Skånsk efterslæb (lidt jernbanearkæologi, 9 ill.)

af Niels Munch, 2/9 2024, 11:04 (98 dage siden)

Som Skåne har været overbroderet med jernbaner, ville det være mærkeligt, om man ikke faldt over et par levninger derovre:

[image]

Således da også i Bjärsjölagård (ca. midt i kortet), der var station på Ystad-Eslöv Järnväg (YEJ) (1865-1984) og havde en sidebane til Dalby via Harlösa (1911-1955):

[image]
Bjärsjölagård Station 1919, blikretning nord-vest, digitaltmuseum.se - ID: JvmKBAA00819.

[image]
Bjärsjölagård Station 01.09.2024 (nm).

Den pompøse stationsbygning er fra 1911 og blev opført ved tilkomsten af Dalby-Harlösa, idet denne bane var indtænkt som led i en "stambana" fra Malmö til Kristianstad og Blekinge, hvilket dog aldrig blev realiseret. Bygningen er lidet fotograferbar fra gadeside, hvor den virkelig ligner et "håndværkertilbud". Udhuset med pyramidetaget findes endnu. Stationsarealet henligger som - mere eller mindre plejet - offentligt græsareal.

I stationens modsatte ende ved udkørslen mod Tomelilla opførtes en 2-sporet remise:

[image]
Remisen i Bjärsjölagård 1957, blikretning syd-øst, digitaltmuseum.se - ID: JvmKDBB00814.

[image]
Remisen i Bjärsjölagård 01.09.2024 (nm).

Sporplan kan findes her: https://www.ekeving.se/r/sr_SJ/III_814.jpg .

En halv snes km herfra, i retning mod Tomelilla, findes Vollsjö Station, hvis hovedbygning skammeligt blev nedrevet i 1983, skønt den havde været forfatteren Fritiof Nilsson Piratens barndomshjem, og hvor hans far havde været stins. Men den stedlige Banvaktsstuga overlevede og blev indrettet som museum for forfatteren:

[image]
Piratenmuseet i Vollsjö 01.09.2024 (nm).

Det gamle stationsareal er nu - på begge sider af Storgatan - udlagt som fritidsområde/park, hvor man ved lidt sporrester finder:

[image]

[image]
Pumphuset i Vollsjö 01.09.2024 (nm).

Det ottekantede vandtårn er bygget i 1865. Den runde trætilbygning blev tilføjet i 1907 og fungerede som renseanlæg. En vindmølle pumpede vand op, men under flove vindforhold blev der brugt en håndbetjent pumpe. Dette var optakten til begivenhederne i ​​bogen og i de senere filmatiseringer af Piratens "Bombi Bitt och jag", hvor Jöns Pumpare (i verkligheten stationskarlen Per Andersson) slet med vattenuppfordringen. Pumphuset er i dag Vollsjös vartegn.

[image]
Også under SVTs indspilning var Vollsjö omdøbt til Tosterup, 16.06.1967. Foto: Åke Grönberg - digitaltmuseum.se ID: JvmKBDB13581.

SVTs indspilning af "Bombi Bitt och jag" kan ses her (1. del, knap 50 min.): https://www.dailymotion.com/video/x4kdr2j .

En sporplan over Vollsjö kan findes her: https://www.bangardar.se/filer/ritningar/J2-jpeg/Jvm1184_J2_-1756.jpg .

Bedste hilsener
Niels

Skånsk efterslæb (+3 fotos og et spørgsmål)

af Niels Munch, 20/11 2024, 13:14 (19 dage siden) @ Niels Munch

Som ovenfor nævnt besøgte jeg 'Piratens Vollsjö' på ex Ystad-Eslöv Järnväg (YEJ):

[image]
Vollsjö Station, Pumphuset, 01.09.2024 (nm).

På ældre fotos fra Vollsjö:

[image]
Vollsjö Station 1971. Fotograf: Ukendt, digitaltmuseum.se - ID: JvmKDAD00849 (CC BY-SA).

[image]
Statens Järnvägar, SJ E 902 på Vollsjö Station 16.06.1967. Foto: Åke Grönberg, digitaltmuseum.se - ID: JvmKBDB13580:01 (CC pdm).

..... fandtes ved læssesporet det viste 'stavær' - hvad blev det brugt til? Læsning af sukkerroer?

Spørgsmålet er også rejst på (det meget stille) Svenska-lok forum.

M.v.h.
Niels

Skånsk efterslæb (+3 fotos og et spørgsmål)

af Niels Munch, 21/11 2024, 13:29 (18 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Du kan også prøve at stille spørgsmålet i det svenske “Järnvägshistoriskt forum”.

Hej Jørgen,

Har i årevis været med i svenskernes gamle forum og har efter forsøg på oprettelse i det nye fået dette svar:

"Välkommen till Järnvägshistoriskt forum.
Ditt konto är för närvarande inaktiverat, administratören måste aktivera det innan du kan logga in. Det kommer att sändas ett nytt e-postmeddelande när detta har skett."

Nu har jeg så ventet i månedsvis på "ett nytt e-postmeddelande", og mail-rykkere til deres admin har hidtil også været uden svar. Så jeg ligger nok et sted i SÄPO's bunker :-P .

M.v.h.
Niels

Avatar

Skånsk efterslæb (+3 fotos og et spørgsmål)

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 22/11 2024, 08:11 (17 dage siden) @ Niels Munch

Du kan også prøve at stille spørgsmålet i det svenske “Järnvägshistoriskt forum”.


Hej Jørgen,

Har i årevis været med i svenskernes gamle forum og har efter forsøg på oprettelse i det nye fået dette svar:

"Välkommen till Järnvägshistoriskt forum.
Ditt konto är för närvarande inaktiverat, administratören måste aktivera det innan du kan logga in. Det kommer att sändas ett nytt e-postmeddelande när detta har skett."

Nu har jeg så ventet i månedsvis på "ett nytt e-postmeddelande", og mail-rykkere til deres admin har hidtil også været uden svar. Så jeg ligger nok et sted i SÄPO's bunker :-P .

M.v.h.
Niels

Hej Niels

Ja, så er det ikke nemt. Du udgør nok en “fare” for rigets sikkerhed… :-D

Mvh Jørgen

Skånsk efterslæb (+3 fotos og et spørgsmål)

af Niels Munch, 27/11 2024, 15:51 (12 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Du kan også prøve at stille spørgsmålet i det svenske “Järnvägshistoriskt forum”.


Hej Jørgen,

Har i årevis været med i svenskernes gamle forum og har efter forsøg på oprettelse i det nye fået dette svar:

"Välkommen till Järnvägshistoriskt forum.
Ditt konto är för närvarande inaktiverat, administratören måste aktivera det innan du kan logga in. Det kommer att sändas ett nytt e-postmeddelande när detta har skett."

Nu har jeg så ventet i månedsvis på "ett nytt e-postmeddelande", og mail-rykkere til deres admin har hidtil også været uden svar. Så jeg ligger nok et sted i SÄPO's bunker :-P .

M.v.h.
Niels


Hej Niels

Ja, så er det ikke nemt. Du udgør nok en “fare” for rigets sikkerhed… :-D

Det må retværdigvis nævnes, at faren er drevet over, og jeg kan nu bruge Nya Järnvägshistoriskt Forum; der har vist været nogle viderværdigheder efter skift af webhotel, men de synes nu løst.

M.v.h.
[image]
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak