Avatar

En Henschel i Horsens

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 11/10 2024, 11:32 (59 dage siden)

Her er en af Horsensbanernes Henschel - men hvilken?
Maskinen foran er revideret 1/5 59.

[image]

--
[image]

En Henschel i Horsens

af Anders Færch Hansen, 11/10 2024, 13:30 (59 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her er vist mange muligheder.
"Maskinen" foran må være tender 405, fra en J-maskine. Andre fotos af tenderen viser at den igen er revideret i 1964, så foto er fra perioden 1959-1964.
Indtil 1962 var der 6 identiske Henschel-lokomotiver i Horsens, så medmindre nogen kan finde specielle individuelle kendetegn, er den svær.

Anders

En Henschel i Horsens

af Anders Færch Hansen, 11/10 2024, 15:08 (58 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Maskinen kunne godt være HBS L 205 (I) ex HBS Nr 1, som blev udrangeret i 1962. Den ser ud til at have haft den udvendige beskiltning med messingskiltene HBS hhv 1 i behold i 1962. Endvidere er forreste bremseluftforbindelse i fyrbøderside afblændet, ligesom det også ses på Lars Andersens foto fra 1961 https://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=137&lokid=219

Er det muligt at lave udsnitsforstørrelse af skiltene på vandkassen på billedet der spørges på?

Dampudgangsrøret ses liggende på fodpladen foran trykluftpumpen, så maskinen er ikke umiddelbar køreklar på fototidspunktet.

Anders

Avatar

En Henschel i Horsens

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 11/10 2024, 15:59 (58 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Er det muligt at lave udsnitsforstørrelse af skiltene på vandkassen på billedet der spørges på?

[image]

--
[image]

En Henschel i Horsens

af Anders Færch Hansen, 11/10 2024, 16:21 (58 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak - men det hjælper vist ikke alverden for en sikker identifikation.

Anders

En Henschel i Horsens

af UTJ, 12/10 2024, 12:03 (58 dage siden) @ Anders Færch Hansen

[image]
Ligner et HV skilt, dvs HV 1 (prpiromnummereret til L 105). Lars Andersens billede af HBS 1 var opså taget på anden plads i den store remise.

--
ئۇلغىك

En Henschel i Horsens

af Anders Færch Hansen, 13/10 2024, 19:45 (56 dage siden) @ UTJ

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret i, at bomærkeskiltet forekommer for lille til teksten HBS, og bedre passer med HV. Det er svært at afgøre i den spidse vinkel.
Endvidere ser det ud til at også andre Horsens-maskiner (alle?) havde en afblænding af bremseluftforbindelsen i fyrbødersiden, så lufthane og bremseslangen mangler.
Fotoet kan derfor meget vel vise HV L 105 (endnu beskiltet HV Nr 1).
Anders

Avatar

En Henschel i Horsens

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/10 2024, 19:56 (56 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret i, at bomærkeskiltet forekommer for lille til teksten HBS, og bedre passer med HV. Det er svært at afgøre i den spidse vinkel.
Endvidere ser det ud til at også andre Horsens-maskiner (alle?) havde en afblænding af bremseluftforbindelsen i fyrbødersiden, så lufthane og bremseslangen mangler.
Fotoet kan derfor meget vel vise HV L 105 (endnu beskiltet HV Nr 1).
Anders

Jeg er enig. Ejerskiltets bredde tyder på HV (eller HO ?), ikke tre bogstaver, især sammenlignet med nummerskiltets bredde.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

En Henschel i Horsens

af Ole Lund Jensen, 22/10 2024, 17:41 (47 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg har gennemgået en del billeder af Henschel-maskinerne og er på det grundlag enig i konklusionen, at billedet må vise HV 1. Eller rettere: HV L 105, som blot aldrig fik dette nummer påmalet. Jeg bygger min konklusion på følgende:

De to ”overlevende” maskiner HV 2 og HV 3 kan vi udelukke. HV 2 blev jo omnummereret til L 106 og havde dette nummer påmalet, da det fremførte DJK-nedlæggelsestoget på HV i januar 1962. Og de originale messingskilte ”HV” og ”2” var fjernet. Lokomotivet blev efter nedlæggelsen af HV jo til HOJ L 406, og dette nummer fik lokomotivet også påmalet, som det ses her. Det er vel utænkeligt, at ”L 106” først blev påmalet kort inden udflugten for kort efter at blive overmalet. Så lokomotivet har højst sandsynligt været påmalet ”L 106”, da vort nye billede blev taget i 1959. Og dette nye billede viser jo et lokomotiv med messingskilte og intet påmalet nummer. HV 3 var i 1953 blevet til L 107 og er fotograferet med dette nummer påmalet allerede i ca. 1955 og uden messingskilte.

De fire øvrige Henschel-maskiner gik til ophugning i Odense i 1962. Ifølge Jernbanebladet 9/1962 blev de 4 loko sammen med en sneplov og 36 vogne befordret Horsens-Odense den 1.9.1962 – i øvrigt med MX 1028 som trækkraft. S. A. Guldvang fotograferede dagen før eller få dage før de fire maskiner oprangeret i en række ved remisekomplekset, alle med skorstenen mod nord. Billedet findes i bemeldte nummer af Jernbanebladet samt i På sporet af 60’erne og Vigand Rasmussens bog om Bryrupbanen. Det er åbenlyst, at nordligste maskine i dette ”ligtog” var HOJ L 405, som var uden de originale messingnummer- og ejendomsskilte, men i stedet havde nummeret påmalet vandkasserne. De øvrige tre maskiner var ifølge Vigand Rasmussen HV 1, HBS 1 og HBS 3, og jeg formoder, at det var i denne rækkefølge. Det må være disse tre maskiner, som her ses oprangeret på samme sted tidligere i 1962 – og endnu ikke med HOJ L 405 indrangeret foran. Jeg vil hævde, at den forreste af de tre maskiner er HV 1, og at det er samme maskine som på ESAs ”nye” billede i trådstarten. Det bygger jeg på, at man ser dampudgangen ligge på fodpladen ligesom på remisebilledet. Og ydermere er forreste maskine uden isolering på dampvarmeledningen lige under barrierepladen – ligesom maskinen i remisen i 1959. De to efterfølgende maskiner på billedet fra Jernbanekilder ser ud til at have isolering på en del af varmeledningen. Bageste maskine er ifølge Vigand Rasmussen HBS 3, og bemærk, at den på jernbanekilders billede såvel som Guldvangs billede ser meget ”afpillet” ud. Begge hovedluftbeholdere og alle rør på kedelryggen er afmonteret. I signalposten 3/1982 findes et billede af HBS 1 indrangeret mellem to andre Henschel-maskiner, og billedet er taget dagen før ophugningstogets afgang. Man kan se, at maskinen bag HBS 1 er den afpillede HBS 3.

Hvad angår HBS 3, så findes der her to billeder fra 1952, som begge viser isolering af varmeledningen, men som ydermere viser, at røret, der foran dampdomen er ført henover kedelryggen, er bukket i facon, hvor det krydser røret til blæseren. Tilsvarende buk ses ikke på de to forreste maskiner på Jernbanekilders billede. Så det må underbygge, at bageste maskine af de tre må være HBS 3, som så på fototidspunktet har fået fjernet det pågældende samt andre rør udvendigt på kedlen.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

En Henschel i Horsens

af UTJ, 22/10 2024, 18:24 (47 dage siden) @ Ole Lund Jensen

[image]
En anden ekspert har fremdraget dette. Den hed ganske rigtigt L 405 allerede inden ophugningsoptoget. Men med en art skilte. Ca 1959.

--
ئۇلغىك

En Henschel i Horsens

af Ole Lund Jensen, 22/10 2024, 20:16 (47 dage siden) @ UTJ

Jeg skynder at rette mig selv: Da HOJ L 405 gik til ophugning i 1962, bar lokomotivet også fortsat sine oprindelige messingskilte, hvilket ikke ses særligt godt her , men tydeligt ses på Guldvangs foto. Så altså dobbeltnummerering på det pågældende tidspunkt. Og i øvrigt med "HO" som ejendomsbane og ikke "HOJ".

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Avatar

En Henschel i Horsens

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/10 2024, 23:55 (47 dage siden) @ UTJ

[image]
En anden ekspert har fremdraget dette. Den hed ganske rigtigt L 405 allerede inden ophugningsoptoget. Men med en art skilte. Ca 1959.

Skilte eller blændplader?

HO er i øvrigt en "officiel" forkortelse, som var at finde på en del af banens materiel.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak