E 964

af R 950, 14/11 2024, 22:27 (23 dage siden)

Jeg forsøger at ombygge en model af F 1200 til E 964 gerne som den så ud i midten af 1950'erne. Som supplement til de fine billeder af den fra 1962 søger jeg hjælp til bekræftelse eller rettelse af følgende bl. a. vedr. damprørene på kedlens venstre side.
1. Jeg tror at kunne se, at røret til ringblæseren går fra udtag og ventil på domen betjent af en stang ført skråt op fra førerhuset. Ventilen nede på siden af røgkammeret ses betjent som vanligt af stang fra førerhuset
2. Røret til lysdynamoen på fodpladen ser ud til at komme inde fra førerhuset.
3. Røret til dobb trykluftpumpen fra et udtag (ventil ?) på toppen af kedlen foran domen ført ned til en ventil over trinet. Denne ventil synes betjent fra førerhuset af en stang vandret herfra.
4. Herudover synes jeg at kunne se et rør oppe fra udtaget til ringblæseren gående nedad siden på kedlen. Hvad er dette til ?
5. I 1962 har kulopbygningen på tenderen fået Frichs udgaven. Hvor længe havde 1964 den gamle svenske kasse ? og fik den forinden en supplementsforhøjelse i træ som ses på bl.a. 967, som tilsyneladende aldrig fik Frichsopbygningen.
6. Kølevandsforsyningen føres i rør fra førerhuset til tilslutningen på kedlens venstre side. Men hvor føres røret til kedlens højre side. De skal vel begge komme fra injektorerne i fyrbødersiden. Røret til højresiden har jeg ikke kunnet se heller ikke på andre maskiner men det må vel være ført ned under kedlen.
Jeg er sikker på at der er flere i dette forum, der kan hjælpe mig. Jeg har ikke selv erfaring med dampmaskiner, hvilket gør min tydning af fotografisk materiale usikker.
Nils-Erik

E 964

af UTJ, 15/11 2024, 06:16 (23 dage siden) @ R 950

Du skal være opmærksom på at domkappen kan være dansk på dette tidspunkt, dvs ikke konisk på "toppen". De fleste hvis ikke alle tidl svenske E, fik dansk domkappe. Desuden alle hullerne til boltene i kedelbeklædningen omkring fyrkassen (jeg har heller ikke forstand på d-lok). Det er iøvrigt fortsat den danske domkappe som sidder på F 1200 i Gävle, F 1200 - heljans model af F 1200 har den oprindelige svenske. Ved ikke hvad der sidder på Trix/Märklins....

--
ئۇلغىك

E 964

af Steffen Dresler, 15/11 2024, 09:22 (23 dage siden) @ UTJ

Kære Nils-Erik

Hermed de billeder og en tegning jeg umiddelbart kan finde af 964. Der kommer noget prosa senere, er lidt hængt op!

[image][image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Bemærk slampotte, pladehjul på 1. tenderbogie og lysturbine på fodpladens venstre side.

Tror at 964 har kørt med alle typer svensk E I nittet tender og endte med Frichs opbygning.

Steff

E 964

af Steffen Dresler, 15/11 2024, 12:43 (22 dage siden) @ Steffen Dresler

Hermed endnu en tegning af en E I tender, men her med FRICHS stålpladeopbygningen som 964 endte ud med.

[image]

At der er blevet skiftet tendere er jeg næsten sikker på, men kan kun finde en for 965. Men dette burde jo fremgå at lokomotivets reparationsbog, men den findes ikke på DJM og er derfor sandsynligt beliggende på SJ museet i Sverige, hvor maskinen jo nu er hjemmehørende.

En gammel ven lærte mig udtrykket "bevis det", når nogen klagede over en dims på et lokomotiv. Og mit råd til dig er, at du skal vælge den periode, hvor du har flest billeder fra. Og det er vel også det du gør. Men så skal du passe på med om forreste tenderhjul er et plade-, eller et egerhjul. Udgået til SJ med pladehjul (som E 991 har på bageste tender aksel!!!).

Går ud fra at du kender denne side: https://jernbanearkivalier.dk/damploko-4/index.htm

Godt nok "KUN" E II, men der kunne jo være detaljer der er ens!!

Jeg kan for nærværende ikke komme med flere info andet end dem, der står i E-bogen, der jo findes på dette site!

Bedste hilsener og god weekend (til alle sæ´følig!)

Steff

E 964

af Winther, 24/11 2024, 19:30 (13 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steff
E 964´s oprindelige tender er hugget op efter ulykken i Getå, som skete i 1918.
Vh. Bent

E 964

af Jens Vesterdahl ⌂, 15/11 2024, 16:39 (22 dage siden) @ R 950

6. Kølevandsforsyningen føres i rør fra førerhuset til tilslutningen på kedlens venstre side. Men hvor føres røret til kedlens højre side. De skal vel begge komme fra injektorerne i fyrbødersiden. Røret til højresiden har jeg ikke kunnet se heller ikke på andre maskiner men det må vel være ført ned under kedlen.

Fødevandsrøret til højre side kommer ud af førerhusforvæggen umiddelbart over barrierepladen og er ført fremad ca. til fødeventilen, hvorfra det går under kedlen til fødeventilen på førersiden af kedlen. Det kan lige anes på Steffens billeder, men hvor det eksakt svinger ned under kedlen kan jeg ikke sige. Det må dog formodes, at det var ført i en rimelig ret vinkel på lokomotivets længdeakse.

Hvad jeg lige kan se på billeder af øvrige E maskiner - både svenske og danske - ser det ud til at der er benyttet samme metode.

Mvh
Jens

E 964

af R 950, 19/11 2024, 18:10 (18 dage siden) @ R 950

Tusind tak for jeres bemærkninger, Steffs billeder og tegninger af tenderne. Har netop overvejet at bygge kulopsatsen med den oprindelige svenske kasse forhøjet med træopbygningen. Var usikker på de rigtige dimensioner, som jeg har forsøgt at udleje fra billeder.
Jeg tager mit udgangspunkt i en TRIX svensker og er i gang med et nyt tag.
Nils-Erik

ContecRailVeterantog kalenderSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak