St. Pancras Junction Relaying 1947 - LMS

af henho, Ringkøbing, 16/7 2012, 00:32 (4297 dage siden) @ Erik Olsen

Hej Erik

Det var dog et ganske dejligt link, du lige delte med vi andre !

Men, det stopper jo ikke her, for der var jo, som på YouTube normalt, en ganske mængde andre links til andre dejlige film :-D

Med venlig hilsen

Henrik

Avatar

St. Pancras Junction Relaying 1947 - LMS

af ove, Struer, 25/7 2012, 11:57 (4287 dage siden) @ Erik Olsen

Lidt uhyggeligt at se på på en måde for som de også skriver inde på Youtube siden så er der hverken skikkerhedssko, hjelme eller noget som helst men hvad, dengang tog man det ikke så hårdt hvis der "røg en fod" på en arbejder.
Men bortset fra det så er England en guldgrube for dampfans både mht. til film og til "levende damp" nok til dels fordi de faktisk beholdt dampen længere end de fleste. Der er bevaret en masse materiel og der er kilometervis af film. :-)

St. Pancras Junction Relaying 1947 - LMS

af Dampfmeisteren ⌂, 25/7 2012, 15:34 (4287 dage siden) @ ove

Englænderne var faktisk blandt de første i Europa til at eliminere dampen.
De sidste damplokomotiver i British Railways regi kørte i august 1968.

Grunden til at de har bevaret så mange damplokomotiver er den fantastiske historie om skrotpladsen ejet af Dai Woodham i Barry, Wales.

Tidligere var damplokomotiver hugget op af ejeren og dele indvundet til brug for andre lokomotiver. I 1960erne var dampens tid til ende i Storbritannien, og antallet af lokomotiver, der skulle væk, så stort så man begyndte at sælge ud af maskinerne.
Samtidigt med damplokomotiverne forsvandt også de klassiske engelske korte åbne højsidede godsvogne.

Dai Woodham købte både lokomotiver og vogne, men skottede stort set kun vogne, således at antallet af maskiner hobede sig op i lange rækker. I løbet af 1970erne begyndte jernbaneklubber så at købe lokomotiver tilbage fra skrotpladsen, så slutresultatet var at 213 lokomotiver ud af de 297 lokomotiver erhvervet fra British Railways i dag er bevaret.

Var det ikke for Dai Woodham havde England kun halvt så mange bevarede damplokomotiver!

http://en.wikipedia.org/wiki/Woodham_Brothers
http://www.greatwestern.org.uk/preserve_pres_gwr.htm

Avatar

St. Pancras Junction Relaying 1947 - LMS

af ove, Struer, 25/7 2012, 21:57 (4287 dage siden) @ Dampfmeisteren

Det har du ret i og jeg ved jeg forenklede tingene MEN de var blandt de sidste til at bygge NYE damplokomotiver, der blev faktisk bygget helt op til 1960. Du har så fuldstændig ret i at da de så bestemte sig for Diesel i stedet gik det stærkt.


Og jeg har set progeammer om den fantastiske skrotplads. Det må have været en dampentusiasts himmerige;-)

St. Pancras Junction Relaying 1947 - LMS

af Dampfmeisteren ⌂, 27/7 2012, 14:30 (4285 dage siden) @ ove

Jo men andre europæiske lande byggede også damplokomotiver ret sent.

Vesttyskland byggede 23 105 i 1959.
Østtyskland byggede 50 4088 i 1960.
Polen byggede Ty51 228 i 1958.
Tjekkiet byggede 556.510 i 1958.
Ungarn byggede litra 424 frem til 1958.

osv.

og ja det må have været spændende at besøge Dai Woodhams skrotplads i 1970erne.
Det må have været som at besøge Skanderborg ell. lign.

Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak