagnaktiebolagets räkning.”

Det här blev den första DEVA-motorvagnen på normalspår med boggier istället för länkaxlar. Men var för tung för linjen till Eslöv. Byggdes därför om 1926 till sexaxlig. Skrotades efter en brand i lokstallet i Billinge 1932."

Foto af HHJs første DEVA-vogn kan i øvrigt ses her:

http://www.historiskt.nu/normalsp/uej/uej_beskrivning.html (nederst).

Bedste hilsener
Niels


Tante Edit har bidraget med et link.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen