Midlertidige SI-signaler på Østerport Nær ca. 1972-1978

af cslundsten, 7/9 2024, 00:11 (93 dage siden)

Da Østerport Nær station fik 1969-anlæg blev der etableret midlertidige SI-signaler i begge retninger. Signalerne må have dækket behovet for delte indkørselstogveje inden HKT blev ibrugtaget.

Østerport Nær havde SI fra 1950rne, men de nye midlertidige signaler var stærkt forenklede. De var blot hovedsignaler med rød/grøn lanterne. Ingen gul, ingen hastighedsviser. Signalerne kan ses i Olsen Banden på Sporet (sekvensen hvor signalerne er faldet på "Stop").

Er der nogen der ved, hvordan signalerne fungerede? Eller rettere, hvordan forsignaleringen fra I-signalerne fungerede? I-signalerne havde hastighedsvisere, og mens det sydlige I-signal beholdt hastighedsviseren (a.h.t. signal "Afkortet togvej"/"TUS" mod spor 13), så var den nordlige hastighedsviser midlertidig.

Nedenstående er et udsnit af sportavletegningen for det midlertidige arrangement, hvor man ser nordenden med SI og I med den midlertidige hastighedsviser.
[image]

Da SI-signalerne afveg fra normal SIR/SR må der have været én eller anden "brugsanvisning" - S-baneinstruksen? Er der nogen, der har denne eller anden brugbar information?

/Carsten Lundsten

Midlertidige SI-signaler på Østerport Nær ca. 1972-1978

af Rasmus Rohde, 8/9 2024, 22:41 (91 dage siden) @ cslundsten

Valbys 69-anlæg havde tilsvarende arrangement i østenden. Jeg mener at huske at I-signalet viste "kør med begrænset hastighed" når der var signal fra I til SI. Der var ingen særlig instruks hverken for Valby eller Østerport vedr SI-signalerne.

Jeg mener også at Kh's 69-anlæg havde to lanterne SI-signaler fra Val og Vlb siden.

Hilsen Rasmus

Midlertidige SI-signaler på Østerport Nær ca. 1972-1978

af Jens H. Bondesen, 9/9 2024, 00:24 (91 dage siden) @ Rasmus Rohde

Valbys 69-anlæg havde tilsvarende arrangement i østenden. Jeg mener at huske at I-signalet viste "kør med begrænset hastighed" når der var signal fra I til SI. Der var ingen særlig instruks hverken for Valby eller Østerport vedr SI-signalerne.

Jeg mener også at Kh's 69-anlæg havde to lanterne SI-signaler fra Val og Vlb siden.

Hilsen Rasmus

Ja, Kh havde SI-signaler fra Val og Vlb, samt et SU-signal mod Slb.
SU-signalet var placeret til venstre for sporet, hvilket gav anledning til misforståelser når togene en gang imellem blev sendt over pladsen via spsk 124a/b(?). Så stod SU-signalet jo til højre for sporet og viste stop.
Om der var flere SU-signaler på de tidlige 69-anlæg, ved jeg ikke.

Tilbage til teknikken:
Cing (senere aing) A.Kjærø fortalte, at SI- og SU-signalerne var styret af SDv- + SUP-grupper; altså som PU-signaler.
Da SI- og SU-signalerne erstattedes af DV-signaler, fjernedes SUP-grupperne.
Jeg har desværre aldrig set tegninger til det. Det var jo en dyd at fjerne/destruere ikke-gældende tegninger.

--
Venlig hilsen
Jens H B

Midlertidige SI-signaler på Østerport Nær ca. 1972-1978

af cslundsten, 9/9 2024, 14:44 (90 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Hej Rasmus og Jens,

Tak for de ganske interessante svar. Emnet udsprang af noget historisk research som salig Henrik Karlsson var i gang med, og Henrik var næppe opmærksom på de andre SI-signaler i 69-anlæg. Det var før min egen tid omkring S-banen, og havde egenlig heller ikke tænkt over om der også var midlertidige SI-signaler andre steder, men det ville jo være ganske naturligt.

Valbys 69-anlæg havde tilsvarende arrangement i østenden. Jeg mener at huske at I-signalet viste "kør med begrænset hastighed" når der var signal fra I til SI. Der var ingen særlig instruks hverken for Valby eller Østerport vedr SI-signalerne.

Jeg bladrede lidt i mit original-SR1975, altså helt uden rettelsesblade, så måske noget blev ændret inden ikrafttræden, men:

Det var faktisk muligt jf. SR at have et rød/grøn SI-signal. Men det kunne så kun vise "Stop" eller "Kør". Og "Kør" var med hastighed jf. TIB, La eller... Så hvad mon der stod i TIB? Jeg har desværre ikke en TIB der dækker pågældende tidsperiode.

Mit eksempel fra Østerport omfatter jo et spor med "høj" hastighed, og et bagvedliggende sporskifte. Så det har været relevant at kunne skelne hastigheder i SI, medmindre man da havde spærret H-togvejen gennem transversalen. I-signalet havde, jf. sportavlen, hastighedsviser med både "streg" og "brækket arm". Og mindst ét pilsymbol. Så der må have stået et eller andet i TIB, om ikke andre steder.

Tilbage til teknikken:
Cing (senere aing) A.Kjærø fortalte, at SI- og SU-signalerne var styret af SDv- + SUP-grupper; altså som PU-signaler.
Da SI- og SU-signalerne erstattedes af DV-signaler, fjernedes SUP-grupperne.

Det lyder som en ganske elegant teknisk løsning. Jf. ovenstående må man formode at "Kør igennem" har været spærret, selvom det var en del af de klassiske (præ 1961) SI-signaler på S-banen.

Jeg har desværre aldrig set tegninger til det. Det var jo en dyd at fjerne/destruere ikke-gældende tegninger.

Ja, det er ærgerligt. Men tegningerne har vel været kalker, der er blevet rettet, og så var historikken jo væk.

/Carsten Lundsten

Midlertidige SI-signaler på Østerport Nær ca. 1972-1978

af Flemming Jakielski, Rødovre, 9/9 2024, 17:07 (90 dage siden) @ cslundsten

Hermed et billede af TIB for Dybbølsbro - Hellerup for nærtrafiksporene fra 01.10.72 i nordgående retning som supplement til dine betragtninger omkring tilladt hastighed.

V.H.
Flemming J

[image]

Midlertidige SI-signaler på Østerport Nær ca. 1972-1978

af cslundsten, 9/9 2024, 18:50 (90 dage siden) @ Flemming Jakielski

Hermed et billede af TIB for Dybbølsbro - Hellerup for nærtrafiksporene fra 01.10.72 i nordgående retning som supplement til dine betragtninger omkring tilladt hastighed.

Tak!

Og når man rækker en lillefinger...: Har du også mulighed for at vise TIB for sydgående retning?

Mvh
Carsten Lundsten

Midlertidige SI-signaler på Østerport Nær ca. 1972-1978

af Flemming Jakielski, Rødovre, 9/9 2024, 21:15 (90 dage siden) @ cslundsten

Sydgående TIB fra Kk til Hit fra 01.10.1972. Og ja, med en SI på Østerport mod syd

God fornøjelse
Flemming J

[image]

Midlertidige SI-signaler på Østerport Nær ca. 1972-1978

af cslundsten, 9/9 2024, 23:36 (90 dage siden) @ Flemming Jakielski

Sydgående TIB fra Kk til Hit fra 01.10.1972. Og ja, med en SI på Østerport mod syd

God fornøjelse
Flemming J

Tak! Ingen togvej spor 4->3, og så er dét problem jo løst :-) Men situationen er at finde i Hellerup, så den er også opklaret.

Eneste tilbageværende spørgsmål er om I/SI kunne vise "Kør igennem". Hvis SR skulle følges er svaret nej, og hvad Østerport angår har behovet vel ikke været større end at man kunne leve uden, men Hellerup og Valby? Kan man finde ud af det uden en togvejsfortegnelse eller sikringstegninger?

/Carsten Lundsten

Midlertidige SI-signaler på Østerport Nær ca. 1972-1978

af Rasmus Rohde, 11/9 2024, 14:38 (88 dage siden) @ cslundsten

Hellerups SI-signal havde 4 lanterner og hastighedsviser, der var jo 1912-anlæg.
Der kunne godt sættes gennemkørsel i Valby, jeg kan ikke huske om det var imod Tåstrup eller Ballerup. Jeg kan ikke sige hvad SI-signalet viste, for jeg så det kun på sportavlen, når jeg gjorde tjeneste i Valby kmp, og på sportavlen er der jo ikke "blink" i signalerne.

Midlertidige SI-signaler på Østerport Nær ca. 1972-1978

af cslundsten, 11/9 2024, 15:35 (88 dage siden) @ Rasmus Rohde

Hellerups SI-signal havde 4 lanterner og hastighedsviser, der var jo 1912-anlæg.
Der kunne godt sættes gennemkørsel i Valby, jeg kan ikke huske om det var imod Tåstrup eller Ballerup. Jeg kan ikke sige hvad SI-signalet viste, for jeg så det kun på sportavlen, når jeg gjorde tjeneste i Valby kmp, og på sportavlen er der jo ikke "blink" i signalerne.

Havde Valby og Hellerup da 2-lanterne SI-signaler helt op til 69-anlæggene blev ibrugtaget? Østerport havde oprindeligt (midt 50rne) 2-lanterne SI-signaler med hastighedsvisere. I 1961 blev de ombygget til 4-lanterne SI-signaler (og stadig med hastighedsviser). Jeg gik ud fra, at alle de øvrige SI-signaler blev ombygget på samme måde?

"Mine" SI-signaler var i 1969-anlægget på Østerport, og var kun 2-lanterne hovedsignaler. Ingen hastighedsviser. I-signalerne havde gennemkørselslanterne (og hastighedsviser), men det kunne jo være til senere brug når SI-signalerne blev nedtaget. Teknisk set kunne SI-signalet sagtens have haft mulighed for "Kør igennem" (med grønt blink), da det jf. Jens Bondesens svar var bygget som en slags PU-signal. Men SI-signal med grønt blink var ikke tilladt jf. SR.

/Carsten Lundsten

Midlertidige SI-signaler på Østerport Nær ca. 1972-1978

af Rasmus Rohde, 11/9 2024, 17:13 (88 dage siden) @ cslundsten

Ifølge SIR optræder to-lanterne SI-signaler først med rettelserne i 53 og de bortfalder med rettelserne i 61.
Så efter 61 kan der ikke have været SI-signaler med 2 lanterner.
To-lanterne SI-signalerne i 69-anlæg (og SU) var jo en midlertidig foranstaltning indtil HKT blev ibrugtaget. De famdtes kun i Valby , Kh og Østerport. Det er rigtigt at der burde have været et cirkulære om dem, da de ikke var i overenstemmelse med SIR/SR, men mig bekendt fandtes der ikke et sådant.
Men de burde have vist kør igennem, I-signalet ellers ville have vist forkert ved Kør igennem.
Det er et mysterie.

Midlertidige SI-signaler på Østerport Nær ca. 1972-1978

af cslundsten, 11/9 2024, 23:08 (88 dage siden) @ Rasmus Rohde

Ifølge SIR optræder to-lanterne SI-signaler først med rettelserne i 53 og de bortfalder med rettelserne i 61.
Så efter 61 kan der ikke have været SI-signaler med 2 lanterner.
To-lanterne SI-signalerne i 69-anlæg (og SU) var jo en midlertidig foranstaltning indtil HKT blev ibrugtaget. De famdtes kun i Valby , Kh og Østerport. Det er rigtigt at der burde have været et cirkulære om dem, da de ikke var i overenstemmelse med SIR/SR, men mig bekendt fandtes der ikke et sådant.
Men de burde have vist kør igennem, I-signalet ellers ville have vist forkert ved Kør igennem.
Det er et mysterie.

"Jernbanen" nr. 6/1972 om Østerports nye sikringsanlæg:

På Østerport station blev et nyt relæsikringsanlæg (type DSB 1969) for nærtrafiksporene (3, 4 og 13) taget i brug den 16.-17. september. Signalopstilingen på stationen er af midlertidig karakter, den ændres, når HKT-anlæg installeres om et par år. De ganske specielle SI-signaler med kun to signallanterner og uden hastighedsviser, der nu er opstillet (og som er en afvigelse fra "signalreglement"), forsvinder igen på samme tidspunkt (stationsbloksignaler for ind- hhv. udkørsel vil ikke blive anvendt på HKT-strækninger).

Men ellers ingen nærmere forklaring. Stod der slet ikke noget i S-baneinstruksen? Jeg har den desværre ikke.

/Carsten Lundsten

Midlertidige SI-signaler på Østerport Nær ca. 1972-1978

af cslundsten, 11/9 2024, 23:38 (88 dage siden) @ Rasmus Rohde

Men de burde have vist kør igennem, I-signalet ellers ville have vist forkert ved Kør igennem.
Det er et mysterie.

Hæ! "Jernbanen", nr. 7-8/1973 - en fodnote på side 10 siger blandt andet:

Signal nr. 1 c, 2 c og 3 b vises [endvidere] fra visse SI uden hastighedsviser på elektrificerede strækninger (som en midlertidig foranstaltning, da SI ikke vil blive anvendt på strækninger med HKT-anlæg).
Signal 1 c: "Stop" vist som fast rød fra 2-lanterne hovedsignal.
Signal 2 c: "Kør" vist som fast grøn fra 2-lanterne hovedsignal.
Signal 3 b: "Kør igennem" vist som grønt blinklys fra 2-lanterne hovedsignal.

Hermed må sagen nok betragtes som opklaret, om end jeg stadig gerne ville se det på officielt tryk :-)

/Carsten Lundsten

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Benzinstationens historie

Benzinstationens historie. Pris 380 kr.

Læs mere
Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak