MY 1114 og Hvidovrevej 1974

af Georg Schmidt, 3/10 2023, 21:20 (404 dage siden)

MY 1114 kørte gennem stopper og ned på Hvidovrevej den 13/10 1974. Da jeg nåede frem om morgenen den 15/10 var man i god gang med at bjærge 1114. Desværre fik jeg ikke billeder af det sidste stykke op, og hvordan man klarede det med den manglende bogie i den ene ende.
[image]
Hvidovre 15.10.1974.

[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]
M v h
Georg

MY 1114 og Hvidovrevej 1974

af re20000, 3/10 2023, 23:07 (404 dage siden) @ Georg Schmidt

Kan godt huske hændelsen, den vakte en del opmærksomhed... Hvad var den vandrette talje, der ses i det sidste billede gjort fast til?

Nold

MY 1114 og Hvidovrevej 1974

af Georg Schmidt, 4/10 2023, 00:18 (404 dage siden) @ re20000

Den var fastgjort til hjælpetoget.
[image]
M v h
Georg

MY 1114 og Hvidovrevej 1974

af Georg Schmidt, 4/10 2023, 00:44 (404 dage siden) @ Georg Schmidt

Kiggede lige nærmere på første billede og der ser det nu ud til, at taljen er gjort fast i sporet.. De kunne jo have ændret det, jeg kørte frem og tilbage til Taastrup for at tsge billeder under forbikørsel.
[image]
M v h
georg

MY 1114 og Hvidovrevej 1974

af Georg Schmidt, 4/10 2023, 01:44 (404 dage siden) @ Georg Schmidt

Set fra den anden side ser det også ud til, at taljen er fastgjort i sporet. Der er en wire der har fat i koblingen, men ser ud til at slutte henne ved taljen. Hvad wiren hen til hjælpevognen har fat i skal jeg ikke kunne sige, og det ville måske også være for risikabelt at hænge så mange tons på den hjælpevogn.
[image]

[image]

[image]
M v h
Georg

MY 1114 og Hvidovrevej 1974

af re20000, 4/10 2023, 08:59 (404 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak for billeder! Det ser ud til at blokken var fastgjort i sporet og man så trak i wiren med hjælpetoget. Taljen var jo også skåret over temmelig mange parter, så 1114 ikke ville trække hjælpetoget med ned ad bakken igen....

Nold

MY 1114 og Hvidovrevej 1974

af Krabsen, 4/10 2023, 11:14 (403 dage siden) @ Georg Schmidt

Set fra den anden side ser det også ud til, at taljen er fastgjort i sporet. Der er en wire der har fat i koblingen, men ser ud til at slutte henne ved taljen. Hvad wiren hen til hjælpevognen har fat i skal jeg ikke kunne sige, og det ville måske også være for risikabelt at hænge så mange tons på den hjælpevogn.

Wiren er sat fast i hjælpetoget, går gennem de mange lejer i begge taljeblokke og slutter med at sidde fast i én af blokkene.

Hvis den ene blok var sat i 1114 og den anden blok fastgjort til hjælpetoget ville den lissom ikke have nogen effekt ;-)

MY 1114 og Hvidovrevej 1974

af Georg Schmidt, 4/10 2023, 12:00 (403 dage siden) @ Krabsen

Jeg har studeret lidt omkring taljer og blevet lidt klogere. Tak til Nold og Krabsen for forklaring, men jeg må nok hellere holde mig til trafikken.:-D
M v h
Georg

Avatar

MY 1114 og Hvidovrevej 1974

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/10 2023, 13:39 (403 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg har studeret lidt omkring taljer og blevet lidt klogere. Tak til Nold og Krabsen for forklaring, men jeg må nok hellere holde mig til trafikken.:-D

Georg, de her taljer kan også forstyrre driften - også jernbanedriften! så pas også på dem! :-D :-D :-D

[image]

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

MY 1114 og Hvidovrevej 1974

af Georg Schmidt, 15/10 2023, 12:25 (392 dage siden) @ Georg Schmidt

Her et billede der lidt bedre viser taljens fastgørelse.
[image]
M v h
Georg

MY 1114 og Hvidovrevej 1974

af re20000, 15/10 2023, 22:20 (392 dage siden) @ Georg Schmidt

Her et billede der lidt bedre viser taljens fastgørelse.

Perfekt! tak, Georg!

Nold

MY 1114 og Hvidovrevej 1974

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 4/10 2023, 08:18 (404 dage siden) @ Georg Schmidt

Det er sket 2 gange, ikk?
Der har været en masse skriverier om det, både i pressen og her og på andre foraer, så vidt jeg husker.

Jeg tror jeg blander de to tilfælde sammen - men i min DSB-tid gik snakken (rygter!) om, at der både var alkohol, selvmordforsøg osv indblandet i det ene af de 2 tilfælde, men hvad er fakta? (Hvis det er ok at skrive om her)

Hvad var årsagen til ulykkerne - og hvad var konklusionerne fra havarikommisionen, hvis de var indblandet?

MY 1114 og Hvidovrevej 1974

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 4/10 2023, 12:56 (403 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Der var ulykker i både 1974 og 1986. Forstadsmuseet har en omtale af dem begge.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

MY 1114 og Hvidovrevej 1974

af esni, Frederikssund, 8/10 2023, 18:41 (399 dage siden) @ Leif Jørgensen

Der var ulykker i både 1974 og 1986. Forstadsmuseet har en omtale af dem begge.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Så vidt jeg husker det, så omkom føreren anden gang - han blev ramt af kævlerne på vognen lige bag maskinen

--
Eskild

MY 1114 og Hvidovrevej 1974

af John, 4/10 2023, 16:48 (403 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Havarigruppen undersøgte begge tilfælde

14.10.1974 Konklusion i undersøgelsesrapporten

"På grundlag af det foreliggende materiale mener havarigruppen at kunne fastslå,
- at det for tog 6311 gældende U-signal ("S") på Vigerslev station viste signal "stop" ved togets passage, og
- at årsagen til uheldet således var mangelfuld signalobservation fra lokomotivførerens side under tog 6311's
kørsel ad spor 12 på Vigerslev station.
Lokomotivføreren har som følge heraf fejlagtigt antaget, at det fra U-signal "R" viste- signal "kør igennem" var gældende for tog 6311."

11.03.1986

"På denne baggrund må havarigruppen fastslå, at årsagen til uheldet var mangelfuld signalobservation fra lokomotivførerens side,
og at lokomotivføreren som følge deraf iværksatte bremsning for sent."

----

- ja der er næsten altid rygter.

MY 1114 og Hvidovrevej 1974

af John, 6/10 2023, 12:48 (401 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Rygterne om spiritus som faktor i ulykken 11.03.1986 (ME 1507 med tog 6237 gennem sporstopper på Hvidovre Fjern Station) dukkede op i en radioudsendelse små 10 år efter ulykken.
Daværende kontorchef i DSBs personaleafdeling E Nygaard Jespersen deltog 09.08.1995 i Københavns Radio i en udsendelse om alkoholpolitik.
En person ringede ind og fremsatte en påstand om at værkstedspersonalet natten før uheldet var berusede og derfor ikke fik lavet deres arbejde, herunder skiftet bremseklodser på ME 1507, selv om de skrev det.
Som jeg husker det, blev det efterfølgende påvist at der ikke skulle have været og ikke blev udført teknisk eftersyn på ME 1507 natten før uheldet, påstanden/rygtet blev derved tilbagevist.

Avatar

MY 1114 og Hvidovrevej 1974

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 4/10 2023, 12:27 (403 dage siden) @ Georg Schmidt

Det kan se ut somm om det går et spor under broen. Var det kanskje et forsøk på å etablere en snarvei ned dit?

MY 1114 og Hvidovrevej 1974

af Georg Schmidt, 5/10 2023, 12:50 (402 dage siden) @ Eyolf

Hej Eyolf
Det der kunne lige et spor under broen på billede 2 må være en kantsten mellem cykelsti og fortov.
Det var nogle kolde morgener frem mod den 15/10 hvor temperaturen var nær 0 grader, og der ligger vist også lidt rim.
M v h
Georg

MY 1114 og Hvidovrevej 1974

af Jan K., 6/10 2023, 00:44 (402 dage siden) @ Georg Schmidt

Hvad er meningen med et blindt spor, der ender i et farligt hul? :-|

MY 1114 og Hvidovrevej 1974

af Oversmeden, 6/10 2023, 05:46 (402 dage siden) @ Jan K.

Hvad er meningen med et blindt spor, der ender i et farligt hul? :-|

Vel at undgå at bygge en dyr bro.......som så kom alligevel som følge af smutterne

MY 1114 og Hvidovrevej 1974

af esni, Frederikssund, 6/10 2023, 07:21 (402 dage siden) @ Oversmeden

Hvad er meningen med et blindt spor, der ender i et farligt hul? :-|

Vel at undgå at bygge en dyr bro.......som så kom alligevel som følge af smutterne

Blindsporet er så vidt jeg har forstået det anlagt af signal- og sikringstekniske grunde?

--
Eskild

Avatar

MY 1114 og Hvidovrevej 1974

af shipmik, 8/10 2023, 10:37 (399 dage siden) @ esni

Spændende billeder. Heldigt at der ikke var nogen døde med alle de personer, der arbejder med at bjærge MY'en. Jeg ser ingen hjelm, få orange veste og ingen sikkerhedsbriller.... utroligt at de alle overlevede målt med dagens alen!

Bent Mikkelsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak