Britiske militærtog fra Flensborg/Padborg 1945-51

af MadsMikkel80, 28/2 2025, 09:51 (27 dage siden)

Hej Forum,

Jeg har fået en henvendelse fra en britisk forsker, som undersøger de militærtog, som Deutsche Bahn kørte for den britiske besættelsesmagt i perioden 1945-51 og som nogle gange kørte fra Padborg:

I have the British timetable for 5 October 1947 which includes the following services:
Flensburg 1130 - Padborg 1143
Padborg 1200 - Flensburg 1213
Flensburg 1533 - Padborg 1544
Padborg 1015 - Flensburg 1035
Flensburg 2040 - Padborg 2053
Padborg 2120 - Flensburg 2128
Jever 1725 - Padborg 0228
Padborg 0555 - Jever 1515

I am puzzled as to why the British Army should have been providing these services between Flensburg in Germany to the Danish town of Padborg? I know that there was a British garrison in Flensburg at this time, but do not understand why there should have been a cross-border train service - and three return services per day suggests significant passenger numbers.
The train service to Jever is easier to understand, since I know that a Danish brigade was stationed there from 1947 to an unknown date and presumably the British laid on the trains to transport Danish military personnel between Jever and their home country. Is that correct?

Er sagen så simpel, at man er kørt til Padborg for at vende toget pga. fri kapacitet? (Når der ses bort fra togene til Jever, som givetvis har været for Den Danske Brigade i Tyskland)

Måske I kan hjælpe mig med, hvem der er den rette til at svare fyldestgørende på spørgsmålet? Er det Jernbanemuseet, et tysk arkiv eller lign?

Tak for hjælpen!
MM

Avatar

Britiske militærtog fra Flensborg/Padborg 1945-51

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/2 2025, 10:20 (27 dage siden) @ MadsMikkel80

Grænsen var lukket i de første år efter krigsafslutningen, men der kørtes lokale tog med militær- og politifolk, og der kørtes også orlovstog nede fra den amerikanske zone til Padborg, hvor soldaterne skiftede til danske tog videre til Fredericia og København.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Britiske militærtog fra Flensborg/Padborg 1945-51

af Søren Agerskov, 28/2 2025, 22:45 (26 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

De nævnte tog har sikkert været militære tog, i hvert fald dem til/fra Jever.

Men helt lukket var grænsen nu ikke efter krigen. Ifølge DSBs driftsberetning begyndte Nordekspressen at køre tre gange om ugen fra 7. maj 1946 Stockholm-København-Paris. Fra d. 7. oktober 1946 dagligt, og fra d. 17. november 1946 begyndte Skandinavien-Express mellem København og Hoek van Holland tre gange om ugen.

De blev formentlig overvejende benyttet af officielle personer incl. militære myndighedspersoner. Af min faders efterladte pas fremgår dog, at han i april 1947 var med tog fra Danmark til Belgien og retur, ind- og udrejse Padborg. Han var dengang ingeniørstuderende. Min mor var født og opvokset i Flensborg og boede der til 1949 og kom flere gange over grænsen allerede fra 1946.

Der var selvfølgelig visumpligt - i hvertfald endnu i 1953 fremgår det af deres pas. Iøvrigt stod de allierede besættelsesmyndigheder indtil 1951 for visumudstedelsen og paskontrollen ved grænsen.

MVH
Søren

Avatar

Britiske militærtog fra Flensborg/Padborg 1945-51

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/2 2025, 23:41 (26 dage siden) @ Søren Agerskov

De nævnte tog har sikkert været militære tog, i hvert fald dem til/fra Jever.

Den danske brigade i Tyskland var i Jever fra juni 1947, så det stemmer med togparret til/fra Padborg i oktober 1947. Før Nord-Express begyndte at køre igen i 1946 var der næppe mange "civilister", der fik lov at rejse over grænsen, hvetken den ene eller den anden vej, men der har naturligvis været godstog og sikkert også en vis lastbiltrafik.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Britiske militærtog fra Flensborg/Padborg 1945-51

af Peter Roland Hansen @, 1/3 2025, 11:01 (26 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg har kigget lidt i James Steffensens billeder, og han rejste til Hamburg i Juni 1948. Så der må have været mulighed for at rejse dertil. Han har lavet en lille billedserie ved indkørslen til Hamburg, hvor man kunne se hvor ødelagt byen var, men det var nok lokomotiverne, som var mere interessante for ham.
[image]
[image]

Britiske militærtog fra Flensborg/Padborg 1945-51

af ivar, 1/3 2025, 00:13 (26 dage siden) @ MadsMikkel80
redigeret af ivar, 1/3 2025, 01:00

Jeg tror, at der snarere skal tænkes i landbrugsprodukter end persontransport og materiel.

De engelske tropper havde brug for forsyninger af især mælk og æg og jeg ved, fra gamle folk på egnen, at der opformeredes bloktog i Padborg til de engelske styrker. Jeg ved også, at der var engelske - og amerikanske - veterinærer fast stationeret i Padborg.

Dansk landbrug kommer styrket ud af VK2 i den forstand, at vi har et intakt produktionsapparat og kan levere, resten af Europa kan dårligt brødføde sig selv, og England ligger 1-2 døgn længere væk fra Rhinen og omegn.

Jernbanetransporterne røg efterhånden over på - ganske mange - lastbiler, der kørte på særlige kørselstilladelser. Transporterne fortsatte ind i 70'erne, hvor man begynder at downsize Rhinarmeen.

Køretiderne passer vel meget godt med at sende en tom maskine til Padborg, spænde for, foretage bremseprøve og afsted.

Efter min bedste mening, skal din kontakt nok inddrage fødevarelogistikken.

Mvh
-ivar

Britiske militærtog fra Flensborg/Padborg 1945-51

af MadsMikkel80, 4/3 2025, 08:13 (23 dage siden) @ ivar

Kære alle,

Tusind tak for jeres oplysninger og betragtninger :-)

Mange hilsner
Mads Mikkel

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak