Tidsfordriv.....

af Bent Hansen, 5/11 2024, 22:14 (32 dage siden)

Hej.
Min datter var i sidste uge på interrail i Slovenien, og kommer der et tog forbi hendes telefon, kan hun godt finde på at fotografere det til sin gamle far. I mellem er der et par denkmallokomotiver. Jeg kan ikke lade være at forbavses, da jeg søgte en fototekst og studsede over antallet sådanne i Slovenien. Antallet kan vi i vores land ikke stikke.
Vi du se med til Slovenien, så find bentsbane.dk og derpå Jernbaner i Slovenien. Link: https://bentsbane.dk/jernbaner-i-slovenien/
Der er ikke noget, du skal gætte, men har du flere data, må du da gerne give et nap med med fototeksterne.
Fik du blod på tanden, er der mere jernbane i f. eks. Jernbaner i Montenegro, og i Jernbaner i Serbien og i Jernbaner i Bosnien & Hercegovina. Link: https://bentsbane.dk/balkan-jernbaner-i-montenegro/ og https://bentsbane.dk/balkan-jernbaner-i-serbien/ og https://bentsbane.dk/balkan-jernbaner-i-bosnien-og-hercegovina/
Er din dag ikke allerede gået, så førte Jernbaner i Montenegro til indlægget: En lokomotivtivfamilie. Link: https://bentsbane.dk/en-lokomotivfamilie/
Mvh. BH.

Avatar

Tidsfordriv.....

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 6/11 2024, 13:35 (31 dage siden) @ Bent Hansen

Hils din datter og si takk for de mange, spennende bilder. Bare en liten saksopplysning: Smalsporbanene i Montenegro var, som resten av smalsporbenene i ex-Jugoslavia, bygget med bosnisk smalspor, altså 760 mm, ikke 750 mm sporvidde. Nå spiller ikke disse 10 millimeterne noen stor rolle i den praktiske virelighet. Materiell fra den ene sporvidde lar seg fint kjøre på den annen.

Årsaken til forskjellen ligger i at et gammet mål (Jeg husker i farten ikke hvor mange fot/tommer det er snakk om) ble definert litt annerledes i habsburgmonarkiet enn i resten av det tyskspråklige Europa. Det er et tisvarende fenomen som ligger til grunn for den noe sære sporvidden 900 mm som man bl.a finner på Mecklenburgische Bäderbahn Molli i Nord-Tyskland.

Tidsfordriv.....

af Niels Munch, 6/11 2024, 13:40 (31 dage siden) @ Eyolf

..... Bare en liten saksopplysning: Smalsporbanene i Montenegro var, som resten av smalsporbenene i ex-Jugoslavia, bygget med bosnisk smalspor, altså 760 mm, ikke 750 mm sporvidde.

Jernbanen Bar - Virpasar var, som Bent skriver, de facto en 750 mm jernbane.

M.v.h.
Niels

Avatar

Tidsfordriv.....

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 6/11 2024, 14:32 (31 dage siden) @ Niels Munch

Hm! Ja, jeg tok et nettsøk på den strekningen spesiselt, og jeg får igjen sitere min gamle tysklærer: "Irren ist weiblich - jedoch! Als jene Regel von ihren Ausnahmen bestätigt wird, bin ich dazu gezwungen, einige Ausnahmen zu begehen, um auch diese Regel zu bestätigen." Unntaket herved begått. Jeg kan bare beklage. Det er faktisk første gangen jeg støter på en 750-mmbane i ex-Jugoslavia. Den ser f.ø. ut til å h vært en svært så isolert banestump, og den ble da også prompte nedlagt da Jugoslavia omsider bestemte seg for å bygge ut et skikkelig jernbanenett i Montenegro.

Jeg ser f.ø. at målt i engelske fot/tommer tilsvarrer 750 mm 2 ft. 1/2 in, mens 760 mm tilsvarer 2 ft 15/16 in. Nå opererte hverken Habsburgmonarkiet eller det øvrige tysktalende Europa med engelske mål. Før det metriske systemet ble innført, hadde hver stat, ofte også hver by, sin egen definisjon av de gamle målene fot og tommer. Da det metriske systemet kom, viste det seg at 2 fot 1/2 tomme i Habsbugmonarkiket tilvarte 760 mm, mens det i Preussen og Sachsen, de toneangivende statene i det som ble Tyskland tilsvarte ca. 750 mm, og man valgte å avrunde til 750. Resten av Europa valgte å følge Preussen og Sachsen i fastsettelsen av det som mange steder ble kalt decauvillespor.

Når det gjelder spoorvidden 900 mm, som jeg nevnte i forrige innlegg, er det grunn til å anta at den er en metrisk avrunding av et eldre 3-fotsmål. 3 fot har variert fra 891 mm (Sverige) til 914,4 mm (Storbritannia).

Også på den iberiske halvøy har ulik debinisjon av de gamle målene medført ulike sporvidder i Spania og Portugal. 6 iberiske fot var nemlig ikke likt definert i de to landene, noen som ble til hinder for samtrafikk over grensen mellom dem..

Tidsfordriv.....

af Niels Munch, 6/11 2024, 15:19 (31 dage siden) @ Eyolf
redigeret af Niels Munch, 6/11 2024, 15:50

Det er faktisk første gangen jeg støter på en 750-mm bane i ex-Jugoslavia.

Og den eneste 750 mm. Jeg kan i øvrigt anbefale Keith Chester's interessante bog "The Railways of Montenegro - the Quest for a Trans-Balkan Railway" (Stenvalls Förlag 2016 - ISBN 978-91-7266-194-3), hvortil jeg i parentes bemærket har bidraget med foto af lokomotivet "ZETA", der endte sit liv som pladshund i Zelenika, endestation i Montenegro på den dalmatiske bane, hvor "ZETA" driblede sorgløst rundt på 760 mm bosnisk sporvidde.

[image]
Bar - Virpazar jernbane, et af O&K lokomotiverne med tog i Bar (udateret postkort).

En oversigt over banens lokomotiver: https://www.pospichal.net/lokstatistik/28091-bar-virpazar.htm
og om banen: https://de.wikipedia.org/wiki/Antivari-Bahn .

M.v.h.
Niels

Tidsfordriv.....

af Bent Hansen, 7/11 2024, 21:20 (30 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Tak for deltagelsen.

Som jeg et eller andet sted truede med, husker jeg en tommestok næste gang.

Selv om det ikke har noget med jernbane at gøre, så betyder navnet på byen Virpasar basaren i byen Vir. Basar er tyrkisk for handelsplads.

Måske var banen 750 mm i stedet for de gængse 760 mm, fordi det slet ikke var Østrig, der stod bag, men fordi banen er senere og bygget, fordi italienerne ønskede det?

Jeg hilser min datter.

Hun forlod Slovenien i går og er i dag i Venezia.

Mvh. BH.

Veterantog kalenderIndsend billeder

Jernbanebøger

Ib Spang Olsens bedste

Ib Spang Olsens bedste. Pris 220 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak