Hvis der ikke er forskel på tjenestevogne og arbejdsvogne, så er der jo masser af DSB og privatebane tjenestevogne i databasen.
Men uanset - De to vogne jeg fotograferede formoder jeg også må have haft en fortid som almindelige godsvogne for et eller andet jernbaneselskab.
Mvh
Steen
Det er der skam forskel på. Specialvogne og Tjenestevogne er mestendels rullende værksteder, mens Tjenestegodsvogne er godsvogne, der kun må anvendes til tjenstlige transporter (intern brug). Det er tre særlige DSB kategorier. Hjælpevogne og kørekraner var også specialvogne. En del privatbaner har haft tilsvarende vogne til tjenstlig brug, men litreret og nummereret sammen med det øvrige driftsmateriel. De er ikke arbejdsvogne som fx troljer, svellestoppere, troljepåhængsvogne, skinnebiler, mandskabsvogne til troljer, sporombygningsvogne etc. DSB har fx haft mange tidligere privatbane-skinnebusvogne rullende som arbejdsvogne, men disse faldt ikke ind under specialvognsbegrebet og er heller ikke skinnebusser. Men det er da rigtigt, at grænserne kan være lidt flydende. Det er almindeligvis banetjenesten, der benytter arbejdskøretøjer. Der er aldrig lavet driftsmateriel fortegnelser over arbejdskøretøjerne. De to enheder, som du har fotograferet, vil jeg mene er troljepåhængsvogne. Om de har en fortid og som hvad, er svært at afdække, da der ikke findes (tilgængelige) fortegnelser over arbejdskøretøjer, men efter aksellejer og vanger at dømme, er de vist bygget som troljepåhængsvogne og har aldrig været andet.