Damplokomotivernes farver 1847 til 1970
... er titlen på en ny studierapport af en kendt forfatter med stor viden om damplokomotiver, som nu kan læses på jernbanekilder.dk.
Med venlig hilsen
Morten Flindt Larsen
Danmarks Jernbanemuseum
af Morten Flindt Larsen, København K, 17/10 2024, 16:50 (22 dage siden)
... er titlen på en ny studierapport af en kendt forfatter med stor viden om damplokomotiver, som nu kan læses på jernbanekilder.dk.
Med venlig hilsen
Morten Flindt Larsen
Danmarks Jernbanemuseum
af Lars, 17/10 2024, 18:49 (22 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Fin gennemgang.
Næste artikel bør omhandle diesel- og ellokomotiverne og de forskellige farvers genindførelse.
--
mvh
Lars
af Steffen Dresler, 18/10 2024, 10:21 (22 dage siden) @ Lars
Kære Lars m.fl.
Tak for de pæne ord vedr. artiklen om farverne på SJS, DJDS, JFJ og DSB damplokomotiverne.
Artiklen er jo publiceret (lagt ud på Jernbanekilder) af flere årsager. Primært for at få interesse og viden om datidens farver på damplokomotiverne og ikke mindst, få fortalt historien bag. Sekundært som en erkendelse af, at det bliver sværere og sværere at få udgivet en sådanne type artikel i et trykt medie, klubblad eller jernbanemuseets ”Jernbanehistorie”.
Derfor som en prøve, er artiklen udlagt på ”Jernbanekilder”. Så må vi se om Jernbanekilders redaktion ønsker flere artikler udlagt – helst fra andre skribenter også!!
Tilbage til dit ønske om en lignende artikel om diesellokomotiverne. Personligt må jeg melde fra, det har ikke min jernbanehistoriske interesse.
MEN, der findes jo allerede en stor mængde udgivelser, hvor emnet bemaling/design/beskriftning er behandlet på bedste vis. Herunder skal nævnes nogle gode og historisk korrekte udgivelser:
Motormateriel 5 ”Lokomotiver med motorer fra GM” udgivet af Banebøger i 1999.
DSB litra MZ type 645 fra Lokomotivets forlag.
DSB litra MY type 567 fra Lokomotivets forlag.
DSB litra MX type 567 fra Lokomotivets forlag og
DSB Diesel og design fra Lokomotivets forlag.
Ønsker alle en fortsat god dag og kommende weekend
Steff
af Oversmeden, 18/10 2024, 16:18 (21 dage siden) @ Lars
Diesellokomotiver og deres farver er ikke spor nemmere end damplokomotiver.
I den vinrøde DSB tid, så finder du ikke noget fornuftigt i kontrakterne mellem DSB, Frichs, Nohab m.fl.
Ofte står der blot "vanlig DSB rød-brun"....og så kan man gætte på hvad det er.
Eller endnu bedre - i visse tilfælde med Nohab - "udvendig farve efter kundens valg".
Dette var en direkte "copy-paste" af hvad EMD havde i deres standard specification på lokomotiver.
Er du heldig, så kan du finde noget korrespondance mellem DSB og sælger
(= Frichs, Nohab m.fl) hvor der henvises til "DSB grå no. 7"....eller "Sadolin og Holmblad no. 4711" eller "Dyrup no. 664".
Men er der gemt nogle farveprøver i sagen?
Nej da......
Kan farverne købes den dag i dag?
Næppe........
Og så er vi lige vidt.
Visse modeljernbanetidsskrifter har muntret sig med at forsøge at finde farver, som matcher med DSBs angivelser.
Privatbaners diesellokomotiver kunne være mere farvestålende end DSBs.
Dog har privatbaner ikke min interesse og igen har visse modeljernbanetidsskrifter forsøgt sig med at finde farver.
Problemet med gamle farveprøver vil sandsynligvis være det samme som for DSB.
Det, som kontrakter på diesellokomotiver (og motorvogne for den sags skyld) ofte beskæftiger sig med, er korrosionsbeskyttelse.
Derfor står der ofte "en del" om hvordan det ønskes udfør.....for de tekniske typer (inc. mig selv) har en interesse i at undgå en dyr og langvarig omgang skift af stål pga. korrosion/rust.
Bevares, med mellemrum skal selv korrosionsbeskyttelsen repareres, men det er ikke den udvendige bemaling, som der ofres mest tid på i kontraktsammenhæng.
af Steffen Dresler, 18/10 2024, 18:09 (21 dage siden) @ Oversmeden
redigeret af Steffen Dresler, 18/10 2024, 18:28
Kære Oversmed
Der kan man bare se. Det er åbenbart med Diesellokomotiver som med dampen, at mangfoldigheden med hensyn til farver og påskrifter er stor. Men, som din interesse for privatbaner, min med diesel, er der åbenbart et område, der mangler dækning m.h.t. motormateriellets.
Jeg er godt klar over, at diverse modeljernbaneblades forsøg med at ramme plet med farver er svær og næsten håbløs, men de har da gjort et forsøg dengang. Og selv med DSB officielle farvevifte i hånden, var det en svær omgang at ramme, selv for en faguddannet faktor, da man jo ikke bare kunne anvende en RAL farve, men SELV skulle blande, f.eks. som jeg husker det, Humbrols!
Men det kunne da være, at nogen med interesse, VIDEN og tid, kunne udfærdige et 2024 farveskema med baggrund i den tekniske viden man har idag.
Helt sikker på, at det vil blive modtaget med kyshånd. Det er jo OGSÅ ganske og aldeles jernbanehistorie.
Og når nu proppen er af, se på påskrifterne på en anden og udvidet måde, så man måske kan få en sammenhæng mellem farver og påskrifter ud over det der findes - men spredt - på bl.a. "kilderne".
Tak for info
Steff
NB: Og så er der lige det kommende uundgåelige problem (opgave) med HVOR og HVORDAN skal det offentliggøres!!
af Oversmeden, 18/10 2024, 23:05 (21 dage siden) @ Steffen Dresler
Jeg er godt klar over, at diverse modeljernbaneblades forsøg med at ramme plet med farver er svær og næsten håbløs, men de har da gjort et forsøg dengang. Og selv med DSB officielle farvevifte i hånden, var det en svær omgang at ramme, selv for en faguddannet faktor, da man jo ikke bare kunne anvende en RAL farve, men SELV skulle blande, f.eks. som jeg husker det, Humbrols!
Nu er der - heldigvis - kommet et noget bredere udvalg af farve, men stadig er det svært at ramme noget som passer bare nogenlunde.
For ikke så mange år siden - da jeg stadig var ved en større dansk reder - så ændrede vi leverandør af maling til alm. vedligehold af skibene. Der gik ikke længe inden klagerne kom over at den grå havde en anden nuance end tidligere anvendte grå. Det kunne vi ikke rigtig gøre noget ved; farven var som vi havde specificeret og der var så lige nogle tolerancer på blanding, som gjorde udslaget.
Ergo, skulle det være muligt at fremstille en teknisk helt korrekt rød-brun farve til DSB loko og vogne, så har du stadig balladen med produktionstolerancer....og så opleves tingene som "forkerte".
Nå, det var lokomotiverne vi kom fra.
Neden ses en helt generisk EMD specification på bemaling......altså skal man kende til korrespondancen for at se arbejdet hermed.
Nogenlunde det samme kopierede Nohab - nedenstående er et snip fra kontrakten på 1101-1104.
Nohab forsyner DSB med en bunke farveprøver for at give lidt inspiration......
Er farveprøverne gemt?
Neeeej da.....
Maskinafdelingen sender sagen til overarkiteten, som kommer med sit forslag.
De heldige ejere af bogen "Lokomotivet mænd" kan kikke på side 31 for at se resultatet.
Eller kikke i "Eisenbahn-Kurier 9/2024" side 34 hvor der er knap så meget forkus på generaldirektørens måne.
Efter besøget hos Nohab i november 1953, så sender DSB et brev med lidt bemærkninger omkring ønskerne til bemaling.
Igen, der er ikke bevaret nogen farveprøver....men ellers minder det jo meget godt om hvordan en My blev bemalet.
Sidste skriv i denne omkring er et svar fra Nohab på hvilke farver, som havde været brugt til My.
God fornøjelse med at finde leverandørerne samt farvekoder mm......Firmaet Oscar Bäcksins AB blev ifj. google opkøbt af Becker og senere stoppede produktionen af maling. Lidt samme historie med Gustaf Sjöstedt & Co.......og jeg tvivler på at køberne har haft den store veneration for ældre diesellokomotiver.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 19/10 2024, 04:50 (21 dage siden) @ Oversmeden
For at illustrere at prblemet er generelt, får denne tråd mg til at mindes, da Motorhistorisk Samråd lavede et helt nyt sæt tegninger af de historiske nummerplader, som skulle indgå i det dengang kommende udbud. Ud over tekniske tegninger af selve nummerpladernes udseende og især spatieringen af bogstaver og tal, skulle vi også anføre farve af de "nye" gule plader og de grønne traktorplader.
Løsningen var at mødes på en nu overbygget P-plads ved Hillerød station (der kom det ferroviale) en klar oktoberdag med strålende solskin og dybblå himmel med et udvalg af originale gule plader og traktorplader og en RAL farvevifte.
Udfordringen bestod i at finde den farve hvor alle ville genkende den som den rigtige blandt bl.a. solblegede nummerplader fra forlængst afmeldte trailere, der havde stået i en baghave i 30 år. Det stod også klart for os at omkring 1974 havde man skiftet leverandør enten af emalje eller nummerplader, for da blev de gule plader en anelse mere orange (AX 4319 ovenfor).
Nåh - vi fandt den rette gule farve, vendte RAL farveprøven og konstaterede vi havde valgt "Verkhersgelb"!! Det synes v lød passende. Og den grønne til traktorerne hed "Græsgrøn"
Og jeg synes selv vi ramte ret godt nu hvor jeg har set resultaterne i virkeligheden:
Nåh, det var et sidespring!
--
Venligst
Michael Deichmann
af Niels Munch, 18/10 2024, 10:37 (22 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
"Steff's malebog" - tillykke med offentliggørelsen.
PS: Jeg kom desværre fra at foreslå Steff at udgive en "malebog" efter at have læst denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=82242 - og så kom den "helt af sig selv"!
M.v.h.
Niels
af Peter Roland Hansen , 18/10 2024, 11:05 (21 dage siden) @ Niels Munch
Det er et rigtig godt initiativ det her. Som nævnt er netop farver er vanskelig at gengive.
Det kunne måske være en ide også at tilføje noget om de påskrifter , som DSB brugte på damplokomotiverne. På Jernbanemuseet ligger der nogle prøveplader fra Centralværkstederne,
af Steffen Dresler, 18/10 2024, 13:49 (21 dage siden) @ Peter Roland Hansen
Hej Peter
Er det disse du mener, bl.a. for vognmateriellet:
http://jernbanekilder.dk/test/catalog/Billedarkiv/r/221512/viewmode=infoview
Ellers søg på kilderne med søgeordet: Påskrifter
Steff
24 timer med færre tog og sen aften og nat med Togbusser
Aftener med ændrede tider mellem Fredericia og henholdsvis Esbjerg og Sønderborg
Aftener, nætter og morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn/København H, Fredericia og Aarhus H
Aftener og nætter med ændringer på tog mellem Helsingør, København H og Næstved
På Sporet af 2019. Pris 240 kr.
Læs mere